[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:27

-O-
Afbeelding

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:44

Ik zou er altijd een broek op willen hebben voor het geval de rem niet functioneert zodat de nooit de wagen op de hakken krijgen

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:48

xSCWx schreef:
Ik zou er altijd een broek op willen hebben voor het geval de rem niet functioneert zodat de nooit de wagen op de hakken krijgen


maar de bomen kunnen niet verder naar voren dus... kan ie soweiso niet op de hakken schieten... dus ik vraag me de toegevoegde waarde van een broek hier af.... De bomen hebben gesloten ogen... Maar misschien niet super voor het tuig...

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:35

Ik men eigenlijk bijna altijd zonder broek.. heb m hier eigenlijk gewoon niet nodig.. toen ik laatst op de Veluwe ging rijden heb ik wel de broek erop gedaan aangezien daar veel meer heuvels zijn, daar vond ik t wel fijn.. maar thuis heb k m nog nooit gemist eigenlijk

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:19

sunny43 schreef:
-O-
[ [url=m/bBjLML.gif]Afbeelding[/url] ]


Hahah echt letterlijk een bloote billen gezicht :P

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:19

Licor schreef:
Ik men eigenlijk bijna altijd zonder broek.. heb m hier eigenlijk gewoon niet nodig.. toen ik laatst op de Veluwe ging rijden heb ik wel de broek erop gedaan aangezien daar veel meer heuvels zijn, daar vond ik t wel fijn.. maar thuis heb k m nog nooit gemist eigenlijk


JIj hebt ook geen strengen correct? Maar wel een staartriem? Ik had nu de staartriem - broek er helemaal afgehaald. maar dan zou ik misschien de staartriem aan het schoftje standaard moeten zetten? Hoewel het schoftje ook gewoon heel stabiel ligt zonder staartriem.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:30

Afbeelding

Afbeelding

Bij mijn pony heb ik wel de staartriem gezien zn bolle buik.. bij mijn paard heb ik die niet nodig
De strengen zitten netjes en hoog genoeg, ook als ze losser hangen

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:36

Ik heb geen remmen, maar zelfs al had ik remmen, dan nog lijkt me gedeeltelijk remmen op het schofttuig heel erg slecht voor de rug van de pony. Sowieso is het ook verplicht op wedstrijden. En ik heb mijn broek standaard aan mijn staartriem+schofttuig vastzitten, dus ik smijt het er gewoon allemaal in 1 keer op. :P

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:50

Jorex schreef:
Ik heb geen remmen, maar zelfs al had ik remmen, dan nog lijkt me gedeeltelijk remmen op het schofttuig heel erg slecht voor de rug van de pony. Sowieso is het ook verplicht op wedstrijden. En ik heb mijn broek standaard aan mijn staartriem+schofttuig vastzitten, dus ik smijt het er gewoon allemaal in 1 keer op. :P


Dat is ook afhankelijk van het gewicht achter je paard/pony en de pasvorm van je tuig denk ik.. als je zelf bijremt kun je natuurlijk beïnvloeden hoeveel druk er op het schoftje komt..

In de drafsport bijvoorbeeld wordt er altijd geremd op het schoftje.. op die sulkys zit geen broek en ook geen rem.. trekken gebeurt daar overigens ook op het schoftje ivm op t borsttuig.. met trekken merk ik overigens wel echt verschil, daarom heb ik voor mijn pony de draversulky laten ombouwen.. die trok die prima op de draver manier met de kinderen maar met mij vond ie dat duidelijk niet echt prettig.. maar met remmen merk ik daar dus helemaal niets van verder

Ik maak me daar zelf dus niet zo druk over, mijn paarden zijn ook nooit gevoelig op de rug ofzo

Toen ik mn draver ging inspannen wist ik ook niet of hij goed zou reageren op de broek.. mijn instructeur gaf aan dat dat geen probleem was omdat ze ook prima zonder gereden konden worden, scheen vaker te gebeuren..
Nu doet mn paard t prima met broek, maar zonder vind ik zelf gewoon praktischer en zoals ik al zei heb ik hem hier ook niet nodig..

Al snap ik t ook prima als een ander daar een andere keuze in maakt

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:55

Jorex schreef:
Sowieso is het ook verplicht op wedstrijden. En ik heb mijn broek standaard aan mijn staartriem+schofttuig vastzitten, dus ik smijt het er gewoon allemaal in 1 keer op. :P


Wedstrijden heb ik sowieso niets mee. Bij mij zit de broek ook standaard aan de staartriem, maar door een opmerking van iemand dat mijn broek wat strak zou zitten, bedacht ik dat de broek eigenlijk niets toevoegt, maar om zeker te zijn dat ik niets over het hoofd zie, deze inventarisatie. En het scheelt weer wat in en uitspan werk.

Ik heb een van der Mee tweewieler, in verhouding wel redelijk zwaar, maar zeer degelijk met onafhannkelijk bewegende bomen en onder elk wiel een schokdemper, zeer fijne wagen voor ongelijk terrein - ik rij ook voornamelijk onverhard.

mannouk
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:59

Afbeelding
Hoi hoi, ik ben nieuw op dit topic, ik heb vandaag mijn shet van 83 cm voor het eerst voor de sulky cavaletti gehad. Het ging super goed, alleen stond/staat mijn pony heel ver van de wagen af. Er zit ongeveer 60 a 70 cm tussen de billen van mijn pony en de sulky is dit erg? Of is het beter om mijn lamoenen te laten inkorten? Op de foto kun je het wel goed zien dat ze best ver weg staat. De sulky is hier niet helemaal in balans, dat is aangepast.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 02:37

Mannouk, als het goed is kun je het lamoen inschuiven.

mannouk
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:09

Het lamoen is al op zijn kortst dus inschuiven is geen optie meer helaas..

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:52

Op deze manier zou ik er in ieder geval niet mee durven rijden want dat lamoen gaat een keer breken. Maar weet je zeker dat ze op zijn kortst zijn? Want soms zitten ze gewoon vast geroest en moet je iets meer kracht gebruiken.

mannouk
Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:55

Gisteren heb ik met mijn vader hem er helemaal uitgehaald en er zover mogelijk terug in gedaan en ja helaas is dit het kleinste :( Snap ik wel, ik vind het erg ver dus was benieuwd of het erg of gevaarlijk was en als ik dit zo hoor dan laat ik hem liever inkorten

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:04

Oh die van mij kon ik eruit schuiven en een stuk eraf slijpen maarja ik heb een van der mee...

Tomni
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-09-18

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:10

Gewoon een stuk afslijpen zodat je verder kan inschuiven.
Ik vind verder de lichtogen ook vrij laag hangen.

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:33

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe sulky aan te schaffen maar ik twijfel nog tussen de HCA en de sulky van Tjeu.
Kan iemand mij het verschil toelichten?

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:51

Ik heb ze beide gehad van hca 19 inch naar tj*u 16 inch en toen weer hca 16 inch.

Ik vind hca beter omdat de voetsteunen fijner zitten.
De lamoenen zijn minder zwaar.
Fijner in balans te krijgen.
Meer verstelbaar onder de stoel.
Betere vering.
Maar goed ik geloof omdat ik niet de enige was die deze problemen had er wel weer het eea is aangepast maar volgens mij de gegalvaniseerde bomen nog niet en die zijn echt een stuk zwaarder tov rvs of de gewone boompjes bij hca.

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:55

Dankje!
Wat is eigenlijk het verschil tussen de normale lamoenstokken en de RVS versie? Is dat puur voor het gewicht en duurzaamheid van het materiaal?

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:51

Gespoten bomen beschadigen bij het neerleggen op de grond en door het tuig. Bij RVS kan je dit eruit poetsen. RVS is iets duurder maar meer als waard

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:00

Indd wat nappie zegt en als je veel versteld heb je met poedercoat dat je ziet waar je bouten hebben gezeten.
Ik had bij mn 19inch hca gewone omdat ik zwart mooier vond maar had ze vrij snel al omgewisseld.
Maar gelijk bestellen scheelt weer geld.

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:05

Dank voor de toelichting!
Dan ga ik zeker voor de RVS optie! Dan nog 1 dingetje, ik twijfel heel erg tussen de plaatwielen en de spaakwielen, kan niet zo veel vinden wat voor/tegen een van de twee is buiten dat het er "mooier" uitziet met spaken en het met de plaatwielen "veiliger" is wbt dingen in de wielen

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:23

Tja geen idee ik heb altijd spaakwielen gehad omdat ik het gewoon mooier vind!
Maar heb wel eens gehoord dat plaatwielen veiliger zijn voor je leidsels.
Nu rijd ik altijd met pinkriem en mini leidsels en nog nooit problemen mee gehad.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:08

Een plaatwiel is vooral veiliger voor je voeten bij het opstappen of in een noodsituatie. Ik heb spaken want het oog wil ook wat.