Wat voor karretje? sulky of toch marathonwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Wat voor karretje? sulky of toch marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 20:20

Hallo allemaal!

Ik heb anderhalve week geleden een super leuke A pony bij gekocht.
Het is een 3 jarig hengstje van 1.05 hoog. Hij zal dus nog enkele cm groeien.
Hij is hoogstwaarschijnlijk een welsh x shetlander. hij is wel iets grover dan een echte welsh, maar geen echte dikke brede shet.
hij staat hoger op de benen en is qua bouw van zijn benen/hals/rug meer een welsh.

Nou is het de bedoeling om hem in te gaan spannen.
Ik ben helemaal nieuw in het mennen dus weet er nog niet alles vanaf.

We willen met hem gewoon bosritjes maken en gewoon recreatief rijden.
Mijn vader en ik zijn de gene die willen mennen en willen als het zou kunnen ook samen op de kar.

Nu is mijn vraag, kan dit op een sulky?
of is het nodig om een marathon wagen te kopen.
Is dit dan ook niet te zwaar voor hem als hij dit moet trekken door de bossen, heeft het een meerwaarde om een marathon wagen te kopen?
Zijn er evt nog andere wagens voor het doel wat wij willen?

Alvast bedankt!

Groetjes Anne

Edit: En is een sulky geremd? of zijn er bij die dit wel zijn? is dit ook noodzakelijk of niet, het gaat bij mij om een jonge pony .
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 01-02-13 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Wat voor karretje? sulky of toch marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:33

Hoi Anne!

Zelf ben ik begonnen met een sulky, had er 1 voor de draverijen en 1 om mee te 'toeren'. Heb een dresseerkar gekocht toen mijn toersulky het begaf. Die wagen gauw verkocht, 2 wielig en zo'n grote bak was niets. Toen een 4 wielig wagentje gehad, zoiets als je vaak ziet van hout maar ik had hem met een metalen frame en dan hout erin zeg maar. Super veel lol van gehad, maar ook verkocht. Daarna ben ik de marathonrichting op gegaan en ben erachter gekomen dat dat voor mij de perfecte wagen is. Heb nu zelfs een betere gekocht.
Ik rij recreatief in de rondte, zowel in de bak, op wedstrijd als buiten op de weg. Heb het meeste plezier van mijn marathonwagen..

Groetjes Lizzy

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Wat voor karretje? sulky of toch marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 20:42

Okee dankjewel!
Ik vindt ik marathon wagen voor nu ook nog redelijk geprijsd als ik eerlijk ben.
Ik wil er bet wel wat geld voor neerleggen maar je komt toch snel op zo'n 2000 euro uit.
en voor mee te beginnen vindt ik dat redelijk veel, zeker omdat we toch (nog) geen wedstrijden rijden.
Kun je met een sulky trouwens ook wedstrijden rijden?

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Wat voor karretje? sulky of toch marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 21:10

Ik zit even rond te kijken? Zou dit iets zijn voor wat ik ermee wil gaan doen?
Afbeelding

De Cavelettie sport edition

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat voor karretje? sulky of toch marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:41


elsando

Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-11
Woonplaats: op een mooi plekje in Groningen

Re: Wat voor karretje? sulky of toch marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:44

Wat leuk dat wilt gaan mennen. Ik ben zelf begonnen met een sulky, en die bevalt me erg goed. Ik heb de sulky die jij op het plaatje laat zien ( met rem dus), maar ik gebruik de rem haast nooit. En mijn pony is een behoorlijke heet hoofd. Ik wil uiteindelijk toch ook gaan kijken voor een marathon wagen of gewoon een leuk recreatie wagentje. Als ik namelijk op buitenrit wil kan er nooit iemand mee op de kar. M'n vriend moet dan altijd op de fiets mee. Het bankje op de sulky is wat klein voor 2 mensen ( vind ik). Dus als je voornamelijk bos ritjes wilt gaan maken zou ik voor een leuk recreatie wagentje gaan kijken. En als je een beetje de bokt markt en marktplaats in de gaten houd ben je echt heen €2000,- kwijt ;)

Lissenn

Berichten: 122
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat voor karretje? sulky of toch marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:20

Hoi :)

Ik ben zelf begonnen met een goedkoop opknap wagentje, kost even wat tijd, maar dan heb je wel wat leuks.... als je dan echt verder wilt gaan met mennen kun je altijd nog proberen meer terug te krijgen voor je opknap wagentje zodat je voor wat luxer (marathon/ recreactie) kan gaan kijken :)

Met ze 2e op de sulky kan best, maar fijn is anders

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:12

Lissenn schreef:
Hoi :)

Ik ben zelf begonnen met een goedkoop opknap wagentje, kost even wat tijd, maar dan heb je wel wat leuks.... als je dan echt verder wilt gaan met mennen kun je altijd nog proberen meer terug te krijgen voor je opknap wagentje zodat je voor wat luxer (marathon/ recreactie) kan gaan kijken :)

Met ze 2e op de sulky kan best, maar fijn is anders


het probleem is alleen dat wij gewoon 0.0% verstand hebben van wagentjes en wat daar dan aan veravangen moet worden.
Dus een opknapper wordt het zoiso al niet. Het moet een wagen zijn waar ik gewoon meteen mee aan de gang kan en waar verdere kosten aan zitten.

ellen_doorn: Oh, op verschillende site's stond toch dat je er met twee volwassenen op kan, op zo'n sulky.
Ik zal nog eens even goed rond gaan kijken
Ik wil geen recreatie wagen met auto banden die ooit zelf in elkaar is gezet.

dan wil ik meer zoiets:
Afbeelding

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:27

:o
ietjelover schreef:
Lissenn schreef:
Hoi :)

Ik ben zelf begonnen met een goedkoop opknap wagentje, kost even wat tijd, maar dan heb je wel wat leuks.... als je dan echt verder wilt gaan met mennen kun je altijd nog proberen meer terug te krijgen voor je opknap wagentje zodat je voor wat luxer (marathon/ recreactie) kan gaan kijken :)

Met ze 2e op de sulky kan best, maar fijn is anders


het probleem is alleen dat wij gewoon 0.0% verstand hebben van wagentjes en wat daar dan aan veravangen moet worden.
Dus een opknapper wordt het zoiso al niet. Het moet een wagen zijn waar ik gewoon meteen mee aan de gang kan en waar verdere kosten aan zitten.


ellen_doorn: Oh, op verschillende site's stond toch dat je er met twee volwassenen op kan, op zo'n sulky.
Ik zal nog eens even goed rond gaan kijken
Ik wil geen recreatie wagen met auto banden die ooit zelf in elkaar is gezet.

[quote="Lissenn"]




Hoi ...
Ik was een stille mee lezer.. maar ik ben ook weifelend begonnen. Had Bokt nog niet ontdekt.. Dus wat te doen ??

Ik zal je zo kort mogelijk proberen te vertellen hoe mijn kleine pony kennis omtrent spannen is gegroeit. Mischien kan je daar wat mee... Maar ik denk dat het op zich geen slecht plan is om eenvoudig te beginnen. Lekker te gaan lessen, je pony te beleren... En dan gaande weg kom je samen met je pony erachter wat je wil.. In de tussentijd kan je dan sparen voor datgene wat je uiteindelijk zou willen kopen.
Ik zag nog een mooi brede en vrij nieuwe sulky voor jou maat pony staan op Bokt...
http://www.bokt.nl/markt/ad/108320/sulk ... hetlanders
Maar goed hier mijn span evolutie.. (mocht je behoefte hebben aan foto's kan ik ze altijd nog naplaatsen...)

Ben begonnen met een spartaanse sulky, die ik door een tip in Ruinen kocht... Met dikke kruiwagen bandjes en een plank zitje.. ik was er intens gelukkig mee.... jaren mee gereden... Ik had immers een mini shet en had geen idee dat er zulke fijne wagentjes waren voor shetten.
Ik ben het eens met "ietjelover" ... Je kan prima met zijn 2-tjes op een sulky... Maar dat is niet echt makkelijk zitten. Tevens is het nadeel van dikke bandjes op harde paden en weg lopen ze best lekker. Maar in mul zand is het hard werken.

Daarna kwam er een caveletti en die reed heerlijk..... op de weg... maar in het bos was het afzien...
Voordeel is, ... wil ik met de pony in verweggistan gaan rijden, kan ik hem helemaal uit elkaar halen en in de auto doen. OF met pony's en al in de trailer.. of ik knoop hem achter aan mijn laad klep vast of op de voorzijde van de dissel.. eigen gewicht van deze sulky weet ik niet meer... Nadeel voor wedstrijden voldoet hij niet aan de verplichte breedte.. geloof trouwens dat je wel dressuur mag starten (daar is geen minimale breedte vereist) Ook mag je geloof ik geen marathon wedstrijden rijden met een twee wieler ?

dus toch maar weer op zoek...

Toen ben ik via het shetlander forum aan een geweldige sulky gekomen... en dankzij een ontzettend aardige sulky eigenaaresse in staat geweest om de HCA sulky te kopen... goed geveerd en lichte rol weerstand... de pony (en ik floreerde :D <3 :D ) Geveerd en lekker zitten in het bos.. zalig... Een paar dagen 30 km. per dag... geen probleem meer ha ha ha ha.... Nadeel daarvan is .. geen passagiers.
Maar mijn A welshje loopt er nu ook met veel plezier mee te sjouwen...
Voordeel is, Hij is zo licht... wil ik met de pony in verweggistan gaan rijden, kan ik hem helemaal uit elkaar halen en in de auto doen. OF met pony's en al in de trailer.. of ik knoop hem achter aan mijn laad klep vast of op de voorzijde van de dissel.. eigen gewicht van mijn sulky is geloof ik 45 kilo of zoiets... Nadeel voor wedstrijden voldoet hij niet aan de verplichte breedte.. geloof trouwens dat je wel dressuur mag starten (daar is geen minimale breedte vereist) Ook mag je geloof ik geen marathon wedstrijden rijden met een twee wieler ?

Uiteindelijk wilde ik toch ook heel graag weer twee span rijden en samen met mensen kunnen aanbieden ... stap maar op..
Dus ik leerde mijn vriendin in de buurt van Brabant kennen.. en zij had een A welsh voor een clever wagen lopen... Een duo Clever om precies te zijn... Haar A welsh liep daar perfect mee.. ook door het bos en op mulle en harde paden... ( prachtige pony trouwens ) .
Maar ze stopte met aangespannen pony rijden.
Ik heb de wagen overgenomen... en .. :D <3 :D
En daar rijd ik thuis met veel plezier mee, tweespan mini, en in de toekomst hopelijk in et enkelspan de A - Welsh
De wagen is geremd, heeft zitplaats voor 3 personen en nog een sta plek op de treeplank, en een lichte rol weerstand. en weegt ongeveer 145 kilo. (en dit is denk ik qua wagen, het voor mij hoogst haalbare.) Nadeel... als ik hem mee wil nemen om ergens anders te gaan rijden. Moet ik de wagen apart brengen en halen omdat hij bijna de hele trailer in beslag neemt. En de pony er niet meer bijpast.
Voordeel, hij voldoet aan het KNHS regelement... en rijd heerlijk voor pony en rijder.. nadeel... veel tijd nodig om met pony (S) en wagen bv. naar les te gaan als het met de trailer moet...

Sorry toch een heel verhaal geworden :o