Maten menwagen grote Shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 18:26

Beste menners,

Nu ik op zoek ben naar een goed menwagentje voor mijn Shetlander, enkelspan,
zie ik vanalles op Marktplaats enzo voorbij komen, en dan staat erbij,
geschikt voor Shetlanders, pony's of iets dergelijks.

Nu wordt ik daar kwa maten in centimeters niet echt wijzer van.

Dus, wat zijn de maximum maten ongeveer, voor een grote stevige Shetlander (zie profiel).
Denk dan aan spoorbreedte, lengte van de wagen, hoogte van de bok en gewicht van de wagen.

Als er iemand iest van weet, ik zou heel erg dankbaar zijn met reacties! :D

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:54


Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:58

En past daar ook een Shetlander voor? En wat is de spoorbreedte?

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:02

Wat ik heb gedaan is de hoogte van mijn lichtogen opmeten (vanaf de grond) op verschillende gaten, en zorgen dat het lamoen horizontaal is bij deze hoogte.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:04

Das ook wel handig, maar dan weet ik nooit van te voren of die maten gelijk zijn O:)

Of je moet ze laten opmeten door de eigenaar van de wagen, dat is wel een goed idee! Dankje.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:25

Een handig hulpmiddel/stelregel is dat de bokhoogte ong. op hoogte v/d stokmaat v/d pony moet zijn. Mijn bokhoogte zit op 1.10m. dacht ik uit m'n hoofd, mijn shetmerrie is 1.03m. en mijn Welsh A is 1.20m.
Qua spoorbreedte is er een tijd onduidelijkheid geweest ivm. de wedstrijden. Al gaan de kleine pony's zowiezo in enkelspan uit de samengestelde wedstrijdsport, dus daar hoef je geen rekening mee te houden. Weet zo even niet meer welke spoorbreedte voor D/V nu is voorgeschreven voor de kleintjes.

Heb mijn wagen dan ook gekozen met een spoorbreedte van 1.26m. dus dan kan ik met mijn welsh merrie gewoon officieel starten in de samengestelde sport, mocht ik dat in de toekomst willen.

Lengte v/d wagen, volgens mij is daar niet zoveel zinnigs over te zeggen.

Gewicht is erg belangrijk voor die kleintjes, vaak wordt als stelregel aangehouden dat ze tot 3x eigen gewicht kunnen trekken op asfalt (dus wagen incl. menner en groom en/of passagiers), 2x op gras en hard zand, 1x op zware ondergrond. Al zou ik daar wel iets onder gaan zitten.
Mijn wagen zou 120/130 kg. wegen voor enkelspan, en 150-160 voor 2span.

Wat naast gewicht ook heel belangrijk is, soms nog belangrijker dan het gewicht vind ik, is de rolweerstand. Je kan wel een hele lichte wagen hebben, maar als je er dan van die kruiwagenwieltjes of zware autobanden onder hebt en hij trekt heel zwaar, schiet je daar nog niets mee op. Ik kan mijn wagen met 2 pinken gemakkelijk van z'n plaats trekken, met mijn houten recreatiewagen die toch wel wat zwaarder was schat ik, lukte dat echt niet. Deze trekt gewoon echt heel licht, rolt gewoon mee als het ware.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:30

Joyciej, bedankt voor je info!
Ik was idd wel van plan om er echte marathonwielen onder te hebben, geen autobanden of kruiwagenbanden of iets dergelijks. :n

Ik ga weer even verder vragen aan de eigenaar van de wagen, ik heb deze wagen in mijn hoofd: http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen- ... nd=23&fs=1

Perfect, en onder mijn budget. Ik vraag me alleen af of hij niet te groot is, maar dat ben ik nu aan het vragen. :j

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:38

Dat is van Voskamp Hall, is een wagendealer die ook regelmatig inruilers verhandeld. Ziet er goed uit, oogt alleen idd wel een beetje groot.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:40

Oh, nou, ik zou in principe mijn sulky kunnen ruilen, die is nog hartstikke goed, dat scheelt misschien 100 euro. :Y)

Hij oogt inderdaad groot en daarom probeer ik ook zoveel mogelijk informatie eruit te trekken, zodat ik zeker weet dat hij goed is en ik straks niet voor teleurstellingen sta. :j

Maar het is in ieder geval mooi dat het een erkende wagendealer is!

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:37

Ik heb mijn nieuwe wagen ook van Voskamp Hall. Als je budget wat hoger was, zou dat een super wagen voor je zijn. Je kunt hem best bellen of hij een geschikte 'inruiler' heeft staan. Deze oogt mij wat groot, als ik eerlijk ben, voor een shet.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:44

ik denk dat deze te groot is voor een shet, en als de hoogte wel past is het al wel snel te zwaar.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:54

Borisje schreef:
Joyciej, bedankt voor je info!
Ik was idd wel van plan om er echte marathonwielen onder te hebben, geen autobanden of kruiwagenbanden of iets dergelijks. :n

Ik ga weer even verder vragen aan de eigenaar van de wagen, ik heb deze wagen in mijn hoofd: http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen- ... nd=23&fs=1

Perfect, en onder mijn budget. Ik vraag me alleen af of hij niet te groot is, maar dat ben ik nu aan het vragen. :j


hey, dat is mijn oude wagen...die is niet geschikt voor shetlanders...voor een pony vanaf ongeveer 120 tot 145 is die perfect.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:28

Biancacoo: Dat is toevallig :j Maar wel heel jammer, dan gaan we niet voor die wagen. Mag dan wel goedkoop zijn maar hij moet ook goed zijn natuurlijk.

Ik wil mijn budget ook heel erg graag verhogen, maar dan moet ik nog even wat langer doorsparen. :P Ben ik ook van plan, maar stiekem ben ik wel aan het rondkijken.

Iedereen bedankt voor de info!

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:38

De wagen die ik stuurde is 1850 inclusief naar Nederland brengen en kun je in de eigen kleurtje laten maken (alle RAL-kleuren) en de bekleding ook. Vind het een erg fijn wagentje :j

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 14:18

Ik vind het zeker een leuke wagen suikermeisje, alleen zou ik liever een wagen willen waar er een bankje opzit, zodat mijn zusje ook meekan. En het liefste nog stoelen/bankje achter, zoals bij de wagen die ik liet zien. Zodat er ook nog anderen meekunnen. :j

horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:48

Ik heb deze achter mijn shet: Afbeelding

Hier te verkrijgen: http://www.ruitershopbeerens.nl/shetlandsulky.php

Np van ongeremd is 350 euro en van geremd 395 euro. Is echt een ideaal ding. Erg flexibel in de bochten en dergelijke. Wellicht dat ze ook tweedehands op marktplaats staan hoor. Het is natuurlijk wel een sulky, geen 4 wiels wagen. Hij is geschikt voor een shet tot c pony (hij is ruim verstelbaar).
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 06-01-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:49

Borisje schreef:
Ik vind het zeker een leuke wagen suikermeisje, alleen zou ik liever een wagen willen waar er een bankje opzit, zodat mijn zusje ook meekan. En het liefste nog stoelen/bankje achter, zoals bij de wagen die ik liet zien. Zodat er ook nog anderen meekunnen. :j


Met je zusje erbij kan prima, maar met meerder volwassenen op een vierwielige wagen wordt het al snel te zwaar voor een shet :j
Kan het dan denk ik beter bij je sulky houden die je al hebt :j

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:51

Borisje schreef:
Ik vind het zeker een leuke wagen suikermeisje, alleen zou ik liever een wagen willen waar er een bankje opzit, zodat mijn zusje ook meekan. En het liefste nog stoelen/bankje achter, zoals bij de wagen die ik liet zien. Zodat er ook nog anderen meekunnen. :j


dat is voor een enkelspan shetlander wel wat hoog gegrepen..om meerdere mensen mee te willen nemen..word dat al snel wel erg zwaar voor je shet, hij is niet zo groot toch ?

maar suikermeisje is me al voor zie ik..

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:51

Waarom ga je niet eens bij Van Schie in Zwaanshoek kijken :) Is 30 minuutjes rijden vanaf Wilnis :) heeft héél veel modellen wagentjes voor shetters, heeft ook regelmatig inruilwagentjes staan voor een niet te grote prijs :)

Ik heb ook wel eens 2 grooms mee met mijn enkelspan shet hoor :) trekt ze makkelijk. Is wel allemaal op het valkke asfalt, natuur doen we hier in de buurt niet aan :+

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:01

Evelli schreef:
Waarom ga je niet eens bij Van Schie in Zwaanshoek kijken :) Is 30 minuutjes rijden vanaf Wilnis :) heeft héél veel modellen wagentjes voor shetters, heeft ook regelmatig inruilwagentjes staan voor een niet te grote prijs :)

Ik heb ook wel eens 2 grooms mee met mijn enkelspan shet hoor :) trekt ze makkelijk. Is wel allemaal op het valkke asfalt, natuur doen we hier in de buurt niet aan :+


Ligt er wel aan hoe groot jijzelf bent, en hoe zwaar jou grooms zijn :j
en op het asfalt valt het nog wel mee, en als het dan niet heuvelachtig is valt het mee.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:03

Ligt ook aan hoe makkelijk je wagen rolt, hoe goed je pony is getraind en hoe werkwillig ze zijn ;)
Die van mij doet het prima in ieder geval :) ik kan dat zelf heel goed inschatten :)

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Maten menwagen grote Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:02

Horses1990; ik zoek echt alleen een vierwieler, tweewieler heb ik al. :P

Evelli; bedankt voor de tip! Die naam had ik nog niet gehoord.
En idd het is echt voor asfalt, dus max. 2 mensen kunnen wel mee, dat kan hij makkelijk aan, alleen over het asfalt.
Maar dat was niet voor altijd de bedoeling hoor, 9 van de 10 keer ben ik toch alleen, en heel soms gaat zusje mee.
Dus iig 2 plaatsen op de wagen.

Bedankt voor de tips!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:27

Mijn wagen heeft ook geen bankjes achterop. Dat wilde ik dus juist bewust niet, omdat ik toch erg vaak alleen rijdt bij gebrek aan een groom (weet dat dat niet altijd even verstandig is) dus heb voor alleen een bokkussen, achter van die 'afrondingen' met bekleding. Heb nog wel een afneembaar groomstoeltje er bij genomen, maar dat is voor ritten niet fijn zitten, is echt bedoeld voor dressuur/vaardigheid voor de groom, zodat die niet toch aan de éne of andere kant moet zitten, maar echt in het midden zit, en dat de balans dus optimaal verdeeld is.

Toch kunnen er bij mij best makkelijk een groom of passagiers mee :j 't zit best lekker hoor (ik fungeer op m'n eigen wagen zelf ook wel eens als groom) en het nadeel van rugleuningen van die bankjes vind ik toch altijd dat het tegen je rug gaat klapperen als je een hobbel of kuil hebt. Als ik wil zou ik dus best 2 mensen mee kunnen nemen achterop tijdens een rit, die gewoon kunnen zitten. Alleen in de praktijk gebeurd dat eigenlijk nooit, vind ik toch te zwaar voor mijn shet of mijn welsh a merrie.

Deze wagen komt overigens van Kraay uit Nijkerk. Kost nieuw rond de € 4100,= met de opties die ik heb (verwisselbaar 2span systeem, afneembaar groomstoeltje, afneembare verlengde treeplank, schijfremmen achter etc.)
Afbeelding

De wagen waar suikermeisje het over heeft, kan je volgens mij ook prima op die manier achterop zitten en dus iemand meenemen.