Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 14:40

Ik wil over niet al te lange tijd gaan mennen en dat wil ik bitloos gaan doen. Bij degene die mijn menlessen verzorgt is tuig te koop. Hij gaf ook aan dat bitloze menhoofdstellen wel bestaan en door hem te bestellen zijn, maar daar zit dan natuurlijk wel een kostenplaatje aan waarvan ook een deel naar hem gaat :$

Om wellicht iets goedkoper uit te zijn en misschien ook wel meer keus te hebben ben ik dus zelf aan het zoeken, maar ik kan heel slecht informatie vinden over waar nu echte bitloze menhoofdstellen te koop zijn.

Voor de bitloze menners onder ons, of wellicht de bokkers die gewoon assortimenten van ruitersportzaken kennen :+, waar zijn bitloze menhoofdstellen te koop?

Nog even ter aanvulling: ik wil puur en alleen weten waar ze te koop zijn. Een discussie over wel of niet bitloos mennen is niet nodig. Daar heb ik al verschillende topics over gelezen :)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:49


Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 14:54

Ah! Daar heb ik wel iets over gelezen. De touwtjes die hem kaakgekruisd maken kun je er ook afhalen las ik? Dan heb je een soort sidepull?
Thanks iig!

En deze maak je dan dus vast aan je men-hoofdstel? Die heb ik nog niet, maar lijkt me geen probleem (ik dacht begin aan de voorkant en werk dan naar achteren alle puntjes af :=. van de neus tot de wagen op een check-lijstje :+)

cassandra84

Berichten: 364
Geregistreerd: 26-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:11

Let wel heel erg op de maat bij de bitloze neusriemen van ideal. Ik wilde er ook een en heb een mini appie, maar maat shet was eigenlijk te klein (ze vallen klein) En kijk of de neusriem wel op je hoofdstel past. Ik kon ze niet ver van mijn huis bekijken en passen en in ieder geval is het niet gelukt bij me moest teveel aangepast worden. Maar succes

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:17

Ik heb geen idee. Maar weet wel dat dit de enige men-oplossing is (tenzij je een ohz-hoofdstel voor het mennen ga gebruiken).
Mijn pony's lopen in de sport en daarmee ook op een bitje. Daarbij zie ik niet in wat bitloos toevoegd op een bitje voor mijn pony's(maar dat is een andere discussie), dus heb daarom verder geen ervaring.

Ohz lopen ze beide en doen ze het het best op een kingekruist systeem (al lopen ze ook prima op een stal halster voor het werk wat er ohz van gevraagd word).

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:23

Dat is wel een fijne tip cassandra. Ga eens kijken of ik ze hier in de buurt ook kan bekijken :)

Ohz loopt die van mij ook op een kingekruisd, maar reageert net zo braaf op een halster. Maar die kingekruiste voor de wagen lijkt me helemaal niets. Das een heel dun leertje in vergelijking met de menhoofdstellen van stalgenoten. Wil toch wel iets dat goed stevig is.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:26

Waarom lijkt kingekruist jou niets?
Mij lijkt een sidepull (net als meer bitloos) juist niets, ook omdat je ook veel hoor te werken met je hand van de hals en tegen de hals samen met zit hulpen. Beide dingen die je voor de wagen niet heb, daar heb je alleen leidsel aannemen of juist lucht geven.

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:31

Omdat voor mijn gevoel het leer minder stevig is dan van de menproducten die ik tot nu toe gezien heb :+
En ik er nog aan moet wennen dat ik veel verder bij mijn paard vandaan zit en dus niet even snel kan kijken hoe alles op z'n plek zit.
En daarnaast ook omdat, tsja ik weet niet hoe dat te zeggen, voor mijn gevoel werkt dat gewoon niet zoals onder het zadel.

Maar jij zegt dat dat best zou moeten kunnen, mijn ohz-hoofdstel ook voor de wagen?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:40

Men hoofdstellen zijn zeker grover en zwaarder uitgevoerd. Juist omdat aanleuning zo enorm belanrijk is en je echt de sjaak ben als de boel breekt.
Daarbij de vraag, wel of niet oogkleppen? Wil je met, dan moet je wel naar een menhoofdstel. Zonder hoeft dat niet perce, maar dan blijf je met je dunne riempjes zitten.

Het werkt idd niet als ohz. Dat is voor mij de rede om ze voor de wagen lekker op een bitje te houden, en ohz wisseld het per pony(en ruitertje) waar ze fijn op lopen. Meer ervaring met bitloos heb ik niet.

Er zijn wel meer plaatjes (en verkoop punten) te vinden als je op bitloze neusriem ideal googlet.

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:55

Oogkleppen interesseren me niet zo heel erg. Paard schrikt nergens van als hij het ziet, juist wel wat van achter komt en hij niet ziet, en paard en ik vertrouwen elkaar zo goed (ja het blijft een dier, i know) dat ik geen meerwaarde in oogkleppen zie. Kan hij juist lekker een beetje rondkieken, doe ik tenslotte zelf ook bovenop de kar (of is er nog een andere reden om oogkleppen te nemen, want dan was dit gewoon mijn onwijze leken-idee :P)

Die touwtjes van de Ideal neusriem zien er trouwens ook niet mega sterk uit. Denk dat ik alles toch eens in het echt moet gaan bekijken. En misschien toch maar eens babbelen met de meninstructeur, wat hij ervan vindt. Hij heeft immers wel een hoop ervaring (en dat zit in die meerprijs op het tuig :+)

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:02

Mijn pony schrikt ook nergens van, maar heb wel oogkleppen, weet niet of hij misschien toch die zweep die hij dan in z'n ooghoeken ziet zwiepen eng vindt, merk verder niet dat hij de oogkleppen vervelend vindt. Meende dat ideal verschillende bitloze neusriemen heeft?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:07

Ik beleer alles met oogkleppen. Of ze nu braaf en kalm zijn, of juist wat riller Ik moet ze nu natuurlijk niet zomaar zonder voor de wagen zetten natuurlijk (maar met een kleine voorbereiding voorzie ik daar geen probleem in als ik zou willen). Dan hebben ze in eens iets achter hun kont hangen wat er (in hun beleving) normaal nooit is.
Maar waar ik het vooral fijn voor vind is dat ze je zweep niet zien. Ze reageren daardoor op aanraking, en niet het feit dat de zweep beweegt en ze aangeraakt kunnen gaan worden (zowel in het enkelspan, maar nog meer in het 2span, wil je de slome een tikje geven gaat de snelle al harder omdat de zweep beweegt dus nog meer tempo verschil ipv minder).

Beetje rond kijken lijkt leuk, maar een menpaard zal je altijd wat meer in aanleuning moeten rijden dan ee ohz paard. Juist omdat die aanleuning je belangrijkste hulp is (waar ohz dat je zit is).

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:07

dr Cook heeft trouwens ook een bitloos menhoofdstel. Ik weet niet wat voor maat je zoekt?

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:57

Thanks voor wat meer uitleg Dennis.

Mijn paard heeft maat cob.

Anasha

Berichten: 171
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:07

je kan ook altijd wat meer info zoeken op bitloos.nl, hier zijn ook menners met ervaringen! Kan je hun recensies van hun hoofdstellen ook lezen..

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:44

Ik heb hackamore scharen van barefoot Afbeelding

en dat aan een gewoon hoofdstel. Voor mij was kaak/kingekruist niet echt een optie omdat ik een shetlander heb met nogal een dikke 'baard' en ik vreesde dat de release van die touwtjes dan een beetje te slecht zou zijn, maar anders denk ik dat dat een heel goed syteem is.

Maar voor mij werkt deze hackamore tot hiertoe heel goed, het heeft een beetje hefboom als het nodig is, maar er zit niet constant een stuk metaal in de mond waar ik onhandig mee kan omspringen. (ik rij ook niet met constant contact)
Mijn pony en ik zijn nog wel echte beginners (en we doen nog heeeel rustig aan) dus ik weet niet of je veel aan mijn antwoord hebt, maar ja :)

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:49

Ik heb een Dr Cook kaakgekruist hoofdstel liggen. Is van kunststof. Interesse?

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 10:45

Sandrina ik stuur je even een pb :)

caaramel, zeker wel nuttige informatie. Ik ben ook beginnend en heel rustig aan. Zo rustig aan dat we pas 1 keer gesleept hebben en nog samen op les moeten met de eerste keer de kar er achter :P

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:53

wij gaan veel (ok, niet zoveel, één keer in de week) wandelen met de kar erachter. Niemand op de bok, alleen ik naast m'n paard zoals ik altijd doe. (we wandelen wel vaker, dus ze is al (volledig) verkeersmak)

Saars

Berichten: 992
Geregistreerd: 05-09-10
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:55

Verdiep je eens in de Nurtural!
Er staat heel wat informatie over de unieke werking van dit hoofdstel op www.stalsteenke.be

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:42

TS: Ideal heeft bitloze menneusriemen, dhr. Cook ook, en ik dacht ook Sieltec. Alleen, wat ik van Sieltec heb gezien leek mij de release erg slecht.

caaramel schreef:
wij gaan veel (ok, niet zoveel, één keer in de week) wandelen met de kar erachter. Niemand op de bok, alleen ik naast m'n paard zoals ik altijd doe. (we wandelen wel vaker, dus ze is al (volledig) verkeersmak)


Oei............... dat zou ik écht uit m'n hoofd laten als ik jou was. Dat is echt levensgevaarlijk!
Edit: wellicht iets offtopic maar kon het echt niet laten hier even op te reageren...... het is zo gevaarlijk.

áltijd, áltijd iemand op de bok hebben. Dat is iets wat alle menners (dienen te) weten. Menner altijd op de bok blijven. Nóóit zomaar afstappen, laatstaan hele stukken gaan lopen zonder iemand op de bok, naast je paard.
Paard hoeft maar 1 kick te geven en dan is hij zo los. Met de wagen er achter, zonder menner die nog kan sturen/ingrijpen.
Dan kun je gedag zwaaien naar je aanspanning........ Je hebt vanaf de grond véel minder te vertellen dan vanaf de wagen. En als ze dan gaan, dan zijn ze binnen de kortste keren los (vasthouden gaat je echt niet lukken) en kan er dus ook niemand meer ingrijpen. Ruiters ohz. doen dit nog wel eens, maar je moet je wel beseffen dat er nog een wagen achter zit. En dat als een paard met (al dan niet omgeslagen) wagen er achter aan de kletter gaat, de gevolgen nog véel en veel groter zijn.

Je wil niet weten wat daar allemaal voor ongelukken van komen.

En dit komt een hele hoop vaker voor dan je zou denken! Afgelopen zomer nog een aantal nieuwsberichten hier op de boktvoorpagina, van menongelukken. Waarvan ook 1 van een menner die zélf van de bok stapte toen er een tractor aankwam, omdat paard het eng vond. Gevolg; paard gaf een ruk, was los, menner belande onder de wagen en paard aan de kletter met wagen er achter.......

Alsjeblieft, doe dat echt nooit meer. Ook niet als het paard iets eng vind. Dan stuur je de groom er maar af, die het paard bij z'n hoofd evt. begeleidt, terwijl jij als menner zelf op de bok blijft. Heb je geen groom bij je?! Zelf op de bok blijven, en zeker niet afstappen.

Bekijk dit filmpje maar 'ns.......... En dan is dit nog in een bak, en niet op de weg ergens.
Overigens wordt er ook héel verkeerd gehandeld in dit filmpje.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:39

Goed zo Joyce! Blijf mensen waarschuwen hoe gevaarlijk ze handelen. Ik heb dat filmpje al zeer veel gezien en verbaas me elkekeer weer hoe dingen achtereen volkomen fout kunnen gaan. Zit er elke keer weer met gekrulde tenen naar te kijken.
Sorry voor het offtopic commentaar.

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:42

Ik ken iemand en die had een haflinger bitloos ervoor staan. Zei had volgens mij haar eigen menhoofdstel naar de maker gebracht, en die heeft daarvan een opmaat gemaakt bitloosmenhoofdstel van gemaakt, volgens mij. Ik weet wel dat ze een opmaat gemaakt bitloosmenhoofdstel had :)

Ik weet niet of je er wat aan hebt :')

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bitloos menhoofdstel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 10:19

Zo jeetje wat een filmpje. Zou bijna nooit meer durven mennen.
Gelukkig weet ik idd wel dat basisregel is dat je nooit maar dan ook nooit je kar verlaat. En ik zou nooit zonder een groom weggaan. Ook al is paard nog zo braaf. Just to be sure.
Maargoed, thanks voor de waarschuwing :)

JasmijnJoy, dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Maar ik heb nog geen menhoofdstel, dus heb ook niets om te vermaken ;)

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:44

JoyCiej007 schreef:
TS: Ideal heeft bitloze menneusriemen, dhr. Cook ook, en ik dacht ook Sieltec. Alleen, wat ik van Sieltec heb gezien leek mij de release erg slecht.

caaramel schreef:
wij gaan veel (ok, niet zoveel, één keer in de week) wandelen met de kar erachter. Niemand op de bok, alleen ik naast m'n paard zoals ik altijd doe. (we wandelen wel vaker, dus ze is al (volledig) verkeersmak)


Oei............... dat zou ik écht uit m'n hoofd laten als ik jou was. Dat is echt levensgevaarlijk!
Edit: wellicht iets offtopic maar kon het echt niet laten hier even op te reageren...... het is zo gevaarlijk.

áltijd, áltijd iemand op de bok hebben. Dat is iets wat alle menners (dienen te) weten. Menner altijd op de bok blijven. Nóóit zomaar afstappen, laatstaan hele stukken gaan lopen zonder iemand op de bok, naast je paard.
Paard hoeft maar 1 kick te geven en dan is hij zo los. Met de wagen er achter, zonder menner die nog kan sturen/ingrijpen.
Dan kun je gedag zwaaien naar je aanspanning........ Je hebt vanaf de grond véel minder te vertellen dan vanaf de wagen. En als ze dan gaan, dan zijn ze binnen de kortste keren los (vasthouden gaat je echt niet lukken) en kan er dus ook niemand meer ingrijpen. Ruiters ohz. doen dit nog wel eens, maar je moet je wel beseffen dat er nog een wagen achter zit. En dat als een paard met (al dan niet omgeslagen) wagen er achter aan de kletter gaat, de gevolgen nog véel en veel groter zijn.

Je wil niet weten wat daar allemaal voor ongelukken van komen.

En dit komt een hele hoop vaker voor dan je zou denken! Afgelopen zomer nog een aantal nieuwsberichten hier op de boktvoorpagina, van menongelukken. Waarvan ook 1 van een menner die zélf van de bok stapte toen er een tractor aankwam, omdat paard het eng vond. Gevolg; paard gaf een ruk, was los, menner belande onder de wagen en paard aan de kletter met wagen er achter.......

Alsjeblieft, doe dat echt nooit meer. Ook niet als het paard iets eng vind. Dan stuur je de groom er maar af, die het paard bij z'n hoofd evt. begeleidt, terwijl jij als menner zelf op de bok blijft. Heb je geen groom bij je?! Zelf op de bok blijven, en zeker niet afstappen.

Bekijk dit filmpje maar 'ns.......... En dan is dit nog in een bak, en niet op de weg ergens.
Overigens wordt er ook héel verkeerd gehandeld in dit filmpje.
[ Video ]


Oke, wat een naar filmpje. misschien ene beetje oftopic, maar hoe moet je dan handelen?
Ik snap dat de mensen niet moeten gaan gillen etc, en ervoor gaan staan werkt ook niet bij een op hol gelsagen paard. Maar hoe moet je dan handelen?

edit; ik vind het ook heel dom dat de mensen in het midden. De karren niet van hun paarden afhalen, en zelf van de kar afgaan en het paard vastpakken :?

editedit; je legde net uit dat je juist op de kar moet blijven zitten, maar ook in zo'n situatie?