Bitloos mennen ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nelson17

Berichten: 538
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:30

Hallo,

Ik wil graag met mijn shet bitloos gaan mennen. Nu heb ik al even rond zitten kijken en ik zag bij paardnatuurlijk dit staan:
Citaat:
Rijden of mennen?
Maakt het voor wat betreft de keuze van de optoming nog wat uit of je ermee wil gaan rijden of mennen?
Wij denken van wel!

Bovenstaande test is voornamelijk uitgevoerd als "rijtest". Bij het rijden met een bitloze optoming trek je niet zozeer aan de teugels, maar beweegt ze ook opzij. Dat is ook wat wij in de test hebben gedaan. Zou je alleen maar recht naar achteren trekken dan wordt de discriminerende werking tussen lateral en vertical flexion vele malen slechter.

Bij mennen heb je echter geen andere keus dan de teugels naar achteren te trekken, en geen van de bitloze optomingen zal daarbij goed presteren. (We vermoeden dan ook dat het bit eigenlijk is uitgevonden om te kunnen mennen). Zelf zijn we hier nog mee aan het experimenteren, maar we vermoeden dat in dit geval een optoming met kruislings verbonden teugels een net iets grotere discriminerende werking overhoudt. Wel moet het dan een versie zijn waarbij de ringen vrij laag zijn geplaatst, zoals bij het Leren Hoofdstel.

Voor wat betreft het rijden op het paard houden wij zelf de voorkeur voor het touwhalster of bosal. Rijden en mennen zijn twee verschillende dingen die waarschijnlijk ook om verschillende optomingen vragen...

http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

Nu ben ik vooral opzoek naar ervaringen met bitloos mennen. Welk hoofdstel gebruik je? En eventueel van welk merk?

Alvast bedankt!! :D

ik hoop dat het hier goed staat

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:19

HAR -> AR

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:20

Ik men niet bitloos en zou dat ook never nooit doen, maar dat maakt dat ik nieuwsgierig ben naar je redenen om het wel te doen? :)

astwice

Berichten: 726
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: NB-Bladel ;)

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:23

dat ben ik eigenlijk ook wel, ik met met een liverpoolstang en vind het nog steeds eng. stel dat 'het paard' schrikt en in paniek raakt of gaat rennen, wat doe je dan?

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:24

Ik heb het geprobeerd maar mijn merrie vind het niks. Die loopt lekkerder met een bit.
Mijn vriendin ment met haar sidepull en dat gaat prima.

Ohja, ik heb een Draver die ik met de sulky uitrij. Weet niet of dat de reden is dat ze liever een bit in heeft maar bitloos werkt bij haar dus niet.

Saars

Berichten: 992
Geregistreerd: 05-09-10
Woonplaats: Brugge

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:26

Je kunt misschien het menhoofdstel van Nurtural gebruiken! Is een zeer duidelijk systeem en zeer stevige hoofdstellen!

astwice

Berichten: 726
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: NB-Bladel ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:27

paxine schreef:
Ik heb het geprobeerd maar mijn merrie vind het niks. Die loopt lekkerder met een bit.
Mijn vriendin ment met haar sidepull en dat gaat prima.

Ohja, ik heb een Draver die ik met de sulky uitrij. Weet niet of dat de reden is dat ze liever een bit in heeft maar bitloos werkt bij haar dus niet.


wow, daar sta ik toch wel van te kijken mennen met een sidepull, heb je daar misschien fotos van?

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:35

leuk dat je bitloos wil mennen! _/-\o_ ik heb er geen verstand van, maar kan je geen hackamore gebruiken? het zou wel kunnen dat die niet in maat shet bestaan /3 . ik rijd met touwhalster, maar dat is denk ik niet geschikt om mee te mennen :n .

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:36

Chaos schreef:
Ik men niet bitloos en zou dat ook never nooit doen, maar dat maakt dat ik nieuwsgierig ben naar je redenen om het wel te doen? :)

ik ben ook wel nieuwsgierig! niet dat ik dat nooit zou doen :P

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:41

e_horse van bokt ment bitloos, ijzerloos en oogkleploos :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:45

Arabesk schreef:
e_horse van bokt ment bitloos, ijzerloos en oogkleploos :-)


En daar sluit ik me bij aan. :D
Hier staat ponylief ook zo voor de kar, vanmiddag nog rondje dorp gedaan, met een soort van sidepull systeem. Licht in de hand, wendbaar, niks mis mee. Ik was toch al van plan om een filmpje te maken, zou dat voor jullie interessant zijn?

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:46

Kom je er ook een marathon mee rond?
En gaat dat ook goed als je er meerdere paarden voor hebt staan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:54

Waarom niet? ;) Met meerdere paarden, geen idee, ik ben allang tevree dat ik nu met een pony gewoon mijn ding kan doen, dat ligt meer aan mijn capaciteiten dan aan wel of niet bitloos.

Marathon? Geen idee, kort draaien, remmen en versnellen zit erin, dus met trainen (als we de talent van pony en ruiter even vergeten) moet dat kunnen lijkt me.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:55

Ik vraag het me af, of je bitloos goed mee kunt komen met de sport.

Overigens laat ik me altijd graag verassen, dus als iemand het wel kan en doet, chapeau en ik ben erg benieuwd! :D

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:59

Je mag er geen marathon mee rond komen, omdat een bit verplicht is ;).

Ik denk dat als ik mijn pony's bitloos in zou spannen dat ik echt wel een rondje kan sturen zonder gekkigheid (lopen ohz net zo braaf met als zonder bitje), maar zie de meerwaarde er niet van als wedstrijd menner.

En zoals in de openings post, je hulpen ohz zijn anders dan voor de wagen. Ohz zijn je been en zit veel belangrijker dan je hand, en heb je met je hand meer mogelijkheden. Voor de wagen is je hand de belangrijkste, en mis je met je hand de mogelijkheid van opzij waardoor het extra lastig word.

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:00

astwice schreef:
wow, daar sta ik toch wel van te kijken mennen met een sidepull, heb je daar misschien fotos van?


Ik niet maar m,n vriendin zit ook op bokt onder de naam darlindixie. Als je haar PB't heeft ze vast wel een foto voor je :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:03

Naar mijn ervaring (ik heb met 3 verschillende pony's gemend dus niet veel) doet deze pony niet anders dan haar vriendjes die wel een bit in hebben. Met alle 3 ging ik gewoon lekker naar buiten, maar een paar figuurtjes in de bak kunnen ze ook.

Wat mennen betreft kom ik echt pas net om het hoekje kijken, maar ik weet wel hoe die pony in elkaar zit en wat wel en niet gaat. :)

Overigens, als ik naar links stuur, leg ik mijn rechterteugel een beetje tegen de flank, of ik doe wat met m'n zweep daar. Het zal wel raar zijn en niet horen, maar ik heb niet met een jury te maken dus vind het prima.

Als je wedstrijden rijd kan ik me voorstellen dat het anders is, rijpaard train ik immers ook regelmatig met bit voor het fijne werk. :j

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:08

Chaos schreef:
Ik vraag het me af, of je bitloos goed mee kunt komen met de sport.

Overigens laat ik me altijd graag verassen, dus als iemand het wel kan en doet, chapeau en ik ben erg benieuwd! :D


Tijdens paard2000 in Zwolle hebben ze twee en ik dacht ook vierspannen in de rondte laten rijden die nog nooit eerder bitloos waren gemend! Dat ging prima en de menners gaven ook aan dat ze weinig verschil merkten in sturen. :j

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:09


Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:12

Ik weet dat het niet mag Dennis! Maar ik vraag me af of het kan. Ik zie namelijk persoonlijk niet in waarom je naar iets zou overstappen als je er op achteruit zou gaan in het resultaat dat het geeft. Vandaar mijn vraag.

Niet voor niets dat de "recreanten"groep veelal overstapt op bitloos waar de wedstrijdmenner dit niet mag ook al zou die misschien willen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:16

Ik volg even mee,bedoeling is met shet ook bitloos/oogkleploos te gaan mennen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:19


Nelson17

Berichten: 538
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:43

Zo bedankt voor alle reactie's!

Chaos: Ik wil graag bitloos gaan mennen omdat ik een bit in de mond niet zo'n fijn idee vind. Ik rijd mijn paard ook bitloos en dat geeft een veel vrijer gevoel. Ik had zelf nooit het idee dat ik met hem bitloos zou kunnen rijden maar hij loopt nu eigenlijk veel ontspannender! :)

Astwise: Met een bit kan je je paard dan ook niet tegenhouden. Op de kar heb ik ook een rem dus kan ik altijd hem daar iets mee inhouden.

Juliedo24: Ik vind een Hackamore te scherp :o. Een touwhalster is geen optie dat heb ik al geprobeerd met lange lijnen maar doordat je de teugels aan de onderkant bevestigd zitten de teugels voor zijn nek en dat blokeerd hem zegmaar.

Arabesk: Ik men nu ook ijzerloos en oogkleploos maar ik wil ook graag nog bitloos alleen vroeg ik me af met welk hoofdstel dit het beste gaat. En of het mogelijk is. :)

Gypsy: Ja, ik zou graag je filmpje zien! Ik neem inderdaad ook mijn zweep mee als hij naar rechts moet doe ik mijn zweep links en andersom. Meestal zeg ik er ook altijd bij :'links" of "rechts". Ik men ook altijd recreatief dus met jury heb ik dan ook niks te maken.

Bedankt voor de links! Ik ga ze even rustig doorlezen. :j

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:48

ik men ook bitloos.. maar om een andere reden.
:)

toch loopt hij super en ik heb niks speciaals, alleen t bitje eruit gehaald en de leidsels er aan vast gemaakt haha wel een erg brave shet hoor, één bonk ervaring op de weg, dat scheelt misschien wel.
hij had een wond, net iets boven zn mondhoek/lip. Ik kon er geen bitje in doen, dat zou martelen zijn, maar wou wel graag rijden, dus de leidsels aan de neusriem gemaakt en gaan :D
uiteindelijk komt hij straks in 2span te staan en dan is het niet meer te doen voor mij omdat ook ik beginnend menner ben, maar zo in enkelspan loopt ie heerlijk EN nageefelijk, alle wendingen gaan prima,
dus dat bitje komt er denk ik ook niet meer in.


edit: ik lees dus even mee voor een 'echte' bitloze optoming :D

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:32

Chaos schreef:
Ik weet dat het niet mag Dennis! Maar ik vraag me af of het kan. Ik zie namelijk persoonlijk niet in waarom je naar iets zou overstappen als je er op achteruit zou gaan in het resultaat dat het geeft. Vandaar mijn vraag.

Niet voor niets dat de "recreanten"groep veelal overstapt op bitloos waar de wedstrijdmenner dit niet mag ook al zou die misschien willen.

Zou mijn dood betekenen ben ik bang om met de felle van de 2e bitloos te gaan mennen, al helemaal geen marathon.
De andere van de 2 en mijn mini zou ik het best aandurven, die zijn een stuk relaxter en rustiger, maar het trekt me niet om te proberen, vind het kruissysteem niet fijn werken, en sidepul lijkt me niet fijn overkomen vanwege langere afstand ipv ohz.