bit voor mini shets (welk type en maat)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mlanghou
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Provincie Utrecht

bit voor mini shets (welk type en maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:39

Ik heb twee minishetjes (ca. 85 cm hoog).
Omdat ik vrij recent begonnen ben met ze beleren voor de sulky, heb ik een postbit (met losse scharen, licht naar voren gebogen dun mondstuk van 9,5 cm) voor ze gekocht.
Het mondstuk past vrij precies in de mond (niet heel veel ruimte over aan weerszijde van de mondhoeken), maar de bril zit wat te strak op de wangen (dus die moeten naar buiten worden gebogen).

De ene pony accepteert het bit vrij goed.
Maar de andere vindt het helemaal niets: hij is er continu mee bezig, doet zijn mond wijd open en probeert zijn tong over het bit te doen.

Onlangs is de tandarts geweest - dus het ligt niet aan het gebit.
Zij heeft ook naar het bitje gekeken en dacht dat er wellicht te weinig tongruimte was. En adviseerde om naar een 'gewoon' dun gebroken bitje te kijken.
Daarom ben ik aan het kijken naar kleine dubbel gebroken bitjes - zijn er niet zo veel....

Mijn vragen:
- welke maat moet ik nu hebben? Sommigen zeggen dat een menbit ca 1 cm groter moet zijn dan een gewoon bit. Anderen zeggen weer dat een (dubbel) gebroken bit groter moet zijn dan een stangetje.
- welk dikte van bit hebben jullie voor jullie ponies? Ik zie op internet kleine bitjes van 18, 16, sommigen van 14 en eentje van 10 mm dik. Ik heb de dikte van het huidige postbitje nog niet opgemeten, maar die is vrij dun. Ik denk ook niet dat er veel ruimte is voor een dik bit in die kleine mondjes.....
- hebben jullie ervaring met dubbel gebroken bitjes voor mini shetjes? werkt dat evt. ook voor de sulky?
- ik lees dat sommigen een myler bit hebben (lijkt mij een mooi bit, vriendelijk in de mond en toch dun). Maar ik kan die niet echt vinden in kleine maten op het internet. En zou eigenlijk graag eerst proberen, voordat ik veel geld uitgeef (zijn wel vrij duur). Heeft iemand zo'n bit tweede hands / uit te proberen in een passende maat?
- hebben jullie adressen van winkels / webshops waar ze geschikte bitjes verkopen voor kleine bekkies? Ik zie wel veel enkelgebroken, dikke bitten... Lijkt mij niet echt comfortabel voor een kleine pony.

alvast bedankt!

kagiwaga
Berichten: 1353
Geregistreerd: 09-02-09
Woonplaats: Enkhuizen

Re: bit voor mini shets (welk type en maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:21

een stangetje moet vaste ringen hoeft maar 0,5 cm aan bijdezijde maximaalover te houden
water trensen meer.
ivm velletjes.
waarschijnlijk prikt het bit in zijn gehemelte

mlanghou
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:47

postbit kan niet in z'n gehemelte prikken - is nl een stangetje ;) .

vandaar mijn verwarring over de juiste maat.... moet ik nu groter (want van stang naar gebroken), of kleiner (want van menbit naar 'gewoon' bit)?

emma_13
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:03

ik zou met een touw in zijn mond gaan en meten hoeveel cm er tussen zyn twee mondhoeken zijn zo weet het precies en dan nieuw bitje kopen ik zou een eenvoudig gebroken bit nemen chetlanders hebbeuh een toch wel fragiele mond. en misschien ( gewoneuh tipjeu ik weet niet welk hoofdstel je gebruikt %) )
je kan hem ook bitloos berijden en dan weer is met bit om te zien wat beter gt een vriendin van my die en shet heeft is nu ook naar bitloos overgegaan.
eN dAt GaAt PrImA
XXx veeeeel geluk
:#

mlanghou
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:38

@ Emma Dank je! ik zit ook wel te kijken naar bitloos. Maar ik lees niet zulke positieve verhalen over de bitloze neusriem die wordt verkocht bij het Ideal menhoofstel dat ik heb (de release zou niet direct genoeg zijn - is misschien altijd wel lastiger met mennen en de vele haren van een shetje waar de leidsels langs / tussendoor moeten). Of zijn er hier andere ervaringen met bitloos mennen met shetjes? Ik moet zeggen dat het wel een beetje een dram-pony is :o .

Zijn er nog ervaringen met de dikte?
- ik heb nog even gemeten wat de dikte van zijn huidige stangetje is.. - is een beetje ovaal gevormd - en het is tussen de 10-11 mm op z'n dunst en 12-13 mm op z'n dikst.

Ik zit echt met dit probleem en omdat ik niet zo'n zin heb om een enorme bitcollectie aan te leggen, zou ik het toch enorm fijn vinden als meer mensen hun meningen / ervaringen kunnen delen :j

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: bit voor mini shets (welk type en maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:42

Ik men met een Myler bitje. Deze is dubbelgebroken, met een breed tussenstukje. Maar kan niet dubbelvouwen zeg maar. Is een erg dun bitje, denk een mm of 10 hooguit.

Bitloos mennen is imo geen optie :n zeker niet op de openbare weg. Maar daar zijn de meningen over verdeeld hier op bokt.

Als je dit topic laat verplaatsen naar Aangespannen Rijden zal je meer reacties van menners ontvangen :) Daar staan tevens nog tientallen topics over menbitten bij shetlanders. Misschien kan je daar bruikbare info uithalen.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:36

Ik heb een enkel gebroken bitje voor mijn miniatuurpaard. Daar wordt ook mee gemend, dat gaat prima.
Heb ik gekocht bij de Moonlight Farm, zijn speciale bitjes in kleine maat met een dun mondstuk.
Mss is dat ook wat voor jouw pony?

Nelson17

Berichten: 538
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:43

Ik heb voor mijn shet van 82 cm een enkelgebroken bustrens, dat gaat tijdens het mennen prima!
Ik heb hem gekocht bij horseshop international.. Die is overigens ook 9,5 cm :P

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:41


emma_13
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-01-12

Re: bit voor mini shets (welk type en maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:12

wat kan helpen zijn rubbere bitringetjes ze zin een soort beschermings laag tussen de fragiele mondhoeken en de het harde staal.
En je kan ook is proberen om van bit te wisselen met de andere shet (als ze dezelfde mond hebben)
Ik dacht ook om misschien met gogue of hulptouwtjes te rijden heb onlangs gehoord dat ze beter zijn voor paarden die weerstand bieden tegen hun bit
en tenslotte nog ... XD
zou ik een watertrens met rubber rond het deel van het bit dat in de mond komt nemen en dan de bitrrubbere ringetjes
veeeeeel veeeeeeel succes
groetjes EmMa ;)

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: bit voor mini shets (welk type en maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:31

HAR -> AR

Aangezien het hier om een menbit gaat denk ik dat je daar meer reacties zult krijgen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:04

je moet kijken naar een onderleg trens dubbel gebroken,deze zijn vaak lekker dun

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:06

als mn shet oor de sulky loopt, gebruik ik een gewoon enkelgebroken trensje, geen menbit.
Hier loopt hij goed en fijn nageeflijk op en schuimt mooi.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: bit voor mini shets (welk type en maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 01:40

Ik men ook met een myler bitje, en andere met een utrechtse stang (wil ik ook nog myler bitje vinden maar kan goede maat niet vinden :Y) ).
Myler vind ik erg fijn, maar utrechtse stang is ook redelijk dun en lopen ze ook fijn op. :j

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: bit voor mini shets (welk type en maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 01:46

Een ponytrens ?
Is een gewoon watertrensje alleen dan speciaal voor kleine pony's

Ik zou hem voor je kunnen bestellen in 9,5 of 10,5 cm.
Is ook geen heel duur bit, zal ongeveer € 7,95 kosten

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:27

enkel gebroken prikt in het gehemelte,heeft een notenkrakers werking.ik zou gaan voor dubbel gebroken

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:00

Peerke_ schreef:
Een ponytrens ?
Is een gewoon watertrensje alleen dan speciaal voor kleine pony's

Ik zou hem voor je kunnen bestellen in 9,5 of 10,5 cm.
Is ook geen heel duur bit, zal ongeveer € 7,95 kosten


Ja die heb ik dus ook.
Een 10.5 cm voor mn mini van 84 cm.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:07

Ook al eens gedacht aan een ongebroken trensje? Daar begin ik meestal mee als ze nog helemaal geen bit gewend zijn. Die vervang ik later dan vaak wel voor een liverpool (of als dat niet gaat, een ander menbit).

Die ongebroken trensjes liggen erg lekker in de mond, vind ze voor jonge/groene pony's vaak fijner en stiller liggen dan een dubbel- of enkelgebroken trensje.

Mijn shetmerrie heeft een vrij lange, dikke tong en soms dus maar weinig ruimte over voor haar tong. Soms werd haar tong zelfs helemaal blauw. Nou klemde ze vaak het bit ook wel tussen haar kiezen en heeft ze ook een periode gehad dat ze heel veel haar tong over het bit gooide, ondanks dat er geen gebitsproblemen waren, volgens de tandarts.

Ben haar toen gaan rijden op een liverpool met echt een dun mondstuk en best veel pompwerking (dat het mondstuk van boven naar beneden kan bewegen). Wel hoog genoeg in de mond hangen; soms hangt het bit te laag in de mond en dan gooien ze ook sneller en makkelijker hun tong over het bit.