Gevoelige mond, welk menbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poeltje

Berichten: 2739
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: In de polder

Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 23:55

Heb al wat rondgekeken met de zoekfunctie, maar kon niet echt iets vinden.
De pony waarmee ik men heeft een hele gevoelige mond. Bij de lichtste beweging gaat hij al links en rechts.
Sturen wordt op deze manier erg moeilijk. Daarom zat ik even te kijken naar een ander bit.

Afbeelding

Mijn leidsels heb ik al door nummer 1, maar het lijkt nog te heftig voor meneer.
Iemand een idee? Met z'n tanden heeft het overigens niks te maken, die worden om het halfjaar gecheckt. :)

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:59

Wat voor bit is het? Een ongebroken, dubbelgebroken, enkelgebroken?

Misschien is een leerbitje wel iets voor jouw paard :j

Poeltje

Berichten: 2739
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 00:07

Pony heeft op dit moment een ongebroken bit in. Lijkt veel op deze liverpoolstang. :)

Afbeelding

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:09

Zo'n bit is niet verkeerd. Het is juist super dat je pony zo licht aan de hulpen is!
Misschien is je leidselvoering iets te hard?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:10

ninajojo; lijkt mij toch (hopelijk) een ongebroken liverpool, aangezien een enkel/dubbelgebroken stang met hefboomwerking een notenkraakeffect heeft en dus echt heel scherp in werkt.

TS: Wat voor mondstuk heb je precies? dik, dun? Welke pony heb je? Heb je wel een passende maat?
In kleine pony mondjes wil een redelijk dik mondstuk soms juist scherper inwerken dan een wat dunner mondstuk. Heb je de ribbels op de tong of naar voren?

Hoe lang staat de pony al voor de wagen, en hoe lang heb je het met dit bitje geprobeerd? Vaak moeten ze er ook aan wennen, en daar hebben ze soms wel even de tijd voor nodig.
Je hoeft het overigens niet altijd in een ander type bit te zoeken; je hebt zoveel variatie in mondstukken, wel/geen tongboog, veel/weinig tongvrijheid, wel/geen pompwerking (veel/weinig) etc. etc.
Je zou ook eens kunnen overwegen om een dun stukje zeemleer om het bit te naaien. Gebruik geen latex bitbandage; die gaan vreselijk schuren. Zeemleer wel even natmaken voor het de mond in gaat. Veel pony's die overgevoelig op het bit reageren, zijn daar erg mee gebaat.

Anders zou je evt. een vierringstrens kunnen proberen, of een B-stang.

Edit: bit op de foto heeft nogal wat pompwerking. Die van mij loopt/lopen daar juist lekkerder op; sommigen dus juist niet.
En bit heeft een tongboogje, misschien prikt dat in z'n gehemelte/vind hij dat niet fijn?
Hoe heb je je kinketting afgesteld? Kan het bit niet te ver doorscharen?

Poeltje

Berichten: 2739
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: In de polder

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 00:22

Pony staat nu zo'n 4/5 jaar voor de wagen. Altijd met hetzelfde bit gereden.
Bit heeft de goeie maat, hij doet het ook onder het zadel en daar wordt hij gereden met een appelbitje. Kinketting hangt in principe vrij los. Welke kant de ribbels opstaan zou ik even moeten bekijken.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:23

:wave:
Snuitje flipt compleet op tongboog....dus of dat per definitie in combinatie met jouw leidselvoering zacht is, ik weet het niet.
Is hij licht of neemt hij het bit niet aan? Dat is ook nog een verschil natuurlijk.
Als hij hem niet aanneemt denk ik dat je het vooral rijtechnisch zult moeten zoeken wellicht in combi met ander bit, maar eigenlijk denk ik dat jij rijtechnisch veel beter ben dan ik hahaha dus wat zit ik te l*llen je vraagt om ander bit.

Bente is supergevoelig, die rijden we met een rechte ongebroken liverpool in appelbit uitvoering, daar durft ze nu langzamerhand fijn aanleunig op te nemen.

Snuit lijkt niet gevoelig, maar is het maar al te zeer, want als ik iets verkeerd doe (het is me soms niet helemaal duidelijk wat :x ) gaat hij of enorm lopen drammen, of hij neemt geen aanleuning meer in geval 1 krijg ik lamme armen en als ik wat lucht wil geven knettert hij er vantussen en in geval 2 heb je zo'n hyperende pony voor de wagen. Maar goed, bij hem werkte dus jouw bit echt totaal niet, rechte liverpool ook niet, B stangetje werd al beter maar postbitje met licht gebogen mondstukje zit hem erg goed.

Hierbij de plaatjes, waarbij ik de goedkopere RVS versies heb van deze bitten, kan er even geen plaatjes van vinden maar heb ze gekocht bij Van Rijs/ Zevenhuizen (ZH)
http://www.letty.nl/mensport/menbitten/ ... ostbit-rvs was iets van 25,- Euries
http://www.letty.nl/mensport/menbitten/ ... -liverpool niet van Sprenger maar van 'huismerk' geloof ik , wat iets van 35,- Euries

Mijn instructeur werkt bij gevoelige pony's ook wel met gewone of dubbelgebroken trensjes of B stangetjes met / zonder zeempje. 't Is denk ik toch kwestie van uitproberen.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:52

Ik men op een gewoon enkel gebroken trensje, nooit wat gehoord op wedstrijd en ze loopt hier super op, op elke liverpool flipte ze hem, die was al dun, ribbels zaten al aan de bovenkant, had hem op de bovenste, kinketting zo los mogelijk, nog ging ze staken (steigeren, gewoon van pijn). Mijn leidselvoering was ook niet lomp of grof ofzo, nu gaat het super :)

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:55

Mijn welsh men ik momenteel op een watertrensje, hier reageert hij ook duidelijk op, hoef maar een kleine hulp geven en hij gaat al. Met de liverpool werd hij daardoor erg onrustig en nu kan ik er gewoon aanrijden.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:14

tallechie schreef:
Mijn welsh men ik momenteel op een watertrensje, hier reageert hij ook duidelijk op, hoef maar een kleine hulp geven en hij gaat al. Met de liverpool werd hij daardoor erg onrustig en nu kan ik er gewoon aanrijden.


heb precies hetzelfde.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:59

Ik men mijn mini ook op een simpele watertrens.
Dressuur, vaardigheid en marathons.
Nog nooit iets van gehoord.
Ook in het tandem loopt die op een watertrens.
Liverpool heb ik er nooit in gehad, op een B-stang flipte die al...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:12

Er wordt hier meerdere malen aangehaald dat men 'er nooit wat van gehoord heeft' op wedstrijden e.d. als men met een trensje rijdt. Is logisch, want volgens het reglement mag dat ook gewoon, dus er iets van horen zal je dus ook niet ;)

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:15

JoyCiej007 schreef:
Er wordt hier meerdere malen aangehaald dat men 'er nooit wat van gehoord heeft' op wedstrijden e.d. als men met een trensje rijdt. Is logisch, want volgens het reglement mag dat ook gewoon, dus er iets van horen zal je dus ook niet ;)


Een paar jaar geleden mocht dit niet!
Tegenwoordig wordt het nog niet altijd door iedereen geaccepteerd dat je met een trens rijdt.
Ik heb bij mijn vorige tandem (2 jaar geleden) heel vaak te horen gekregen dat ik officieel nog mocht starten met 2 pony's op een enkelgebroken watertrens....

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:31

Nee, maar het mag al enkele jaren weer wel. Accepteren....... tsja. Jury's en hindernisrechters hebben het maar te accepteren want het mag gewoon volgens het reglement. Ze zullen je daar dus ook niet op afrekenen.
Tegenwoordig wordt het vrij veel gedaan, heb eigenlijk nog nooit gehoord dat mensen daarom op de één of andere manier benadeeld zouden worden of dat het toch niet 'geaccepteerd' wordt.

Ik ben alleen wel van mening dat er ook veel mensen zijn die hun paard voor 't eerst een liverpool of iets inhangen, paard reageert er niet fijn op, en dan wordt er meteen maar naar wat anders gekeken. Soms hetzelfde verhaal met oogkleppen. Maar ze hebben ook vaak even de tijd nodig om er aan te wennen. Gaat het dan nóg niet goed, kan je altijd nog verder kijken.
Had van mijn Welsh A merrie ook verwacht dat ze niet met kleppen te rijden zou zijn. Niets was minder waar; na 2 x een stuk door 't dorp wandelen met menhoofdstel met kleppen, leek wel alsof ze nooit anders kende. Had ze toen nog wel schrikkerig etc. gereageerd, had ik eerst nog een tijdje door geprobeerd om te kijken of ze er aan zou wennen.
Zij heeft ook een boterzacht mondje, was ook nauwelijks bit gewend. In het begin een ongebroken trensje er in gehangen, (om te wennen aan een ongebroken mondstuk) daarna een liverpool. Die reageerde in het begin ook wat gevoelig op de liverpool, maar doet het er nu super op.

Wat TS aanhaalt 'bij de lichtste beweging gaat hij al naar links of rechts'; dat doet mijn merrie ook. Heeft niets te maken met dat bit niet accepteren of het niets vinden, maar met goed afgericht zijn en lekker fijn en licht op het bit lopen. Kan haar op m'n pinken sturen, heerlijk toch?? En ze durft er wel aan te komen, kruipt ook niet achter het bit etc. en is fijn in de aanleuning.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:37

Ik al heel veel paarden en pony's voor de kar gehad, en de 1 kun je gewoon een stang inhangen, en de ander niet.
Ik had 2 leuke shetland merries die er kei hard vandoor gingen met een stang.
De minishet die ik nu rijdt heb ik altijd op een stang gereden, maar hij loopt toch echt veel fijner (niet meer tegen de hand), en dat is wel fijn als je dressuur wilt rijden.
Die pony van mij zusje kon je niet aan zitten als er een stang in hing.
Nu rijdt ze op een trensje, en de pony loopt super, lekker nagevelijk, niet meer tegen de hand, en nu kun je er een beetje aan zitten.

Sommige paarden/pony's zijn zo gevoelig in de mond dat je er echt geen stang in kan doen.
Ook ben ik van mening dat je een paard/pony moet rijden op een z'n vriendelijk mogelijk bit.

Ik heb wel eens bij een dressuurproef minder punten gehad omdat ik op een trens reed.
De jury's van de oude stempel willen nog wel eens geloven dat het echt niet mag.

Lisanne_

Berichten: 3262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:15

Heb precies het zelfde met die van mij. iets te veel druk gaat ze kop de lucht in en heb ik bijna niks zal die pas nageven, ook met sturen heb ik hetzelfde probleem.
Men nu met een nep myler. en daar gaat het tot nu toe nog goed mee, al blijft hij wel gevoelig.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:13

joyciej, wil je niet geloven dat sommige paarden er echt niet tegen kunnen?
mijn pony loopt met kin op haar borst of sterren te kijken, alles behalve ontspannen en flipt hem compleet :)
Nu loopt ze met een trensje en loopt heerlijk, ontspannen, kan ik ook op mijn pinken sturen ;)

edit: snap niet wat er erg aan is, als iemand een trensje ipv een stang in de mond van de pony hangt als het niet goed gaat?

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:25

Gevoelig is niet erg, maar niet meer /fijn bestuurbaar door de gevoeligheid is natuurlijk vervelend. Ik vraag me af of bij TS een trensje gaat werken, omdat een trens ook meer inwerkt op de lagen dan een recht bitje. Net als liverpool met tongboog. Trens of liverpool, het boeit mij persoonlijk niet hoor, als het werkt werkt het ;) Alwyn van Tallechie is eerst van mij geweest, hij is beleerd met een trensje, deed hij het prima op. Liverpool vond hij echt niet fijn, B stangetje ging redelijk. Maar kan me bij haar ook heel goed voorstellen dat ze nu weer met trensje rijdt.

En dan is het ook nog zo dat de plaats van het bit (wat voor bit dan ook) in de mond ook veel uitmaakt. Te laat / te hoog of precies goed.

Bij mijn merrie Bente scheelt het maar een paar millimeter in hoogte van het bit, of ze goed te rijden is of helemaal niet, kun je nagaan B-)
Men ik bij Snuitje het kinkettinkje op het 4e schakeltje is hij net een kameel, doe ik het kinkettinkje op het 6e schakeltje loopt hij lekker.

Geen druk kunnen hebben is een probleem wat vaak wordt verward met gevoelige mond. Als je fijn wilt mennen heb je druk nodig niet teveel maar zeker ook niet te weinig. Met te weinig druk kun je alleen mennen met los leidsel en als je dan in een wedstrijdsituatie zit kun je gewoon niet fatsoenlijk rijden.

Ik denk eigenlijk dat je dat allemaal alleen samen met een zeer ervaren persoon kunt uitvogelen (goede instructeur) die hebben vaak ook wel een flink assortiment aan bitten :7

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Gevoelige mond, welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:50

Ik had met mijn tuigpaard precies het zelfde probleem,die rij ik nu met een ongebroken appelbitje gewoon een trens voor onder het zadel en heb geen problemen meer.
Nu heb ik ook gewoon druk,zonder druk kan je niet rijden,en heb ook geen problemen met juryleden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:10

Happymouth liverpool met vrij losse ketting in de bril, dat werkt bij mijn gevoelige merrie na veel proberen nog steeds het beste...

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:11

Ik moet zeggen dat mijn instructeur ook jury is en die stelde het zelf voor om met een trensje te gaan rijden, omdat hij het idee had dat het beter voor de pony was. Dat hij rustiger in aanleuning zou zijn en ik er meer aan kon rijden en dit klopt tot nu toe ook

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:09

suikermeisje schreef:
joyciej, wil je niet geloven dat sommige paarden er echt niet tegen kunnen?
mijn pony loopt met kin op haar borst of sterren te kijken, alles behalve ontspannen en flipt hem compleet :)
Nu loopt ze met een trensje en loopt heerlijk, ontspannen, kan ik ook op mijn pinken sturen ;)

edit: snap niet wat er erg aan is, als iemand een trensje ipv een stang in de mond van de pony hangt als het niet goed gaat?


Nee hoor absoluut niet, en ik vind het ook écht niet erg als een pony op een trens gereden wordt. :n Dan lezen/begrijpen jullie mijn posts hélemaal verkeerd.

Ik geef alleen aan dat sóms sómmige mensen het raar en vreemd vinden als hun paard/pony wat gevoelig/moeilijk reageert op een bit, liverpool of welk bit dan ook, terwijl het paard in kwestie dan eigenlijk geen tijd krijgt om er uberhaupt aan te wennen, en hetzelfde gaat soms met oogkleppen.
Dáar ging het mij om, en niet dat ik tegen trens voor het mennen ben.

Ik heb alleen persoonlijk zelf wel de voorkeur voor een stangbit met hefboomwerking, aangezien je dan meer verstelmogelijkheden hebt en dus, als poown wél sterk/heet wordt, je eventueel toch wat meer kan in komen dan op een trensje. Er hangen namelijk wel meters leidsel tussen, de afstand tussen mennerhand en ponymond is toch een stuk groter dan dat je er op zit. Daarnaast heeft een liverpool gereden op de 1e manier v/d foto uit de beginpost, dus leidsels echt in de bril en niet om de schaar heen, vrijwel hetzelfde effect als een ongebroken trens (wat overigens dus geen stang is; veel mensen noemen een ongebroken trens een stang, maar dat kan niet want de hefboomwerking maakt een stang een stang, en een trens heeft geen hefboomwerking, of een mondstuk nu ongebroken, enkel- of dubbelgebroken is). De hefboomwerking is op die manier weinig tot vrijwel niet aanwezig, maar je je leidsels evt. wel nog vergespen mocht dat nodig zijn.
Dat is voor mij de reden om toch te beginnen met liefst een liverpool, wil dat écht niet dan kijk ik eerst verder naar andere mondstukken etc. en wellicht andere stangbitjes, alvorens ik er een trens in hang. Maar stel dat mijn Welsh A merrie op een liverpool/andere menstang niet te rijden zou zijn, zou ik er ook een trensje in hangen hoor, als ik weet dat ze dan ook gewoon normaal te sturen en te houden blijft.

Maar nogmaals; tuurlijk als iemand liever op een trens wil rijden omdat poownlief daar echt beter op reageert, prima hoor daar heb ik totaal geen moeite mee. :n

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:08

Poeltje schreef:
Pony heeft op dit moment een ongebroken bit in. Lijkt veel op deze liverpoolstang. :)

Afbeelding

Dit bit had ik ook eens voor mijn pony gekocht, maar de instructeur vroeg mij vriendelijk doch ernstig of ik echt van plan was om dit in de mond van mijn pony te stoppen. :? Een boogbit kan namelijk erg scherp inwerken en averechtse reacties opleveren. Er zijn genoeg paarden en pony's die hier wel mee gereden kunnen worden, maar ook heel veel niet. Een zelfde bit, maar dan met een rechte stang is vaak al voldoende en werkt niet zo scherp in (afhankelijk van de handen van de menner). Zelf rij ik mijn pony en mijn leasepaard (laatstgenoemde is echt een heethoofd eerste klas) op het bovenste gaatje. Niet door de bril zelf. Misschien helpt het jouw pony ook om een gewone liverpool met rechte stang te gebruiken. ;)