Pony kauwt op scharen menbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:57

Wij hebben een tweespan en 1 van de pony's heeft de neiging om op de schaar van het menbit te willen bijten. Het is een Flexibele Liverpool met ruimte voor de tong. We hebben er bitringen omheen zitten en zitten eraan te denken de scharen in te korten.

Maar kent iemand dit probleem en waar ontstaat het door? Onze andere pony doet het niet. We hebben ook nog een ander menbit, daar deed hij het ook bij maar de bitringen hielpen hier wel goed en het hield op. Ik heb donderdag weer les, daar zal ik het ook navragen bij de instructeur.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:48

Bij dressuurstangen kun je een slobberriempje aan de takken van de schaar bevestigen, maar ik weet niet of dat bij menbitten ook kan?

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:29

Je kunt er ook een stukje tuinslang aan doen (buxton er van maken) of een elleboogstang nemen.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:40

Een stukje tuinslang aan de scharen? Houdt hij dan op met het willen vastpakken of heeft dat een andere functie?

Ik ben niet bekend met een slobberriempje, hoe ziet dit eruit en wat is hier de functie van?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:26

Een slobberriempje bevestig je bij een dressuurstang aan een klein gaatje en staat in verbinding met de kinketting. Het hangt vlak achter de lip, en belemmert zo dat het paard zijn onderlip ver naar achteren en opzij kan brengen om de schaar te pakken!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 07:50

Mijn paard deed het in het enkelspan ook. Was geen gezicht, bovendien was ik bang dat hij zijn mond zou beschadigen. Ik gebruikte gewoon een stukje tuinslang en deed dat om de scharen. Dan kan hij het niet meer vastpakken. Voordeel hiervan in tweespan is ook nog dat de scharen niet kunnen blijven haken in leidsels van andere paard/pony.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 08:11

@kleinvosje, ik heb gisteren plaatjes gezocht van zo'n riempje. Ik kan inderdaad alleen niet terugvinden of het ook bij een menbit kan, ik zal het in de paardenwinkel gaan vragen. Het lijkt me wel een fijne oplossing, ik las er veel reacties over dat het dat vastpakken tegengaat.

@tine10, dat stukje tuinslang is ook interessant maar ik begrijp de werking er nog niet zo van. Is het omdat de tuinslang glad is dat hij het niet meer kan vastpakken? Zet je het over de gehele lengte van de schaar of een klein stukje?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:35

Je doet de tuinslang van ene schaar naar andere schaar. Je krijgt daardoor dus een boogje onderlangs. Omdat de scharen zijn afgedekt, zijn ze niet meer vast te pakken. In mijn profiel een foto staan van Rembrand met een zwart gemaakte slang aan het bit (die van de Hippiade prijsuitreiking).

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 11:25

@tine10, ik heb je foto's goed bekeken en begrijp nu het idee. Dat is dus ook iets wat ik wil gaan proberen, ik heb alleen geen zwarte tuinslang :( Eens even kijken hoe we dit kunnen gaan oplossen. Hoe maak je de tuinslang aan de bovenkanten vast van de scharen?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:56

Is oranje tuinslang met zwarte tape eromheen :D
Je schuift de slang er gewoon overheen, dan blijft het zitten. Tenminste zo was dat hier.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 12:00

Haha, die is wel erg creatief moet ik zeggen. Ik heb op stal een gele slang liggen en ik zal het vanavond eens even testen of het blijft zitten. Misschien omdat de scharen dunner zijn van een pony bitje, is er een kans dat het eraf glijdt? Ik laat het even weten of het lukt vanavond. Ik moet zeggen dat het wel een super handige tip is, jullie zijn wel creatief uitgevallen hoor

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:50

Ook bij een ponybit kan het heel goed. Er zijn aardig wat vierspan rijders die tuinslang aan het bit maken bij de voorpony's :)

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:34

Door hoefijzer verlies heb ik maandag gereden en vergeten de slang toe te passen, ik moet het echt niet vergeten want maandag zat hij er weer in te happen. Oftewel ik kom er nog steeds op terug of het gewerkt heeft.

marjoleinvb

Berichten: 37
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: dongen

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:30

laat je paard/pony even nakijken op eventuele haakjes op zijn tanden, of misschien ligt het bid niet goed in zijn mond? loopt hij dan met zijn oren naar achter als hij dit doet? dan kan het zijn dat het bid zeer doet aan de randjes of dat het zelf een beetje te scherp is voor hem/haar

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Pony kauwt op scharen menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 06:50

Zijn tanden zijn in orde, die zijn kort geleden nog nagekeken. Ik laat ze elk jaar namelijk controleren. Ik heb zijn oude bit weer gebruikt en dit gaat stukken beter. Vorige week met de training geprobeerd en toen met de wedstrijd ermee gereden en dit ging goed. Dus we denken dat hij dit bit prettiger vindt aanvoelen.