[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 20:01

Ziet er al goed uit zeg :) En wat een leuke stippel.

Nienschaap: ziet er toch niet heel verkeerd uit? Ben benieuwd of ze er over een paar maanden nog is en dan meer naar je toe is gekomen :)

Haffie van mijn vriend staat inmiddels alweer 2,5 week bij de beleerder en al 2 weken voor de koets. Gaat heel snel +:)+ . Ze gaat ook mee de weg op en kijkt alleen nog iets op 'rare' dingen. Auto's en dergelijke geeft ze niets om, maar honden, kippen en koeien zijn heel spannend. Ze mag dus nog even blijven tot ze wat meer bevestigd is.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:49

Ja ze gaat naar vrienden van ons, die hebben een goede tweespan pony hoop dat ze daardoor ook zekerder word.
Doe nu gewoon zo lopen aan de lijnen, gisteren en vandaag kwam zelf de ontspanning in haar lijf.
ze wil ook wat na geven dan dus ik ga zo vrolijk door.
Even niet het "moeten" voor de kar.
Plus ze is nu bij de hengst ;) ze is vandaag de éérsté keer gedekt en morgen en overmorgen ook nog.


Brave Haffie dus, fijn dat het zo goed gaat!

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:20

mijn pony heeft vandaag voor het eerst voor de sulky gestaan :D
hij was aan het begin eeg nerveus maar toen die eenmaal een stukje had gelopen deed hij het erg netjes.
ben wel trots op mn kleine ukje :o

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 15:38

Update Fjord met hackamore: ze gaat zo vreselijk goed dat de eigenaresse (uiteraard met beleerder achterop) al zelf gestuurd heeft :D .

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:51

Nien, wat ontzettend goed dat je doorzet, komt wel goed met jullie qua mennen denk ik zo. +:)+
Gaat snel zeg Evelien, mooi!
Gem, heb je toevallig filmpjes (als je die al zou mogen posten?) Ben erg nieuwsgierig.

Hier het uitzicht waar ik zo lang van heb zitten dromen <3

Afbeelding

Even stiekem heel snel twee foto's gemaakt en toen weer telefoon weg.
Maar nu het er in zit, wil ik eerst nog even aan zijn trekker en vrachtwagen angst gaan werken in de hand. Want ik wist niet dat hij er zó explosief angstig van was.

Tijdens het uitspannen, of iig toen we op de plek waren om uit te spannen kwam er een trekker voorbij. Van gekkigheid wist hij niet waar hij heen moest, vooruit, achteruit, omhoog, links, rechts. Gelukkig een ontzettend goeie groom bij me. En daarna dus nog maar een klein stukje verder gemend, om even die stress er uit te krijgen. Maar anders zou ik nooit alleen op pad kunnen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:51

Ik heb de Fjord met Hackamore gisteren voor het eerst eventjes, bij aanvang van de les, voor haar eigen koets gezien, die de eigenaresse en haar vriend degelijk en erg netjes opgeknapt hebben :) .
Het paardje vindt alleen het wegstappen nog wat raar (C gaf haar niet voldoende ruimte aan de voorkant), maar met wat meeduwen van de beleerder liep ze netjes weg. De derde hulp (ik noem die derde altijd "het anker") gaat de volgende keer niet meer mee en volgende week is ook de laatste keer dat de beleerder mee gaat. Aangezien het paardje al vele jaren probleemloos buiten onder zadel loopt, kan C het met een tweede menner als groom de volgende keer best zelf af :D !

Ik heb gisteren zelf een paar foto's en 2 korte filmpjes gemaakt met mijn mobiel. Omdat C niet op Bokt zit, zet ik ze niet online. Pb bij interesse :) .

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:29

Dat klinkt hartstikke goed dus Gem! Leuk! Ben benieuwd hoe het volgende week gaat als ze zelf op pad kan.

Chip wat een topuitzicht! En succes met het vrachtwagen/trekker-mak maken. Heb je niet de mogelijkheid om bij een boer een aantal rondjes over het erf te sturen/lopen? Eerst trekker uit. Keer erop trekker aan, maar stilstaand en zo uitbouwen? Door het 'normaal' te maken, iets van de routine wordt het misschien makkelijker? Wat dat betreft heb ik de mazzel dat mijn merrie altijd op een boerderij heeft gestaan waar de grootste machines met draaiende motor stonden.

Nienschaap, wat spannend, ik hoop dat het gepakt heeft. Wat zijn je plannen met het veulen?

We zijn vorige week weer even bij de Haf geweest. Beleerder redt zich er prima mee, maar maakte zich een beetje zorgen over of ze wel mak genoeg zou zijn voor mijn vriend. Het is een alert dametje met een kop erop :+ .
Beleerder heeft eerst een paar rondjes door de bak gestuurd. Daarna mijn vriend en daarna ik. Stilstaan ging al heel behoorlijk. En ik vond het wel vertrouwd voelen, dus zijn we de weg op gegaan. En ook daar viel het me alles mee. Ja, je moet er wel bovenop zitten en zorgen dat je goed begrenst met de zweep bij potentieel enge zaken (=brievenbus en ritselende bladeren), maar ze blijft wel trainbaar/bereikbaar.
Al met al dus heel tevreden.
Ze blijft nog even daar om wat meer bevestigd te worden zodat ook mijn vriend er relaxed mee op pad kan en daarna kunnen ze lekker gaan lessen.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:08

Hoi!

Ik wil me hier ook graag melden. :D Sinds twee maanden weer in het bezit van twee mini's. Een daarvan heeft twee weken terug net een veulentje gekregen waardoor ze nog even fijn een paar maandjes mag pierewaaien met haar kind. :) De ander is een 5 jarige mini merrie van een kleine meter waar ik nu voorzichtig aan een start mee wil maken met het beleren. Mijn plan is om zelf het begin te doen, wennen aan het tuig, lange lijnen etc. En het laatste deel uit te besteden aan iemand met veel verstand van zaken. (Ben er nog niet over uit of ik haar daadwerkelijk weg breng of dat een oud stalgenoot met ervaring met het beleren van dravers me gaat helpen.)

Gister heb ik het tuig gepast en haar hiermee even 5 minuutjes op beide kanten gelongeerd. Ook het longeren is nieuw voor haar dus we zitten echt nog aan de start. Opzich kijkt ze niet op van het tuig, ook niet met lopen. Nadat ik het borsttuig en de broek aan elkaar had vast gemaakt vond ze de druk een beetje vreemd toen ze aansprong in galop en gaf een mini bokje. Verder geen enkele reactie. :)

Alvast even een foto van dame in kwestie, Nova, met haar nieuwe tuig.

Afbeelding

Afbeelding
Als jullie op of aanmerkingen hebben over of het tuig zo goed zit hoor ik het graag. Zelf twijfelde ik een beetje over de broek!

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:24

Vandaag voor het eerst met mijn eigen sulky gemend waar de beleerder bij was. Ook voor het eerst zonder oogkleppen voor de kar, want zelf heb ik geen geschikt hoofdstel daarvoor. Peeke was superbraaf, keek niet op of om. Echt fijn! Ook komt er binnenkort een nieuw tuig, want mijn Bertha begint toch wel hard te slijten. Daarna kunnen we lekker samen op pad. De beleerder had er alle vertrouwen in en ik ook :)

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:36

_Chip, zeker was gewoon even de draad kwijt en zat met me handen in het haar. Wil dan nog wel eens de handdoek in de ring gooien maar ben toch eentje die niet graag opgeeft.
Ben weer met beide benen op aarde beland en zoek gewoon rustig door naar een goede manier....
GAAF dat tuig, staat chique!

assie, in éérsté instantie willen we het veulen aanhouden. Hengst is al een soort van verzegd ;) voor de HK en al dat soort dingen. Merrie veulen zal misschien ooit in de toekomst voor tweespan rijden dienen maar dat is ver op de planning vooruit lopen.
laat er eerst maar een gezond veulentje uitkomen :)
jullie zijn ook lekker bezig dus :) top!

MDJ wat een leuke pony, top dat je zo lekker bezig bent.

Alicia2u, gaat dus ook goed!

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:27

De stoute schoenen aangetrokken.
Ik moest wel even over de streep getrokken worden maar YES ik heb er weer zelf achter gezeten.
Ze stond bij de hengst wat tevens ons beleer adres was (is) die man heeft er eerst een paar rondjes mee gestuurd... Toe mocht ik, moest die stap over de drempel echt zetten..
http://uploadenfoto.nl/pictures/64194ee ... ed49f8.jpg

Ben gewoon ff heel vrolijk.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:21

Whoopwhoop! Wat goed Nienschaap :D Heel fijn dat je er achter hebt gezeten en dat het zo goed ging :)

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:53

Ja heerlijk, ik ben niet snel bang maar was zo onzeker geworden van de hele trucen doos die ze open had getrokken.
Maar het is nu weer goed, de rust was niet verkeerd voor de pony.
Het is eentje die je met fluwelen handschoen moet behandelen en aanpakken.
Whoopwhoop :)

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:11

Gaaf hoor, goed bezig! Lijkt me niet de makkelijkste dame wat in zo gelezen heb. :)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 02:37

MDJ schreef:
Hoi!

Ik wil me hier ook graag melden. :D Sinds twee maanden weer in het bezit van twee mini's. Een daarvan heeft twee weken terug net een veulentje gekregen waardoor ze nog even fijn een paar maandjes mag pierewaaien met haar kind. :) De ander is een 5 jarige mini merrie van een kleine meter waar ik nu voorzichtig aan een start mee wil maken met het beleren. Mijn plan is om zelf het begin te doen, wennen aan het tuig, lange lijnen etc. En het laatste deel uit te besteden aan iemand met veel verstand van zaken. (Ben er nog niet over uit of ik haar daadwerkelijk weg breng of dat een oud stalgenoot met ervaring met het beleren van dravers me gaat helpen.)

Gister heb ik het tuig gepast en haar hiermee even 5 minuutjes op beide kanten gelongeerd. Ook het longeren is nieuw voor haar dus we zitten echt nog aan de start. Opzich kijkt ze niet op van het tuig, ook niet met lopen. Nadat ik het borsttuig en de broek aan elkaar had vast gemaakt vond ze de druk een beetje vreemd toen ze aansprong in galop en gaf een mini bokje. Verder geen enkele reactie. :)

Alvast even een foto van dame in kwestie, Nova, met haar nieuwe tuig.

[ [url=m/9CwqMb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hrEr37.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als jullie op of aanmerkingen hebben over of het tuig zo goed zit hoor ik het graag. Zelf twijfelde ik een beetje over de broek!


De broek zit wat mij betreft te strak. Deze fungeert als rem zeg maar, dus moet losjes zitten tenzij de wagen er te dicht op komt.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 07:51

Dat is denk ik omdat ik hem vast heb gemaakt aan het borsttuig zodat er geen losse riempjes hangen? Of bedoel je het anders?

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:39

ik snap het verhaal van de broek als rem
niet. kan iemand dat uitleggen? ben met mijn pony alleen nog maar aan het lange lijnen en slepen

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:49

LidyK97 schreef:
ik snap het verhaal van de broek als rem
niet. kan iemand dat uitleggen? ben met mijn pony alleen nog maar aan het lange lijnen en slepen


De broek zit aan het lamoen vast. Wanneer de wagen te dicht op je pony komt, dan zal de broek straktrekken en remt de pony de wagen. Duw de wagen maar eens naar voren als hij stil staat. Als je broek goed zit, dan zie je wat er gebeurt.

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:21

ik snap het, bedankt denice!!

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:22

Gisteren Haffie opgehaald. Ze is nog niet zo mak als we zouden willen, maar het heeft geen zin om haar daar langer te laten staan, omdat ze vooral meer meters zal moeten maken. Ze is nog wat ril op o.a. het bit. Dat komt waarschijnlijk voort uit twee punten: Punt 1 is een vertrouwenskwestie. Waarschijnlijk is ze bij het inrijden (onder het zadel) met vrij veel druk en niet genoeg beloning gereden, waardoor de jongedame nu wat moeite heeft om het bit (=de hand) te vertrouwen. Op het moment dat je haar beloont en vertelt dat ze een braaf Aafje is, zie je haar ook meteen een meter groeien "Kijk, zie mij goed zijn he *D ". Dat gaat dus wel goed komen met heel veel rust.
En punt 2 is gezondheidsdingetje en die hebben we vandaag meteen aangepakt: Vandaag is de dierenarts geweest voor een gebitscheck en zijn er twee wolfskiesjes verwijderd. Daar heeft ze waarschijnlijk ook last van gehad.

Ze mag nu een weekje vakantievieren en dan gaan we volgende week beginnen met rustige meters maken. Met veel rust en beloning. En dan komt het allemaal vast goed met het kleine prinsesje.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:45

Goed zo'n check dus van de tandarts, die van mij is voor het beleren ook bij de tandarts geweest :j en gaat volgende week (ondanks het advies 12 maanden) na 6 maanden toch weer even voor een check.
Die van mij heeft ook nog heel veel moeite met het bit, heb der een aantal weken gewoon een sprenger dubbel gebroken trensje in hangen en dit ging wel fijner.
Normaal is het contact en "het in handen hebben" dikke strijd, gooit hoofd in de lucht, deed tong over het bit en de andere momenten zocht ze heel veel steun.
Door er achter te gaan lopen, is het beter geworden en is ze al rustiger in de aanleuning al geeft ze nog wel flink tegen gas.
maar inderdaad kilometers maken, zodat ze gewoon bevestigd worden.

Een weekje vakantie is nooit verkeerd +:)+

Onze pony staat nu een paar weken bij vrienden van ons, die hebben ook mooi een tweespan merrie...
hoop dat ze daardoor wat zekerder gaat worden en hun zijn altijd mooi met zijn tweeën dus...
Dag twee, ze hebben haar eerst mooi wat enkelspan uitgeprobeerd.
Ze hadden hier wel een liverpool erin en een iets te zware kar, dat is nu weer opgelost.

Afbeelding
Het is zo'n lekker dier <3 soms wil ik der echt nog wel achter het behang plakken.... maar toch.... weg gaan vrolijk door!

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:16

O wat is ze mooi! Ze staat mooi voor de wagen hoor. +:)+ . Hopelijk gaat ze je veel fijne kilometers brengen.

Ik hoop dat het verwijderen van de wolfskiesjes wel heeft geholpen. Het rare was namelijk dat ze op een gegeven moment heel erg fijn de ontspanning vond en de hand opzocht, maar er zonder aanleiding ineens weer uitbrak. Er was geen aanleiding van buiten en ik deed niets raars met mijn hand. Ik gok dat ze met knabbelen op het bit zichzelf op dat moment gewoon pijn deed ofzo?
Nou goed, we gaan het uitvogelen over een weekje. En dan ga ik nu maar weg uit dit topic, want we zijn nog lang niet uitGeleerd, maar wel uitBeleerd :+

JackieT
Berichten: 518
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:25

Ik heb een vraagje,
Ben nu bezig mijn new forest te beleren, heb al een paar keer erachter gelopen met tuig en leidsels, maar wat is nu de volgende stap? Vind het best spannend om hem in 1 keer voor de kar te zetten, aangezien hij best wel raar kan doen.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:56

JackieLuca, leuk dat je bezig bent met je pony om die te beleren voor de wagen. De eerste stappen zijn inderdaad het vertrouwd maken in het tuig en simpel weg "droog oefenen" := zoals wij dat dan noemen er achter lopen en lekker sturen door de bak en eventueel over de weg.
Je kunt daarna bijvoorbeeld met een bandensleep de volgende stap maken, maar heb je het al wel vaker gedaan beleren voor de kar? ik merk in de tekst soort onzekerheid, zal er goed over na denken je kunt altijd het voor werk doen en het echt voor de kar zetten uitbesteden aan iemand die er ervaren mee is.
Het zal zonde zijn wanneer je pony in paniek raakt of het niet helemaal begrijpt wat er nu van hem verwacht word dat het fout gaat (omdat je ook zegt dat die best raar kan doen).
ik heb ook het voorwerk bij de pony gedaan en toen het puntje bij paaltje kwam vond ik het verstandige en veiliger voor zowel mij als voor de pony om haar weg te brengen naar een ervaren beleerder.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 19:16

Inderdaad, uitbesteden als je de kennis en ervaring mist :) .