Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:34

Dubbelgebroken kan idd eenzijdig inwerken.
Dat kan een myler ook, nog iets beter zelfs, vandaar dat ik al jaren rijd met myler ohz en nu ook voor de menwagen.

Dus eigenlijks eens proberen om juist wat milder rechts te doen, zo kun je misschien wat meer inwerken?

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:33

uhhm dan wordt het niet inwerken rechts ?? Ik doe al bijna niets rechts. Ik ga zaterdag eens proberen met mijn pelham in overleg met instructrice en dan kijken hoe ze dan reageert. Trens durf ik niet

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:38

wat geeft je instructie trouwens aan over het niet willen buigen en over de schouder weglopen in de rechterwending?
geen rijtechnische oplossing...

soms hebben ze het ook even nodig om 'erdoorheen gewerkt' te worden, dus iets sterker werken met korte ophoudingen en goed op tijd weer loslaten...

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:55

Eens nouvel, echter dan zou ik dat moeten herkennen met rijden, teugelen of longe en dat is niet zo. Daarom ijt ik het aan discomfort op het bit

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:11

oke, zit inderdaad ook wat in, al is buiging voor de wagen, zeker in het begin, een stuk lastiger te realiseren dan onder het zadel, ongeacht het bit...

maar jij kent haar het beste, als je denkt dat het 't bit is moet je inderdaad wat anders proberen om te bevestigen of uit te sluiten...
ik blijf eigenlijk bij mijn suggestie om als eerste, en goedkoopste, oplossing je pelham eens te proberen...
kijken wat dat doet...

ik heb evt een B stang met redelijk grote tongboog 13,5 of een kunststof met iets uitsparing voor de tong 14,0 te leen...

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:12

Nouvel schreef:
wat geeft je instructie trouwens aan over het niet willen buigen en over de schouder weglopen in de rechterwending?
geen rijtechnische oplossing...


Ben ik eigs ook benieuwd naar wat je meninstructie zegt.. deze vraag is al vaker gesteld maar eigs niet echt antwoord gelezen, of heb ik eroverheen gelezen?

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 09:25

Ik heb nog maar een paar keer les van haar gehad en bij haar wordt de merrie snel heftiger. Ik ga het er zaterdag zeker over hebben, voordat ik de pelham er in hang. Afgelopen week was ze ziek en heb ik alleen gereden (in de baan)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:06

heb je geen les meer waar je eerst les had?

succes in ieder geval, ben benieuwd of zij je aan een oplossing kan helpen!

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:58

Nee ik rij oorlopig niet bij Edwin vanwege enorme tijdsinvestering, hij geeft super les en voor het geld hoef je dat daar ook niet te laten, maar kost me halve dag en die zijn nu schaars. Thans op stal les

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 09:50

reactie terug ontvangen van Paul Versluis. Zijn tip eerst Pelham proberen en dan verder kijken.
Myler voor de dressuur gaat voor een enkel paard fijn, lastig is het afstellen van de kinketting door onafhankelijke inwerking links/rechts. In de marathon had hij er al enkele nare verwondingen van gezien, vandaar liever niet als menbit. En ja er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen van paarden die er fantastisch op lopen ;-)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:51

Myler is geen marathonbit inderdaad, al vaker gehoord...

Plan lijkt mij prima, eerst de pelham proberen, succes!

pantarhei

Berichten: 9070
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:59

Begonnen met de pelham, voor het gevoel op rechts prima, echter net wat hangerig op dit bit ook in onderste gat en iets meer doolopen erop. Afijn toen de liverpool, met tongboog en beweegbare scharen erin gehangen, dat ging al stuk beter, mooi licht contact ook op rechts en normale houding. Helaas was de bak alweer dichtgezet, dus alleen evn op het erf kunnen testen, volgende week met zo een rijden