Beginnende menner. Advies gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Beginnende menner. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 23:17

Goed, ik ga dus beginnen met mennen..

Ik heb een Draver, die in haar vroegere jaren voor de sulky heeft gestaan. Nu niet meer. Vorig jaar heb ik haar wel voor de slee gehad, ging prima. Ze was hartstikke braaf. Luisterde echt perfect.

Nu wil ik het dus allemaal verder met haar oppakken. Sleetje rijden in de winter is voor mij niet genoeg. Ik wil mennen.

Ik heb dan wel begeleiding van iemand met ervaring hierin, wat heel fijn is, toch wil ik gewoon voor de zekerheid kijken wat jullie Bokkers vinden en of ik wel op de goede weg ben.

Ik heb ondertussen een tuig van Rider Pro. Samen met iemand die verstand heeft van mennen, hebben we die vandaag gepast. Er moeten hier en daar nog gaatjes bij, dat gaan we morgen even doen en dan zal die als het goed is, prima moeten zitten. Ik kan dan wel even een foto maken.

Dan heb ik zelf geen kar, maar kan ik een kar in gebruik nemen van de overbuurman. Een best wel grote zware recreatiewagen. Is dat wel een goed idee, om meteen met zoiets groots te beginnen? Begeleiding zag er geen problemen mee.

Sowieso, wat voor bit moet ze in. Ik rijd haar nu dressuurmatig en recreatief op een dubbel gebroken trensje. Kan ze prima mee in de bak. Buiten word ze soms wat heet en loopt ze er weleens doorheen, maar dat is altijd wel weer op te lossen. Voor de kar vind ik het wat enger. Omdat ik weet dat ze nogal snel kan zijn en als ze echt haar hoofd erop zet van jiehaa, we gaan hard, dan duurt het een minuut om haar terug te krijgen. Mij een minuut te lang. Dus is een zwaarder bit een optie? Of toch met dat dubbelgebroken trensje verder gaan? Degene die mij begeleid stelde een stang voor.

Vandaag heb ik even met haar met het tuig gelopen. Ging prima. Maar mevrouw rook stal en draaide zich ineens vlug om en ze wil lekker in harde draf naar huis. Moest haar toch flink tegenhouden. Omkeren kan ze straks sowieso niet voor de kar.. Maar ze is wel hartstikke vlug.

En dat vind ik het enge. Ze is hartstikke braaf en bomproof, maar ze houd gewoon van hard gaan.. En onder het zadel vind ik dat niet erg, ik houd ook van hard gaan, dus ze doet alleen maar wat ik haar geleerd heb buiten :o Onder het zadel heb ik het gevoel van controle. Op zo'n karretje heb ik dat, naar mijn idee, een heeeeel stuk minder.

Sowieso moeten we eerst een flink stuk oefenen voordat we de weg op gaan.. Paard kent het dan wel van vroeger, maar voor de sulky staan is natuurlijk wel even wat anders dan voor een recreatiewagen.. En ze heeft het al zolang niet gedaan.. En ik heb ook totaal geen ervaring.

Ik en degene die me begeleid, dachten zelf, eerst in het weiland en dan met een palet of iets anders zwaars er aan, maar nog geen kar. Daar de rondjes doen, de stem commando's goed bevestigen. Stap en draf kent ze wel. Halt en Hoo ook wel, maar soms is ze Oost-Indisch doof. Ze houd van snel, snel en snel...

Maar voor de kar vind ik dat toch best eng...

Hoe los je dat snelle op?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:25

Op dat snelle weet ik geen antwoord...
Maar ik denk dat een 3 gaats liverpool (stang) bit het beste is voor jouw paard om me te mennen.
Die kun je op allerlei manieren verstellen qua inwerking/scherpte.
En inderdaad zoals jouw begeleiding al aangeeft eerst beginnen met slepen.
En die zware recreatie wagen zal niet een groot probleem zijn qua gewicht.
Als die rolt dan rolt die, met name op asfalt zul je waarschijnlijk hem zelf ook best kunnen vooruit trekken.
En op niet te drassig gras gaat dat ook nog prima!

Niet voor het een of ander maar ik raadt je aan ook eerst les te nemen, voor je zelf met je eigen speedy gonzales gaat mennen...

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 23:27

Ik ga als ze er uiteindelijk voor staat eerst niet zelf mennen. Mijn begeleiding gaat het eerst doen.. Ik zit er dan naast en dan neem ik het later over, als ze mij genoeg geleerd heeft. Maar dat is wel met mijn eigen speedy.. Een lesje met een volleerd menpaard zou wel handig zijn inderdaad.

Liverpool is met hefboom werking toch?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:00

Weet je ook hoe ze vroeger voor de sulky was? Er gaan namelijk nog wel eens dravers weg als rijpaard die voor de sulky niet te vertrouwen zijn. Daar zou ik niet mee willen mennen.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Beginnende menner. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:08

Ga eerst maar eens een menbewijs halen. Over aan half jaar kan je dat hebben, heb je dan nog vragen dan zullen er genoeg bokkers zijn om die te beantwoorden.

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:15

Sandrina schreef:
Ga eerst maar eens een menbewijs halen. Over aan half jaar kan je dat hebben, heb je dan nog vragen dan zullen er genoeg bokkers zijn om die te beantwoorden.


Menbewijs met een makke Fjord of Haflinger en dan denken dat je er bent? Vele zijn daar al de mist mee ingegaan. Menbewijs zegt mij dus niet zoveel. Goed les van een goede, ervaren menner kan minstens zo goed zijn. Enigste vraag is of ts die heeft. Ik snap niet waarom ts dingen vraagt op een internetforum terwijl er blijkbaar iemand rondloopt die haar en haar paard kent?

Wat betreft het bit; met een liverpool heb je meer te vertellen inderdaad. Alleen wanneer je in het derde gat moet gaan rijden zou ik er niet aan beginnen. Mij hebben ze altijd verteld dat je dan je paard snel moet verkopen ;)

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:17

Sandrina schreef:
Ga eerst maar eens een menbewijs halen. Over aan half jaar kan je dat hebben, heb je dan nog vragen dan zullen er genoeg bokkers zijn om die te beantwoorden.



Waarom?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Beginnende menner. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:29

Een menbewijs is leuk, dat is het beginsel, zeker niets mis mee, je leert er een hoop. Hoe je correct in en uit moet spannen, het gevoel krijgen en dat is het. De enige manier door ervaring te krijgen is doen.
Verstandig dat je met iemand erbij gaat beginnen en dat je niet alleen gaat prutsen wat je ook vaak ziet.
Idd een menbit gebruiken, je geeft al aan dat ze door je dubbel gebroken bitje heen gaat en dat zal ze voor de wagen dan ook doen en dat wil je niet. 3-gaats heb je mooi verstelmogelijkheden en kan je een beetje spelen met op welk gat ze het fijnste loopt en dat je genoeg te vertellen hebt.
Het gewicht van een kar zegt niets, als een lichte kar zwaar loopt kan deze zwaarder zijn voor je paard om mee te nemen dan een zware kar die licht loopt.
Goed passend tuig, degelijke wagen, verstandig iemand erbij en eerst even droog oefenen, kijken hoe dat gaat en dan met de kar erachter.
Plus wat WendyBZ ook al aangeeft: hoe was ze als draver? Kan je daar achter komen?

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 11:57

WendyBZ schreef:
Weet je ook hoe ze vroeger voor de sulky was? Er gaan namelijk nog wel eens dravers weg als rijpaard die voor de sulky niet te vertrouwen zijn. Daar zou ik niet mee willen mennen.


Ik heb geen flauw idee hoe ze voor de sulky was. Ze is nooit op de baan geweest, omdat ze daar niet goed genoeg voor was. De eigenaren van toen zijn fransen, ik kan wel weer met ze in contact komen via mail, maar ze antwoorden niet bepaald snel. Gaat meestal een paar weken over. Als ze al antwoorden. Maar ik stuur ze even een mail.

2uryanne: Omdat een tweede kijk op dingen nooit verkeerd is. Daarnaast heb ik geen verstand van mennen en dan is extra bevestiging van dingen toch wel erg fijn. Ik ken haar, ik heb van horen zeggen dat ze goed is, maar zelf kan ik dat nooit controleren of zeker weten natuurlijk en dus daarom dat ik ook een topic heb aangemaakt, zodat fouten tot het minimum worden beperkt.

Jullie hebben sowieso gelijk dat ik eerst wat lessen moet volgen op een wat makker dier. Daar ga ik even achteraan. Degene die me helpt heeft zelf geen paard meer, die is overleden en toen is ze ermee gestopt, maar er zijn wel verenigingen in de buurt.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:29

Heel verstandig om eerst wat ervaring op te doen met een wat makker paard!
Dat scheelt heel veel stress en ellende dalijk met je eigen paardje. En inderdaad bij een men vereniging heb je de beste kans van slagen.
Al doende leert men mennen! :D

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:37

Ik zou je paard laten inrijden door een ervaren menner.
Eerst even kijken hoe ze werkelijk reageert. Als beginnend menner ben je waarschijnlijk niet snel en ervaren genoeg bij calamiteiten.
Weet wel dat mennen niet veiliger is dan rijden (eerder onveiliger!).

Lopen voor een wagen is in veel opzichten heel wat anders dan voor een sulky. Dus behandel haar gewoon als een groen paard; stap voor stap beleren en goed - laten - doorrijden voordat je er het plakkertje 'beleerd' op zet.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Beginnende menner. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:47

Ik wil je even meegeven dat dravers heel anders beleerd worden dan hoe de meeste menners het gewend zijn, je noemt als voorbeeld al het 'heet' zijn, wij willen in de koers graag wat 'in onze handen' hebben, terwijl ze in de training ook vaak van het bit afgereden worden, dat komt er wel op neer dat als je bij een draver juist gewicht op het bit legt, ze het aannemen, ik weet uit ervaring dat een scherper bit het probleem alleen maar verschuift, je moet echt van het bit af gaan rinden, anders heb je straks niks meer te vertellen.

Verder zijn recreatiewagens eng voor een draver op de volgende manier: je zit hoog en het scharniert, wat ervoor zorgt dat het paard alles achter zich ziet, op een sulky ben je in principe onzichtbaar voor je paard.

' niet goed genoeg en daarom niet gekoerst' , kan betekenen: werd knetter voor de kar! Pas daar echt mee op, ik heb liever een oude koersdraver, weet je zeker dat hij dat wel kon.

Doe zowiezo een orenkap op met watten en veel succes, misschien pakt ze het super op, ik beschrijf alleen maar 'mogelijke obstakels' :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Beginnende menner. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:19

Vanwaar die orenkap met watten? Ben daar heel benieuwd naar ruitje.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Beginnende menner. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:21

Ze pakt het bit juist niet op. Ze heeft liever de ruimte van voor, dan is ze braaf, dan dat ik in de mond ga zitten. Dan protesteert ze een beetje en gaat ze even een paar seconden de strijd aan om haar teugelruimte terug te krijgen. Laat ik het lang, dan wandelt ze wel door.

Maar ze kan het wel. Vorig jaar heb ik met haar gesleed en vanochtend ook
[ITP] Pas op, de sleetopics komen er weer aan

Dan is ze echt een engeltje. Maar goed, dat is toch anders dan een kar. Er zit geen zwaar groot gevaarte achter haar.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:41

jorika1986 schreef:
Op dat snelle weet ik geen antwoord...
Maar ik denk dat een 3 gaats liverpool (stang) bit het beste is voor jouw paard om me te mennen.
Die kun je op allerlei manieren verstellen qua inwerking/scherpte.

En inderdaad zoals jouw begeleiding al aangeeft eerst beginnen met slepen.
En die zware recreatie wagen zal niet een groot probleem zijn qua gewicht.
Als die rolt dan rolt die, met name op asfalt zul je waarschijnlijk hem zelf ook best kunnen vooruit trekken.
En op niet te drassig gras gaat dat ook nog prima!

Niet voor het een of ander maar ik raadt je aan ook eerst les te nemen, voor je zelf met je eigen speedy gonzales gaat mennen...

Niet mee eens. Hiermee kun je zelfs nog meer paniek veroorzaken bij een paard, omdat je het dan juist pijn doet. Ik heb zelf ervaring met een aantal flink drukke (tot zelfs extreem druk) paarden en allemaal rijden we ze op het bovenste gaatje (= minst scherpe) van een liverpoolstang. Het paard moet gewoon vertrouwen krijgen in de menner zelf en vooral de hand van de menner. Veel gaan (bewust en onbewust) aan de leidsels hangen als een paard er vandoor schiet, met alle gevolgen van dien.
Mijn advies is om - wat meerdere al zeggen, ook in de vele andere topics die hierover gaan - les te nemen. Het mooiste zou zijn om je menbewijs te halen, omdat je dan van de meest voorkomende zaken wat meekrijgt. En vooral het paard vertrouwen laten krijgen in de menner en dat krijg je alleen door veel les te nemen en veel met je paardje bezig te zijn (niet alleen voor de kar, maar ook "op de grond"). ;)