Achteruit lopen voor de wagen, help...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:35

Hoi,

Ik ben sinds de zomer met mijn fjordje begonnen met mennen. Ik heb haar sinds dat ze negen maanden is. En het is opzich een super braaf en wel opgevoed fjordje. Maar nu begint het sinds een maand of twee begint ze wat te klieren voor de wagen. Vervelend vond ik haar, verder had ik echt het idee dat ze het deed om uit te proberen. Na een tijdje kwam ik er bij toeval achter dat ze een tand aan het wisselen was. En waarschijnlijk daardoor dus toch lastig was ipv vervelend om het uitproberen.
Ik heb haar toen een maand misschien zelfs wel zes weken niet voor de wagen gehad. En een maandje vakantie gegeven. Nu het weer opgepakt en ze doet het weer super. Ze heeft de eerste keer geprobeerd nog eens naar achter te lopen met de wagen maar goed ze is nog niet 100% goed beleerd dus dat kan...
Maar gister ging ik weer mennen met haar, en ons buurmeisje was met mij meegereden en wilde graag een foto van haar met Emy op de wagen. Ik was er ook gewoon bij blijven zitten, maar toen begon het probleem! Ze wilde weer niet stil staan, ik heb haar een paar keer bij getikt maar op een gegeven moment komt ze achteruit en stopt ze gewoon niet meer... Ik heb geluk gehad want er stond een hek met een stevige paal dat heeft tegen gehouden dat ik in de sloot terecht kwam met Emy maar goed ik vind dit dus wel heel vervelend!

Ze doet het puur en alleen als ze stil moet staan. Als ze dan doorheeft dat ze echt stil moet blijven staan gaat ze opzij en achteruit lopen.

Nou is mijn vraag, hoe los je dit op...? Want ik vind het naast heel vervelend ook toch wel een soort van eng/gevaarlijk als ze zo richting de sloot gaat.

Onder het zadel is het stil staan trouwens niet zo'n probleem... Maar wel met opzadelen zelf en optuigen en inspannen. Terwijl ik hier toch altijd wel consequent in geweest ben. Ho is Ho.... Maar voor ons nu helaas niet meer

Wie heeft er tips... -O-

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:53

Ik denk, zo te lezen, dat het commando ho er als basis al niet in zit. Als ze tijdens het poetsen etc ook niet stil blijft staan, zou ik daar mee beginnen. Ho moet echt ten alle tijden ho zijn. Zo lang dat er hier niet in zit, gaan ze bij mij ook niet voor de wagen...
Dus helemaal van begin af aan beginnen dan maar, en voor eerst in het tuig maar eens gewoon leren dat ho ho is lijkt mij de beste oplossing.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:45

Lastig probleem....en gevaarlijk....

Ga wel helemaal met vorige poster mee, de basis is niet goed. Halthouden en voorwaarts zijn de basiscommando's bij mennen. Daar begint en eindigt alles mee. Dus die oefen je feitelijk (ook al is je paard beleerd voor de wagen, je blijft er altijd mee bezig) altijd en continue. Daarin moet je gewoon streng zijn. Ho is ho en dan ook echt ho. Overal en altijd. Dus ook met poetsen, optuigen, inspannen, bij de weg, in het bos, bij het gras, als er andere paarden zijn whatever. En het zelfde geldt dus voor voorwaarts. Als jij zegt dat ze moet gaan, moet ze gaan, zonder discussie. Want als ze achteruitloopt bij het halthouden en jij zou zeggen voorwaarts, dan loopt ze dus als het goed is voorwaarts, maar dat doet ze dus ook niet.

Wil niet zeggen dat het makkelijk is maar het moet wel :7

Probeer daarbij wel de rust te bewaren. Dus geen gemep of geschreeuw. Gewoon rustig hulp geven en dan bij reactie beetje belonen. En vooral geduld hebben. Anders wordt het een steeds 'groter' ding, ook bij jezelf en boer je dus nog verder achteruit letterlijk en figuurlijk.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 23:02

Maar ze heeft dit altijd gewoon gedaan is echt de laatste periode. Maar mijn vraag hoe oefen je dat dan...? Misschien heel dom, maar ik weet het echt niet. Ik kan er alleen boos om worden gewoon weg omdat ze het normaal wel gedaan heeft...

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:18

Oefenen doe je overal. Zowel bij optuigen/opzadelen/poetsen (halthouden dan he) als met wandelen/naar de wei brengen (halthouden, voorwaarts), je kunt lange lijnen doen, maar ook als je onder het zadel bezig bent (stemcommando's halt - voorwaarts). Zelf hou ik er het meest van als je ze zo kunt trainen dat ze dat halt en voorwaarts gewoon op stem doen, dus niet zozeer met druk van leidsel. Vaak als je druk geeft of te veel druk houdt (zowel met voorwaarts als halthouden) krijg je 'gedoe'. Dus probeer op stem zo te trainen dat ze 100% naar je luisteren.

Dat ze het eerst wel deed en nu niet, tja dat is dus niet anders, en reden te meer om te oefenen. Elk paard heeft wel eens dat ze opeens oostindisch doof schijnen te worden, zodra je dat maar enigszins merkt is het dus belangrijk dat je direct ingrijpt en weer met die basis aan de slag gaat.

Doet ze het weer goed onder bovengenoemde omstandigheden ga je weer voor de wagen oefenen. Schakel dan in het begin de hulp van je groom in. Niet zozeer er direct naast of vasthouden maar zeg maar ter hoogte van het schoftje meelopen, en als het nodig is even ingrijpen, dan weer los. Als dat goed gaat groom weer op de wagen enz.

Misschien is het trouwens een kwestie van dat je teveel vasthoudt met halthouden, dat je moet durven als je stilstaat, druk eraf te doen, anders blijf je druk houden en ja, het enige wat ze dan kunnen doen is achterwaarts gaan. Omdat je dat eng vindt hou je misschien nog meer vast en hoppa je gaat nog meer terug. Probeer als ze ook maar aaan achterwaarts denkt direct goed voorwaarts op te lossen, dus duidelijke hulp naar voren (stem, evt ondersteunen met zweep er tegen aan leggen of tikje). En je vooral niets aantrekken van haar 'gemier'. En zelf dus ontspannen en durven leidsel/ruimte te geven.

Boos worden helpt helaas niets ... maar kan me je frustratie goed voorstellen zeker als je bijna in de sloot belandt!

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 18:45

Heey,

Thanks voor je uitleg. Om maar meteen over de wagen te beginnen ik hou niet vast als we halthouden. Dat is meestal namelijk mijn probleem dat ik mn leidsels te los heb ;) Maar voortaan als we moeten stil staan idd iemand ernaast. Met naar het weiland toe lopen oefenen we altijd ho sta stil en dat doet ze prima! Wandelen kan ik door mn reuma niet zo heel makkelijk en of ver dus doen we eigenlijk veel te weinig. En met borstelen moet ze inderdaad ook gewoon gaan stil staan. Maar het is wel eens lastig om zelf overal op te reageren. En het is vooral eigenlijk de laatste tijd dat ze niet stil staat als de andere twee nog in het weiland staan en wij willen gaan rijden en of mennen. Dan is ze zo gestresst. Stresskip :D

We gaan gewoon weer heel consequent oefenen... en ze krijgt geen vinger meer! :P

En tja dat je boos word is denk een reactie omdat je wanhopig bent. Ik weet niet hoe dit op te lossen dus word je boos. Nou is het niet zo dat ze een ontzettende pak rammel krijgt hoor maar je zit je toch op te vreten en tuurlijk krijgt ze ook een tik als ze dat doet. Maar ja we gaan hiermee aan de slag :D

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:02

misschien een borstel bij de broek met tairaps eraan maken ?
( kan alleen als je een geremde wagen hebt natuurlijk )
dat deden we bij mijn verzorgpony's , die steeds tegen alkaar '' aanplakte ''
binnen 2 keer was het verholpen !

dubhaf
Berichten: 22
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:58

Leg bij het halthouden de zweep op haar/zijn kont/kruis.... Niet slaan of andere gekkigheid. Gewoon op neerleggen en een beetje druk opbouwen tot hij/ zij stil blijft staan dan ontspan je komt hij/zij weer acheruit doe je het zelfde....werk eigenlijk altijd. Span anders eens in dubbelspan en laat het andere paard dan als voorbeeld dienen

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 10:36

Ze is momenteel een beetje fris maar zodra ze weer wat rustiger is gaan we weer voor de wagen en ga ik dat proberen

Malaka
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-11-12

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:56

De tip:

Oefen aan de hand eerst goed op stilstaan. Geef duidelijk commando en in de koets mag je zeker niet remmen. Voor het opzij gaan kan je bvb wel je molenrem gebruiken zo kan ze niet opzij gaan. En als ze achteruit gaat gewoon met een hand een heel klein zacht snokje en bvb e zeggen en dan zal ze als je er veel op oefent wel blijven staan. Ik had hetzelfde probleem. Maar het is gewoon een kwestie van kordaat zijn.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:33

'n Heel gevaarlijke situatie beschrijf je daar. Begin met stilstaan voor je gaat rijden; hoe lang kan ze dat al? Oefenen, oefenen en nog eens...... Probeer dat telkens weer langer te maken. Zie je dat ze weg wil, het vóór zijn en dan het commando geven waarop ze mag gaan lopen. Fralla staat nu al 'op rust' voor de wagen te wachten, want ze weet dat als ze eerder weg wil, het alleen maar langer gaat duren ;) Veel succes!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:39

Wat een rot probleem, maar de halthouden en voorwaarts zit dus nog niet goed geprogrammeerd.
Zou zolang dat niet het geval is ook niet zomaar de weg opgaan, maar eventueel in de bak gaan oefenen, daar zitten als het goed is geen sloten en geen andere weggebruikers.

Inderdaad heel consequent zijn, ho is ho, achterwaarts is not done en voorwaarts moeten ze altijd willen.
Is wel makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Heb je daar eventueel hulp bij van een ervaren menner? Dat is in dit geval misschien wel handig.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:03

@ Sjolvir, ze heeft het wel gedaan en dat is het gekke. En ik heb haar echt niet meer ruimte gegeven in de loop der tijd dat ze nu denkt ik mag wel iets naar voor of achter of opzij als ik stil sta... Ze deed het gewoon ineens... Naar voren doet ze normaal wel braaf alleen laatste keer toen ze achteruit ging dus ineens niet daar schrok ik wel heel erg van. Terwijl ze normaal heel graag lekker loopt.

@ Sandrina het is idd een gevaarlijke situatie. Nou rijden wij over het algemeen in de polder dus je hoeft niet of nauwelijks stil te staan maar ze moet het wel leren willen we in de toekomst langere ritten gaan maken. Voor nu zijn het gewoon constand korte ritjes om het voor haar ook leuk te houden.

Mijn andere fjord is heel moeilijk wil geen seconde stil staan buiten (deed ze al toen ik haar kocht heel irritand) dus ik heb met Emy altijd juist geoefend dat ze moet stil staan en dit doet ze dan ook normaal gesproken super! Heb het al geoefend vanaf dat ze net bij me was.

Een bak hebben we niet en ok geen mensen die ervaring hebben. Maar als ze dit blijft doen ga ik natuurlijk wel op zoek...

@ Malaka, remmen kan ik wel doen maar ik rij met een sulky en ze trekt hem er toch doorheen dus heeft geen nut. En moet zeggen dat ik nog wel eens vergeet een rem te hebben omdat ik hem eerder nooit gehad heb. Dus nee remmen doe ik niet. Ja wel een enkele keer als we bijv van een brug naar beneden gaan om haar wat te helpen maar zeker niet om stil te gaan staan

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:55

Zelfs als je op een ritje bent, kan je zomaar ineens in het landschap stil staan oefenen. Niet te lang de eerste malen, maar wel 2 x op een kort ritje. doe maar net of er ineens een stoplicht op een polderweggetje is neergezet. Ze moet gewoon naar jou gaan luisteren, daarom denk ik dat je aan de basis moet gaan werken. Veel schakelen, draf, halthouden, stappen, stilstaan, galop, draf, halthouden, stap, halthouden, draf, etc. En oh ja! Als ik na stilstand mijn paard in draf wil hebben dan geef ik eerst het commando voorwaarts, stap en daarna het commando voor draf. Paard moet naar jou leren luisteren. Lukt je dat nu niet dan heb je hele winter om het bij te leren door er een ervaren persoon bij te halen. Misschien dat in het voorjaar je ritjes wat veiliger worden. Veel succes!

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:41

Haha ja dat doen we ook hoor stil staan in de polder, ik bedoelde juist dat we niet heel veel genoodzaakt zijn om echt stil te moeten staan voor verkeer. Wij zeggen vaak oh er komt een trein aan stil staan :p En idd als ik vooruit wil zeg ik altijd "let op stap, of let op in draf..." En dat snapt ze allemaal prima alleen het snappen en het doen is heel moeilijk te onderschijden blijkt ;)

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:22

Lijkt wel of je al doet wat wij je adviseren. Hoe kan ze dan toch achteruit lopen met stilstaan? Ik zou er een ervaren menner bij halen vóór er ongelukken gebeuren, want dat moet je voor zijn.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:25

Ik denk dat ze een beetje in haar uitprobeer fase is... Ze is nu 4 jaar en 4 maanden beetje een puber. Ze is afgelopen zomer pas beleerd zowel onder het zadel als voor de wagen en heeft alles wonderbaarlijk goed opgepakt dus het kon niet uitblijven dat ze een keertje kuren zou gaan krijgen.

Maar ik zou idd eens iemand erbij moeten hebben met wat meer ervaring, vandaag dat ik dacht misschien hebben ze op bokt tips die ik zou kunnen uitproberen als minder ervaren menner. Maar eigenlijk doe ik dus al wat een ervaren menner ook doet... Moeilijk!

En eerlijk gezegt is het weer ook lastig, ze zijn van het weiland naar de paddock verhuist hebben toch meer energie over als anders in de zomer. Het weer word kouder enz enz...

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:34

Als ik tussen de regels door lees; heeft je paard veel te verwerken gekregen in korte tijd. Je zegt het zelf al; het wordt almaar kouder, niet echt koetsjesweer. Als je haar nu eens rust geeft op het aangespannen deel en wel met haar OHZ verder gaat? Laat dat mennen even voor wat het is; ze zal je dankbaar zijn. Ze is nog erg jong en kan eigenlijk al veel. Berijd haar alleen met het zadel en tuig haar pas weer in als het in het voorjaar mooi weer wordt. Heeft ze dan nog praatjes, dan kan je er altijd een revaren menner bij halen. kan je inde winter al zoeken; ze zijn niet makkelijk te vinden en vrij duur. Anders heb ik nog een men-les-juf (in de aanbieding -grapje) Ik heb met mijn paard ook een jaar alleen maar aangespannen gereden en niet OHZ (dus net andersom dan ik jou nu aanraad) en dat heeft goed gedaan. De tijd heeft zijn werk gedaan.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:37

Ze kan inderdaad al heel erg veel, maar je moet niet denken dat ze heel veel doet hoor. Ze loopt soms een paar weken niet, en dan weer 2x in de week... Ik laat haar heel veel jong zijn vooral omdat ik wil dat ze het leuk blijft vinden!
Maar misschien moet ik haar inderdaad voorlopig maar niet meer inspannen en haar er even rust in geven. Ik kan hier in de buurt wel iemand waar mn vriendin ook les van gehad hebt dus daar wilde ik kijken of hij mij wil helpen mocht ik er zelf niet uit komen...

Lastige puber hihi

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:47

Geen lastige puber, ze is nog jong. Mijn haf is tot voor zeer kort nog een puppy geweest. Die spookte ook enge dingen uit voor de koets (zal ik je besparen) En ze wordt 2 december 9,5 jaar.
Dus je hebt zelf al een oplossing?
Het is nu toch geen weer voor koetsritjes; Het wordt einde deze week kouder weer en vorst. Ik heb mijn haf op blote voeten staan, om haar even rust te gunnen.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Achteruit lopen voor de wagen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 10:34

Wij zijn wel inderdaad mooi weer rijders dus we zullen niet zo veel rijden met kou en regen. En ze heeft idd lekker vrij momenteel Straks krijg je ook weer oud en nieuw dus rijden we ook niet. Lekker vrij geven en daarna kijken hoe ze het weer doet...

Mijn fjordje staat altijd blootvoets dus wat dat betreft hoef ik daar geen rekening mee te houden ze heeft super voetjes