[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:33

Tancreda ik zit ook in Ter Aar dus als je me een PB stuurt kan ik je ook evt helpen.

Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:49


Modw

Berichten: 172
Geregistreerd: 23-04-10
Woonplaats: Berkelland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:49

heel klein mini mini fotootje.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:16

Tancreda4 schreef:
Ik ben vandaag begonnen met de lijdensweg die 'hoe krijg ik m'n sulky in balans' heet. Wat een gemier haha. Als iemand nog tips en tricks heeft voor een hca af te stellen of eventueel zou kumnen/willen helpen (zuid Holland) hoor ik dat graag {:}


Voor mij werkte dit goed:
1) Opmeten op welke hoogte je ligtogen (lichtogen?) zitten op je schoftje
2) iemand houd je hca vast en jij gaat erop zitten
3) laat de lamoenen zakken tot het aantal centimeters van de hoogte van de ligtogen
4) ga zitten hoe je ook zit tijdens het mennen. Het doet namelijk veel of je met je rug tegen het stoeltje zit of iets van de leuning af (als je uberhaupt een rugleuning hebt natuurlijk)
5) diegene die jouw sulky vast heeft zou heel iets gewicht mogen voelen. Moet met één vinger vast te houden zijn.
6) als dat niet zo is dan kun je gemakkelijk bepalen waar het kantelpunt zit door de lamoenen omhoog of omlaag te bewegen. Dan weet je waar je moet zoeken om het gwichtsloze punt te bereiken.

Verder mogen je lamoenen de ligtogen niet naar voren drukken of naar achteren tijdens het mennen.

Dit is wat ik zelf heb moeten veranderen:
- hoogte van de ligtogen aan het schoftje (ik heb Ideal tuig en die kun je verstellen gelukkig)
- positie voetsteunen
- positie stoeltje op de rails
- lengte lamoenen
- lamoenen iets naar binnen of draaien
- lengte strengen

Verder moet je goed letten op de afstand tussen het schoprekje en de achterbenen. Die mag niet te kort en niet te lang zijn.

In theorie weet ik hoe je moet afstellen... maar bij mij is de afstelling ook zeker nog niet optimaal hoor! Ik had eerst een afstelling waarbij ik zelf totaal niet lekker zat. Daarna naar een afstelling gegaan waarbij ik meer steun had aan de voetsteunen maar die is weer net niet optimaal voor het gewichtsloze punt. Plus ik moet nog mijn staalkabel langer maken. Die zit nu net met de veiligheidssluiting tegen mijn voetsteunen aan. Niet zo handig.

Dus ja. Je bent er wel eventjes druk mee!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:49

Lillian__ schreef:
Tancreda4 schreef:
Hoe herken je een hca sulky? Aangezien er ook best wat look a likes zijn gemaakt?


De hca variant van tjeu wordt niet meer gemaakt. Andries heeft m aangeklaagd en de rechter heeft m in z'n gelijk gesteld.

De tjeu versie heeft een rails om het stoeltje te verstellen. De hca heeft een rubberen druppel, de schroeven aan de onderkant moeten losgedraait worden om m naar voor en achter te schuiven.


Oh jee dit wist ik niet, wat balen! Had graag nog een nieuwe van dat model willen bestellen :n
Dat wordt dan toch opzoek naar een tweedehands.

Heeft iemand het nieuwe model van Tjeu al besteld en getest? Ben daar benieuwd naar, ondanks mn voorkeur uitgaat naar het vorige model dat blijkbaar niet meer gemaakt wordt.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:12

Heb je niet liever een HCA?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:07

Nee, ik ben helaas totaal niet te spreken over de service bij hca. Ik ben erg tevreden over het materiaal en de service van Tjeu dus ik blijf graag klant bij hem :)

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:45

Oh dat is jammer maar snap ik dan heel goed.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:23

Ik heb de nieuwe van Tjeu besteld.. heb er bij Tjeu opgezeten terwijl hij de sulky vast hield zeg maar.. ik vond hem echt bijzonder comfortabel.. vond de zithouding zelfs beter dan op de hca look a like.. want die hebben we ook staan voor de andere pony.. nu wachten tot mn nieuwe geleverd wordt en ik m echt uit kan gaan testen

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:01

Welke maat leidsels gebruiken jullie bij de sulky ?

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:50

Hier mini want shet is veel te lang.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:05

Ik heb zelf Biothane leidsels op maat laten maken.. zou even moeten opmeten hoe lang ze zijn.. zijn wel voor de sulky dus korter dan normaal voor de vierwieler

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:19

Volgens mij zijn de mijne 6 of 6,5 meter voor de tweewieler.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:56

Licor schreef:
Ik heb de nieuwe van Tjeu besteld.. heb er bij Tjeu opgezeten terwijl hij de sulky vast hield zeg maar.. ik vond hem echt bijzonder comfortabel.. vond de zithouding zelfs beter dan op de hca look a like.. want die hebben we ook staan voor de andere pony.. nu wachten tot mn nieuwe geleverd wordt en ik m echt uit kan gaan testen

Ben heel benieuwd wat je van deze vindt! Wil je een berichtje plaatsen als je m met paard geprobeerd hebt? :)

Ik heb geen idee hoe lang mijn leidsels zijn..

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:29

Ik heb ook maat minishet leidsels.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:04

Letsdunit schreef:
Welke maat leidsels gebruiken jullie bij de sulky ?


Maat mini en dan nog een stukje ingekort door de tuigmaker.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:11

Bedankt ik heb ze in biothane laten maken op 3 meter, morgen maar even kijken of het past.

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:27

Even klagen. Heb weer eens een nieuwe staaldraad op de sulky gezet, maar op het asfalt stonden de strengen even wat slapper, waardoor het draad iets ging hangen. Vervolgens trekt het weer aan en zit het staaldraad vast onder de katrollen. Bij het lostrekken trek ik het plastic dan kapot. Hier baal ik zo ontzettend van!!! Strengen strakker zetten kan niet, ze zitten juist perfect op maat. Dit is al de zoveelste keer dat dit gebeurt.

Ik ben hierdoor eigenlijk helemaal klaar met sulky's. Ik heb geen zin om 6x per jaar dat staaldraad te gaan vervangen (want: komt nu vocht bij en gaat roesten).

Weet niet wat ik dan wél hierna ga nemen. De nieuwe sulky van Tjeu vind ik heel lelijk. -O- En voelt voor mij ook gek, zonder dat hekje achter de kont.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 23-05-22 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:33

Ik rij nu 2,5 jaar met mijn HCA met de 1e kabel. Mijn vorige HCA heb ik meer dan 10 jaar met de zelfde kabel gereden.

Ik heb even terug gezocht, je bent een Tjeu, ik weet niet hoe die katrollen zijn.

Kan je er geen betere katrollen op zetten die je kabel niet steeds beschadigen?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:26

Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee. Heb mijn sulky van Tjeu nu inmiddels 3 jaar.
Wel een rot probleem.. ik zou niet weten hoe je dit kunt oplossen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:52

Ik heb een aantal keer een gebroken kabel gehad maar reed dan ook in die tijd ontzettend veel en altijd met zand en modder. Sinds ik een iets dikkere kabel heb gekocht bij de Hornbach geen bijzonderheden meer

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:03

Ik heb jaren met mijn HCA sulky gereden en volgens mij maar 2 keer de staalkabel vervangen (1x gebroken, 1x alvast uit voorzorg).

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:05

Wij hebben nu ipv staaldraad er paracord in gedaan.. is ook minder zwaar en werkt voor ons veel fijner.. is sterk genoeg, kost heel weinig, in alle leuke kleuren te krijgen en is lekker licht.. we hebben ze ook rechtstreeks aan het borsttuig gemaakt (met veilogheidssluitingen) en gebruiken geen strengen meer.. ideaal op deze manier

cinniz123

Berichten: 4402
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:26

Ik weet dat er wel verschil zit in de katrollen van beide sulky’s wellicht kun je een ander model katrollen erop zetten?

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:52

Ik heb ook paracord, werkt perfect.