paard gooit tong over bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:14

Hallo bokkers,

Ik heb mijn paard laten beleren voor de kar en is nu al weer 4 weken thuis. We hebben nu een 8 tal keer
gemend en het gaat erg goed.

Maar helaas heeft meneer vandaag door gekregen om zijn tong over het bit te gooien wat een aantal nare situaties
opleverd dat ik weinig met hem kan. Vandaag reden we namelijk buiten en het is een zonnige middag dus veel mensen op de weg.
Over het algemeen is hij daar heel braaf bij alleen vandaag begon hij eerst te klooien met zijn hoofd waar door ik weinig meer kon. Maar even gestopt en de lijnen op tweede gat van het bokkenbitje gedaan zodat ik wat meer te zeggen had. Hij is met het bokkenbitje beleerd vandaar mijn keuze hier mee verder te mennen. Voorheen deed hij het er ook erg netjes op.

Vorige week zij een paarden kennis al van het bit zit hem niet prettig maar toch fijn kunnen mennen die dag. Vandaag was het niet leuk meer. ik zit er dus aan te denken om een ander bit te proberen. Maar welke daar ben ik het nog nie over eens. Wel of geen boog er in tegen tong over het bit gooien.

Ik ben nog op zoek naar een instructeur zodat ik kan gaan lessen en met deze vragen bij die persoon terecht kan maar nu dus de vraag aan jullie.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:54

De volgende keer zou ik de leidsel niet naar het tweede gat verplaatsen, er is dan alleen maar meer aanleiding om de tong over het bit te gooien ;)
Heb je al geprobeert het bit hoger te hangen? Bij mijn paard scheelde dat erg veel. Ik het het bit zo hoog hangen dat hij een beetje 'lacht.'

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:35

bit een gaatje hoger zou ik eerst proberen inderdaad, en anders misschien toch een bitje met een beetje ronding er in of een tongboogje...

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:39

Hij hangt al wel gewoon hoog maar ga het inderdaad toch een keer proberen met nog een gaatje hoger.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:20

bit inderdaad een gaatje hoger. Liverpool met tongboog zou je ook kunnen proberen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:38

Kan je de neusriem iets strakker zetten? Op die manier kunnen de kaken niet zover van elkaar en maak je de tong over het bit leggen wat moeilijker. Haken op de kiezen kunnen tong over het bit probleem ook wel eens veroorzaken of bij jonge dieren wisselen.

Mocht je nog niet willen overstappen op een ander bit kan je ook een tonglepel proberen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:19

ikzou ook kiezen voor een tong lepel,als hij eerst lekker liep op dit bit

fabiee

Berichten: 877
Geregistreerd: 27-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:37

Bovenstaande 'oplossingen' lossen het probleem toch niet op? Wat is de oorzaak dat je paard dit doet? Mijn pony deed dit ook, probleem was dat het bitje te scherp voor hem was. Dit opgelost door sealtex om het bit te doen.

Jellebie

Berichten: 2437
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:40

keona schreef:
ikzou ook kiezen voor een tong lepel,als hij eerst lekker liep op dit bit


raad ik dan weer sterk af... Geen verdere hulpmiddelen gebruiken zou ik zeggen. Dat zijn meestal alleen maar symtoom bestrijdingen en je moet juist kijken naar de oorzaak. Inderdaad het bit misschien een gaatje hoger. Mijn paard deed het ook, tot ik er een dubbelgebroken bit in deed.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:43

eerst deed hij het toch niet zij de TS en toen had hij het zelfde bit in
MaritAriel schreef:
keona schreef:
ikzou ook kiezen voor een tong lepel,als hij eerst lekker liep op dit bit


raad ik dan weer sterk af... Geen verdere hulpmiddelen gebruiken zou ik zeggen. Dat zijn meestal alleen maar symtoom bestrijdingen en je moet juist kijken naar de oorzaak. Inderdaad het bit misschien een gaatje hoger. Mijn paard deed het ook, tot ik er een dubbelgebroken bit in deed.

Jellebie

Berichten: 2437
Geregistreerd: 04-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:45

keona schreef:
eerst deed hij het toch niet zij de TS en toen had hij het zelfde bit in


Mijn paard heeft 5 jaar met een niet passend zadel gelopen zonder ook maar iets te laten merken en ineens van het een op het andere moment wou ze niet meer lopen. :+

Met andere woorden, problemen kunnen altijd later ontstaan. En symtoom bestrijding verergeren problemen meestal alleen maar.

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:01

heb op aanraden van de winkel tape gehaald en ga dit proberen en in combinatie van gaatje hoger hangen.
Hij is bijna 4 en het kan inderdaad ook wisselen zijn. We kijken het rustig aan. We rijden ook nog niet intensief maar 1 a 2 dagen in de week.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:56

Hier ook overkomen hij liep altijd super op zijn bit
zag met wisselen dat hij vrij dikke tong heeft nu men ik met een tong boog en gaat super
In juli word hij 4
Heeft hij geen last van zijn tanden
tonglepel kan je ook nog proberen
Werd mij door de menwinkel ook nog aangeraden maar ik heb gekozen voor bit ivm dikke tong

WiskyBokjes
Berichten: 9755
Geregistreerd: 14-03-07

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:09

Wij zijn ook begonnen met mennen met zo'n bit, ook iedere keer tong over het bit. Wij hebben toen op aanraden een bit gekocht met tongvrijheid en sindsdien doet ze het niet meer.
Misschien is dat dus ook te proberen!

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:46

ik lees hier vanalles over tonglepels...

ik heb de gruwel aan die dingen
je plakt je eigen tong toch ook niet aan de onderkant van je kaak als je gaat fietsen?

manege paardje ging er altijd vandoor op gebroken bitje heeft toen poosje met stang gelopen en nu doet ie het nooit meer

zoek andere oplossingen zou ik zeggen

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:50

Mijn paard kreeg hier ook een handje van (onder het zadel) met een Myler bit was het meteen over :j

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 12:56

Ik weet niet of er nog steeds mensen mee lezen maar er is een update.

Door middel van het bit hoger hangen en de neusriem wat strakker en een zeem rond het bit te doen was hij naar mijn idee
erg fijn gaan lopen. Rustig met zijn hoofd en geen geklooi met zijn tong.

Tot gister heeft hij het toch weer geflikt. En merkte ik dat toen zijn tong weer op de juiste plek zat het bit er echt opdrukte.
Nu wil ik dus gaan kijken naar een bit met boog maar gaan idee welke. Gewoon weer een bokkenbit met boog of heel wat anders.
Ik vind het erg lastig het juiste bit te vinden maar wel erg belangrijk.

Plus het elke keer aanschaffen en niet weten of het werkelijk effectief is, is erg ingewikkeld.

Dus nieuwe raad is welkom

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:05

Ik heb een Myler level 2 bit, daar zit een kleine tongboog in, en het werkt erg goed :j

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:59

hoi ik heb bij mijn paard een liverpoolstang met een tongboog.
de leidels op het hoogste gaatje en zeemleer om het gedeelte waar de lagen zitten.

dat sealtex is heel leuk spul , maar het beste kun je gewoon echt zeemleer gebruiken want dat is toch iets zachter en je kunt het zelf op dikte aanpassen.

ik heb nu een friese ruin van 24 en die doet al zowat zijn hele leven met hetzelfde zeemleer en bitje.
als hij aan t wisselen was deed de eigenaar er een laagje extra zeemleer omheen want hij was dan altijd wat nukkig.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:43

Mijn pony deed dit ook voor de koets. Ze is heel gevoelig in de mond en heeft een vrij dikke tong waardoor het bit te veel op haar tong drukte.
Ik heb een gebogen liverpoolstang gekocht. Dus niet een met een boog erin, maar het hele bit heeft een lichte kromming. Daardoor heeft haar tong iets meer vrijheid en loopt ze veel beter.
En een ander voordeel is dat door de buiging in het bit, er geen ruimte meer is om haar tong erover heen te gooien. Het bit ligt bijna tegen haar verhemelte dus die ruimte is opgevuld.

LS_fotos

Berichten: 1640
Geregistreerd: 24-04-12

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:56

Je kan je bit een gaatje hoger hangen, een bit met tongvrijheid proberen of een tonglepel! Succes..

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:04

ik heb een b-stang(of postbit,ook wel genoemd),mat een gebogen mond stuk,zo heeft de hele tong wat meer vrijheid.ik vind bv liverpool met tongboog veel te smal,de tong is veel breeder dan die tong uitsparing.
dit is het bit dat ik gebruik http://www.google.nl/imgres?q=b+stang&u ... 6,s:0,i:77 een kant heeft ribbels en de andere is glad erg fijn bit en ook heel vriendelijk

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: paard gooit tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:26

onze jonge haf deed dit ook en sinds kort een liverpool met tongboog
en in 1 woord geweldig..