[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 18:37

Geen ervaring mee, maar hier een link naar de FAQ, waar je misschien iets hebt aan antwoorden op dezelfde, eerder gestelde vraag kunt vinden.

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:03

Hier is ook de sleep nooit gebruikt.

Chip is een maand geleden voor 't laatst voor de sulky geweest. Hij heeft er in totaal zo'n 3 keer voorgelopen en wil 'm volgende week weer oppakken :D
Hij is als de dood voor trekkers, en vandaag stond er voor ons terrein 1 geparkeerd. Dus mooi mee kunnen oefenen. Per toeval daarna tijdens een wandeling een tegengekomen die de kanten van de weg aan het maaien was. Deze keer een super brede weg dus kon mooi uitwijken, ideale situatie om te oefenen. En hij deed het zooooo braaf! <3 Schoot iets naar voren, maar stel hij reageert zo met de sulky is het prima te hanteren. Trots. :o

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:21

JudithO schreef:
Hier ook 1 die de band echt 3x niks vind. Die hebben we daarom ook gelijk voor de wagen gezet en niet eerst voor de sleep.


Voor de eerste keer voor de wagen? En hoe reageerde hij/zij erop? En wat deed hij/zij dan met de band ook "vluchten" , heel kort lopen etc.?

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:48

ik moet er niet aan denken om meteen in te spannen zonder eerst te slepen hoor. ze gaf wel een heftige reactie op de band, zou een drama zijn geworden als dat een sulky was geweest.. een sleep niet en een kar wel lijkt me vreemd, paard moet in het algemeen gewoon mak zijn hoor

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:52

LidyK97 schreef:
ik moet er niet aan denken om meteen in te spannen zonder eerst te slepen hoor. ze gaf wel een heftige reactie op de band, zou een drama zijn geworden als dat een sulky was geweest.. een sleep niet en een kar wel lijkt me vreemd, paard moet in het algemeen gewoon mak zijn hoor


Mag ik vragen waarom niet?

Voordat wij Chip hebben ingespannen heeft mijn stalgenootje flink aan de strengen gehangen, druk gezet, ongelijke druk om zijn reactie te pijlen. Voordeel dat je direct weer de druk kan weghalen als hij heftig reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:05

jaa klopt! wij hebben ook aan de strengen gehangen en dat ging super goed, maar de reactie op de band was wel heftig, kwam omdat de strengen tegen haar onder achterbenen kwamen, en daar was ik me niet van bewust dus had ik ook niet geoefend.. dus stel had er meteen een sulky achter gezet was die waarschijnlijk omgeklapt dan ben je verder van huis dan met een band

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:47

LidyK97 schreef:
jaa klopt! wij hebben ook aan de strengen gehangen en dat ging super goed, maar de reactie op de band was wel heftig, kwam omdat de strengen tegen haar onder achterbenen kwamen, en daar was ik me niet van bewust dus had ik ook niet geoefend.. dus stel had er meteen een sulky achter gezet was die waarschijnlijk omgeklapt dan ben je verder van huis dan met een band


Na hoeveel keer werd de reactie minder heftig?

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:36

ik heb toen geoefend om de strengen in mijn hand te nemen en achter haar flink tegen die benen te zwiepen, en dan belonen als ze niet reageerde en zo was het er snel uit. toen de tweede keer voor de band was nog wat spannend maar ging heel goed en vanaf die keer erna gaat het helemaal relaxt

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:43

Mijn sier reageerde er in het begin een beetje op. Maar na 5 minuten was hij het al gewend, ik sleep wel gewoon op asfalt. Nu doe ik zovaak als ik kan het slepen, gewoon 10 minuten of soms zelfs minder. Ik ga denk ik vanavond gewoon lange lijnen en dan met pionnen beetje sturen enzo. Maandag ga ik mijn nieuwe tuig passen

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:59

sweetwendy schreef:
JudithO schreef:
Hier ook 1 die de band echt 3x niks vind. Die hebben we daarom ook gelijk voor de wagen gezet en niet eerst voor de sleep.


Voor de eerste keer voor de wagen? En hoe reageerde hij/zij erop? En wat deed hij/zij dan met de band ook "vluchten" , heel kort lopen etc.?


Ja, hij vluchtte voor de band. Maar hij is er niet voor ingespannen geweest. Wij deden eerst druk op de strengen, en daarna zou een derde persoon de band een stukje meetrekken als ik met de pony langskwam. Gelijk op dat moment druk op de strengen zetten. Dat vond meneer niet zo'n goed idee.
Dit hebben we ook met de wagen gedaan en dat ging goed. Hij heeft overigens eerst in de winter al een aantal keren voor de slee gelopen, dat scheelt natuurlijk ook. We hebben er met Jolly heel lang over gedaan (maanden) omdat we eerst nog geen wagen hadden.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:00

Het is wel zo dat het zwaartepunt met een band/pallet/sleep heel anders ligt dan een wagen én dat het geen rolweerstand heeft (of liever gezegd, dat het uberhaupt niet rolt) , dat maakt wel tegelijk verschil. Je hebt ook speciale trainingskarretjes, imo is dat niet minder of meer gevaarlijk dan een sleep. Daar kun je niet op zitten.

Geen paard is hetzelfde en daarom is er geen vast kader hoe je je paard voor de wagen moet beleren. Persoonlijk zou ik niet zo gauw zelf bezig gaan als ik geen ervaring had, iig niet met slepen en het daadwerkelijke voor de kar zetten, daar zijn erg goeie professionele beleerders voor die dat veel beter kunnen als ik.
Lange lijnen en laten wennen aan het tuig e.d. kan natuurlijk wel.

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:36

hmm oke bedankt voor jullie informatie en ervaringen :)
Zodra ik weer verder ga met beleren dan houd ik jullie op de hoogte :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:04

Eergisteren weer een mooi voorbeeld gezien hoe je een paard dat rillerig wordt van de sleep, toch snel "in het gareel" krijgt. Eerder schreef ik ergens dat onze beleerder een paard of pony niet laat vertrekken in stap, maar vanuit stilstand meteen in draf.
De eigenaren van de betreffende Tinker waren al eerder bezig geweest met in tuig longeren, en kennis laten maken het lamoen, maar hebben het beleren uitbesteed toen de merrie gespannen raakte.
Het was bij onze beleerder de eerste keer dat deze merrie voor de sleep ging en vort... in draf. Ze ging meteen goed vooruit, schrok even van het gewicht en de druk, deed een paar rare sprongen. Omdat in draf de sleep niet gaat "ingraven", maar juist bijna een soort "in plané" komt, was ze eigenlijk al snel gerust gesteld en draafde goed verder :) . Na een minuut of 5 van hand veranderd, nauwelijks meer paniek bij het aandraven en uiteindelijk heeft ze ook nog een paar rondjes rustig gestapt (en dat is dan best zwaar). Snel lerend Tinkertje +:)+ !
Ik heb een paar foto's gemaakt, staan op de telefoon. Zal eens kijken of ik ze er vanaf krijg.

pien_2010

Berichten: 43480
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:39

Moderatoropmerking:
Aantal off topic berichten zijn verwijderd, vanaf nu graag weer on topic.

HIer een herhaling waar dit topic voor bedoeld is.

Tijdens het bijwerken van de FAQ van AR stuitte ik op een oud, leuk topic [AR] Beleertopic, wie is er mee bezig? uit 2010. Omdat het wel erg laat is om deze nu weer nieuw leven in te blazen (de paarden en pony's van "toen" zullen inmiddels wel beleerd zijn), maar er zeer geregeld topics geopend worden over beleren, wil ik een poging wagen een nieuw centraal topic te openen.
Dit betekent overigens niet dat overige topics met lastig op te lossen, specifieke vragen over beleren, automatisch en altijd op slot zullen gaan (tenzij het antwoord via FAQ en / of zoekfunctie eenvoudig te vinden is).

Wat is de bedoeling van dit topic:
- iedereen kan zijn ervaringen en informatie met anderen delen.
- iedereen kan zijn vraag stellen over problemen waar hij tegenaan loopt tijdens het beleren.

Wat is niet de bedoeling van dit topic:
- vragen hoe je moet beginnen met beleren / mennen.
- vragen waar je je paard of pony kunt beleren.
- welk tuig, welke kar, welk menbit
- etc. etc.
Oftewel, alles wat in de FAQ, Wiki en eenvoudig via de zoekfunctie te vinden is.
Als voorbeeld: Wél "waarom reageert hij op dit bit zús, en op dat bit zó?", maar niet: "Welk menbit moet ik nemen?"

Let wel:

Offtopic gaan is niet toegestaan, het is géén HK - topic.
Foto's / filmpje plaatsen ter illustratie van uitleg is wel toegestaan, maar geen "show-foto's". Daarvoor hebben we AR - ITP.



Het is dus géén huiskamer topic!

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:39

Gisteren met de pony naar de winkel geweest waar ik mijn tuig heb gekocht. Alles op maat laten aanpassen dus het zit nu allemaal goed. Maandag worden er foto's gemaakt. Zal die hier wel even posten.

Hoe gaat het met jullie ponys?

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:25

Vandaag is me instructrice weer met me pony bezig geweest sinds 3 weken stil gestaan te hebben en ze zei dat ze beter naar haar kan gaan ivm vaker oefenen en daar was ik er wel mee eens, zat daar ook al over na te denken. Als alleenstaande moeder heb ik helaas de tijd niet om 3/4 x in de week te oefenen met haar. Ze gaat morgenmiddag al weg en ze denkt een maandje nodig te hebben. Ben zeer benieuwd hoe ze het oppakt en dat ze uiteindelijk wel rustig voor de kar kan lopen want vandaag ging ze tekeer. :=.

Hebben jullie ervaring mee dat de pony wordt weggebracht? En hoe kwamen ze dan terug en moest je dan wel echt 2 x in de week sowieso bezig blijven?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 18:51

Wegbrengen gaat prima. Een goede beleerder neemt zijn tijd en zal de pony niet eerder teruggeven dan dat het vertrouwd is om zelf met hem of haar te gaan mennen. Natuurlijk zul je dan zelf ca 2 x in de week moeten gaan mennen. Het is de bedoeling dat het "gewoon" wordt voor de pony en dat wordt het niet als je niet oefent. Ik zou daarna sowieso 1 x per week of 1 x per 2 weken blijven lessen, zodat er geen fouten of onrust in sluipt.

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:59

oke bedankt :) Ja ik blijf sowieso de eerste tijd daarna nog wel 1x per week een les nemen.
En als ze bij de beleerder is, mag ik ook komen kijken O:)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:18

Lijkt me een heel goed idee Wendy! ik denk dat je een paard in het begin zeker veel moet gebruiken, 2x in de week is dan wel het minimum, maar je zou ook 2 keer in de week kunnen mennen en 2x of 3x kunnen longeren. Regelmaat is erg belangrijk en kilometers maken ook. Nu ja, wat Gem ook zegt, het moet gewoon worden.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:25

Dat is idd de enige manier waarop het makkelijk wordt. Gewoon minimaal 2 keer per week even een rondje rijden. Hoeft maar kort te zijn. Maar dan worden de handelingen voor zowel jou als paard een gewoonte :)

Je kunt trouwens ook gewoon net zo'n idioot brave merrie hebben als dat ik heb. Die heeft nadat ze bij de beleerder wegkwam 4 maanden niks gedaan. Daarna was het gewoon inspannen en wegrijden +:)+

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 19:27

Maar daar zou ik niet zomaar op rekenen ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:30

succes! van een professional kan je wel verwachten dat je een super braaf paardje terug krijgt, heel fijn!!

ik heb ook voor de eerste keer gemend met mijn pony!! ik had echt de zenuwen zeg, maar alles ging ZO goed :D zaterdag weer! ben helemaal in de wolken

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:36

Gem schreef:
Maar daar zou ik niet zomaar op rekenen ;) .

Nee, inderdaad :+ . Vandaar ook mijn eerste alinea :) Maar hey, soms kun je vreselijk veel mazzel hebben.

In contrast daarmee: ik men met de Haflinger van mijn vriend en die is nu na 2 maanden nog steeds vrij ril (nouja, vergeleken bij mijn merrie dan). Dus die spannen we sowieso 2 keer per week in, en soms wel 4 keer, maar dan voor mini-rondjes van 15 minuten.

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:32

Dan heb je geluk gehad Assie en hoop dat het bij mij ook gebeurd maja ik reken er niet op :D

Fijn dat het goed ging LidyK97!

Ik ga de 27e naar me pony en ben dan zeer benieuwd hoe ze het oppakt :)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:21

sweetwendy schreef:
Dan heb je geluk gehad Assie en hoop dat het bij mij ook gebeurd maja ik reken er niet op :D

Fijn dat het goed ging LidyK97!

Ik ga de 27e naar me pony en ben dan zeer benieuwd hoe ze het oppakt :)

In t begin altijd n ervaren iemand mee... ! Dan komt t vast goed!