HCA sulky of Cavaletti Sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:40

Doordat mijn zoon het mennen met onze AMHA paardjes ook steeds leuker gaat vinden en we inmiddels meerdere paardjes hebben die beleerd zijn komt het steeds vaker voor dat we met 2 paardjes in het bos gaan rijden. We nemen nu mijn houten, uit Amerika geimporteerde showwagen als 2 de wagen mee (de andere is een HCA). Maar behalve dat hij niet erg comfortabel isin het bos, vind ik het ook zonde om hem daar voor te gebruiken.

Er moet dus een andere wagen er bij komen, maar ik twijfel erg tussen nog een HCA, waar van ik weet hoe fijn de vering is en hoe sterk de wagen is of toch een cavaletti sport edition. Voordeel van de laatste is het bankje én dat hij ook tijdens shows gebruikt kan worden. Een HCA met bankje vind ik erg lelijk, dus dat valt af.

Heeft iemand ervaring met de Cavaletti Sport, of misschien nog een andere optie? Ik zoek wel iets in de zelfde prijsklasse als een HCA.

Ik hoop op veel nuttige tips :D .

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:42

Voor mij zou er nooit meer een hca komen, dus ik zeg cavaletti sport :)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 20:55

Evelli: Waarom geen HCA? Vind het persoonlijk een fijne kar alleen de spijlen van het rekje vind ik te wijd uit elkaar (zou een voet tussen passen), dat heb ik dicht gemaakt. Maar ik hoor zeker ook graag een andere mening.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:14

Omdat mijn pony met haar beide achterbenen door het rekje vast kwam te zitten en omsloeg.
En dat wens ik niemand toe.
Verder kan je niet snel genoeg de wagen af als het nodig is. Vliegen de achtervoetjes wel erg dicht langs de staalkabels/en je benen als ze naar achter schoppen.

Buiten dat vind ik ze voor de recreatie leuk maar voor wedstrijden een stuk minder geschikt. Vind het erg lelijk staan, met je voeten in de steunen.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:26

Evelli schreef:
Omdat mijn pony met haar beide achterbenen door het rekje vast kwam te zitten en omsloeg.
En dat wens ik niemand toe.


Omgeslagen? Jeetje... -O- Heeft ze er niks aan over gehouden?

Ik ben zelf aan het rondkijken en de HCA lijkt me niet lekker zitten. De Cavalettie (of in mijn geval het grotere broertje de Oxer, het gaat om een Quarter bij mij) lijkt mij ivm het bankje al fijner, en sowieso mooier. Maar praktijkervaring met deze 2 heb ik dus nog niet. :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:46

Behalve een flink trauma niet bijzonder veel.

Ik heb geïnvesteerd in een cavalier rainbow bij van Schie mensport vandaan. Iets duurder als de twee genoemde opties, maar kwalitatief zeer goed en alle opties mogelijk.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:49

Ik heb de Sport :j
Hij is alleen nog nooit gebruikt :')

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 21:53

Evelli: dat is een naar ongeluk? Ik heb zelf zoiets nog niet ermee meegemaakt maar vind die spijlen wel te wijd uit elkaar staan. De wagen die jij noemt heb ik ook overwogen, maar ik heb niet zo'n goede ervaring met van Schie en hij is ook weer wat zwaarder.

Ben het er mee eens dat een HCA niet mooi is voor wedstrijden, bij ons mag hij ook niet. Maar qua vering en comfort vind ik hem zoveel beter dan de gewone cavaletti... . Hoop dat er ook mensen zijn met ervaring met de cavaletti sport omdat deze veel beter geveerd zou zijn.

Authentic: een HCA zit juist wel heel erg fijn, veel fijner dan de gewone Cavaletti.

Indian Lady: als je hem wel hebt gebruikt ben ik benieuwd hoe hij bevalt.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:56

Zou ik nu moeten kiezen zou ik waarschijnlijk voor de cavalier (of soort gelijk) gaan. Juist omdat je meer mogelijkheden heb (met z'n 2en er op, netter op wedstrijd).
Ik heb een oude cavaletti gehad en dat was een drama (heb ook de grote versie eens in handen gehad, die vond ik echt dood eng). De nieuwe schijnen veel beter te zijn, maar mijn voorkeur zou er toch niet naar uit gaan.

Maar ben ook nog steeds super blij met mijn HCA'tje (met spijlen aangepast zodat er minder ruimte tussen zit). Ondanks dat je niet verwacht dat het fijn zit vind ik het juist wel heel fijn zitten en heeft de mijne al meerdere mensen verrast toch heel confortabel te zijn. Door m'n nieuwe marathon wagen zal ik met m'n HCA'tje blijven rijden en voorlopig nog niet naar een cavalier gaan (wie weet ooit als ze 2e hands te koop gaan komen).

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:02

Vind het gewicht Vandeurzen cavalier alles meevallen hoor :) maar het kan dat je er zo over denkt :)
Heb er twee wagens vandaan, beide heeft even geduurd. Mar de kwaliteit is wel gewoon goed en degelijk. En vind het dus wel waard :)nen zijn veel meer opties mogelijk.

Maar dan zou ik voor de cavaletti gaan, multifunctioneler.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:19

Ik heb de oxer gehad en vond het een top sulky en de sportversie is waarschijnlijk nog beter:
Afbeelding

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:20

HCA, zeker weten.

En dat rekje kan HCA ook gewoon dichtmaken, en pony moet er dicht op staan, dan kan ie er nooit overheen slaan. En anders kun je m ook zelf dichtmaken :j
Ik kan er onwijs snel afkomen als nodig is, vergt even wat handigheid int begin even onhandig daarna niet meer. En ik rijd met strengen van leer, staalkabels niet helemaal fijn ivm niet korter of langer kunnen gespen.

Cavaletti vind ik gewoon niet echt wat, HCA is veel veel degelijker. Veel comfortabeler, en veel meer verstellingsmogelijkheden.
Zowel mijn mini van 86cm als mn a welsh van 1.16 passen er goed voor, kan m namelijk helemaal afstellen zoals ik wil.

Aangezien je het over een AMHA hebt, zal ie niet groot zijn, ik vind de cavalier echt niet mooi staan op hele kleintjes, meer vanaf 95. :j
Wil er zelf ook een maar dan voor mn welshjes van 1.16, maar zou m nooit kopen voor mn mini van 86 heb foto's gezien vind dat gewoon lelijk.

De Cavaletti kreeg ik onwijs last in mn rug door de vering die amper werkt, dus steeds schokken van het bankje in mn rug, niet fijn.
Plus vond m niet stabiel genoeg, ik scheur nog wel eens in de rondte met de kleine en af en toe hart in mn keel bij een scherpere bocht. Met HCA toch stabieler.

[HK] De HCA-sulky fans kletsen verder!!!
Hier zijn nog veel meer HCA liefhebbers en kun je er veel over vinden.

Lisanne_

Berichten: 3262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:00

Ik zou zeker voor een HCA gaan.

Heb hiervoor 2 keer een cavaletti gehad maar net zoals melanieB zegt de vering werkt amper en ik kreeg ook erg veel last van me rug, met een bokkussen er op zat het wel comfortabeler.
Maar voel me een stuk veiliger op mijn HCA dan op een cavaletti.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:01

MelanieB schreef:
En dat rekje kan HCA ook gewoon dichtmaken, en pony moet er dicht op staan, dan kan ie er nooit overheen slaan. En anders kun je m ook zelf dichtmaken :j



Niet overheen, maar nog wel erdoorheen ;) als de spijlen nog niet dichtgemaakt zijn.
Mijn merrie stond met de staart tegen het hekje aan zowat ;) en toch zaten beide benen tot/met de hak door het rekje.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:06

Ja dan is gaas oid ertussen of gewoon dicht (laten) maken een stuk fijner :j
Bij een van mn mini's had ik int begin wel slagriem erom, zodat de kont niet hoog kon komen als ie eens een bokje gaf.

Drunten1999
Berichten: 340
Geregistreerd: 13-04-10

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:09

Ik heb tussen vele getwijfeld maar vind de cavaletti te popperig, veel te klein voor mijn benen. Ik heb uiteindelijk voor een sulky van M. Aars gekozen, goed dik staal werk, goede rem, zeker voor bos en strandritten, lekker ruim en de prijs zal tussen de cavaletti sport en de HCA liggen. (als je op zijn site kijkt heb ik nr. 33 maar dan onderin met ruimte voor een mand). Zit echt heerlijk!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:05

gaat om de cavelletti sport,niet om het gewoon model

ik heb de sport uitvoering gezien mooie wagen,heb ook de normale gehad en veel plezier mee beleefd,nu heb ik de oxer en minder tevreden over als zijn kleine broertje
Lisanne_ schreef:
Ik zou zeker voor een HCA gaan.

Heb hiervoor 2 keer een cavaletti gehad maar net zoals melanieB zegt de vering werkt amper en ik kreeg ook erg veel last van me rug, met een bokkussen er op zat het wel comfortabeler.
Maar voel me een stuk veiliger op mijn HCA dan op een cavaletti.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:07

Cavaletti gewoon of sport, beide zijn de bankjes qua hoogte hetzelfde en rugleuning, zal dus niks beter worden.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:25

Bedankt voor alle reacties!

Hahahanneke: die wagentjes zien er ook mooi uit, vooral die met het bankje :j . Daar ga ik ook info over vragen.

Ik was inderdaad benieuwd of de betere vering van de sport cavaletti veel uitmaakt. Qua maat is de cavaletti voor mij groot genoeg, al zal mijn zoon met zijn 1.85 m wel graag een ruimere wagen willen.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een HCA erbij, ik gebruik mijn HCA al een jaar of 4 met veel plezier maar ik wil me goed verdiepen in alle mogelijkheden.

InezFlip

Berichten: 2342
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:54

Evelli schreef:
Voor mij zou er nooit meer een hca komen, dus ik zeg cavaletti sport :)


Mag ik vragen waarom niet?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:57

maar de vering is absoluut anders
MelanieB schreef:
Cavaletti gewoon of sport, beide zijn de bankjes qua hoogte hetzelfde en rugleuning, zal dus niks beter worden.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:57

InezFLip, dat heeft ze paard post boven uitgelegd.

InezFlip

Berichten: 2342
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:24

Jenkins schreef:
InezFLip, dat heeft ze paard post boven uitgelegd.

Oja ik zie het al niet goed gelezen dus!

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:27

keona schreef:
maar de vering is absoluut anders
MelanieB schreef:
Cavaletti gewoon of sport, beide zijn de bankjes qua hoogte hetzelfde en rugleuning, zal dus niks beter worden.

Tsja, maar dan nog zit de rugleuning te duwen in mn onderrug en zit ik nog met mn knieeen in de nek. Nee, ik geloof er niet in :+
De oxer vind ik al helemaal gammel eruit zien die zou ik nooit achter mn pony('s) durven binden, is de kleinere versie iets beter.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: HCA sulky of Cavaletti Sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:42

Melanie wat vind je dan zo gammel aan de Oxer?
Ik vond hem juist erg stevig :) Zelfs een rit van 25km mee gemaakt door het Drents Friese Wold.
Zou er zo weer 1 kopen :)