Bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 17:41

Ik was laatst vrijwilliger bij een menmarathon, toen deze discussie ontstond. Is het mogelijk om bitloos te mennen? Wat zouden de voor en/of nadelen zijn? Even op een rijtje wat er gezegd werd:

-Bij een hackamore kun je de neus breken. (In mijn ogen een zwak argument - je kan met een bit namelijk ook de kaak breken. Er is wel veel geweld voor nodig, maar ervanuitgaande dat er verantwoord mee gereden wordt, zal de kans hierop miniem zijn.)
-Je kunt geen gebruik maken van gewichts- en been-hulpen. (Dit vind ik een redelijk argument, maar je hebt als beenhulp ook de menzweep.)

Zelf ben ik een voorstander van bitloos onder het zadel omdat ik geen noodzaak zie om er een bit in te hangen. Maar met mennen zal het misschien toch net anders(?).

Graag reacties goed onderbouwen, zodat ik een ieders standpunt kan begrijpen! :)

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:44

Ik neem ook aan dat je niet ment met een hackamore, ik niet althans.

Ik men met een sidepull, gaat prima hoor. En inderdaad, het enige wat anders is, is dat de druk in de mond druk op de neus word. Alles wat daar niet mee te maken heeft en aangedragen word als tegenargument is gewoon quatsch.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:48

En wat vind je dan van het volgende argument?

Ik zou het zelf nooit doen. Als zo'n paard dan gaat, is er geen houden aan. Klopt, zonder bit ook niet. Maar dan heb je er geen koets achter hangen. Mét bit kan je vaak net dat ene beetje extra geven.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:51

Ik zou er ook niet de weg mee op gaan voor het paard in kwestie eraan gewent is en het volledig accepteert. Maar ook dan, zoals je zegt, als 'ie gaat, gaat 'ie ook als er een hele ijzerwinkel in hangt.

Trouwens, als ik bang was dat mijn paard (met mij erop of erachter) er vandoor zou gaan zonder bit, zou ik er met bit ook niet mee weg gaan.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:53

Nee, je hoeft er ook niet bang voor te zijn, maar ieder paard kan natuurlijk ineens opzij vegen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:54

Ik vraag me of of bitloze systemen echt goed werken. De meeste werken met neckreining of je hand opzij bewegen (sidepull). Op een wagen gaat dat beide lastig, dus ik vraag me af of dat niet verwarrend is voor het paard. Op bokt rijdt wel iemand bitloze met de wagen, ehorse oid.

Maar zelf doe ik het niet om bovenstaande gevoelens. Bitloos rijden onder het zadel heb ik vaak zat gedaan met mijn pony's, maar voor de wagen dus enkel met bit.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:55

Daarbij moet je natuurlijk een hoofdstel hebben met een ontzettend goede release. En die zijn ook moeilijk te vinden, niet?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:59

Voor het mennen ken ik alleen de neusriem van ideal eerlijk gezegd

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:13

Kijk even op www.paardnatuurlijk.nl en dan het forum, daar zitten verschillende mensen die al jaren bitloos mennen. Eén ervan heb ik een tijd geleden op een evenement gezien met zijn pony en ook een span met twee arabofriezen (dacht ik) waar we zelfs even mee mochten meerijden. Ging allemaal prima :)

(zelf men ik niet dus heb er zelf geen ervaring mee)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:53

Onder het zadel gebruik je druk tegen de hals ook om te sturen. Dus druk tegen de hals en druk van de hals af halen (= handen opzij, niet alleen geven en nemen zoals voor de wagen).
Net als dat je 'rem' op zit. En ook stuur op been.

Remmen en sturen doe je voor de wagen met je hand, dus heb je een hele fijne precieze verbinding nodig.
Mijn pony's worden allemaal met en zonder bit onder het zadel gereden. Maar allemaal met bit voor de wagen.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:14

Ik heb met mijn voige pony zowel met bit als bitloos gemend. Begonnen met bit, later over gegaan op bitloos en toen toch weer met bit.
Mijn ervaring was dat stoppen zonder bit in geen enkele situatie een probleem was, in ieder geval niet moelijker als met bit. Ook met bit zijn er weleens momenten dat pony niet zo snel stopt als je zou willen, maar altijd snel genoeg om zeker veilig te blijven, zo ook zonder bit.

Het "probleem" zat hem in het sturen. Zonder bit stuur je gewoonlijk mede door je handen opzij van de hals af te halen en dat gaan niet voor de wagen. Voor de wagen is je enige optie om de teugels recht naar achter te "trekken" en dat was voor het fijne stuurwerk niet duidelijk genoeg. Gewoon wat rond hobbelen ging prima, maar ik wilde ook wat presiezer sturen en ook op buitenritten toch dressuurmatig zo nu en dan correct rijden en dat ging met bit stukken beter.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 21:32

viola schreef:
Ik heb met mijn voige pony zowel met bit als bitloos gemend. Begonnen met bit, later over gegaan op bitloos en toen toch weer met bit.
Mijn ervaring was dat stoppen zonder bit in geen enkele situatie een probleem was, in ieder geval niet moelijker als met bit. Ook met bit zijn er weleens momenten dat pony niet zo snel stopt als je zou willen, maar altijd snel genoeg om zeker veilig te blijven, zo ook zonder bit.

Het "probleem" zat hem in het sturen. Zonder bit stuur je gewoonlijk mede door je handen opzij van de hals af te halen en dat gaan niet voor de wagen. Voor de wagen is je enige optie om de teugels recht naar achter te "trekken" en dat was voor het fijne stuurwerk niet duidelijk genoeg. Gewoon wat rond hobbelen ging prima, maar ik wilde ook wat presiezer sturen en ook op buitenritten toch dressuurmatig zo nu en dan correct rijden en dat ging met bit stukken beter.


Iedereen bedankt voor de reacties.

Mag ik vragen welke optoming je hebt gebruikt bij het bitloze mennen? Ik rijd nu bitloos met een simpele neusriem (sidepull idee, met ringetjes aan de zijkant) die heel stabiel om de neus zit. In mijn ogen heb je hiervoor niet echt de neckreining nodig of het 'hand opzij bij sturen'. Het klopt inderdaad wel dat je bij mennen alleen de teugels gebruikt, dus wat dat betreft heb je minder contact met je paard, dus moet de contact via de teugels wel goed zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:42

e_horse ment zonder bit (en zonder oogkleppen). Het paard werd rustiger en zelfverzekerder daardoor. Bovendien wendde hij z'n hoofd af als je met het menhoofdstel met bit aankwam en met een bitloos hoofdstel steekt hij zelf zijn neus er in.

Je merkt eigenlijk geen verschil, sturen, remmen etc gaat gewoon precies zoals je het geleerd hebt. Ook het soort optoming maakt niet heel veel uit; dr. Cook of een sidepull.

In de begintijd van bitloos rijden onder het zadel was er eenzelfde discussie; bitloos in de bak zou nog wel gaan, maar bitloos buitenrijden nee dat was zelfmoord etc. :+ Nu zie je hetzelfde bij mennen; bitloos (buiten)rijden onder het zadel ja dat kan wel, maar nee mennen dat kan niet.

Onzin, het zit tussen onze oren!!

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:47

Ik had de neusriem van ideal. Eerst wel met kruislinkse touwtjes gebruikt, maar later de touwtjes eraf gehaalt en gewoon als sidepull, dat werkte voor mijn pony beter.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 17:43

viola schreef:
Ik had de neusriem van ideal. Eerst wel met kruislinkse touwtjes gebruikt, maar later de touwtjes eraf gehaalt en gewoon als sidepull, dat werkte voor mijn pony beter.


Bedoel je met mennen? Kruislinks?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:30

Ja met mennen, daar gaat het hier toch over?
De bitloze neusriem van ideal heeft touwtjes die kruislinks onder de kaak door gaan.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:53

Ja, klopt, maar ik wilde het eventjes checken, sorry. ;)
Weet je ook waarom je paard een sidepull prettiger vond als een kruislingse werking? Zorgde het kruislingse voor storing? (Werkt de release dan eigenlijk wel goed genoeg voor mennen? Daarbij ga ik er even vanuit dat je met mennen toch meer teugelhulpen gebruikt als ohz, dus dan moet de release toch wel goed zitten.)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 05:41

Klopt, de release werkte idd niet goed. De gewone sidepull was gewoon veel simpeler en daardoor duidelijker.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:05

Ik rijd ook graag zonder bit onder het zadel!
Echter voor de wagen wel een bit in. Voor de wagen zou ik nooit zonder bit rijden. Hier zitten toch meer risico's aan.

_Floss_

Berichten: 375
Geregistreerd: 15-07-03

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:31

Ik men al jaren zonder oogkleppen en zonder bit. Als hoofdstel gebruik ik de micklem multi bridle, mijn paard reageert daar erg goed op.

xSietske

Berichten: 237
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Brabant

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:42

Mijn shetlander rijd met gewoon rijden altijd bitloos, en ik ging een keer proberen mennen bitloos te doen, maar hij is dan zo hyper dat ik hem niet meer houd ;)
Maar ik ga het wel oefenen, ik rij namelijk liever zonder bit O:)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:51

Bij mij zal het vast tussen mijn oren zitten maar ik houd het bij een bit(geen metaal overigens dat komt er niet meer in) en een paar kleppen. Daarnaast het heeft ook zeer zeker te maken met de omgeving waar ik men. Op de Veluwe zonder verkeer durf ik zeker de kleppen eraf te halen en het bit op den duur ook wel denk ik.

Maar niet hier in de aso polder waar maar weinigen nog rekening met je houden.
Stond onlangs geschaard over de weg en denk maar niet dat de mensen even wachten tot je weer recht staat. Nee het liefst met nog een beetje extra gas erachter langs voorbij.

Dat ik uberhaubt nog op die kar stap is al een wonder op zich denk ik. -O-

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 09:24

Cowgirl schreef:
Bij mij zal het vast tussen mijn oren zitten maar ik houd het bij een bit(geen metaal overigens dat komt er niet meer in) en een paar kleppen. Daarnaast het heeft ook zeer zeker te maken met de omgeving waar ik men. Op de Veluwe zonder verkeer durf ik zeker de kleppen eraf te halen en het bit op den duur ook wel denk ik.

Maar niet hier in de aso polder waar maar weinigen nog rekening met je houden.
Stond onlangs geschaard over de weg en denk maar niet dat de mensen even wachten tot je weer recht staat. Nee het liefst met nog een beetje extra gas erachter langs voorbij.

Dat ik uberhaubt nog op die kar stap is al een wonder op zich denk ik. -O-


Ja het verkeer kan echt heel onnadenkend zijn! Ik moet hier altijd over een brug als ik met mijn paard ga rijden, maar hij blijft deze brug een beetje eng vinden (gevaar voor opzij stappen). Ik ga dus bij voorbaat maar al midden op de weg lopen zodat ze me niet in kunnen halen. Als ik dat niet zou doen, presteren ze het soms nog om op een halve meter afstand langs me scheuren.

Ik begrijp wat je zegt met de omgeving waarin je rijdt. Toen ik begon met bitloos rijden heb ik het ook eerst in de bak gedaan, daarna touwhalster + hoofdstel op een buitenrit zodat je altijd terug kunt grijpen op de oude en vertrouwde methode. Nu echter rijd ik wel zonder bit, ook mede omdat hij op het moment fantastisch braaf is (in de winter moet ik het nog maar even aankijken).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:32

Heb een ponietje zonder bit voor de wagen beleert, en zou het zo weer doen.
Bij een goede voorbereiding en goed karakter merk je er niks van, dit beestje was dan ook op je pinken te sturen, buiten erg braaf, en in de bak pakte ze goed haar oefeningetjes op. Alleen maar positief dus. Over een poosje ga ik mischien weer een shetlander beleren en als hij zonder bit braaf is zeg ik gewoon weer prima, dan zo! :)

sandra83
Berichten: 249
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Hollandscheveld

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:13

ik sta momenteel net op het punt van de keus met of zonder bit.
Ik ben mijn minishet aan het beleren en aangezien ik al 10 jaar geen bitten gebruik met rijden, vond ik het onlogisch om dan nu ineens een bit te pakken.
Mijn shet heeft nu 1 keer voor de kar gestaan (3 keer voor een geimproviseerde bolderkar) met zowel een stalhalster, als een bitloos kingekruist hoofdstel.
Tot nu toe voel ik totaal geen noodzaak om mijn shet te wennen aan het bit. Ondanks dat hij nog niet geheel beleerd is en nog onervaren, stopt en stuurt hij perfect met heel lichte hulpen.
Ik heb het voordeel van een bit met rijden op mijn niveau nog niet ontdekt. En verwacht eigenlijk dat ik het niveau, waarbij het voordeel van een bit met mennen zou kunnen gelden, niet ga behalen.