[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:02

Ik heb ook een fietstasje met halster, touw, tangen, mes, handschoenen en m'n oortje aan m'n sulky hangen.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:22

Hier de Basil Mali stuurtas. Genoeg ruimte voor wat reserveonderdelen, gereedschap, halstertouw, flesje drinken, appeltje, telefoon, etc.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:24

Dank je dames stuurtas heb ik inderdaad wel wat opties op gevonden daar ga ik eens verder na kijken.

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:03

Napie schreef:
Door je strengen om het lamoen te draaien verlies je ook balans. Ik raad strengophouders aan

Hm oke zal ik dat eens doen, mijn instructeur was dat sws van plan om te doen, maar liet dat nog even op zich wachten

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:14

Even een vraag voor mensen met een HCA:

Wie heeft er een nieuw model HCA (met oogjes bij de voetsteunen waar de staalkabel doorheen loopt), die een foto wil maken van hoe de strengen en de staalkabel bevestigd zitten.

Bij mij klapperen de veiligheidssluitingen tegen het lamoen, wat nogal irritant is. :+ Vraag me af of ik het goed heb zitten.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:25

Ik heb een nieuwe maar helaas geen foto van op t moment(vakantie)
Ik vond het lastig met pony kort op de wagen en lamoen op zn kortste.
De oogjes zitten verder als waar normaal mn sluitingen zaten dus waren mn strengen te lang.

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:52

_Nelleke_ schreef:
Even een vraag voor mensen met een HCA:

Wie heeft er een nieuw model HCA (met oogjes bij de voetsteunen waar de staalkabel doorheen loopt), die een foto wil maken van hoe de strengen en de staalkabel bevestigd zitten.

Bij mij klapperen de veiligheidssluitingen tegen het lamoen, wat nogal irritant is. :+ Vraag me af of ik het goed heb zitten.



T is geen HCA dus zal mogelijk iets anders zijn maar wij hebben het nu zo.. met paracord ipv staalkabel en dat is ook een stuk fijner


Afbeelding

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:31

Oh ja je hebt zo helemaal geen strengen? Dat kan ook natuurlijk

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:34

Ja werkt echt super fijn! We hadden eerst wel strengen maar die waren ook was zwaar dus idd altijd aan t rammelen en ook niet netjes in 1 lijn naar t borsttuig.. Tjeu adviseerde dit dus dat hebben we geprobeerd en we zijn echt dik tevreden, hadden we veel eerder moeten doen :Y)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:08

Ik heb kunststof strengen. Zijn lichter. Als het goed is moeten je strengen ook dusdanig strak staan dat er weinig gerammeld kan worden. Ik heb wel twee neopreen hoesjes om mijn lamoen gedaan als geluidsdemping.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:55

Napie ik heb ook kunststof strengen. Ik weet niet waarom maar bij mij lopen de strengen bijna paralel aan het lamoen dus hoe strak de strengen ook zitten, er tegenaan tikken lijkt onvermijdelijk.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:18

Ik heb aan mijn rekje een stel katrolletjes gemaakt, een klein stukje van de lamoenstok af, om het probleem van het klapperen van de sluiting/strengen tegen de lamoenstok te voorkomen. Was maar een probeerseltje, maar werkt super. Zit er nu al een klein jaar op, met tyraps. Niks meer aan veranderd sinsdien. Katrolletjes online gekocht, op diameter van de dyneema waarmee ik men. Voor een paar 10tjes klaar (inclusief dyneema).

Afbeelding

Binkie62
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:28

Hallo,

Wij hebben een grote Shet, 105, en sinds dit voorjaar een mooie sulky overgenomen. Een Kraay sulky, met een hoop opties. Ik rijd vrijwel altijd met mijn kleindochter. Samen wegen we niet heel veel, rond de 80kg, en de sulky zelf is 80 kg.
Lamoenen zijn van het gesloten type, het bankje is verstelbaar en staat op zijn achterste stand. Verder in stellen kan niet.
Het gaat om de balans van de sulky. Deze drukt op de lichtogen van het tuig, lichtjes, en zodra in draf stuitert de boel op en neer. Uiteraard niet lekker voor het beestje, lijkt ons. Ik kan verder enkel de lengte van de lamoenen verstellen, en de hoogte van de lichtogen op het tuig. Heb laatst de bovenste stand geprobeerd, maar dan gaat de sulky wat van links naar rechts mee in de beweging van zijn rug. Op het tweede gaatje van boven gezien lijkt het beter. Hij staat ongeveer halve meter van de zweng vandaan, dus hij heeft genoeg ruimte voor zijn achterbenen. Ik zou het iets korter op de sulky kunnen zetten. Eigenlijk denk ik dat we hulp nodig hebben bij het zoeken naar de balans.
Misschien iemand met ervaring met deze sulky’s en de oplossing?

Ik zal even kijken of ik een foto kan plaatsen om te laten zien hoe eea nu staat.

Mvrgrt,

Jan

Binkie62
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:28

Afbeelding

Bijgaand de foto van de sulky zoals ingespannen,

Mvrgrt,

Jan

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 23:21

Bankje wat naar voren en eventueel Lamoen nog iets naar buiten draaien

Binkie62
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-08-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:36

Dank voor je antwoord. Maar als het stoeltje naar voren verplaats, dan komt er meer gewicht op het lichtoog. Ik wil eigenlijk de sulky zwevend krijgen…

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:22

Ik zou ook zeggen bankje naar achter,t zwaarte punt naar achter zodat je lamoen omhoog komt.

Binkie62
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-08-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:54

Het stoeltje staat dus volledig naar achteren. Inkorten lamoenen blijft over, maar weet niet of dat nu gaat helpen. Vandaar de vraagstelling wat er overblijft om te doen.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:48

Ik ben bang dat dichter op de wagen voor de pony niet fijn is maar de foto kan wat vertekenen.
Lamoen stokken naar binnen draaien dan komt de sulky ook want minder horizontaal maar als je dat niet redt omdat de pony te weinig ruimte krijgt denk ik dat er weinig overblijft.
Maar ik heb alleen ervaring met hca en tj*u bij de laatste had ik precies het zelfde probleem ondanks dat dat een 16 inch was.

Binkie62
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:05

O, ik vergeet steeds te vermelden dat ik de lamoenen al een tijdje naar binnen (de bolle kant) gedraaid heb, dus dat is al gebeurd.
Ik heb wel wat ruimte achter hem, denk zeker 10 cm over om in te korten. Waar ik aan twijfel is dat de hefboomwerking betekent dat er dan juist meer gewicht op zijn tuig/rug komt. Of zie ik dat verkeerd?
Ik weet dat er weinig overblijft, maar het moet toch beter kunnen? Zo’n wagentje kostte €2700 nieuw, kan mij bijna niet voorstellen dat in balans krijgen dan niet kan.. Op zich loopt hij zonder morren, maar in galop gaat hij uitzichzelf snel terug naar draf. Dan lijkt het dus of hij daar last van heeft. Ik kan hem wel doorzetten, uiteraard, maar echt lekker lijkt hij het niet te vinden. Hij wil wel altijd graag gaan zeg maar. Hij is na anderhalf uur zeker niet bekaf ofzo.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:40

Het lamoen zelf is niet in hoogte verstelbaar. Hierdoor is hij moeilijk in evenwicht te krijgen.

Binkie62
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-08-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:45

Er zijn natuurlijk wel opties, waarvan een is het bankje los slijpen van de beugel die verplaatst kan, en deze wat verder naar achteren vast te lassen.
Een tweede optie is werken met balans gewichten. Maar dat maakt het geheel nog zwaarder en is niet wenselijk. Ik had ergens gelezen dat het inkorten van de lamoenen, die zijn wel verstelbaar, zou werken. Maar blijf dit in theorie vreemd vinden. Aangezien dat het enige is wat zonder echt ingrijpen nog kan, zal ik dit nog een kans geven. Wie weet..

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:13

Ik heb bij mijn sulky een achterplateau en daar een oude as op gemonteerd als contragewicht, ja zwaarder maar wel zwevend...

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:30

Ik heb eenzelfde model van de lemerij, wij hebben er een koffer achterop gemaakt waar we contragewicht in kwijt konden. Ik kreeg hem anders ook niet in balans

Binkie62
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-08-21

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:31

Ok, dat is in ieder geval helder!
Dank!