[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:53

Dat verschilt heel erg, de ene vind het na 2 keer al normaal en de ander die heeft een maand nodig om braaf voor de wagen te lopen.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:01

Die van mij had het geintje gelijk door en heeft geen stap verkeerd gezet. Na 4 keer voor de kar te hebben gelopen liep hij al in het verkeer.
zie profiel.

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:04

Oke bedankt. :)
Ohh ik ben jarloers zeg yarrah! Wat braaf van hem! Wereld van verschil met mijn pony.. _/-\o_

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:27

Die van mij had 4 weken nodig om in de 5de week nog wat goede kilometers te maken en mee naar huis te gaan.
Maar wel nog met enorm veel werk, het was toen daarna wel inspannen en rijden maar zo groen als gras.
Nu nog steeds naar onze stop, me nieuwe wagen is eindelijk op transport gegaan en kan hem vandaag ophalen dus ze mag er binnenkort weer voor.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:29

sweetwendy schreef:
Even een update. Er is een rem bevestigd op me kar en vorige week woensdag naar me beleerdster gebracht. Ze heeft het zaterdag voor de eerste keer gedaan en me pony vond het erg spannend zei ze. Gisteren weer ervoor gezet en ze vond het nog erg spannend.. Ondertussen heeft ze ook de eczeemdeken in flarden geschuurt... %)
Hoop dat ze de kar binnenkort wel oppakt want zondag komt ze weer thuis.

Hoelang heeft het bij jullie ponys/paarden geduurd voordat ze normaal voor de kar konden?


Ik zal de pony pas na huis halen wanneer het goed bevestigd is en je er thuis lekker veilig mee aan de slag kunt om veilige kilometers te maken.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:14

Hier hetzelfde verhaal als yerrah..
Nu +/- 10x voor de wagen gestaan, waarvan 2x echte buitenrit plus verkeer..

Dit was zaterdag:
Afbeelding

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:36

Je kunt met paarden nergens een tijd aanhangen met beleren... vind ik! Als je mazzel hebt, gaat t snel, als je pech hebt, duurt t langer... zelfde als met mensen, de een leert snel, de andere duurt het langer.

Ik zou, zeker omdat je zelf aangeeft niet extreem veel ervaring te hebben, niets (willen )overhaasten..gewoon rustig aan beginnen.

Nine, wat een leuk beestje!!

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:29

Bedankt voor de reacties. Ik ga zelf vrijdag erheen en gaan we samen mennen en kijken wat we gaan doen.

xpgx
Berichten: 33
Geregistreerd: 02-08-15
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:38

Vandaag voor het eerst tuig eraan en banden erachter gedaan. Pony deed het super, alsof hij het al jaren deed! Eerst een halfjaar geoefend met lange lijnen, omdat ik dat leuk vond, en toen kwam een vriendin van mij en die wilde mij wel helpen met achter de kar zetten! Ik vond het superleuk en hij ook, wel raar vond hij het hoor, een hele andere manier van werken. De leidsels waren alleen een beetje aan de kleine kant dus kon er niet achter lopen. Volgende keer proberen met kar erachter en sparen voor eigen tuig en kar :D
Afbeelding

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:04

Mijn pony deed de 1e keer al gelijk alsof ze nooit anders gedaan had! Nou ging daar wel een half jaar aan voorwerk vooraf heb ook alles op onze dooie gemak gedaan

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:14

Hier ligt het nu weer stil..
Mijn pony heeft zo hard getrapt tegen de kar aan dat ze nu een schaafplek heeft en ze loopt wat mank. Beleerdster heeft haar dus weer thuis gebracht.. Pff wat een ellende weer zeg..heb ik nou altijd..
Nu zit ik dus met de vraag als het beter is en dat zal een paar weken duren ,op zn minst in september over zijn. Of ze dan weer terug naar de beleerdster gaat of niet want tja dan komt de herfst en winter ook weer aan zetten, of dat ik wacht tot volgend jaar april.. :\

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:53

Hoe zit het eigenlijk? Want je betaald voor een periode dat ze uiteindelijk voor de kar kunnen lopen maar zoals in mijn geval dat niet is gelukt.. is dat een risico wat je dan neemt of is er een regeling voor totdat het wel lukt?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:43

Dat is natuurlijk wat jezelf afspreekt met de beleerder.
Als jij afgesproken hebt dat die voor zoveel weken heen kon of dat die echt beleerd is voor de wagen.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:48

Hier ga ik gewoon betalen tot ze goed beleerd is voor de wagen, maakt niet uit hoelang dit duurt (oké moet ook geen 4-6 maand duren). :)

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:59

oke bedankt.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:26

Wij hebben na een korte zoektocht een passend tuig kunnen vinden, dus direct aan de slag gegaan. Drie weken terug zijn we begonnen met beleren en inmiddels loopt ze als een volleerd karrepaard door de polder heen. Ik ben zo'n trotse paardenmama *D haha

Eerst drie dagen aan de lange lijnen gewerkt en dag vier na een lange lijnen sessie voor de wagen gezet. Zoals met alles, totaal geen problemen gehad. Mevrouw kijkt nergens van op of om en vindt alles wel best. Heerlijk paard! We hebben ook al een stuk door de bebouwde kom gereden en ze doet het eigenlijk geweldig. Ik ben super trots! *D

Dag 2 voor de wagen. Een stalgenootje kwam even snel voorbij om een plaatje te schieten.
Afbeelding

En lekker door de polder aan het sjouwen.
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:43

Hallo,
Mijn pony was al beleerd, maar door een ongeluk met een brommer waar hij van schrok en tegenop sprong bang geworden in het verkeer(hele verhaal wil ik wel doen in pb voor geïnteresseerden). Nu heb ik hem met wandelen afgeleerd dat alles eng is in het verkeer en had ik hem vandaag aan de hand ff voor de kar(2 jaar na het ongeluk). Na eerst ervandoor te willen gaan vanwege het geluid, had ik echt moeite om hem in stap te houden. Mijn pony wil namelijk nogal graag voorwaarts voor de kar en draven, normaal heb ik daar echt totaal geen moeite mee, maar als ik ernaast loop liever niet. Verder kent ie alle commando's ook al wel en ga ik natuurlijk eerst lekker rustig achter huis de commando's terwijl hij echt voor de kar loopt weer bevestigen, maar hoe kan ik hem het beste weer introduceren voor de kar in het verkeer?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:26

@ Fennadev - Begrijp ik het goed dat je hem voor de kar had staan, maar dat jezelf er naast liep?
Zat er op dat moment wel iemand op de bok? misschien handiger om zelf op de bok te gaan zitten of iemand anders en als je het fijner vind er dan iemand nog naast te laten lopen.

Ik zou adviseren zeker omdat je pony 'een verhaal' met zich mee draagt om dit samen met iemand te doen die er veel ervaring mee heeft.
Hij veel in de lange lijnen/dubbele lijnen mee te nemen over straat (er dus achterlopen) je pony meer op 'eigen benen' te laten lopen.
Maar bovenal het niet alleen doen, meer handen is waarschijnlijk wel prettig met zo'n pony en veiliger!


@ AndreaB - Wauw wat heb jij een heerlijk paard, dat is toch wel genieten zeg!

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:42

In lange lijnen doet hij het prima, hij schrok de laatste keer alleen van een skootmobiel, maar die had hij nog niet eerder gezien. Het probleem met de lange lijnen is echter dat meneer weet dat hij zich kan omdraaien en dan gaat hij dat gebruiken om te klieren. In draf werkt hij beter mee aan de lange lijnen, maar dat houd ik wat minder lang vol en dan gaat hij in stap zich weer omdraaien en naar mij toe lopen. En ook wil hij nog al eens zomaar afslaan en dan zich snel omdraaien zodat ik mijn stuur kwijt ben. Hij snapt het sturen prima, maar een simpele bocht op stuur van mij misbruikt hij om zich om te draaien tijdens lange lijnen. Dus iemand die hier iets voor weet, graag.
En nee vandaag zat er niemand op de bok, want hij is zeer braaf aan de hand, hij wilde alleen iets vlugger dan ik dat wilde, oftewel dit doen we niet weer. Op de bok zitten kon vandaag niet, want de kar rolde erg zwaar door een lekke band en vindt het dan niet fair ten opzichte van de pony om erop te gaan zitten. Hij stond er alleen even voor om de kar naar voren te brengen zodat er een nieuwe band onder kon.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:58

Als hij in de dubbele lijnen naar je toe draait zou ik daarmee eerst nog even flink oefenen zodat dat meer bevestigd is.
Die van mij is ook heel vlug en heeft dat geintje in het begin wel iedere 3 passen gedaan, maar door simpelweg te oefenen, oefenen en oefenen en consequent te zijn kom je een heel eind.
Als je gewoon dubbele longeerlijn als lange lijnen gebruikt hoef je er ook niet zo heel dicht achter te lopen dan mocht hij slaan je niet kan raken natuurlijk O:)

Ik zou het niet meer proberen als je band lek is, je kar daardoor zwaar rolde en je niet iemand op de bok hebt zitten. Dan mag hij nog zo braaf zijn maar je paard moet je niet voor niks weer alle vertrouwen geven in het voor de wagen lopen. Ik zou in ieder geval aanraden om hulp van iemand erbij te halen die ervaren is met het beleren van pony's (ook met angst) of hem desnoods weg te brengen naar een beleerder zodat dit veilig kan gebeuren.

Maar goed wie ben ik :')

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 00:20

De nieuwe band zit er al om. En ga hem echt nog niet inspannen om de weg op, eerst maar achter huis.
Aan de lange lijnen loopt hij in het begin braaf, maar halverwege begint het geklier en dan moet ik hem uiteindelijk maar de goede kant op leiden want anders komen we nergens meer. Hij draait zich om en dan zitten de leidsels al verstrikt. Wat kan ik op zo'n moment het beste doen? Op dat moment negeert hij namelijk ook de druk in zijn mond en gaat precies het tegenovergestelde doen van de kant waar ik heen wil.
Ik loop er al ver genoeg achter met leidsels, Alex is niet zo groot en de leidsels zijn redelijk lang.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:26

Een van mijn vorige pony's deed dit ook bij het lange lijnen in het begin. Bij hem heb ik de leidsels lager gehouden zodat hij tegen de leidsel liep en niet kon omdraaien. Dat i.c.m. duidelijk zijn. Bij mij was het zo klaar.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:38

Ik ben het eens met Nienschaap.

Overigens degene waar ik mijn paarden heen zou brengen geeft aan dat er als er een kar achter zit, ALTIJD iemand op de bok moet zitten ivm veiligheid... met leidsels in de handen, op de weg of achter het huis, maakt niets uit.

Het punt is dat je de spanning van het ongeluk altijd met je meeneemt; als er een scooter aankomt, een scootmobiel, een trekker of iets anders, onbewust denk je vaak wat als.... of je bouwt onbewust spanning op en dat voelen ze direct.

MAW wat ik zou doen is de pony op een rustige, veilige omgeving het vertrouwen voor de wagen teruggeven, dus je kunt hem in een rustige omgeving rustig inspannen (met iemand erbij !!!! die je kan helpen en snel kan reageren...) maar als het aankomt op het opnieuw in het verkeer brengen, zou ik hem toch wegbrengen naar een ervaren beleerder OF dit uithanden geven aan een ervaren iemand en dan zelf niet meegaan ivm dat je dus spanning opbouwt.

vwb het lange lijnen: longeer je wel eens met dubbele lijnen? hoe gaat dit?Wat je evt zou kunnen doen is er achter lopen ipv ernaast ( meer tijd om te reageren )of je moet er voor kiezen om eerst kortere stukjes te doen en dan vaker...(dus stoppen zolang hij nog braaf is).
Hoe doet hij het als je het in een afgesloten stuk doet (rijbak?)?

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:27

In een afgesloten stuk gaat het prima, ook gaan alle andere routes prima, maar hij begint te klieren zodra ik langs zijn ouderlijk huis loop, want dan moet hij perse grazen of hun erf oplopen. Ik moet hem dan echt aan de hand weer meenemen anders komen we niet verder. Dit komt omdat hij daar al een paar keer achter huis even mocht grazen omdat ik dan overleg had met zijn fokkers over Jori(een tweede pony die ik dit najaar krijg), dus hij associeert dat huis met grazen. Ik loop er altijd achter, tenzij hij ergens echt niet langs durft(zo'n ronde automatische grasmaaier). Ik longeer niet met dubbele lijnen, ik heb namelijk maar een enkele lijn.
De spanning is bij ons beiden compleet niet meer aanwezig, omdat we tijdens het wandelen al heel vaak een skooter hebben gezien. En natuurlijk schrok hij daar eerst van, maar nu kunnen we over een smal pad heenlopen waar een skooter ons dan inhaalt en hij geeft helemaal geen kick meer (ook aan de lange lijnen op een normaal fietspad geeft hij geen kick meer om skooters).

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:03

Ik zou eens een instructeur meenemen die niet met zich laat sollen, Fennadev! Geloof maar niet dat mijn paard zulke fratsen zou hoeven uit te halen.