[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:13

Ik ook losse draagriem. Heel blij mee, heeft me toch al bij menig hobbeltje veel comfort gebracht bij de pony.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:12

Ik heb ook een losse, maar merk er weinig van…

Mijn wagens zweven goed :)

cynthiacarme
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:29

Oke, bedankt allemaal!! Daar kan ik weer wat mee :)

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:20

cynthiacarme schreef:
Rijden jullie met de sulky of tweewieler allemaal met een losse draagriem in het schoftje? Ik kom hier net achter en had al bijna mijn tuig besteld :+ (ben er dus uit dat het toch een sulky/tweewieler gaat worden)


Ik heb ook een losse draagriem, vind het ook echt een meerwaarde. Heb zelf het schoft je van Zilco.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:34

vannybabe schreef:
Hallo allemaal!

Misschien is het al eens eerder voorbij gekomen, maar dit heb ik helaas nog niet ge vonden.

Ik ben aan het kijken voor mijn shet (van ongeveer 95 cm) voor een sulky. HCA of een Pien. Misschien ook wel een tweewieler, Ellen mini bijvoorbeeld.
Nu ben ik zelf aardig lang namelijk 1,85 zoiets, maar niet zo zwaar Max 70 kg met alles aan.

Zijn er meer met lange benen die een sulky gebruiken? Zo ja welke inch maat hebben jullie dan en blijft er wat ruimte over voor je benen?

Hoor het graag! En alvast bedankt!
Groetjes Iris


Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar toch ook een reactie van mij :D Ik ben 1.80 en weeg rond de 85 kg, rij met een 19 inch ouder "rekje model" sulky van tjeu achter mijn pony van 95 cm en krijg hem niet meer lekker in balans.. Voorheen woog ik rond de 70 kg en hing de kar ook niet fijn voor mijn pony. Mijn man is 1.86 en 105 kg en daarbij hangt ie ook niet lekker in balans. De lamoenen zijn al vrij kort, mijn pony staat praktisch tegen het hekje aan, stoel staat helemaal naar achteren en ik zit met mijn knieën in mijn nek. En er hangt/klappert nog steeds teveel gewicht in de lichtogen naar mijn zin :)) Lang verhaal kort: wij doen de 19 inch weg en gaan op zoek naar een 16 inch. De Ellen mini lijkt ons ook een fijne tweewieler en willen daar binnenkort ook eens voor kijken.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:40

Frummels schreef:
vannybabe schreef:
Hallo allemaal!

Misschien is het al eens eerder voorbij gekomen, maar dit heb ik helaas nog niet ge vonden.

Ik ben aan het kijken voor mijn shet (van ongeveer 95 cm) voor een sulky. HCA of een Pien. Misschien ook wel een tweewieler, Ellen mini bijvoorbeeld.
Nu ben ik zelf aardig lang namelijk 1,85 zoiets, maar niet zo zwaar Max 70 kg met alles aan.

Zijn er meer met lange benen die een sulky gebruiken? Zo ja welke inch maat hebben jullie dan en blijft er wat ruimte over voor je benen?

Hoor het graag! En alvast bedankt!
Groetjes Iris


Misschien wat mosterd na de maaltijd, maar toch ook een reactie van mij :D Ik ben 1.80 en weeg rond de 85 kg, rij met een 19 inch ouder "rekje model" sulky van tjeu achter mijn pony van 95 cm en krijg hem niet meer lekker in balans.. Voorheen woog ik rond de 70 kg en hing de kar ook niet fijn voor mijn pony. Mijn man is 1.86 en 105 kg en daarbij hangt ie ook niet lekker in balans. De lamoenen zijn al vrij kort, mijn pony staat praktisch tegen het hekje aan, stoel staat helemaal naar achteren en ik zit met mijn knieën in mijn nek. En er hangt/klappert nog steeds teveel gewicht in de lichtogen naar mijn zin :)) Lang verhaal kort: wij doen de 19 inch weg en gaan op zoek naar een 16 inch. De Ellen mini lijkt ons ook een fijne tweewieler en willen daar binnenkort ook eens voor kijken.


Jij had ook 1 van de eerste modellen van die van tjeu toch.
Die bomen waren sws heel zwaar en ik kreeg toen mijn 16 inch ondanks alle aanpassingen niet goed in balans.

Maartxje

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Oldeholtpade

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:01

Voor degene die zelf een stoeltje op hun HCA hebben gemaakt:
Hoe hebben jullie dit gedaan en zou ik hier foto's van mogen zien?
Ik heb nu een panzitting en wil ivm rugklachten graag een stoeltje erop. Omdat ik uiteindelijk graag een hele nieuwe HCA zou willen kopen vind ik 188 euro iets teveel van het goede voor een tijdelijke oplossing, vandaar de vraag.
Of is er wellicht iemand die een ongebruikte HCA heeft staan waar ik het stoeltje (tijdelijk) van zou mogen lenen/overnemen/ruilen?
Alvast dank voor je reactie!

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:39

Maartxje schreef:
Voor degene die zelf een stoeltje op hun HCA hebben gemaakt:
Hoe hebben jullie dit gedaan en zou ik hier foto's van mogen zien?
Ik heb nu een panzitting en wil ivm rugklachten graag een stoeltje erop. Omdat ik uiteindelijk graag een hele nieuwe HCA zou willen kopen vind ik 188 euro iets teveel van het goede voor een tijdelijke oplossing, vandaar de vraag.
Of is er wellicht iemand die een ongebruikte HCA heeft staan waar ik het stoeltje (tijdelijk) van zou mogen lenen/overnemen/ruilen?
Alvast dank voor je reactie!


Is die bevestiging veranderd?
Ik heb wel eens een nieuwe hca met panzitting besteld en daar mn oude stoeltje van mn oude hca op over gezet zonder enige aanpassing.

Maartxje

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Oldeholtpade

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:59

@cinniz123 de panzitting zit vastgelast aan het bovenste deel van het frame.
Wil ik een stoeltje erop kunnen zetten moet ik dus een stoel inclusief rails hebben en deze is dus 188,-
Of ik moet de panzitting eraf slijpen maar dan mis ik alsnog het deel wat aan de stoel vast zit.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:07

Maartxje schreef:
Voor degene die zelf een stoeltje op hun HCA hebben gemaakt:
Hoe hebben jullie dit gedaan en zou ik hier foto's van mogen zien?
Ik heb nu een panzitting en wil ivm rugklachten graag een stoeltje erop. Omdat ik uiteindelijk graag een hele nieuwe HCA zou willen kopen vind ik 188 euro iets teveel van het goede voor een tijdelijke oplossing, vandaar de vraag.
Of is er wellicht iemand die een ongebruikte HCA heeft staan waar ik het stoeltje (tijdelijk) van zou mogen lenen/overnemen/ruilen?
Alvast dank voor je reactie!


Ik denk wel dat als je je hca wil verkopen dat hij meer opbrengt met stoeltje :)! Dus misschien een goede investering?


Ik had nog een vraag; de man achter HCA wordt wat ouder, heeft hij straks wel een vervanger? Ik ben even aan het kijken voor een HCA extra in de toekomst.

Maartxje

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Oldeholtpade

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:24

@bloemm Ja dat klopt, maar die investering doe ik dan liever in mij toekomstige sulky :)

Meneer is idd al een dagje ouder en heeft recentelijk nog in het ziekenhuis gelegen. Ik heb begrepen dat zijn buurman op moment de zaken waarneemt, maar of dit ook blijvend is weet ik niet.
Daarin zit voor mij ook nog even een overweging... wat als er straks geen HCA meer is.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:33

Ja ik dacht dit 4 jaar geleden al. Zou er nog wel 1 willen want het zijn zulke fijne wagentjes, maar pony is nog niet echt oud genoeg en om nu al een wagen te bestellen..

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:45

Maartxje schreef:
Daarin zit voor mij ook nog even een overweging... wat als er straks geen HCA meer is.

Een Pien :o
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 00:13

Een Pien vind ik veel minder praktisch dan mijn hca. Ik heb heel erg veel aan het rekje. Ik hang er mijn halster+touw en een sulky tas aan. Maar het allerbelangrijkste is dat ie me veilig houdt, want ik heb een 8 jarige die soms gemeen recht achteruit kan trappen tegen het rek aan. In het geval van een Pien schopt hij dan over dat zeiltje heen en dan ben ik bang dat hij daar vervolgens in blijft hangen. Hij doet het overigens alleen sporadisch nog eens, maar altijd onverwachts dus rij zonder slagriem. Ik zie het echt niet zitten om een sulky zonder rekje te hebben.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 01:06

Jorex schreef:
Een Pien vind ik veel minder praktisch dan mijn hca. Ik heb heel erg veel aan het rekje. Ik hang er mijn halster+touw en een sulky tas aan. Maar het allerbelangrijkste is dat ie me veilig houdt, want ik heb een 8 jarige die soms gemeen recht achteruit kan trappen tegen het rek aan. In het geval van een Pien schopt hij dan over dat zeiltje heen en dan ben ik bang dat hij daar vervolgens in blijft hangen. Hij doet het overigens alleen sporadisch nog eens, maar altijd onverwachts dus rij zonder slagriem. Ik zie het echt niet zitten om een sulky zonder rekje te hebben.

Ik moest ook even wennen aan een kar zonder rekje := . Voordeel van deze constructie is dat je een betere instap hebt. Je staat meteen op de kar ipv er eerst tussen te moeten stappen.

Heb een tasje in het frame voor de stoel gehangen voor los spul. (Stoel staat hier maximaal naar voren geschoven ivm vervoer)
Afbeelding

Als ze over het zeiltje heen komen dan staan ze te ver naar voren. De mijne komt net met de staartharen tegen het zeil aan.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:50

cinniz123 schreef:
Jij had ook 1 van de eerste modellen van die van tjeu toch.
Die bomen waren sws heel zwaar en ik kreeg toen mijn 16 inch ondanks alle aanpassingen niet goed in balans.


Klopt inderdaad! :j

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:59

Floortje ik zie de mijne dat wel voor elkaar krijgen hoor. Die krijgt alles voor elkaar wat niet handig is. Ik zou ook vooral met tandem niet weten waar ik bij een langere rit mijn spullen moet laten op zo'n sulky. Twee halsters+touw, 2 opvouwbare voerbakken, tweemaal handje grasbrok met elektrolyten, water, mes, strotouwtjes en mijn eigen eten en drinken. Het gaat al lastig met een hca, laat staan als ik dan ook nog eens zonder rek zou moeten. Dan zou ik mezelf een rugzak voor moeten binden met alles erin. :o
Het enige voordeel is wel dat de jongste dan in galop geen modder meer in mijn ogen kan schoppen, want dat doet ie met hca wel. Dat keert dat zeiltje dan weer wel goed lijkt me.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:41

Ik heb op mijn pien een tas achterop mn stoeltje.. super handig!
Is gewoon een van de opties die je erbij kan kiezen bij Tjeu

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:44

Floortje_NL schreef:
Ik moest ook even wennen aan een kar zonder rekje := . Voordeel van deze constructie is dat je een betere instap hebt. Je staat meteen op de kar ipv er eerst tussen te moeten stappen.

Heb een tasje in het frame voor de stoel gehangen voor los spul. (Stoel staat hier maximaal naar voren geschoven ivm vervoer)
[ [url=m/hgqHFu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ze over het zeiltje heen komen dan staan ze te ver naar voren. De mijne komt net met de staartharen tegen het zeil aan.


Even naar aanleiding van jouw foto. Lekt je remvloeistof nou als je de Pien zo rechtop zet?

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:44

criollo_yess schreef:
Floortje_NL schreef:
Ik moest ook even wennen aan een kar zonder rekje := . Voordeel van deze constructie is dat je een betere instap hebt. Je staat meteen op de kar ipv er eerst tussen te moeten stappen.

Heb een tasje in het frame voor de stoel gehangen voor los spul. (Stoel staat hier maximaal naar voren geschoven ivm vervoer)
[ [url=m/hgqHFu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ze over het zeiltje heen komen dan staan ze te ver naar voren. De mijne komt net met de staartharen tegen het zeil aan.


Even naar aanleiding van jouw foto. Lekt je remvloeistof nou als je de Pien zo rechtop zet?

Yep |o . Zit een gaatje in de dop. Gaan we vandaag even oplossen.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:50

Gaatje open laten anders doet de rem het niet . Als je hem op z'n kant zet even een plastic zakje tussen de dop schroeven.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:23

marga1 schreef:
Gaatje open laten anders doet de rem het niet . Als je hem op z'n kant zet even een plastic zakje tussen de dop schroeven.

We hebben hem afgedopt en de rem doet het prima. Mijn man is als motorfietsmonteur opgeleid en we sleutelen veel aan oldtimers (auto's). Alles met remschijven heeft een gesloten en ontlucht remsysteem. Dus het is hem een raadsel waarom deze open zou moeten blijven.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:16

Nou als HCA echt stopt, kan mijn man ze wel gaan maken hoor.. :)
Maar nu in Andries zijn vaarwater is niet zo goed idee.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:27

MaritB schreef:
Nou als HCA echt stopt, kan mijn man ze wel gaan maken hoor.. :)
Maar nu in Andries zijn vaarwater is niet zo goed idee.


Maken als in repareren? Of maken als in produceren? Want bij dat laatste zul je dan wel de rechten van Andries moeten kopen, hij heeft patent op zijn sulkies.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:30

criollo_yess schreef:
MaritB schreef:
Nou als HCA echt stopt, kan mijn man ze wel gaan maken hoor.. :)
Maar nu in Andries zijn vaarwater is niet zo goed idee.


Maken als in repareren? Of maken als in produceren? Want bij dat laatste zul je dan wel de rechten van Andries moeten kopen, hij heeft patent op zijn sulkies.


Ja, dat weet ik :)