Verschil stokmaat tweespan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 05:14

Ik ben momenteel in het bezit van een jonge Tinkermerrie (te weten 2,8 jaar en ongeveer 1.45). Omdat mijn droom zolang ik met paarden bezig ben als is een tweespan Tinkermerrie's te hebben ben ik nu langzaam op zoek naar een tweede merrie.

Zelf een fokken is door mijn hoofd geschoten, ik heb ook een erg leuke hengst op het oog (momenteel 10 cm groter dan mijn merrie, dus dan zit ik wel redelijk safe).

Echter heb ik mijn oog stiekem laten vallen op een merrie van nu 1,5 met een verwachte stokmaat rond de 1.60. Of ze dit daadwerkelijk gaat halen, geen idee. Ik heb in mijn interesse-mail oa gevraagd naar de huidige stokmaat. Echter vroeg ik me af, indien ze wel idd rond de 1.60 komt uiteindelijk, zou het dan mogelijk zijn dat ze alsnog een mooi span zou gaat vormen met mijn merrie (ik gok dat zij zo ongeveer 1.50 gaat worden uiteindelijk)?

Hoeveel verschil zit er bij jullie tussen de twee spanpaarden, en levert dat bij een groter verschil mankementen op? (of is het zelfs onmogelijk?)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:58

Stokmaat is tot op zekere hoogte onbelangrijk. Het gaat er om dat de paarden in het span dezelfde paslengte en dezelfde 'cruising speed' hebben. Als de ene lekkerder loopt bij 12 km/u in draf, en de andere pas lekker in z'n ritme komt bij 15 km/u, dan gaat het nooit een 'vanzelf' lopend span worden. Dus vooraf kun je eigenlijk heel weinig zeggen of iets een goed span wordt.

Voor het 'mooi' vind ik bij een stokmaat rond de 1.50 5 cm wel het maximale verschil. Als jij nu vermoedelijk zou uitkomen op 1.50 en 1.60 denk ik dat ze zowel qua uiterlijk als qua paslengte een probleem zou kunnen krijgen.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:02

zover ik weet, staat hier op stal ook een tweespan friezen, en die verschillen ook zeker wel 10 cm. Gaat volgens mij helemaal prima, want ze doen wedstrijden en alles ;)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:09

Als dat een span is van 1.65 en 1.75 is dat toch wel iets anders dan 1.50 en 1.60 ;)
Je zou ook eigenlijk beter over procentueel verschil kunnen spreken. 3-4 % is, vermoed ik, mooi en over het algemeen wel doenlijk.

Een Shet van 98 cm en 1 van 1.01 (3% verschil) zal wel gaan. 10 cm (10%) is in zo'n geval niet te doen...


Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:16

Ik heb twee Tinker merries staan van nu nog 2 en 1 jaar oud.
Beide geboren eind maart, met een jaar en een dag verschil.
Het zijn volle zusjes, allebei zwart met witte sokken.
Groter dan 140 cm worden ze niet, paps (135) en mams (143) zijn ook klein.

Ben heel benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen in het twee span.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CDHP8LIV.jpg

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:19

Ik zou zelf 10 cm toch wel veel vinden. Wij hadden Banbay en Kascha in het tweespan en hoewel zij elkaar goed konden bijhouden liepen ze heel anders en dat was soms best lastig. Vooral in galop was het verschil moeilijk en daarnaast viel Banbay ook veel sneller in galop bij een hoger draftempo...

En een mooi plaatje is natuurlijk ook leuk als je 't toch voor het uitzoeken hebt. Dus als je inschat dat Luna rond de 1,50 max. uitkomt zou ik niet een paardje gaan kopen wat rond de 1,60 uitkomt, maar ook een verschil van rond de 5 cm aanhouden.
Bij tinkers zou ik zeker ook nog kijken naar het type (wederom voor het plaatje) Luna is een cob met wat lichter beenwerk, het zou natuurlijk mooi zijn als je zoiets erbij zou kunnen vinden.
In ieder geval leuke plannen! :j

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:00

Bedankt allemaal (duidelijk niet de goede zoektermen ingevoerd vannacht :o )

De merrie die ik op het oog heb is uit een combi vaders 1,67, moeders 1,56. Beestje is nu 18 maanden en meet volgens de huidige eigenaar ongeveer 1.40. Mijn eigen merrie was met 22 maanden 1.41. Dus ik durf het wel aan, ik ga daarom iig niet nu al afwijzen, ze is verder daar veel te leuk voor (mocht het tegen vallen kan ik een van beide altijd weer verkopen mocht ik toch mijn droom willen naleven). Mijn eigen merrie is de afstamming onbekend helaas. Het zou zomaar eens kunnen dat ze dames halfzusjes zijn...

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:14

Kans is dus wel groot dat ze idd een stukkie groter wordt! Maar als je haar erg leuk vindt en niet meteen fanatiek de wedstrijden in wilt gewoon doen... Heb je geen foto?

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:15

Wat hier ook al wordt gezegd, maar waar ik nooit zo bij stil had gestaan, totdat ik zelf een tweespannetje wilde 'maken' is dat gelijkheid in gangen en temperament volgens mij veel belangrijker zijn dan die paar cm meer of minder.
Mijn tweespannetje welshjes was gewoon geen succes, ze waren allebei precies gelijk in hoogte, had ook stad en land afgezocht naar een soortgelijke pony maar ben er echt mee aan het puzzelen geweest en kreeg ze gewoon niet gelijk op -O-
Nu staat een van die pony's af en toe in vierspan en we hebben ook tweespan gedaan met pony's die zo'n 10 cm groter zijn dan hij en dat gaat dus prima :D . En dan heb ik het dus over een verschil van 1.15 en 1.25, dus dat is procentueel een behoorlijk verschil.

Heb ook wel met tweespan paarden gereden waarbij de een 1.63 was en de ander iets van 1.72 of zoiets, ging prima.

Oftewel: voordat je ze naast elkaar hebt staan kun je er echt maar weinig zinnigs over zeggen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:16

ik ga het binnen kort ook doen met mijn merrie en haar zoon,zij zullen ook 10cm verschillen.ik ga kijken hoe het gaat.eerst ga ik hem enkelspan beleren.
je kunt altijd nog tendem gaan rijden ts

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:35

Het valt te proberen. Ik heb hier ook een merrie lopen van 95 cm naast een ruin van 1.03. Voor zo nu en dan een recreatierit kan het best maar ik merk wel dat de merrie er heel veel moeite voor moet doen. Eventueel zou je, als het niet goed gaat, tandem kunnen proberen. Als je een grotere kans op een goedlopend tweespan wilt zou ik wel opzoek gaan naar een kleinere maat.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:06

Mijn max bij mijn atjes was echt 5cm maar bij grotere paarden kan het verschil wel hoger vallen vind ik zelf.

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:13

Oude wijsheid;

een span koop je bij elkaar. Dat fok je niet bij elkaar ;)

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:20

Weer wat geleerd.
Maar twee broertjes of zusjes die samen opgegroeid zijn, wat zijn de kansen voor een goed twee span ?

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:35

Het is natuurlijk erg afhankelijk van wat je wil. Recreatief kun je natuurlijk veel minder eisen stellen aan een span dan wanneer je internationaal wedstrijden wilt rijden.
Ik ken een menner die een Fries van 1.65 m. betuigd heeft in het span met als leermeester een Welsh Cob van 1.45 m. Ging prima voor een paar keer. Toch zit er in zo'n combinatie geen toekomst ivm. verschil in maat, beweging en type.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Verschil stokmaat tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:41

Ik heb 2 half zusjes (zelfde vader, moeders lopen wel eens in het span) die wel veel belovend zijn in het span. Heb ook halfbroer en half zus (zelfde moeder) en die zie ik nog niet mooi in het span lopen.
Heb ook moeder en dochter (schelen 3 cm) naast elkaar lopen en dat is net niet mooi. Zijn super brave pony's, dus mooi zat om nu wat mee te oefenen voor ik met mijn halfzusjes ga rijden over 2 jaar (zijn nu 1,5 en 2,5 jaar).

Een wedstrijd span moet echt goed passend zijn, kwa beweging, type en karakter. Voor lekker op zondag een rondje naar buiten hoeft het niet zo perfect te zijn, maar wel gewoon fijn lopend zijn.