Probleem met rem van de oxer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Probleem met rem van de oxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:31

Hallo,

Ik heb sinds enkele weken een sulky oxer gekocht. Ik ben er erg blij mee al heb ik er nog niks mee gedaan :D . De vader van mn vriendin heeft hem in elkaar gezet, maar eigenlijk hadden we al meteen problemen met de remmen. Mijn/ons engels is niet je van het, en aangezien er een engelse handleiding bij zit werden we daar niet erg wijs uit. Toen heb ik gemaild naar de leverancier van de oxer en kreeg echt een super goeie uitleg :j . We zijn er toen wel uitgekomen hoe het moest. Maar nu het "probleem", we krijgen de rem namelijk niet zo dat hij niet aanloopt maar wel remt. Ik ben me ervan bewust dat de pony de kar mee zou slepen wanneer we onder het rijden de kar op de rem zetten. Maar als ik de kar wat optil en ik de wiellen gewoon door de rem heen trek met mn handen remt hij naar mijn mening niet. Nu hebben we de remmen wat strakker gezet en kan ik hem er met de hand niet doorheen trekken maar nu lijkt hij constand wat aan te lopen. De vader van mn vriendin zegt dat dat wel wat mag. Maar ik denk van niet. Zo moet de pony toch constand eraan blijven trekken. Als ik de kar wat optil en draai aan het wiel dan draait hij niet eens een rondje rond als ik hem een zwieper geef. Dat hoort toch niet of wel :?

Ik moet mijn pony nog gaan beleren en ben haar nu een beetje wegwijs aan het maken met mn tuig vandaar dat ik nog niet gereden heb met mn wagentje. Maar wil hem ook helemaal goed hebben voor ze ervoor geknoopt word :D

:wave: :wave: :wave:

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Probleem met rem van de oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:35

Stalgenote van mij heeft ook een oxer. Hij remt. Maar je krijgt hem er inderdaad érg makkelijk doorheen getrokken. Zeg maar gerust dat het je geen bal moeite kost.

Wat ik her en der al heb gelezen is dat een fietsenmaker het remsysteem wat kan verstevigen waardoor het beter remt?. Misschien dat je dat eens kunt navragen? :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Probleem met rem van de oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:38

Tja, rem..
Volgens mij is die vooral nuttig als je zonder broek zou rijden dat je niet in de hakken van je paard knalt,
of bij een heuveltje af.
Aangezien mijn fjord ook gewoon marathon wagen (en ik heb geen lichte!) met remmen erop en geblokkeerde wielen, gewoon door de bak kan trekken.

Neemt niet weg, dat het bij een nieuwe wagen mogelijk zou moeten zijn dat de rem goed geinstalleerd wordt.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:40

Sjolvir schreef:
Tja, rem..
Volgens mij is die vooral nuttig als je zonder broek zou rijden dat je niet in de hakken van je paard knalt,
of bij een heuveltje af.
Aangezien mijn fjord ook gewoon marathon wagen (en ik heb geen lichte!) met remmen erop en geblokkeerde wielen, gewoon door de bak kan trekken.

Neemt niet weg, dat het bij een nieuwe wagen mogelijk zou moeten zijn dat de rem goed geinstalleerd wordt.

Ik denk dat de sulky van mijn stalgenote op die rem zelfs nog op de hakken zou lopen (maar ze rijdt met goed afgestelde broek!)..

Maar je hebt gelijk, mijn zware wagen met geblokkeerde achterwielen een tunnel uit lukte mijn kleine fjordje ook...

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Probleem met rem van de oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:45

Tja, die trekproeven zijn ergens vandaag gekomen.....

NancyImka, niet dat je veel aan onze antwoorden hebt, maar neem aan dat je in ieder geval tuig met broek hebt?

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Probleem met rem van de oxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 22:23

haha ja die heb ik wel ja. En ik verwacht ook idd geen wonderen van die rem maar hij hoort met mijn reuma handjes toch wel een soort van te remmen als ik eraan trek. En hoef er echt geen moeite voor te doen als hij van de grond gehouden word met een wiel om hem erdoor heen te trekken

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:29

bij mijn oxer,was het zo dat die ook amper remde heb hem nu wat strakker gezet en staat goed en loopt niet aan is even zoeken hoe strak je hem kunt zetten.heb ook gehoord dat een andere remkabel alles zou oplossen dus even langs de fietsen maker

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Probleem met rem van de oxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:13

ja dat heb ik ook gehoord maar aan de andere kant denk ik zou dat dan veel verschil uitmaken. Nou ja eerst nog maar eens naar kijken dan. Het schijnt dat het ook maar een wiel is die aanloopt heb er zelf nog niet echt naar gekeken

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:15

ja dan moet je hem bij dat wiel iets(maar ook echt een heel klein beetje losser zetten.is zo gebeurt je hebt maar 1 imbus sleutel nodig
nancyimka schreef:
ja dat heb ik ook gehoord maar aan de andere kant denk ik zou dat dan veel verschil uitmaken. Nou ja eerst nog maar eens naar kijken dan. Het schijnt dat het ook maar een wiel is die aanloopt heb er zelf nog niet echt naar gekeken

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Probleem met rem van de oxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:51

als het droog is zal ik er eens naar kijken. Het is lastig... zelf ben ik nml niet zo handig

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:09

maar dit kan iedereen
nancyimka schreef:
als het droog is zal ik er eens naar kijken. Het is lastig... zelf ben ik nml niet zo handig

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Probleem met rem van de oxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:38

Dan ken je mij nog niet :p