[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:16

Ik kan niet anders dan de clip zo vastmaken, de broeksriem is anders van Zilco. Maar omdat hij te lang is en ik hem dus nog 1 keer extra erom moet doen ligt de clip op het lamoen. Anders ga ik proberen de broeksriem aan de lichtogen te zetten alleen hoop ik dat dat voor de balans niets uitmaakt in de zin dat het instabieler wordt omdat er een riem aan vast zit naar de broek.

Mijn broeksriem korter maken lukt namelijk niet.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:00

Tegen het tikken van de snelsluitingen van mijn strengen heb ik een neopreen hoes om mijn lamoen. Gekocht bij een fietsenwinkel. Misschien is dat iets om om je lamoen te doen. Het is getik is inderdaad wel heel irritant.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:00

Ook een goed idee napie,zag er al 1 met autogordelhoezen,zelf begon ik altijd met testen met zwarte tape op de plaats van lamoen waar ik dacht dat ik hetgetik hoorde

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:09

Combineer anders het zwarte tape met isolatie voor kachelleidingen. Kost minder als een euro bij de bouwmarkt. Dat om het lamoen en inpakken in het tape

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:47

Napie schreef:
Combineer anders het zwarte tape met isolatie voor kachelleidingen. Kost minder als een euro bij de bouwmarkt. Dat om het lamoen en inpakken in het tape


Dat is ook een handige tip, dat ga ik proberen

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:47

Nog een andere vraag, ik ga binnenkort in de M starten en normaal rij ik met de marathonwagen. De galop rechtsom is de moeilijkere zijde van Barney en als ik met de sulky rijdt merk ik dat door het op en neer bewegen van de lamoen de galop instabieler wordt.
Hoe gaat dat bij andere dressuur starters met galop in de proef?

Ik kan uiteraard met de vierwieler blijven starten maar dan merk ik ook dat de energie bij een wat zwaardere bodem meer naar het trekken gaat dan dat hij alle energie in de oefeningen kan steken.

Met het halthouden heeft hij met de vierwieler regelmatig een 7 of 8 maar ik ben bang dat als ik met de sulky rijdt hij te onrustig blijft en gaat wiebelen. Komt ook omdat hij die sulky gewoon niet voelt en er een feestje van maakt want het is betreft gewicht natuurlijk makkelijker.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:54

Wat bedoel je precies met dat de galop instabieler wordt met de sulky?

Wij zijn inmiddels aan het trainen voor ons ZZ debuut (met hca) en ik heb nooit problemen met de galop. Enige wat ik wel eens mis is de rem (voor overgangen voornamelijk).

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:16

Dan is je sulky niet goed in balans, ook in galop horen de lamoenen te zweven. Ik had dit probleem ook met mijn oude schofttuig, nu een nieuwe van zilco en mijn stoeltje nog iets verschoven en nu zweeft de sulky ook in galop.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:09

Susanne schreef:
Wat bedoel je precies met dat de galop instabieler wordt met de sulky?

Wij zijn inmiddels aan het trainen voor ons ZZ debuut (met hca) en ik heb nooit problemen met de galop. Enige wat ik wel eens mis is de rem (voor overgangen voornamelijk).


Dat merk ik ook met de overgangen, wordt het minder netjes van.

De sulky gaat dusdanig op en neer in de lichtogen dat het voor Barney moeilijker wordt om de galop netjes te houden. Met de vierwieler is hij netjes rond en in balans in de galop.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:11

Jorex schreef:
Dan is je sulky niet goed in balans, ook in galop horen de lamoenen te zweven. Ik had dit probleem ook met mijn oude schofttuig, nu een nieuwe van zilco en mijn stoeltje nog iets verschoven en nu zweeft de sulky ook in galop.


Ik heb een Zilco tuig op Barney liggen, hij moet inderdaad in de bak nog iets beter in balans. Buiten zweeft hij netjes maar zodra het onverhard wordt dus ook in de bak leunt hij snel op de onderkant van de lichtogen ipv het zweven. Ik zal er van de week nog eens mee stoeien.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:13

Ik had dat toen ik de broekriemen vastmaakte aan het gesloten lamoen (aan de voorkant dus). De sulky ging dan ‘schommelen’ in de galop. Sinds ik ze gewoon vastmaak aan het haakje op het lamoen heb ik daar nooit meer last van gehad, ook niet in rengalop op het strand.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:52

Iemand die hier een antwoord op durft te geven. Anders bel ik Andries volgende week even.
De lamoenen op mijn 2ehands hca hebben een andere buiging dan mijn nieuwere model en daardoor krijg ik ze niet fijn bij jimmy. Iemand een idee wat nieuwe lamoenen (gewoon of rvs) bij hem kosten?
Daarnaast wil ik ook 19wielen op mijn 16inch sulky. Iemand die wel eens los gekocht achteraf en een idee heeft van de kosten?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:38

mirriejj schreef:
Iemand die hier een antwoord op durft te geven. Anders bel ik Andries volgende week even.
De lamoenen op mijn 2ehands hca hebben een andere buiging dan mijn nieuwere model en daardoor krijg ik ze niet fijn bij jimmy. Iemand een idee wat nieuwe lamoenen (gewoon of rvs) bij hem kosten?
Daarnaast wil ik ook 19wielen op mijn 16inch sulky. Iemand die wel eens los gekocht achteraf en een idee heeft van de kosten?


Mijn ervaring is dat als je je wielen wilt wisselen/kopen je beter een nieuwe kan bestellen.
Ik wilde van 19 inch speciaal gespoten spaak wielen naar normale 16 inch spaakwielen en ik moest een godsvermogen bij betalen.
Het was 353€ zonder inruil en anders mocht ik er 75€ vanaf halen.
Vond het echt niet kunnen aangezien iemand anders kort daarvoor haar wielen had geruild van 16 inch naar 19 inch en maar 200€ hoefde te betalen.
Toen was ik gelijk klaar met hca :')

Voor losse rvs lamoen was ik met inruil 120€ exclusief verzenden kwijt maar dat is wel in 2017 geweest.

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:23

Heeft er iemand ervaring met gaatjes bij prikken bij de strengen? Het lukt voor geen meter! Zulk dik leer.

Ik heb een nieuwe(tweedehands) sulky gekocht van een cavalettie naar een hca maar nu zijn de strengen te lang en de staalkabel hebben we al korter gemaakt.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:42

Vaak zit er ook nog nylon tussen het leer waardoor je er met een gaatjestang niet doorheen komt, dit kun je eventueel doorbranden met een goed hete spijker. En anders even langs een tuig- of schoenmaker, die prikken er zo een paar extra gaatjes voor je bij :)

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:16

Ayla schreef:
Vaak zit er ook nog nylon tussen het leer waardoor je er met een gaatjestang niet doorheen komt, dit kun je eventueel doorbranden met een goed hete spijker. En anders even langs een tuig- of schoenmaker, die prikken er zo een paar extra gaatjes voor je bij :)


Dankje! Morgen maar even langs de schoenmaker :D

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:33

Ik doe het meestal met een boormachine O:) zeker met kunststof tuig heel makkelijk.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:59

Sappos schreef:
Ik doe het meestal met een boormachine O:) zeker met kunststof tuig heel makkelijk.


Ik dacht dat ik de enige was :o

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:00

Onlangs mijn Excellent tweewieler verkocht en een sulky van Tjeu gekocht. Reed voorheen met een HCA en ben erg blij met weer zo'n lichte sulky. Kan nu weer in de bak mennen :D

Vandaag test ritje gemaakt ondanks de natte bak. Moest gewoon even :=


Afbeelding

Afbeelding

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:45

Waarom je keuze om er nu 1 van Tjeu te kopen ipv HCA?
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor :)

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:51

Omdat deze met alle opties veel goedkoper is en deze sulky op aantal punten is verbeterd ten opzichte van de HCA. Daarbij vond ik toen de kwaliteit van de lak niet super en bevestiging van de stoel niet fijn.
En contact etc is slecht met HCA.

De sulky bij Tjeu stond al helemaal klaar met afhalen en heeft m zover het kon afgesteld alvast met mij.

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 01:10

Ik heb Tjeu vanavond dan ook eindelijk een berichtje gedaan voor een sulky *\o/* Heb al eens eerder kort contact met hem gehad, maar ik moest eerst nog gaan sparen voor een nieuwe sulky, en dat gaat als arme student niet heel hard kan ik je vertellen :') Daarnaast had/heeft het ook niet echt prioriteit, ik heb momenteel een sulky cavalettie wat ik tot nu toe echt een prima ding vind. Ponylief staat er fijn voor en heb er totaal geen problemen mee gehad of iets dergelijks. Kon deze tweedehands goedkoop overnemen, heel goed onderhouden ding en moest Luna toen nog beleren. Ideaal om te kijken hoe ze het zou doen en of we er beide plezier aan zouden beleven! En dat is zo en nu wil ik toch graag een “HCA”.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Denk het niet echt en Tjeu had toen ook al wat verteld, maar toch ook even hier vragen he :+ Ik gok wel dat mijn strengen een eind korter gemaakt moeten worden, dat idee heb ik tenminste als ik bedenk dat de “HCA” dichterbij de pony staat, maar dat zien we dan wel weer haha :)

Hier ook mensen die van een cavalettie/soortgelijk iets naar een “HCA” zijn gegaan? Levert het veel voordelen? Volgens mij zitten ze ten eerste fijner en ik heb het idee dat je wat korter kan wenden (tijdens vaardigheid bijvoorbeeld), omdat je hele ‘combinatie’ minder lang is. Maar misschien is dat ook wel niet zo, ik ben echt een noob op men-gebied hoor :Y)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:36

Twee stalgenoten hebben de overstap gemaakt van de cavaletti naar de (echte) hca. Maar die waren beide niet tevreden over de caveletti qua comfort en in balans liggen bij de pony’s. Dus alleen maar voordelen ;) De strengen moesten inderdaad korter, weet zo niet of er echt gaten bij moesten verder. Maar das zo gedaan.

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:11

Ik ben vorige week ook overgestapt en ik kan nu tenminste echt rijden ipv tussendoor veel moeten stappen omdat ik het gerammel en gehobbel zat was.
Nu de (tweedehands) hca en ik zit heerlijk en inderdaad wendbaarder en stiller. Pony loopt ook meteen een pas harder :D

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:26

Aah nou ik ben heel benieuwd :D