[Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:52

Ik ben ook met hulp van een men-instructrice mijn shetlandermerrie van 9 jaar aan het beleren.
Ze heeft vandaag voor de 2e keer een autoband gesleept en ze vond het nog erg spannend.. Vonden jullie paarden en pony's het slepen ook spannend de eerste paar keer?

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:59

Ik sta met mijn nieuwe pony nog helemaal aan het begin, ze is nu net gewend aan het tuig (ging erg gemakkelijk). Volgende stap word wennen aan het hoofdstel (bit) en daarmee longeren.

Mijn vorige pony vond slepen verschrikkelijk, bleef maar vluchten etc. Hem hebben we uiteindelijk gewoon ingespannen omdat al het andere al tijden goed ging. De band bleef een probleem. Uiteindelijk heeft hij voor de kar geen stap verkeerd gezet! Ik denk dat het erg afhankelijk is van de pony en hoe goed je deze kent.

Mijn huidige pony ken ik nog niet zo goed, het voorwerk doe ik zelf en de laatste stap(pen) ga ik uitbesteden aan iemand met meer ervaring. :)

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:10

mijn shet keek van het hele beleren niet om! broek was in het begin wel even wennen maar vond ze niet eng, slepen heb ik maar een paar keer gedaan en toen gelijk de sulky erachter. volgensmij was ik nog zenuwachtiger dan haar de eerste keer inspannen :')

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:38

Ik ben ook bezig met het beleren van mijn shetlander, Eddy.
De beleerder komt eens in de 2 weken bij me om even een uurtje te oefenen en als het goed gaat een stap veder.
De eerste keer was het tuig passen, en laten wennen. Het tuig paste maar het was tweedehands en kreeg het bij mijn sulky dus niet echt geweldig. We konden er wel mee beleren maar daar hield het dan ook mee op.

De eerste keer dus tuig om gedaan en hij reageerde er wel iets op door de staartriem. Scheef lopen enzo, maar na een paar rondjes stappen ging het al goed en toen gelijk door gegaan met het sturen, ging ook goed. De tweede keer ging ook heel goed, we deden er een soort stang achter (zit ook aan de kar zelf, geen idee hoe het heet) en gingen we tegenhangen. Zo leerde hij trekken, dit deed hij ook heel goed. Hij probeerde ook echt te trekken.

De derde keer (inmiddels dus 6 weken veder) zouden we er een band achter doen zodat hij kon slepen. Het maakte nogal geluid dus het was spannend maar ook hier was gauw de ontspanning te vinden.
Hij deed het zo goed mijn eddy :D Toen met de lamoenen lopen zodat we wisten hoe hij zou reageren als hij zich opgesloten zou voelen. De beleerder zij tegen me "eigenlijk gaan we nu iets te snel maar we doen het gewoon". We hebben de lamoenen aan de sulky gemaakt en de sulky erachter gehangen. Dit ging ook heel goed, hij vond het minder eng dan het slepen. De beleerder heeft Eddy begeleid en ik bleef staan. Eerst lopen zonder iemand erop, dit ging echt super *\o/* . Daarna mocht ik op de kar zitten. zo goed dat ie het deed :D

We zijn erachter gekomen dat de leidels te kort zijn, die zou ik nieuw moeten kopen, daarbij moest er nog een broek en een hoofdstel komen. Ik heb na afloop van de training thuis opgezocht hoeveel het zou kosten. 130 euro bij agradi met korting (was wel het goedkoopste) Ook zag ik een volledig tuig voor 150 euro met korting. De keuze was al snel gemaakt. Dus heb het tuig besteld en die komt 9 mei binnen bij agradi als het goed is, en dan nog naar mij verstuurd.

Over 2 weken komt de beleerder weer en dan gaat de kar er voor de 2e keer achter.
Ben zo trots op mn mannetje, zo goed en zo ontspannen, hij vind het ook zo leuk om te doen <3

Ik heb dit geschreven omdat ik het zelf lastig vond om te beginnen en zo andere mensen misschien zou kunnen helpen.
Zal straks even foto's plaatsen van vandaag

Dit is de link naar de site van het tuig.
http://www.agradi.nl/imperial-riding-co ... ky-cob.htm

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:10

claudiadvx schreef:
mijn shet keek van het hele beleren niet om! broek was in het begin wel even wennen maar vond ze niet eng, slepen heb ik maar een paar keer gedaan en toen gelijk de sulky erachter. volgensmij was ik nog zenuwachtiger dan haar de eerste keer inspannen :')


Zo eentje heb ik ook gehad. Wel een pony die ik vanaf 4 maanden al heb gehad (met een tussenjaar bij een ander). Nadat die goed bekend was met lange lijnen en de commando's heb ik daar zo de sulky achter gehangen.. Was toen zelf 17, zou dat nu niet zo snel meer durven maar die pony keek ook echt nergens van op en sjouwde weg alsof hij het al jaren deed. :D

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:38

Oke. Goed zeg van jullie brave pony's :) !

Vanochtend mijn eerste keer alleen met Welmoed aan de gang geweest met slepen. Het was de 3e keer met een band erachter en ze accepteerde het nu sneller maar mestte tijdens het optuigen en naar de bak lopen..oftewel de spanning zat er nog wel goed in. Ben wel blij dat ze het nu sneller accepteerde en kon er ook gewoon achter lopen. Nu maar 2 a 3 x in de week dit blijven doen en afwachten wanneer de spanning eraf is.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:00

MDJ schreef:
claudiadvx schreef:
mijn shet keek van het hele beleren niet om! broek was in het begin wel even wennen maar vond ze niet eng, slepen heb ik maar een paar keer gedaan en toen gelijk de sulky erachter. volgensmij was ik nog zenuwachtiger dan haar de eerste keer inspannen :')


Zo eentje heb ik ook gehad. Wel een pony die ik vanaf 4 maanden al heb gehad (met een tussenjaar bij een ander). Nadat die goed bekend was met lange lijnen en de commando's heb ik daar zo de sulky achter gehangen.. Was toen zelf 17, zou dat nu niet zo snel meer durven maar die pony keek ook echt nergens van op en sjouwde weg alsof hij het al jaren deed. :D

Ja hier ook! Haar heb ik al vanaf geboorte en was zelf 17 toen ik begon met beleren. Terwijl ik zelf geen verstand van mennen heb. Achteraf heel dom om het zelf te doen eigenlijk maar dat is een les voor de volgende keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:16

Afbeelding gaat goed met het beleren van mijn shetty. bandje slepen.. veel bandjes slepen :D

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:31

Ik wil ook wel eens zo'n makkelijke pony, als ik jullie verhalen lees.
Die van mij is echt zo'n stress kip en nerveus.... Moet zeggen dat het nu in tweespan dus wel beter lijkt te gaan.
Zelfvertrouwen komt wel, maar mag voorlopig niet rijden helaas.
Ze is nu voor de tweede keer gedekt, ze was helaas niet drachtig donderdag :( maar moet de voorlopig stil zetten want ze zijn bang door haar stress ze het ook weer verwerpt.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:17

Wat vervelend! Maar miss is even pauze niet verkeerd?
Haha n hackney is n bloedpony, je kunt altijd nog n shet kopen? ;)

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:58

Ir1ne schreef:
Wat vervelend! Maar miss is even pauze niet verkeerd?
Haha n hackney is n bloedpony, je kunt altijd nog n shet kopen? ;)


De pauze was eigenlijk net weer voorbij, ach ja nog wat langer :=
haha nee wil geen shetlander hoor, vind niet erg dat het een bloedpony is maar ik heb één van de heftige zeg maar ;) echt zo'n tuttebel.. komt wel goed, maar zoals vriendin ook pff naar 3x voor de sulky doet ze al een bosrit...

Dennis

Berichten: 31490
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:03

Een shet is geweldig, maar ook daar zitten apartelingen bij.
Ik mag toch wel zeggen dat ik wat ervaring heb (stuk of 30 betuigd, 2 pony's dubbel ZZ gereden, NK dekhengsten gereden), maar heb er nu een waarbij het nog iedere dag spannend is. Loopt inmiddels M dressuur en Z vaardigheid maar er zijn dagen dat we de bak niet eens rond komen.

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:12

Wat een leuk topic!
Wij hebben afgelopen vrijdag het 'mennen' na 5 jaar weer opgepakt.
De volgende keer gaan we eerst nog 1x een band slepen en dan gaat de kar er voor. :j

Afbeelding

Afbeelding

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:21

Dennis schreef:
Een shet is geweldig, maar ook daar zitten apartelingen bij.
Ik mag toch wel zeggen dat ik wat ervaring heb (stuk of 30 betuigd, 2 pony's dubbel ZZ gereden, NK dekhengsten gereden), maar heb er nu een waarbij het nog iedere dag spannend is. Loopt inmiddels M dressuur en Z vaardigheid maar er zijn dagen dat we de bak niet eens rond komen.


Aan ervaring geen gebrek :=
tuurlijk je hebt over al wel die aparte tussen zitten :)


Ziet er goed uit tineke, leuk dat jullie met Kim ook weer gaan mennen.

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:42

wauw dat zal Kim niet misstaan :D enne kar erachter hoop ik haha

Anoniem

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:42

Bedankt. :o
Ja haha, volgende keer komt de kar erachter.
Het lamoen moest nog verbreed worden.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:35

Staat kim goed zeg dat tuig!

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:54

NienSCHaap schreef:
Ir1ne schreef:
Wat vervelend! Maar miss is even pauze niet verkeerd?
Haha n hackney is n bloedpony, je kunt altijd nog n shet kopen? ;)


De pauze was eigenlijk net weer voorbij, ach ja nog wat langer :=
haha nee wil geen shetlander hoor, vind niet erg dat het een bloedpony is maar ik heb één van de heftige zeg maar ;) echt zo'n tuttebel.. komt wel goed, maar zoals vriendin ook pff naar 3x voor de sulky doet ze al een bosrit...



Ach ja, ik ken ze erbij. T zijn kleine brandlapjes die hackneys en das wel lastig te handelen.. dat weet ik. Nu weet ik (toevallig) dat er om jou heen genoeg ervaring zit dus het zal wel goedkomen uiteindelijk. +:)+

Nanda, het friesje waar ik mee help, daar zit ook heel veel tijd, bloed, zweet en tranen in. We zijn nu zover dat we haar kunnen inspannen zonder dat ze steigert of wegloopt voor alles vastzit. Lastig omdat er ooit iets mee gebeurd is maar we weten niet wat..
Geduld is een schone zaak...
Daarbij was ze eerst moddertje vet (Olifnantje...) en eerlijk is eerlijk, ze ziet er nu toch wel fantastisch uit.. (oud type Fries, Jakob x Sjaard geloof ik)
(ff spammen ;) )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hebben we zelfs al kegeltjes gereden: ( en jaaa ik weet dat de poortjes heel breed staan maar dit was de eerste keer ;) )

https://youtu.be/ixj5uq1mJgk


Tineke, ga je ook mennen met dit hoofdstel of met een kleppenhoofdstel?
Laatst bijgewerkt door Ir1ne op 07-06-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:12

Ir1ne schreef:
Ach ja, ik ken ze erbij. T zijn kleine brandlapjes die hackneys en das wel lastig te handelen.. dat weet ik. Nu weet ik (toevallig) dat er om jou heen genoeg ervaring zit dus het zal wel goedkomen uiteindelijk. +:)+


Gelukkig wel, ben daar stiekem toch wel heel blij mee.
Als het even niet gaat, direct is er wel iemand die helpt.
We doen rustig aan en nemen de tijd voor tante catootje

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:22

Ik heb 1 keer eerder alles geoefend, met een tinker, die was ook doodbraaf en die konden we ook zo inspannen. Verschilt ontzettend per paard, maar uiteindelijk krijg je wel een fijn dier waarmee je kunt lezen en schrijven, tenminste, dat ervaar ik wel zo. Nou is Nanda nog wel heel sensibel met bepaalde dingen maar als je weet hoe je daarmee om moet gaan is er niets aan de hand :)

BWendyB
Berichten: 2233
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:54

Ziet er leuk uit hoor Kim :)

Welmoed mag even rusten want ze is afgelopen dinsdag net helemaal "losgekraakt" door een fysiotherapeut. Er zat een aantal blokkades in de rug dus was geen overbodige luxe zei ze :o .

Heb nog een vraagje. De laatste keer dat ik haar voor de band wou zetten. Ging ik haar op poetsen en optuigen en zag ze de band liggen in de bak en trilde als een gek.. Is dit normaal? Heb ook wel gelezen dat sommige paarden het slepen heel eng vind en de kar juist niet. Ze heeft tot nu toe 5 keer met de autoband gesleept en vind het nu dus nog steeds erg spannend.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:53

Hier ook 1 die de band echt 3x niks vind. Die hebben we daarom ook gelijk voor de wagen gezet en niet eerst voor de sleep.

Anne010600
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:53

Ik ben mijn new forest van 17 opnieuw aan het beleren om enkelspan te mennen... Ik vraag me nu af of bet dsn nog nodig is om haar voor de sleep te zetten aangezien ze nog regelmatig in tweespan word gebruikt en dus eigenlijk al weet hoe het eraan toegaat met een kar achter haar... Hebben jullie misschien verder nog adviezen voor wat ik zeker nog moet doen? Dan hoor ik dat graag! (ik ben al aan de lange lijn aan bet lopen)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 18:23

Zo te lezen hoeft de pony het niet meer leren. Maar hoe zit dat met jou?

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:25

Ik ga onze nieuwe pony opnieuw beleren eerst in enkelspan en daarna dubbelspan met mijn andere shetlander.
Ze kennen beide geen dubbelspan hoe kan ik dit het best. Aanpakken?