[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:40

Fennadev schreef:
In een afgesloten stuk gaat het prima, ook gaan alle andere routes prima, maar hij begint te klieren zodra ik langs zijn ouderlijk huis loop, want dan moet hij perse grazen of hun erf oplopen. Ik moet hem dan echt aan de hand weer meenemen anders komen we niet verder. Dit komt omdat hij daar al een paar keer achter huis even mocht grazen omdat ik dan overleg had met zijn fokkers over Jori(een tweede pony die ik dit najaar krijg), dus hij associeert dat huis met grazen.


Dit doet mijn paard, maar een keer. :j .
Hij probeerd (macht der gewoonte) het nog wel eens, maar een hard "EEEEEHHHHH" en hij loopt weer braaf door.

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:15

:j Wij kunnen ons hier ook melden.

Ik ben Lisa 23 jaar en men al sinds ik erg jong was. Vooral met opa mee op de kar en al vlot het koetsiersbewijs om 4daagses mee te rijden.

Hjala mijn 4 jarige fjordenmerrie is dan na 1,5 jaar aan voorbereiding (grondwerk en eerst gaan rijden) 3 weken geleden toch echt voor de kar gegaan.
Ze liep er zo mee weg echt helemaal top!

In de bak uiteindelijk nu voor 3 verschillende wagens gestaan, dorp in en afgelopen week voor het eerst in het bos genieten.

Morgen fjordenkeuring waarbij we een gooi gaan doen naar fjordsport B mennen diploma.
Gaat het niet spannen we gewoon lekker weer uit, maar ik zie het echt als een leuke ervaring zo op ander terrein.

Wat ze wel echt heel erg heeft is dat ze behoorlijk moet opstarten. Na een half uur mennen begint ze echt lekker te lopen. In het begin is ze er stijf en zodanig zelfs dat ze op haar moeilijke kant in de stap wat onregelmatig loopt met haar rechter been. Heel kort waarbij ze haar hoofd ook wat extra naar beneden beweegt.
Nu heeft ze met rijden ook meer moeite om die kant op te buigen, maar dat onregelmatige is echt sinds ze voor de kar staat.
Verdwijnt na het loswerken uiteindelijk zo goed als, maar wel vreemd.

Iemand daar ervaring mee? Klinkt het bekend? Tips?Afbeelding

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:20

Omdat ze zoals je zegt achter niet zuiver is. Zou ik naar een goede kliniek gaan voor een kreupelheids onderzoek. Het voordeel van een kliniek is dat ze je hele paard gelijk doorlopen. Dat is mijn tip :) succes.

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:23

Dankjewel voor de tip.

Toevoeging op mijn vraag:
Het gaat om haar rechter voorbeen.
Er is bekend dat die kant ook minder gespierd is.
Ze gaat zo af en toe naar de fysio/manueel om bekeken te worden en de flexibiliteit is al een stuk verbeterd.
Wat wel zo is is dat dat been ooit in de opfok in het prikkeldraad heeft gezeten, maar verder heeft ze daar nooit last meer van gehad.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:05


Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:38

Top! Dankjewel!

Vandaag fjordenkeuring gehad.
Beweging zonder belasting had ze een 8 opgekregen.
Ook mijn aller eerste B menproef gereden en daarbij 190 punten gehaald.
Trots!

Over de onregelmatigheid wel kort gesproken. Het viel op dat ze moeite heeft met die kant, maar niet zodanig dat ze echt kreupelde of zodanig liep dat het echt niet kon. Anders werden we natuurlijk niet eens beoordeeld.


Ik ga eens kijken in het andere topic. Dankjewel voor de tip!

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:23

Inmiddels ben ik na van te voren te hebben gelongeerd 3 keer met Alex naar buiten geweest. Na een kort stukkie fietspad heb ik dan een doodlopend stuk weg, waar ik even met hem draaf en galoppeer. Op het fietspad laat ik hem stappen, want als hij schrikt in stap wil hij er niet vandoor gaan. Hij doet het echt super braaf, kijkt soms even op van dingen, maar dan laten zowel ik als mijn moeder(die is mee, lopend) merken dat wij er ook nog zijn en dan is het goed. Alleen de eerste keer schrok hij van wat fietsers, maar vandaag kon niks hem iets deren. Twee wielrenners van achteren, fietsers van voren, nog meer fietsers, maar dan van achteren, op het doodlopend stuk(waar het normaal rustig is) de kinderen die met hem meerenden (in draf natuurlijk), 2 fietsers, blaffende honden en 2x een auto, zowel van voren als van achteren. Ook hadden we de bus en een landbouwvoertuig van voren en hij stapte doodleuk verder. Het gaat hartstikke goed zo, hij luistert zelfs als ie schrikt nog goed naar me. Ik kan hem bij een sprong opzij meteen weer rechtsturen en hoef als ie dreigt te schrikken alleen maar even een aanmoediging te zeggen en de leidsels wat op te pakken, zodat hij weet dat hij niet alleen is en ik ook niet bang ben en dan stapt hij gewoon rustig verder.
Hij was ook al wel beleerd door iemand die ook al andere paarden heeft beleerd en daarna goed doorgereden voor de kar, dus, ik ben heel erg blij dat al mijn uren wandelen niet voor niks zijn geweest.

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:36

Dit topic ligt al zolang stil, niemand meer bezig met het beleren op dit moment? :D

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:21

Ik beleer pas over 2 jaar weer. Alex is nu echt megabraaf voor de kar weer en zo braaf dat ik verder met hem wil.

Ik heb het veulen gekocht en die is nu een jaarling. Zijn naam is Jorie en hij is echt mak geboren, dus tja, die zal niet zoveel problemen geven als Alex. Heeft zijn hoofd al eens spelenderwijs door het borsttuig gehad, eens de staart door de staartriem gehaald, maar geeft er geen krimp om en ik leer hem spelenderwijs eens in de paar weken gewoon rondjes te lopen aan de longe in zijn eigen tempo, om die druk te leren kennen en dit dan ook echt max 5 minuten, maar verder zitten we nog vooral in de kroel en lol fase met hem. Alleen het wandelen langs de weg is echt een must om hem goed verkeersmak te krijgen.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:41

Hallo!

Op het moment ben ik aan het beleren. Mijn shetlander van 3 jaar en 3 maand pakt het lekker op. Ze vind het leuk om te werken en is 100% verkeersmak. Laten we maar zeggen; de nieuwschierigheid is groter dan de angst. Vandaag de pony voor de 2e keer voor de sleep gehad. De puntjes nog even op de i en dan wil ik haar voor mn vierwieler zetten. Hier nog een foto van vandaag: Afbeelding

Afbeelding

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:16

Hoi!

Ik zag dat er al heel lang niet hier is gereageerd, maar ik waag het er toch maar op!

Ik heb een groot paard om mee te rijden en ook nog een superleuke pony erbij.
Omdat mijn paard een chronische peesblessure heeft kan ik helaas nooit meer rijden met haar.
Nu loop ik eigenlijk al een hele poos met het idee om met de pony dan maar te gaan mennen.
Alleen...; ik kan helemaal niet mennen en mijn pony is ook nog nooit beleerd.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De pony is 1,35 en 14 jaar oude. Ze wordt gereden door een meisje van 12. Ze is super verkeersmak. Ze is wel erg loperig en kan ook gauw heet worden.
Uiteraard wil ik dit project niet alleen gaan doen, ik wil wel instructie.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:32

Niemand?

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:41

Stap 1. begin met het menbewijs.
Stap 2. Zoek een goede beleerder.
Stap 3. Zoek een goede instructeur
Stap 4. Lekker buiten- en wedstrijden rijden.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 14:10

Zoals in de OP van dit topic al staat: in de FAQ, wiki en talloze topics kun je hierop antwoorden vinden. Zonder risico's nemen, kun je geen pony of paard beleren als je zelf geen verstand van zaken hebt. Je gaat ook geen autorijlessen geven als je zelf geen rijbewijs hebt.

Fotografie91Jarig

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:28

Ik ben 2 weken geleden begonnen met onze nieuwe welsh pony :)
merrie was voor de keuring gebracht maar kende niks zelfs een hoofdstel was vreemd.
ik ben begonnen met longeren eerst los en toen aan de bijzet zodat ze wat druk leerde kennen.
daarna voor het sleepje gedaan maar ze pakte alles zo goed op dat ze eigenlijk binnen een week al voor de kar stond.
de eerste keer voor de kar heb ik der alleen laten stappen om aan het gewicht te laten wennen en het geluid, maar inmiddels rijden we al lekker rond :)
Ik kan me eigenlijk ook al alleen redden met haar :) ze gaat voor de kar staan en ik maak alles vast en stap op en rijd weg :)

dit was de 2de keer voor de kar :) en ja ze is inderdaad een tikje dik haha :)
Afbeelding

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:39

Hihi, een tikje dik :') . Zakt daardoor het schoftje ook iets scheef?
Wel een heel mooi uitzicht en wat heerlijk dat ze zo braaf is! Wil je haar ook gaan starten?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:57

Fijn dat ze zo braaf is!


Mijn stappenplan gaat wel "iets" anders :o

Mijn paard (een 3-jarige Alexandro P x Jazz) vond de eerste keer de oogkleppen dood eng. Dus even stukje gelongeerd en toen er achter gaan lopen. Keer er op iemand hem vast laten houden en de band er achter gehangen, maar hij kon eigenlijk al gelijk weer los.

Afbeelding

Keer daarop alleen aan de gang gegaan, dit keer met dubbele longe ipv leidsels, geeft wat meer ruimte.

Afbeelding

Kar er achter kan nog wel even duren, die moet namelijk nog gekocht worden :+

Fotografie91Jarig

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:07

Gelukkig is het mijn 6de beleer pony in 2 jaar tijd ik weet dus inmiddels wel wat ik doe :)

@assie ja klopt ze staat ook op rust daardoor toont ook nog erger maar hij zat ook wat scheef doordat ze nog niet echt een vorm heeft :)

StalMelyn

Berichten: 2046
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:16

Hallo, ik ben bezig met mijn pontslag te beleren en loop tegen iets aan. Ik heb een 2e hands ideal marathon tuig gekocht en dat past goed. De singel is alleen een beetje scheef, waarschijnlijk gevormd naar het vorige paard. Nu wilde ik de singel eens omdraaien om te zien of die dan meer naar mijn paard wil vormen.
wat nu als dat niet helpt? Schapenbontje eronder? Of neopreen? Of een nieuwe singel kopen?

Hebben jullie hier ervaringen mee?

mbl_x
Berichten: 244
Geregistreerd: 16-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:53

Hoi,

Mijn pony kan nu al een tijdje voor de sulky, ze pakt het heel goed op! Pas geleden ging ik proberen te galoperen,want dat had ze nog nooit gedaan. Ik liep ernaast met de sulky achter haar eerst een rondje draven en toen galoperen, nou dat ging niet zo goed als gehoopt ze rende super hard (bokkend) weg. Gelukkig zat ik niet op de kar en had ik haar vast dus kon ik haar gerust stellen. Hoe moet ik haar helpen met het niet eng vinden? Ik snap wel dat het eng is, maar hoe kan ik het haar leren?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:09

Ik zou zeggen zoek een beetje hulp.
Een pony met sulky erachter aan de hand laten galopperen is niet zo verstandig.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:11

pien26 schreef:
Hallo, ik ben bezig met mijn pontslag te beleren en loop tegen iets aan. Ik heb een 2e hands ideal marathon tuig gekocht en dat past goed. De singel is alleen een beetje scheef, waarschijnlijk gevormd naar het vorige paard. Nu wilde ik de singel eens omdraaien om te zien of die dan meer naar mijn paard wil vormen.
wat nu als dat niet helpt? Schapenbontje eronder? Of neopreen? Of een nieuwe singel kopen?

Hebben jullie hier ervaringen mee?

Ik zou gewoon een nieuwe kopen, zo heel duur zijn ze volgens mij nou ook weer niet.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:20

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag!
Leuk om zo van meerdere mensen te lezen hoe het beleren gaat!

Ik ga inderdaad eerst instructie nemen, ga echt niet in mijn eentje lopen klooien.
Komt goed, tegen die tijd maak ik wel een topic aan! Ik hoop zó dat mijn pony het leuk gaat vinden!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:52

Ik ga een poging doen weer wat leven in het topic te blazen.
Mijn jonkies ga ik stilletjes aan een beetje wegwijs maken ter voorbereiding op het echte inspannen.
Nu ben ik me aan het oriënteren op een degelijk mentuig en vraag me een beetje af wat de betere merken zijn. Met ideal ben ik bekend, maar wat is er verder nog op mengebied? (het gaat overigens om mini paarden)
De bedoeling is om ze rustig aan het tuig te laten wennen en het sturen aan te leren om zo lekker door te gaan met het verkeersmak maken als ze voorop lopen ( verkeersmak naast me zijn ze al) en ze zoveel mogelijk te laten zien.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:53

Leuk zeg!
Ik ben Zilco-fan. Dat is er ook een hele kleine maatjes. Het is kunststof en dat vind ik echt super, want ik heb een hekel aan poetsen :P