Hulp nodig bij trainingschema mennen (6 wkn op de Veluwe)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Hulp nodig bij trainingschema mennen (6 wkn op de Veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:30

Hoi Allemaal,

A.s. vrijdag ga ik met mijn Friese doorloper :) weer voor 6 weken naar de Veluwe (Nunspeet/Epe). Dit jaar gaat voor het eerst de menwagen mee. Wij hebben een vakantiehuisje en komen daar elke schoolvakantie. Wycke is de omgeving en de zwaarte van de paden onder de man gewend. We maken dan ook regelmatig ritten van 20-30 km.

Thuis werkt ze 5-6 dagen per week waarvan we sinds 5 weken twee dagen in de week mennen (1x buiten, 1x vaardigheid/dressuur in de bak). We zijn buiten zeker een uur bezig en vaardigheid is intensief maar korter. Nu wil ik op de Veluwe uithoudingsvermogen/conditie voor de kar gaan trainen en langere afstanden gaan rijden met haar. Omdat ik een achillespeesblessure heb en niet kan rijden de komende weken wil ik haar ook vaker inspannen.

Ik wil toewerken naar een dagtocht van ong 30 km en wat kortere ritjes waar dan de draf overheerst (zoals een 6,5 km traject). Ik heb alleen geen idee hoe ik dit verantwoord kan opbouwen zonder dat ik haar overneem. De gezondheid en het welbevinden van mijn pony staat natuurlijk voorop!

Ze heeft een goede conditie en is in goede gezondheid. We hebben een 4-wielige recreatiewagen.
Wie kan mij advies geven?

Groet Gerda

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:19

Ik denk dat je vooral op moet passen voor doorlopen op het tuig als je van 1x in de week mennen naar meerdere keren gaat.
Verder zal je paard best een goede basisconditie hebben, en als je steeds voldoende stapt kom je een heel eind denk ik!

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Hulp nodig bij trainingschema mennen (6 wkn op de Veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:18

Hoi Nouvel, wat bedoel je precies met doorlopen op het tuig? Drukkingen oid?

We zijn van plan van 2x pw op te bouwen naar meerdere keren per week.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:22

ja drukkingen van het tuig, stuk lopen op de singel door zweet en zand...

kwestie van goed in de gaten houden en alles goed schoon houden, dan zal het waarschijnlijk meevallen, maar ik merk dat als we met mijn paard een paar dagen achter elkaar intensief aangespannen gaan rijden in het bos dat ze soms gevoelig reageert op de huid, vooral als ze in de rui is of geschoren...

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:07

Ik ga met Nouvel mee. Hou vooral de borst in de gaten, drukkingen op de borst zie je nauwelijks, maar je merkt dat je paard minder vlot wegtrekt of juist heel overdreven in de borst springt. Dat ze bij overgangen hun hoofd de lucht ingooien of nogal woest vertrekken. Ook kunnen ze gaan staken, door gewoon niet meer te willen vertrekken, logisch want dat doet zeer. Zeker met veel in het zand / zwaar zand kan dat gebeuren. Als je veel stapt heb je daar ook eerder last van dan bij vlotte draf. Bij vlotte draf rolt de wagen makkelijker en is het lichter dan bij veel stappen. Als het beurs is gaan ze vaak ook springend over van stap in draf en dan dus gauw in galop willen springen. Met een beetje pech willen ze dan ook nog gaan bokken, dus da's echt niet fijn :7

Om een 'beurse borst' te voorkomen moet je na het mennen de borst goed afspuiten met koud water. Maar hou het in de gaten want als het eenmaal zo ver is kun je gewoon een paar dagen / week niet mennen plus dat je paard er echt weerzin van in het tuig lopen van over kan houden.

Bekende andere plekken zijn achter de singel (door die gecombineerde of dubbele singelsluitingen en de druk van het lamoen zit er vaak toch wat zijwaartse werking op de singel) en vlak achter de oren (ook zo'n rotplek) van het toch zwaardere hoofdstel. Als je koets/tuigpaarden op een rijtje zet zie je ook regelmatig vlak achter de oren witte plekjes, dat komt door drukplekjes die daar zijn geweest van het hoofdstel.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:53

Hallo, waar ik ook rekening mee zou houden is dat het wel een stuk zwaarder is voor je paard om op de hei ook de wagen mee te trekken. Ik woon zelf in vierhouten (dorpje naast nunspeet) en de hei/bos kan hier erg mul zijn en berg op en af gaan. Je moet gewoon goed je paardje in de gaten houden.

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Hulp nodig bij trainingschema mennen (6 wkn op de Veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:53

Dank jullie voor het meedenken en ga het zeker erg goed in de gaten houden. Dressuurtrainingen hebben ook in (soms vrij zware) bak plaats gevonden, wellicht is dat al iets mbt gewenning :) Daarnaast zal ik inderdaad heel rustig opbouwen en goed controleren op drukkingen en zwellingen. Dank voor het koeladvies. Nu sponzen wij haar altijd goed af, maar als afspuiten beter is gaan we daar op over. Ik zal mijn instructeur morgen ook nog even om advies vragen..

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:55

Haha Vierhouten daar ben ik nog verdwaalt geraakt van het voorjaar , kwam bij het verscholen dorp uit :), heb toen fietspad maar terug gevolgd..