Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:56

Mijn merrie loopt al een tijdje aangespannen, naast werk onder het zadel en aan de lange teugels en heel af en toe dubbellonge

Ze is scheef, en dat is deels doordat ze compenseert in haar lijf voor dingen die niet goed zijn, echter onder het zadel kan ik dat wel recht(er) rijden. Voor de koets is dat een stuk lastiger, omdat ze dan het rechterleidsel niet wil aannemen en zelfs bij licht contact gelijk rechtsaf slaat. Nu corrigeer ik dat wel met zweep op rechterschouder, die valt dan naar binnen, maar ik wordt een beetje gallisch als 'dressuurprikker' van die contrastelling in de rechterbocht.

Nu rij ik aangespannen met een liverpool, met vastescharen en een lichte tongboog. Onder het zadel rij ik meestal met een dubbelgebroken pelham met twee teugels, waarbij ik voornamelijk de trensteugel gebruik, maar voor het verfijnen soms even de stangteugel erbij pak.

Oh ja, ze loopt dressuurmatig op M/Z niveau en veel oprichting kan ze niet (meer).

Nu zit ik te puzzelen of het bit wellicht haar tegenstaat, wil absoluut een kinketting houden voor koets ivm sterk kunnen worden, dus trens ga ik niet mee aangespannen rijden.

Zou ik mijn mijn pelham kunnen gebruiken en dan met tussenstukje zodat ik wel wat hefboom heb? Of kan ik dan beter een myler menbit testen (kan ik via ruitersportzaak huren)

Liverpool zit in bovenste sleuf, door de bril om de stang heen is lastig ivm vaste schaar en dan snel gaan schuren bij mondhoek. alleen in de bril vind ik niet prettig wegens ontbreken hefboomwerking

Heeft iemand tips?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:01

Je hebt van Myler ook liverpools :) misschien is dat iets om te proberen?

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 18:12

Ja die bedoelde ik ook en die voorzover ik weet ook een iets meer beweeglijk mondstuk, wellicht dat ze daar nu niet op is, het is gissen dus vandaar dat ik naar ervaringen vraag.

Het is tevens nogal een sensibel paard, behoorlijk dominant en de scheidslijn tussen uitdagen/uitproberen en stress is heel dun. Vorige week heeft mijn instructrice even gereden en daar kwam dat nadrukkelijk naar voren. Die is gelukkig alert en kon de spanning mooi af laten vloeien, maar is wel een serieus punt dat ik niet zomaar iemand erachter (of erop!) kan zetten. Ook een ervaren rijder als Edwin de Graaf lost het niet maar op, maar krijgt niet snel die spanning (ik heb daar enkele lessen gereden, nu thuis vanwege tijd)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:47

Niet te bang zijn dat je geen hefboom meer hebt, probeer toch eens je leidsels in de bril te doen, alleen maar hefboomwerking helpt dus niet, je moet haar ook af en toe ruimte kunnen geven, dan staat er ook geen druk meer op leidsel, en dan nog heb je een beetje hefboom hoor :j
Pelham met tussenstuk vind ik helemaal niks, het is verwarrend voor het paard dat je dan aan 2 delen tegelijk trekt, vind het zware ondingen, mijn pony loopt er wel vrij goed op (maar thuis altijd 2 teugels.. stuk lekkerder), maar verder mn vorige paard raakte er echt van slag door, terwijl met 2 teugels niks aan de hand was.


Wellicht is idd een myler liverpool iets, ik heb er pas een gekocht bij divoza (zijn nu 25% korting... dat gebeurt eigs nooit bij mylers dus als je wilt, sla daar je slag..), aangezien mijn onwijs sterke tinker ook ohz op myler loopt en daar heel licht in de mond is, beide kanten kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen dus dan is het voor je paard duidelijker inwerken welke kant je nou aanneemt.


Gewoon eens wat dingen uitproberen :j

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:57

pantarhei schreef:
Liverpool zit in bovenste sleuf, door de bril om de stang heen is lastig ivm vaste schaar en dan snel gaan schuren bij mondhoek. alleen in de bril vind ik niet prettig wegens ontbreken hefboomwerking


Heb je dan niet nét een te klein bit? Je hebt natuurlijk wel vaste scharen dus dat scheelt, maar als je een maatje groter hebt, heb je ook meer ruimte voor je leidsels. Of gaat dat weer te breed worden?

Je zou ook evt. een zeemleertje (geen latex) dunnetjes om het bit kunnen naaien. éne paard reageert hier wel lekker op, anderen vinden het juist niet prettig want het mondstuk wordt er natuurlijk wel ietsje dikker door. Maar dat is ook een kwestie van uitproberen.
Met een pelhambit als menbit heb ik geen ervaring, volgens mij is het niet 'standaard' in iedergeval.
En inderdaad, over dat tussenstukje met pelham heb ik ook vaker gehoord.... je krijgt dan toch druk op 2 delen. En voor de wagen werkt het natuurlijk ook anders, gezien de meters leidsel die er tussen zitten (dus ook een stuk 'zwaarder' zeg maar). Denk dat dat toch wel heel anders kan inwerken dan dat je een tussenstukje hebt, maar dan ohz. dus korte teugels er aan.

Een mylerbitje zou je natuurlijk altijd kunnen proberen. Hoor er veel goede verhalen over.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:22

Alternatief is de pelham op stangring, is slechts korte schaar. Misschien is die myleractie van divoza wel wat, raak ik hem dan ook wel voor kwijt hoop ik als ze het niets vindt. Zeemleer vindt ze niets
Huidige bit past goed, maat groter is echt te ruim, door die vaste schaar is het mondstukdeel in de bril breder lijkt het, daarom denk ik eerder schuurkans, bij normale losse scharen liverpool gaat het prima en die heb ik niet. Heb deze toen gekocht op advies omdat die fijn stil ligt in de mond, dat is waar n ze rommelt er veel mee

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:19

nav oud bokt bericht over mennen met Mylerbitten, mail gestuurd naar Paul Verluijs, ben benieuwd naar zijn reactie.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:28

pantarhei schreef:
Alternatief is de pelham op stangring, is slechts korte schaar. Misschien is die myleractie van divoza wel wat, raak ik hem dan ook wel voor kwijt hoop ik als ze het niets vindt. Zeemleer vindt ze niets
Huidige bit past goed, maat groter is echt te ruim, door die vaste schaar is het mondstukdeel in de bril breder lijkt het, daarom denk ik eerder schuurkans, bij normale losse scharen liverpool gaat het prima en die heb ik niet. Heb deze toen gekocht op advies omdat die fijn stil ligt in de mond, dat is waar n ze rommelt er veel mee


Ochja, dat kan ook wel kloppen. Heb hier ook nog een liverpooltje liggen met vaste scharen, en die loopt idd wat dikker uit bij het monstuk waar de scharen beginnen. Mijn andere liverpools met losse scharen hebben dat niet.

Ook vaste of losse scharen kan idd een wereld van verschil betekenen. Je zou zeggen 'vaste scharen = bit ligt stiller = prettiger voor paard', mijn shetmerrie is ook best moeilijk in de mond, maar loopt echt beter op een bit met losse scharen. En pompwerking, daar doet zij het ook stukken beter op, terwijl er paarden zijn die dat juist veel minder fijn vinden.
Bij mij maken ze er graag gebruik van dat als ze kauwen, het mondstuk van het bit ook wat op en neer gaat. Ook mijn Welsh A merrie vind ik fijner lopen op een bit met wat pompwerking. Zij heeft vrij weinig pompwerking, maar het bit van de shetmerrie pompt heel veel en heeft een dun mondstuk.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:28

Ik denk dat ik wel weet wat Paul gaat zeggen over Mylermenbitten :D Wat voor liverpool heb je nu? Een rechte of met iets tongboog erin?

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:01

Een liverpool met lichte tongboog en vaste scharen heeft ze nu en dat is hem niet

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:09

ik heb hier ook nog wel wat verschillende bitjes liggen, maar die zijn allemaal 13,5, da's te smal denk?
anders kan ik even kijken of ik nog iets zinnigs heb voor je om te proberen...

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:11

13,5 dubbel gebroken lukt wel, in liverpool aan de smalle kant

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:14

ik heb zelf geen dubbelgebroken liverpool, op stal ook niet...
weet dat ze er eentje hadden waar ik destijds les had, maar waar die toen heen is gegaan nadat het bedrijf is gestopt weet ik niet... :+

moet het een dun bit zijn of dikker, en met tongvrijheid he?

ik zal eens neuzen wat hier ligt...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:03

Een enkel of dubbelgebroken stangbit als een liverpool bijv. zou ik toch echt niet doen.....
geeft een heel fijn notenkraakeffect, een gebroken (maakt niet uit of dat dubbel of enkelgebroken is) mondstuk in combinatie met de hefboomwerking.....

Zou een stangbit dus zéker met ongebroken mondstuk houden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:49

als je de leidsels in de bril hebt valt dat wel mee, heb je echt de hefboom nodig weet ik ook niet of het prettig is...

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:54

Ik rij haar ook met pelham, dubbelgebroken en losse kinketting, en op twee teugels heb dan de stang heel beperkt nodig, dame kan gruwelijk sterk worden en dat vind ik geen fijn idee voor de koets

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:08

Ze zeggen wel eens; als je paard sterk is, grijp niet direct naar een scherp bit, maar probeer eens iets milders.

Dit werkte dus zeker wel voor mijn onwijs sterke vorige springpaard, reed 'm op pelham, geen land mee te bezeilen, hij trok mij het hele crossparcour door, heb nog nooit zo hard lopen hangen om een poging te doen tot stoppen.

Weer simpel z'n mylerbitje in... en op een los teugeltje gingen we de cross weer door.

Dus, probeer eens wat anders, ga eens band slepen, met je leidsels wat milder op het bit, probeer wat dingen uit, zo trekt ie wel iets, maar zit je niet op de wagen.
eventueel iemand ernaast met longeerlijn.

Het zou wel dus eens kunnen helpen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:23

als je het aandurft zou ik haar eens inspannen met je pelham waar ze onder het zadel fijn op loopt en dan de leidsels bovenin, zodat je geen hefrboomwerking hebt...
gewoon om even uit te proberen hoe ze hierop reageert...
bij te sterk worden kun je altijd omlaag met je leidsels!

melanie heeft inderdaad ook gelijk, in sommige gevallen voelen ze beter/minder sterk aan bij zachter inspannen, maar dat is en blijft een kwestie van uitproberen geldt ook zeker niet voor elk paard...

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:30

Citaat:
Ze zeggen wel eens; als je paard sterk is, grijp niet direct naar een scherp bit, maar probeer eens iets milders.


Zeer mee eens.
Onze Snuitje breekt dwars door mijn hand heen en is onbestuurbaar op een liverpool, met poststangetje/postbitje super simpel, is hij zelfs zeer fijn te rijden. Met leidsel door de bril heb je trouwens nog wel wat werking, maar niet veel.
Ik heb anders voor het proberen nog wel 14.5 zonder tongboog, met losse scharen liggen?
Vind zelf los veel prettiger voor paard dan vast. Zeker bij die gevoelige types. Kunnen ze met de tong nog wat de lagen ontlasten. Ook tongboog werkte totaal niet, daar flipte hij compleet op (en dan echt flippen).
Mylers heb ik wel eens naar gekeken maar vindt ze er echt 'eng' scherp uitzien... :o

VOor het sterk worden helpt vaak ook even kinketting gaatje strakker of neusriem wat strakker, bit wat omhoog. Met Rizanta (as you know ook 1.75 en erg stevig }:0 ) die ook wel eens heel erg kon gaan hangen op een kant deden we wel eens in de les gewoon kwartiertje leidsel door onderste sleuf. Dat ik zelf mijn hand ook weer ontspande en dan na kwartiertje weer omhoog. Rizanta reed ik 95% van de tijd door bril en onder het zadel op dubbelgebroken trensje. Bij haar vorige baas reden ze haar op pessoa en dan ook soms nog in lage stand. Dus tja....

Scheef paard voor de wagen is waardeloos, totaal mee eens. Ben zelf (ook) zo'n (ex) dressuurtrut en bij mij moeten ze echt netjes in de stelling of ik werk er wel altijd aan zeg maar. Dus kan je frustratie heel goed voorstellen hoor.

Hoe is je inwerking met je handen? Hoe heb je je leidsels vast? Soms maakt dat ook wel uit. Hoe meer jij neemt, hoe meer zij sterk wordt. En dat werkt volgens mij voor de wagen echt in het kwadraat van wat je onder de man hebt. Probeer met kleine kneepjes en steeds je hand te ontspannen de ontspanning te krijgen in je aanleuning.

Heeft je instructeur niet allerlei bitten die je kunt proberen? Denkt hij ook dat het in het bit zit? Hebben jullie ook wat geprobeerd met werken aan dubbele longe onder begeleiding? Dat werk is juist heel fijn werk om ze goed door hun lijf te laten lopen en dan met soortgelijke aanleuning als die je voor de wagen hebt (wij werken regelmatig aan dubbele longe, ik merk altijd direct als mijn instructeur haar zo heeft gelongereerd).

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:59

VanHuisUit schreef:
VOor het sterk worden helpt vaak ook even kinketting gaatje strakker of neusriem wat strakker, bit wat omhoog. .


voor scherpere inwerking moet je het bit iets omlaag doen, voor zachtere inwerking omhoog...

verder inderdaad wat spelen met neusriem en ketting is altijd zinvol om eens te proberen!

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:15

Super dat jullie mee willen denken! en Uhhh geloof dat mijn post iets anders is geinterpreteerd dan bedoeld. Ik ga het proberen uit te leggen.

Dame kan onder het zadel sterk worden, met name als ik meer geslotenheid vraag op trens, ze kan ook niet meer opgericht lopen vanweze artrose. Overigens uitgebreid met DA over gesproken, zoveel mogelijk aan het werk houden met de artrose en daar staakt ze ook niet op, als ik maar rekening houdt met haar beperkingen en dat is voor de koets geen issue. Nu met pelham op mijn pinken te rijden en voor ca 95% alleen op trensteugel. Hiermee heb ik feitelijk het probleem voor nu opgelost, ik rij toch geen wedstrijden meer en zo zijn we allebei blij. Overigens ook op alleen losse hoge neusriem en losse kinketting (mijn instructrice vroeg zich af waarom die kinketting er sowieso aan zat!, want volgens haar kon die weinig effect hebben ivm losse).

Voor de koets eigenlijk niet heel sterk, maar wil ze rechterkant niet aannemen, links normaal contact (niet los en niet sterk) Zodra je rechts contact zoekt, gaat ze gelijk rechtsaf, dus geen verzet, niet hangen maar gelijk rechtsaf. Niet zo handig.
Ze is scheef, waardoor ze rechterschouder naar binnen zet en linkerbillen naar buiten, in feite linksgebogen paard. Onder het zadel is dit vrij eenvoudig met zit en been op te lossen om haar recht te houden, licht spelen met hand en ze is fijn nageeflijk en los voor en staat open voor beenhulpen. Hier rij ik veel zijgangen om haar rechter te maken en dat heeft onder het zadel prima effect.
Haar eerste reactie bij schrik of boos is weglopen, prima naar voren, maar daarom wil ik wel controle houden voordat het uit de hand gaat lopen!

Voor de koets heb ik natuurlijk geen zit en been ter beschikking, wel een lange menzweep, die ook haar schouder kan raken. Die gebruik ik ook. Nu wil ze op het huidige bit dus lastig rechterstelling/buiging aannemen en gaat ze gelijk naar rechts. Ik rij meestal met twee handen en ben eenhands Aachenbach aan het leren en volgens mijn instructrice pik ik dat snel op. Ik weet wel wat ik wil hebben/zien, maar krijg dat zonder vaak aantikken op de schouder niet zondermeer voor elkaar. Doordat het een sensibel (+dominant) paard is, moet je dat zweegebruik wel gedoseerd inzetten, ze wordt er snel heet van en gaat dan harder en dat wil ik niet, dus ophouding en stem, rustiger (en weer scheef) en dus herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Aan de dubbellonge op trens kan ik wel de rechterstelling en buiging krijgen, is ze ook wel scheef, maar veel minder extreem dan voor de wagen. Ik ben zelf behoorlijk handig met dubbellonge, dus dat komt wel goed. Nog niet met menhoofdstel gelongeerd, als ik geen kleppen nodig heb, dan liever niet. Ik longeer echter niet heel veel ivm artrose aan haar benen en de extra belasting op de volte. TOevallig afgelopen zondag weer gedaan en ze doet het prima, aan mooi los contactteugeltje. Idem voor langeteugelwerk, dat doet ze ook prima op een stalhalster. Het is dus niet zo dat ze gelijk aan je gaat sleuren.

Is zo het beeld wat helderder?

Ik zal mijn instructrice eens vragen of zijn nog andere menbitten heeft.

VHU een liverpool zonder tongboog vindt ze niets en komt ze omhoog, is denk ik te scherp

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:13

ik heb ook nog een tip voor je. omdat ik linkermijn arm gebroken had, en mijn rechterhand hierdoor sterker was, heb ik het bit aan de rechterkant iets hoger gehangen dan aan de linkerkant, hierdoor had wat meer gelijke druk. eventueel het ene leidsel in het bovenste gat, en de andere aan de sterkste kant 1 lager wil ook wel helpen.
in principe zou je instructie je ook moeten kunnen helpen, heeft zij daar geen oplossing voor ? (kant en klare oplossingen bestaan niet hoor, blijft moeilijk)

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:40

Ze is niet echt sterk op een kant, aar wilmrechts niet aannemen, probleem zit in techterschouder die naar binnenkomt en die tik ik wel terug, echter zou helpen als ik beetje aan de rechterkant zou kunnen komen om in te werken

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:07

Juist omdat ze direct rechtsaf gaat bij lichte inwerking, zou je juist daar het bit minder scherp moeten maken, zodat je iets meer eraan zou kunnen zitten.
Anders wat kiss zegt, alleen even rechterleidsel eentje hoger doen en proberen. :j

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 13:32

dat is inderdaad proberen waard, ik denk toch dat het in type bit zit, omdat deze vaste scharen heeft, werkt een ophouding op hele bit door in tegenstelling tot dubbelgebroken, die kan wel eenzijdig inwerken