km ers en trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tietse438
Berichten: 398
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: oldenzaal

km ers en trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:21

hey

hoeveel km kan een paard afleggen dat 1keer per week 1,5 tot 2 uur getraind wordt?

hoe vaak trainen jullie je menpaard?
en hoeveel tijd per keer?
doen jullie ook nog wat anders als alleen voor der koets trainen?

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:27

Ik heb geen idee.

Ik weet niet wat je doet in die 1,5/2uur dat je traint, maar het lijkt me niet goed om 1,5/2 uur in een week te trainen en voor de rest niks te doen. Tenzij je natuurlijk andere dingen doet behalve mennen ;) Dan heb ik niks gezegd.

Zelf train ik in het wedstrijdseizoen mijn paard 5x per week. 1x op het dressuur veld, 45 min tot een uur, 3x in het 'dressuurbos', 1 uur ong. en 1x een grote buitenrit van +- 22 km, 2,5 uur.
Verder doe ik ipv dressuur in het bos regelmatig longeren met dubbele lijnen. Dan kan ik vanaf de zijkant zien wat hij met z'n lichaam doen en natuurlijk voor de afwisseling.

In de 'winterstop', die nu begint te komen, ga ik naar 3 a 4x per week. Meestal rij ik dan alleen in het bos, longeer ik regelmatig en een keer dressuren op het veld. Maar allemaal niet heel intesief, mijn paard heeft dan een dikke wintervacht dus ik kan er niet veel van vragen. Maar dat vind ik ook niet erg hoor, een periode even wat rust :)

tietse438
Berichten: 398
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:53

hafjelinger schreef:
Ik heb geen idee.

Ik weet niet wat je doet in die 1,5/2uur dat je traint, maar het lijkt me niet goed om 1,5/2 uur in een week te trainen en voor de rest niks te doen. Tenzij je natuurlijk andere dingen doet behalve mennen ;) Dan heb ik niks gezegd.

Zelf train ik in het wedstrijdseizoen mijn paard 5x per week. 1x op het dressuur veld, 45 min tot een uur, 3x in het 'dressuurbos', 1 uur ong. en 1x een grote buitenrit van +- 22 km, 2,5 uur.
Verder doe ik ipv dressuur in het bos regelmatig longeren met dubbele lijnen. Dan kan ik vanaf de zijkant zien wat hij met z'n lichaam doen en natuurlijk voor de afwisseling.

In de 'winterstop', die nu begint te komen, ga ik naar 3 a 4x per week. Meestal rij ik dan alleen in het bos, longeer ik regelmatig en een keer dressuren op het veld. Maar allemaal niet heel intesief, mijn paard heeft dan een dikke wintervacht dus ik kan er niet veel van vragen. Maar dat vind ik ook niet erg hoor, een periode even wat rust :)



nou ja me paard wordt ook onder het zadel gereden 2 keer per week en verder doe ik geen wedstrijden
je hebt wel een druk schema, hoe doe je dat met werk en zo?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:44

Dat is een vraag die onmogelijk te beantwoorden valt...... ligt helemaal aan je paard en aan zijn conditie. Zelf ken je je paard het beste daarin, mag ik hopen.
En 'getraind' zegt ook niet altijd alles...... ligt er ook helemaal aan wat je zoal doet. Ik train mijn Welsh A merrie nu zo'n 4x per week voor de wagen, althans, dat probeer ik. Dat kan varieeren van 1/1,5 uur vrij intensief werk op hoog tempo, een uurtje dressuurtraining of zo'n 3 uur op rit, waarbij ik telkens het tempo verhoog. Onze gemiddelde snelheid op ritten van 2 tot 3 uur, ligt nu ong. op 10 km/uur.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:31

Je geeft al aan dat hij meer doet dan 1.5 uur per week voor de wagen, er wordt ook 2x per week mee onder het zadel gewerkt.
Maar ja, wat hier ook wordt gezegd je kunt werken en werken :+

hoeveel km kan een paard afleggen dat 1keer per week 1,5 tot 2 uur getraind wordt? geen idee dus.
hoe vaak trainen jullie je menpaard? mijn paardje Bente wordt 6 per week getraind. 2x per week voor de wagen dressuur training met regelmatig rondje buiten van uurtje erachter aan of lekkere staptraining / uitstappen buiten, 2 a 3x per week onder het zadel dressuurmatig en dus ook daarachteraan buiten uitstappen buiten en 1 a 2x per week lange lijnen/longeertraining.
en hoeveel tijd per keer? drie kwartier tot 1.5 uur max. vwb zadel/wagen training. Longeren is half uurtje. doen jullie ook nog wat anders als alleen voor der koets trainen? ja dus longeren / werken onder het zadel
Bente is 5 jaar ze heeft een superconditie, is nooit moe, heeft er altijd zin in. Dit wordt allemaal in de winter niet veel minder, we hebben prima trainingsfaciliteiten en ze vindt het helemaal niets om een dagje niets te doen. Kan zijn dat we nog net wat meer onder het zadel zullen doen dan voor de wagen in de winter (heeft meer met ons te maken, op de bok word je zo koud van :brr: :+ )

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Re: km ers en trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:20

Zomer en winter 6x per week voor de wagen,afwisselend dressurtraining en naar buiten.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:13

tietse438 schreef:
hafjelinger schreef:
Ik heb geen idee.

Ik weet niet wat je doet in die 1,5/2uur dat je traint, maar het lijkt me niet goed om 1,5/2 uur in een week te trainen en voor de rest niks te doen. Tenzij je natuurlijk andere dingen doet behalve mennen ;) Dan heb ik niks gezegd.

Zelf train ik in het wedstrijdseizoen mijn paard 5x per week. 1x op het dressuur veld, 45 min tot een uur, 3x in het 'dressuurbos', 1 uur ong. en 1x een grote buitenrit van +- 22 km, 2,5 uur.
Verder doe ik ipv dressuur in het bos regelmatig longeren met dubbele lijnen. Dan kan ik vanaf de zijkant zien wat hij met z'n lichaam doen en natuurlijk voor de afwisseling.

In de 'winterstop', die nu begint te komen, ga ik naar 3 a 4x per week. Meestal rij ik dan alleen in het bos, longeer ik regelmatig en een keer dressuren op het veld. Maar allemaal niet heel intesief, mijn paard heeft dan een dikke wintervacht dus ik kan er niet veel van vragen. Maar dat vind ik ook niet erg hoor, een periode even wat rust :)



nou ja me paard wordt ook onder het zadel gereden 2 keer per week en verder doe ik geen wedstrijden
je hebt wel een druk schema, hoe doe je dat met werk en zo?


En wat doe je dan precies onder het zadel?
Ik denk trouwens dat de basisconditie van een gemiddeld paard toch zeker wel 15 km moet zijn, maar dit verschilt natuurlijk per paard.

Werken doe ik nog niet :P Ik zit in de 4e van het VWO. Ik ben 3 dagen in de week pas om half 5 thuis. Zodra ik thuis ga ik meteen door naar de paarden anders red ik het niet ivm eten en het licht. En dan doe ik 's avonds huiswerk. In de zomer was dat veel makkelijker, dan kon ik 's avonds trainen en 's middags huiswerk maken. Eigenlijk is het een questie van goed plannen, en SLIM trainen. Dat houdt voor mij in dat ik de eerste dag (zeer) intensief train, en dan 2 dagen wat rustiger. Op die manier kan een paard goed zijn hart sterker maken en dus een betere condititie trainen. Dit zou nog beter gaan met een hartslagmeter maar die heb ik helaas (nog) niet. Ook train ik liever kort en zinvol/intensief dan dat ik een uur aan het rommelen ben.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:32

Wat hafjelinger zegt kwestie van slim trainen en plannen. Dan kan veel.
En vwb die kilometers het scheelt nogal wat of je kilometers over de weg maakt of bijv door bos, mul zand, (drassig) land en dergelijke.
Maar kilometers trainen (afstanden) is weer heel wat anders dan dressuurmatig trainen. Dressuurmatig vinden ze vaak veel zwaarder. In een boek van Mieke Tergouw stond dat 3 kwartier flinke dressuurtraining gelijk staat aan fysieke inspanning van een vlotte bosrit van 1.5 uur.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:36

Lastig te zeggen, ik zou dan eerder kiezen voor frequenter trainer en iets minder lang...

Mijn paard werkt 5 tot 6 dagen per week, en dit wisselt van een half uurtje longeren of lange teugelwerk tot een flinke buitenrit of dressuurtraining.
Op dit moment ben ik nog aan het opbouwen, maar dat vind ik juist de frequentie ook zo belangrijk, ze bouwen veel meer op met elke dag iets doen dan met 3x in de week ineens heel veel doen...

tietse438
Berichten: 398
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:02

tietse438 schreef:
hafjelinger schreef:
Ik heb geen idee.

Ik weet niet wat je doet in die 1,5/2uur dat je traint, maar het lijkt me niet goed om 1,5/2 uur in een week te trainen en voor de rest niks te doen. Tenzij je natuurlijk andere dingen doet behalve mennen ;) Dan heb ik niks gezegd.

Zelf train ik in het wedstrijdseizoen mijn paard 5x per week. 1x op het dressuur veld, 45 min tot een uur, 3x in het 'dressuurbos', 1 uur ong. en 1x een grote buitenrit van +- 22 km, 2,5 uur.
Verder doe ik ipv dressuur in het bos regelmatig longeren met dubbele lijnen. Dan kan ik vanaf de zijkant zien wat hij met z'n lichaam doen en natuurlijk voor de afwisseling.

In de 'winterstop', die nu begint te komen, ga ik naar 3 a 4x per week. Meestal rij ik dan alleen in het bos, longeer ik regelmatig en een keer dressuren op het veld. Maar allemaal niet heel intesief, mijn paard heeft dan een dikke wintervacht dus ik kan er niet veel van vragen. Maar dat vind ik ook niet erg hoor, een periode even wat rust :)



nou ja me paard wordt ook onder het zadel gereden 2 keer per week en verder doe ik geen wedstrijden
je hebt wel een druk schema, hoe doe je dat met werk en zo?


En wat doe je dan precies onder het zadel?
Ik denk trouwens dat de basisconditie van een gemiddeld paard toch zeker wel 15 km moet zijn, maar dit verschilt natuurlijk per paard.

Werken doe ik nog niet :P Ik zit in de 4e van het VWO. Ik ben 3 dagen in de week pas om half 5 thuis. Zodra ik thuis ga ik meteen door naar de paarden anders red ik het niet ivm eten en het licht. En dan doe ik 's avonds huiswerk. In de zomer was dat veel makkelijker, dan kon ik 's avonds trainen en 's middags huiswerk maken. Eigenlijk is het een questie van goed plannen, en SLIM trainen. Dat houdt voor mij in dat ik de eerste dag (zeer) intensief train, en dan 2 dagen wat rustiger. Op die manier kan een paard goed zijn hart sterker maken en dus een betere condititie trainen. Dit zou nog beter gaan met een hartslagmeter maar die heb ik helaas (nog) niet. Ook train ik liever kort en zinvol/intensief dan dat ik een uur aan het rommelen ben.[/quote]

onder het zadel trainen we alle 3 de gangen. tja sorry ik moet werken tot 17.00 dus dat een nadeel

tietse438
Berichten: 398
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: oldenzaal

Re: km ers en trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:03

uh wat verstaan jullie onder dressuurtraining

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:39

dressuurmatig trainen onder het zadel of voor de wagen, dus stelling en buiging, overgangen en tempowisselingen, etc...

tietse438
Berichten: 398
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 20:56

Nouvel schreef:
dressuurmatig trainen onder het zadel of voor de wagen, dus stelling en buiging, overgangen en tempowisselingen, etc...


ow okey onder het zadel wel voor de koets nog niet echt doe meer buiten ritten en zo maar moet eigenlijk wel meer dressuurmatig rijden.

rijden jullie dan ook bij een club of zo

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:58

dressuurmatig trainen voor de wagen kun je ook tijdens een buitenrit doen, vaak vinden de paarden dat ook nog leuker dan in een bak!

ik rijd zelf geen les bij een vereniging.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:37

VanHuisUit schreef:
Wat hafjelinger zegt kwestie van slim trainen en plannen. Dan kan veel.
En vwb die kilometers het scheelt nogal wat of je kilometers over de weg maakt of bijv door bos, mul zand, (drassig) land en dergelijke.
Maar kilometers trainen (afstanden) is weer heel wat anders dan dressuurmatig trainen. Dressuurmatig vinden ze vaak veel zwaarder. In een boek van Mieke Tergouw stond dat 3 kwartier flinke dressuurtraining gelijk staat aan fysieke inspanning van een vlotte bosrit van 1.5 uur.


Ik heb juist iets anders ontdekt op Horse Event. Dressuurtraining is helemaal niet zo zwaar. De hartslag van het paard komt nauwelijks boven de 80. Een paard zweet misschien wel meer met een dressuurtraining maar dat wil niet zeggen dat het vermoeiender is. Ik gebruik daarom een dressuurtraining op het veld/bos als hersteltraining na een zware buitenrit of wedstrijd. Maar om dit nog beter te kunnen meten ben ik aan het sparen voor een hartslagmeter.

Onder dressuurmatig trainen versta ik, net als Nouvel, de stelling en buiging, nageeflijkheid ect. dit is ook prima in het bos te trainen. Sterker nog, ik maak mijn paard niet blij met dressuurtraining op het veld. Daarom doe ik dat maar een keer per week om hem enthousiast te houden.
Ik krijg wel maandelijs menlessen en ik zit bij een menvereniging, maar dat heeft vooral met mijn startkaart te maken.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:05

Tja hartslagmeter....ligt er natuurlijk helemaal hoe je daarmee omgaat en hoe je het in je training in wil zetten. Want wat bedoel je dan met conditie, die 80 zegt niet zoveel, het gaat om het herstel, maar dat terzijde. Maar goed, ik citeerde uit het boek van Mieke Tergouw, toch niet de 1e de beste, pagina 42: "Als paarden anderhalf uur dressuurmatig kunnen lopen staat dat ongeveer gelijk aan de dubbele tijd in het bos."

Ze zegt in datzelfde boek, en dat is ook de ervaring die ik om me heen zie dat afwisseling en gericht regelmatig trainen heel belangrik is. Logneren, dubbele longe, werken onder het zadel, veel stapwerk over heuveltjes, zand, sprintjes trekken en weer terug, intervaltraining e.d.

Dressuurtraining is korte intensieve inspanning, rit door bos is langere inspanning, zijn andere fysiologische processen die dan spelen. Dus geven ook ander trainingsresultaat (ene meer souplesse / explosief zeg maar andere meer op langdurig goed kunnen presteren). Daarom is het zo belangrijk het af te wisselen voor goede opbouw van je paard.

En als je dus afwisselt ben je automatisch hooguit 1, 2x per week in de echte dressuurring zeg maar te vinden.

tietse438
Berichten: 398
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: oldenzaal

Re: km ers en trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:19

mm hoor wel ik moet nog wel evne meer en verschillend trainen

poetsen jullie je tuig iedere keer na elke rit of hoe vaak doen jullie dat
en wat zijn goede leerboeken of dvds

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:11

@Tietse ligt er natuurlijk maar net aan wat je ambities zijn he ;)
Leuke boeken zijn ook wel wat topics over geweest maar ik vond dat boek van Mieke van Tergouw echt wel aanrader (tweespanrijden met Mieke), Menpaard in Opleiding vond ik ook leuk en heb een DVD van Tjeerd Velstra over mennen. Verder heb ik vooral heel veel geleerd en leer nog steeds elke keer van ervaren menners, hoe die bezig zijn, trainen en doen zeg maar.

Tuig zorg ik wel dat ik het opberg zonder alle modder er nog aan, dus even afborstelen. Ponytuig is webtech, super handig dus. Paardentuig is leer. Doe ik zo af en toe afnemen (1x per maand) met sopje met groene zeep en dan daarna doekje met vet erover.

Tinus1

Berichten: 27
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Sprang-capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:36

hangt van de ondergrond af en de ambities.
Ikzelf rijd mijn beide paarden onder de man en voor de kar zowel enkel als dubbel, onder de man en enkel is bij mij de basis.
Tijdens het wedstrijdseizoen rijd ik 5 dagen per week alle 2 de paarden op verschillende ondergronden en verschillende activiteiten.
Dressuur, kegeltjes, op het menterrein, naar het bos, naar de duinen, van alles wat. maar houd je paarden tevreden en zorg dat ze niet overwerkt raken door te veel en te zwaar werk, elk paard is anders en zorg dat het interessant voor ze blijft dat ze het een uitdaging blijven vinden. begin okt rijd ik de laatste wedstrijd hierna krijgen ze een maand rust van de wagen. dan ga ik 3 x per week met ze leuke dingen doen, naar het bos, de duinen, de vlakte, zwemmen, dubbele longe, freestylen. Hierna hangt het echt af van het weer wat ik doe.
Meestal blijft het dan bij 3 x per week

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: km ers en trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:11

Ik men met mijn fjord momenteel meestal 3 keer per week: 2x een uur menles dressuur (plus aangespannen heen en terug naar les, gemiddeld 4,5 km enkele reis), en een keer een buitenrit van pakweg 20 km.
Soms vervang ik de buitenrit voor de wagen door een buitenrit onder het zadel. Dan rijd ik minder kilometers.