Menbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 13:01

Hoi :wave:

Welk bit is nou het zachtste met mennen? een liverpoolstang of een Bokkebit? Mijn shetlander is best gevoelig in zijn mond. en die kinketting, wat voor werking heeft die en moet daar een bescherming omheen?

:evaw:

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:02

Met mijn shethengstje men ik gewoon met een trensje ;) al geprobeerd?

firalli

Berichten: 19
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:32

Wij hebben een liverpool met tongboog bij een welshhengst die net 5 maand voor de wagen loopt, de teugels doen we gewoon door het voorste deel van de grote ringen, kinketting werkt dan nauwelijks in.
Gister voor het eerst gement met bitbandage om het bit en dat gaat prima, het ligt er ook aan hoe stil jouw hand is.
Mijn menmaatje heeft de teugels strakker dan ik, bij hem pakt de pony eerder vast, bij mij is de pony net even sneller ontspannen op het bit, maar dan dansen de teugels op zijn kont.
We hebben deze hengst ook met een gewoon gebroken bitje beleerd, maar dan krijg je algauw reacties of je levensmoe bent, alsof mennen niet met een gebroken bitje zou kunnen.
Doen waar jou gevoel goed bij ligt en waar de pony het best op loopt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:35

Mennen kan prima met een gebroken bitje, maar dan wel graag dubbel gebroken en niet enkel....

Die van mij loopt op een dunne LP met tongboog, doet ze het prima op. Ligt ook maar net aan hoe je rijdt

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 14:40

We weten nog niet of het hoofdstel bij het tuig gaat passen, en als hij wel past wil ik er graag een menbitje in, maarja, en aan welke ringen moet je hem vastmaken wil je de zachtste werking?

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:41

stef schreef:
Mennen kan prima met een gebroken bitje, maar dan wel graag dubbel gebroken en niet enkel....

Die van mij loopt op een dunne LP met tongboog, doet ze het prima op. Ligt ook maar net aan hoe je rijdt



Kun je ook even uitleggen waarom dubbel gebroken? Ik rijd gewoon met alle 3 de ponys op een enkel gebroken en daar lopen ze hartstikke fijn op.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:48

Omdat enkelgebroken een "notenkraker" is. Op het moment dat er druk op de bitringen komt, kan een enkel gebroken in het gehemelte prikken. Aangezien je een hele andere druk hebt met leidsels dan met teugels, wordt dit nog eens versterkt.
Voor de wagen prefereer ik dus ongebrokken of dubbel gebroken

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:49

stef schreef:
Omdat enkelgebroken een "notenkraker" is. Op het moment dat er druk op de bitringen komt, kan een enkel gebroken in het gehemelte prikken. Aangezien je een hele andere druk hebt met leidsels dan met teugels, wordt dit nog eens versterkt.
Voor de wagen prefereer ik dus ongebrokken of dubbel gebroken



Oke bedankt ;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:55

Gebruik v/d zoekfunctie is soms ook wel erg handig,
er zijn zelfs zeer recent nog enkele topics over bitten geopend:
:list:

[AR] men bit, en men hoofdstel echt nodig?
[AR] even paar vraagjes over een menbit
[AR] bit voor mini shets (welk type en maat)?
[AR] bitten.
[AR] welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee
[AR] Gevoelige mond, welk menbit?
[AR] Wat voor menbit gebruiken jullie voor je shetlander?
[AR] Verschillen van soorten menbitten?
[AR] Welk bit werkt scherper in?
[AR] Welk bit voor shetlander?
[AR] Liverpoolstang met tongvrijheid
[AR] Liverpoolstang bij shet?
[AR] verschil tussen:bokkebit/liverpoolstang&grote/kleine kinkett
[AR] vriendelijk menbit..
[AR] [AR] mennen... maar welk bitje?
[AR] [AR] Welke liverpoolstang?
[AR] [AR] geschikt bit voor shetlander

Méér dan genoeg leesvoer dus.

Even nog een toevoeging:
Als je een stangbit hebt, dus met hefboomwerking (liverpool, bokkenbit, etc.) neem dan aub géén enkel of dubbelgebroken mondstuk, maar alleen een ongebroken mondstuk. Gebroken mondstuk + hefboomwerking = namelijk een gigántisch notenkraakeffect!

De kinketting heeft als functie om de hefboomwerking van het bit te begrenzen. Hier is ook genoeg over te vinden via de zoekfunctie en bovenstaande topics overigens. Normaal wordt als vuistregel aangehouden dat de scharen van het bit een hoek van 45 graden moeten kunnen maken met de mondhoek (dus zo strak/los zou de kinketting moeten zitten) en dit bij licht opgenomen leidsels. Kinketting voorkomt dat het bit 'door kan slaan'.

Wat voor jou pony qua bit en qua kinketting strak/los en evt. bescherming of niet het beste en fijnste werkt, kan je alleen weten door dat uit te proberen.

Verder:
Afbeelding

Hoe verder naar onderen je je leidsels vast maakt, hoe 'scherper' het bit inwerkt en hoe meer hefboomwerking je hebt.
Optie 1 in de bril heb je nagenoeg geen hefboomwerking. Persoonlijk vind ik optie 2 fijner; in de bril maar wel om de schaar.
Geldt dus ook voor B-stang, bokkenbit etc. dat de onderste ring wat meer hefboomwerking geeft dan de bovenste ring.

firalli

Berichten: 19
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:32

JoyCiej007 schreef:
Afbeelding


Die 2de inderdaad, zo hebben wij hem ook. Fijn dat je zo'n duidelijke foto hier neerzet!! Super!