[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:09

Ziet er niet verkeerd uit, lekker rechtuit rijden en oefenen misschien? ze is wat kijkerig maar het ziet er verder wel heel braaf uit, zeker voor een pony die net beleerd is..

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:01

Zeker is ze kijkerig, het is een wat onzekere pony en heeft weinig mond en stuur.
Oefen doen we zeker ook gewoon simpel in het tuig en dan dom weg erachter lopen en sturen, het erf is bij ons groot genoeg om zo ook eerst weer kilometers te maken en vertrouwen :D

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:30

Ik heb Peeke afgelopen donderdag naar de beleerder gebracht. Zo naast de fiets ernaartoe met het tuig op, 8 km. Onderweg wel een aantal keer groot verkeer tegen komen waar hij nog niet helemaal bomproof op is (vrachtwagens met aanhangers enzo), maar verder ging het super goed. Vandaag weer even gaan kijken bij hem. Hij moet wel echt even wennen daar, hij staat voor het eerst in zijn leven op stal en is nu al flink afgevallen zag ik. Misschien is dat ook wel van dat lange stuk lopen en omdat hij nu natuurlijk wel elke dag wat doet. Is ook niet erg, want hij was echt veel te dik. Verder leek hij wel lekker in z'n vel te zitten. Volgens de beleerder deed hij het erg goed. Toen ik er vanmiddag was, was hij de kunst aan het afkijken:

Afbeelding

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:39

Hihi, wat een fantastische foto. Ben benieuwd wanneer je hem terugkrijgt :)

Hier is de Haflinger naar school gegaan. Ze was al bekend met tuig, sturen, remmen, langelijnen en druk op broek en strengen. Dus éigenlijk hoeft alleen de wagen er nog achter :+ . Ik ben heel nieuwsgierig hoe snel ze dat allemaal prima vindt.

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:03

Wat een leuke welsh! Netjes hoor, 8km naast de fiets, mét tuig.

Assie, al vorderingen? Wanneer mag hij/zij terug?

Chip heeft afgelopen donderdag voor de tweede keer voor de wagen gelopen. Gelijk een lekker buitenritje gemaakt, stalgenootje mee op de fiets. Hij doet het zó goed. Heerlijk vertrouwd. Maar in plaats van genieten, zat ik mij te frustreren over m'n kar, deze hangt gewoon nog niet goed afgesteld.
Hoop dat we dat snel kunnen veranderen (en in één keer goed) en dan mag het genieten wat mij beginnen :D

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:54

Dat klinkt lekker _Chip! Wat braaf ook, voor de tweede keer voor de wagen en dan al meteen op buitenrit!
Hoop dat je je kar snel goed afgesteld krijgt.

De Haf is nog lekker op school. Ze staat er nu een paar dagen. Morgen maar eens even vragen hoe het gaat :) .

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:08

Gypsy schreef:
Gem schreef:
Topic ligt al even stil, maar hier op stal wordt binnenkort het eerste paard met hackamore beleerd voor de wagen. Al een ouder diertje, is zo gewend aan de hackamore en gaat als een stormram door een bit heen. Dus, onze ervaren beleerder gaat het "gewoon" proberen met de hackamore :) . Ik hoop dat ik er af en toe iets van zie en een update kan plaatsen; vind het best bijzonder.


Hier was ik wel geïnteresseerd in!

Gaan jullie nu naar buiten met beleren, of zijn er ook mensen die hun paard in een 20x60 bak beleren en daar gewoon in blijven?

Belofte maakt schuld... :D .

De Fjord is afgelopen week voor de eerste keer aan de sleep gezet. Haar hoofdstel met hackamore is omgebouwd tot menhoofdstel en het ging hartstikke goed. Zelfs zo goed dat de beleerder nog één keer de bevestiging hiervan wil zien voor de sleep en indien naar tevredenheid dit naar tevredenheid verloopt, gaat ze de keer erop al voor de koets. Ik hoop dat ik er getuige van ben en foto's kan maken.

Afbeelding

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:12

Wat fijn dat het zo goed gaat met de hackamore Gem. Zo'n hackamore kan toch ook behoorlijk heftig inwerken met de hefboom? Dan heb je dus al een soort noodrem ingebouwd toch?

Haffie heeft van de week al wat gesleept én voor de wagen gestaan. Ze stond er toen nog geen week. Dus heel tevreden :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 22:14

Assie, het is voor de beleerder even lastig om in te schatten hoeveel druk hij nodig heeft om de Fjord af te remmen. De eigenaresse heeft er echter alle vertrouwen in, want het is een erg rustig en braaf dier en is mét bit gereden niet betrouwbaar. Zal wel goed komen dus. Maar ik vind het een leuk project om van afstand te volgen :j .

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:33

Ik meld me hier ook.
Mijn nmprs ruintje wordt binnenkort beleerd, ben erg benieuwd hoe hij het er van af gaat brengen.
Het tuig is inmiddels weg gebracht zodat ie helemaal op maat wordt gemaakt.

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:08

Wat leuk Evelien? Besteed je het uit? Of ga je zelf aan de slag?

Ben wel benieuwd zeg, voor de wagen met hackamore. Krijgen we foto's te zien als hij er echt voor staat?

Chip heeft vadaag voor de derde keer vor de wagen gestaan. Niet meer dan 5 minuten. Was namelijk om de sulky goed te stellen. Maar hij hangt nu perfect in evenwicht. Dus ben suuper blij :D

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:50

Hey wat fijn chip. Op naar vele kilometers.

Evelien, wie gaat je tuig op maat maken? Ik neem aan dat je pony daar ook staat?

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:36

Hij gaat door iemand anders beleerd worden ga ik zelf niet mee klooien gelukkig.

assie schreef:
Hey wat fijn chip. Op naar vele kilometers.

Evelien, wie gaat je tuig op maat maken? Ik neem aan dat je pony daar ook staat?


Wie het tuig opmaat maakt weet ik zo niet was iemand die zij goed kende maar al met pensioen.
Hij staat niet op locatie bij iemand, aangezien hij eindelijk op z'n plek is en ik hem niet weer wilde verplaatsen.
Zij komt dan gewoon een paar keer in de week maar moet nog even geduld hebben als tuig klaar is gaan we dr voor.

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:01

super zeg van Chip! gaat lekker :)

gaaf Evelien, spannend hoor

met mijn pony gaat het goed. ik beleer zelf maar wel alles heel rustig aan. heb haar nu zo ver dat ze een band sleept en ik erachter loop met de leidsels. ze doet het echt zo super! inspannen voor de band gaat nu ook heel rustig, was in het begin wel anders, zo fijn! :D verder gaat ze aan de lange lijnen geregeld meer naar buiten langs de snelweg ed. ze is nog wel rillerig maar super braaf, schiet niet weg ofzo. alleen het grote landbouw verkeer is ze nog niet mak op :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:03

Afbeelding
nog een fotootje. super trots op die kleine pluizebol <3

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:13

Wat leuk allemaal! Ben ook wel benieuwd naar de hackamore.

met Peeke gaat het ook heel goed. Afgelopen weekend ben ik weer gaan kijken. Hij stond de afgelopen week alle dagen al voor de kar. Gisteren zijn ze er (als het goed is) voor de eerste keer mee de weg op geweest. Hij is ontzettend braaf zegt de beleerder, maar oh zo langzaam. Van het klappen van de zweep is hij totaal niet onder de indruk en ook als er tegen paaltjes en bordjes wordt geslagen, geen reactie. Aan de ene kant wel lekker, maar er moet natuurlijk ook een gas op. Op hardere ondergrond ging het beter en ik denk dat het buiten ook beter zal zijn gegaan, dan is Peeke tocht wat gemotiveerder. Ik heb ook een filmpje gemaakt, maar moet dat nog uploaden.

Afbeelding

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:21

Haha grappig dat die dus totaal niet een stap harder zet van de zweep, die van mij springt 10 meter de lucht in en gebruik eigenlijks nooit de zweep, ook niet met longeren enzo.
Maar ziet er goed uit zo voor de wagen!

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:24


nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:24

Hallo,

Kwam hier toevallig terecht omdat ik zocht op hackamore. Zag dat er hier een fjord beleerd wordt met hackamore en ben heel benieuwd hoe dat gaat. :)

Verder ga ik nog wat meer bijlezen hier want deze zomer ga ik voor het eerst zelf een pony beleren (minipaardje van 1m07). Wij hebben al een shetlander en fjord voor de wagen lopen maar nu dus voor het eerst alles zelf. Tuig/bit en lange lijnen kent ze inmiddels maar moet nog meer bevestigd worden.
Ze wordt over 2 weken 5 en heeft verder niks gedaan bij de vorige eigenaar (voor wij haar kochten, had ze 3,5 jaar alleen tussen de schapen gestaan :P)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:52

Nathalie, gisteren is de Fjord met de hackamore voor het eerst voor de wagen gegaan. Het ging super, paardje liep alsof hij het al 10 jaar doet +:)+ . Hoewel de beleerder er sceptisch tegenover stond, voelde het prima aan en reageerde de Fjord zoals een ander goed opgevoed paard dat op het bit doet :) .

Ik wil er wel bij benadrukken dat deze Fjord al 17 jaar is en bijna haar hele leven met een hackamore gereden wordt. Vorig jaar heeft de (nieuwe) eigenaresse korte tijd een dubbel gebroken trensje geprobeerd, maar het paardje liep daar dwars doorheen. Vandaar de reden om te proberen hem met de hackamore te beleren voor de koets. En dat lijkt in dit geval een succes te worden. Ik heb inmiddels een foto gezien en een filmpje. Wanneer ik zelf een foto kan maken, zal ik hem hier plaatsen :) .

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:25

Het verkopen gaat/ging wel wat moeizaam, inmiddels is er wel een "oplossing" gevonden ;)
Dus gaan we het weer een beetje oppakken.
Heb er iemand voor haar spieren bij gehad omdat ze zo vast zat door de spanningen, viel allemaal reuze mee gelukkig bij onze Drama Queen >;) paar kleine dingen.
We hebben ons doel niet meer op "moeten" gezet maar we zien wel waar we komen, doen lekker beetje simpel longeren aan het halster en over cavaletti's heen draven en met tuig door de bak of dorp heen sturen.
Vandaag wou ik eventueel de buitenbak wel slepen maar stalgenootje reed er ook nog bij in dus gewoon simpel lekker sturen.
Heb er ook een ander bitje in gehangen in plaats van een liverpool stangetje. :D moet zeggen het ging vandaag best lekker *\o/* zal er dan toch nog hoop zijn?
Ze blijft nog wel wat vechten tegen de hand/bit aannemen, maar verwacht gewoon niks meer van haar..
Lukt het de ene dag wel en de andere dag niet, nou ja morgen is er weer een dag :j

Afbeelding

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:16

Ik denk dat het "moeten" loslaten altijd goed is persoonlijk. :o

Wij hebben Spooky Sue het eerste (bijna)half jaar helemaal met rust gelaten en haar laten opvoeden door de andere pony's. Je kon haar geen halster om doen want ze beet en trapte tegelijk :(
Nu is ze de grootste knuffelkont dus ik heb hoop dat het goed gaat komen.

Onze shetlander heb ik ook wel bitloos voor de wagen gehad (meroth) maar ik merkte toch wel dat er extra "ruis op de lijn" kwam door de lange leidsels. Ben dus benieuwd hoe dat met bovengenoemde fjord werkt in de praktijk :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:42

Ik denk dat de eigenaresse van de Fjord daar over een tijdje meer over kan vertellen. Zij rijdt hem ook onder het zadel, dus ik ben ook benieuwd of ze veel verschil merkt.

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:44

Peeke is inmiddels weer thuis. Nu nog een karretje regelen. Daar heb ik dus totaal geen verstand van.

prairiewolf

Berichten: 263
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Hengelo Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:56

Ik kom hier ook even kijken. We hebben Dartmoors, allemaal zelf betuigd, die in de SMW vierspan klasse II rijden. Ik heb zelf al jaren een appie shet van 1.05 waar enkelspan mee gemend wordt en daar hebben we onlangs een spanmaatje van 5 jaar bij gekregen. Fristy, zo hebben we hem genoemd, zijn we nu aan het beleren. Omdat hij nogal een trukendoos had dachten we dat we flink lang met hem aan de slag zouden moeten gaan. Maar hij pakt het zo super op, alsof hij echt zijn roeping heeft gevonden.

Voor het eerst tuigje op

Afbeelding

voor het eerst zelf aan het mennen met Fristy, normaal staan we niet met twee volwassenen op een koets voor een pony van dit formaat, maar dat was nu wel even zo veilig

Afbeelding

Vandaag voor het eerst tweespan geprobeerd, ook dat ging goed al moeten ze natuurlijk nog helemaal op elkaar ingespeeld raken. Ik vond het zo spannend dat ik niet gefilmd heb, maar dat komt nog de komende week.