Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 09:44

Ik ben een pony aan het voorbereiden voor menwerk en dressuur aan de lange teugel.
We staan nog aan de absolute basis, maar ik twijfel een beetje welk hoofdstel het meest geschikt is voor het mennen.

Ik heb voorheen, zowel met lange teugel, met leeg mennen en mennen met sleetje, als ohz uitsluitend met sidepull gewerkt omdat ik zelf het idee heb dat de hulpen dan duidelijker zijn.

Maar nu twijfel ik toch. Is met mennen de sidepull duidelijker dan de kruislingse?
Ik heb wel de libra geprobeerd (kruislings touwhoofdstel) puur om te kijken hoe het 'voelde' maar kon er niet echt aan wennen. Dat kan aan mijn eigen gevoel liggen, aan uitgerekend die uitvoering of toch aan het kruislings.

Ik heb zelf met touwtjes om mijn hoofd zitten klooien :+ om te voelen hoe het voor de pony voelt (de hulpen dus resp sidepull/kruislings), maar kom er niet uit wijs.
Ik mis waarschijnlijk het vermogen om echt logisch te denken over de exacte werking van de hulp. :o

Kan iemand mij exact uitleggen waarom een bepaald soort hoofdstel (sidepull/kaakgekruisd/kingekruisd) de beste optie is? Ik vraag dus heldere onderbouwing in jip en janneke taal mbt de inwerking (het hoe en waarom)

Omdat we nog aan het begin van de training staan, wil ik graag daarin een goede definitieve keuze maken, opdat ik de pony daarin correct kan trainen. (ja, er gaat een gedegen training aan vooraf, voordat het daadwerkelijke inspannen in beeld komt)

Ik wil graag geen discussie over bit/bitloos. Dat is niet mijn vraag (lijkt me dat ik oud en ervaren genoeg ben om die beslissing zelf te nemen)
En voor de mensen die toch in de stress schieten bij het idee dat ik bitloos ga mennen... de bedoeling is zelfs te trainen puur op stemhulpen en straks te mennen op stemhulpen, en puur en alleen op stemhulpen. }:) Dat ik de pony evengoed ook zal beleren met een hoofdstel, heeft als onderliggende reden dat ik ook in dat eindstadium, waarbij het beestje zeer goed aan stemhulpen is, het hoofdstel als vangnet om zal laten en ik er zeker van wil zijn dat het, indien nodig, ook daar correct op reageert.

Op dit moment buig ik mij echter dus over welk hoofdstel uiteindelijk mijn keuze zal zijn voor die ondersteuning.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:50

Voor mij de reden om sidepull (onder de man) te gebruiken: Mocht je je paard toch op twee teugels willen terug nemen, dan snoert het niet aan onder het hoofd, zoals bij kaakgekruist.
Gekruist systeem werkt denk ik alleen als je de teugels pertinent alleen gebruikt om te sturen (zoals hoort), maar soms heb je gewoon een momentje, en ik wil niet dat het paard dan op zo'n manier 'gestraft' wordt dat ik als ruiter niet correct handel.

Ik vind de laatste ook erg indirect, werkt alleen bij diagonale hulpen (linker teugel aannemen = druk op rechter wang) en die hulpen kun je onder het zadel en voor de koets ook met been/zweep hulp geven.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:27

Ik vind een sidepull ook veel duidelijker. De hulpen komen gewoon door op de neus zonder dat er druk wordt gegeven onder de kin en kaak. Op die manier kan je minder 'kracht' zetten maar zijn je hulpen wel duidelijker voor je pony.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 07:57

Nja, ik weet het dus niet. Ik heb wel ergens gelezen dat sidepull met mennen minder geschikt is, maar ik kan het artikel dus niet meer vinden. Weet dus ook niet of het objectief of subjectief is geschreven.
Ik weet wel dat de mensen die ik tot nu toe bitloos zag mennen, dat met een kruislingssysteem zag doen en dat ideal tuig ook alleen kruislings heeft voor het mennen. Je zou denken dat daar een reden voor is?
(maar ik weet dus ook niet exact hoe en waarom)

Hoe dan ook heeft bitloos per definitie een signaalfunctie en is niet bedoeld om op spanning te houden. Dus ik denk dat dat niet zoveel verschil uit maakt.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:44

Dat denk ik ook niet :)

Ik denk dat kaakgekruiste systemen worden gebruikt omdat je meer kracht kan zetten met zo'n systeem. Als je aan je teugels trekt komt er druk op het hele hoofd van het paard en dan heb je net iets meer te zeggen.

Zoals je zegt heeft bitloos echter gewoon een signaalfunctie dus moet je gewoon eerst zorgen dat je pony goed reageert op bitloze hulpen voor je hem voor de koets zet.

Uit mijn eigen ervaring zijn de hulpen van kaakgekruist moeilijker te begrijpen voor de pony in het begin.
Mijn pony liep altijd gewoon met bit in de koets en de overstap naar sidepull ging heel vlot, hij snapte het gewoon direct.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 08:49

Gereden heb ik ook altijd met sidepull... Het aanleren van de hulpen bij de kruislings lijkt mij een kwestie van trainen.
Ik ga er binnenkort eentje uitproberen. Hoor ook wel van paarden die zonder problemen de overstap maken van bit naar kruislings van bv ideal.

Maar ik heb er dus een keer een artikel over gelezen over de reden waarom kruislings duidelijker was met mennen en dat had niet echt iets te maken met sterkere inwerking. Ben dus wel benieuwd of er nog iemand is die daar meer over kan vertellen
(kan het artikel niet meer vinden)

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:17

Ik zit me ook te verdiepen in bitloos rijden en mennen. En Ik denk dat ik ondanks dat ik iig voor ohz een voorstander ben voor een sidepull ik liever voor de kaakgerkuisde ga voor het mennen. Verschil tussen rijden en mennen is dat je bij het rijden ook de teugel van de hals afhoudt, dit is bij mennen natuurlijk niet het geval en heb je naar mijn idee puur en alleen kracht op de voorkant van de neus, dus qua sturen gewoon geen functie. Of dit echt klopt weet ik niet hoor, maar ik heb er over na zitten denken en dat lijkt me vrij logisch. Dus daarom ga ik waarschijnlijk toch voor kaakgekruisd en de versie van ideal heeft volgens mij een vrij snelle release :j

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:35

Hier een bitloze menner die vanalles heeft geprobeerd ;) ; kaakgekruist, werkt traag en blijft gauw strak 'hangen' (released slecht). Vooral als je paard/ pony een baard heeft.
Sidepull heb ik ook een poos mee gemend, maar was toch niet duidelijk genoeg (helemaal met wintervacht-hoofd :P Komt de druk niet goed door denk ik). Als pony liever andere plannen had, kon je niet goed genoeg corrigeren.

Nu men ik met 'zelfgemaakte' hackamores (gesloopt roosjesbit en gesloopte liverpool met riempjes eraan). En het werkt perfect! Het is duidelijk; druk erop en druk eraf, klaar. Geen 'ruis', vertraging of wat dan ook.
(Onder het zadel worden de pony's wel gewoon met sidepull gereden, maar voor de kar is toch andere koek, aangezien ze verder van je afstaan ;) ).

Afbeelding

Afbeelding

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 18:18

Maartje, ik dacht idd ook in die richting. Meen ook dat ik zoiets heb gelezen en dat daarom de sidepull als minder geschikt werd gezien

Jolinda, mbt de release maakt het volgens mij wel uit welk kruislings je gebruikt. Maar goed... ik heb in kruislings nog nauwelijks ervaring. Het er eentje gebruikt, maar vond die niet fijn werken. Was ook een zelfgemaakte dus dat kon daaraan liggen.
Heb er nu toch eentje besteld, dus nu probeer ik het eerst uit.
Anders kom ik terug bij jou voor een detailfoto :)

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:01

Haha, is goed ;-)

Succes ermee :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:09

Ik heb nu 2 pony's met sidepull gemend, ging eigenlijk altijd wel prima. Maar of het beter is dan kruislings weet ik niet. Ik ben een beetje huiverig voor een slechte release...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 18:58

Denk dat de release van het kopstel afhankelijk is. Voor mijn gevoel hebben de koorden een betere release dan de riempjes. (lijkt mij ook logisch)

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:11

Ik heb zelf nooit geprobeerd bitloos te mennen, dus geen ervaring. Wel enig inzicht in de theorie en hoe dingen werken. Wel onder de man verschillende bitloze dingen geprobeerd (sidepull, touwhalser, kaakgekruist, bloem).

Onder de man werken teugels en bithulpen anders dan aangespannen leidselhulpen. Onder de man maak je bv een ophouding, dat kan met mennen ook. Maar verder doe je onder de man heel veel met de positie van je hand: zijwaarts. Dat kan bij mennen niet. Daardoor komen hulpen anders door bij je paard. Bitten werken daardoor anders, en bitloos werkt dan ook anders. Je leidsels lopen immers door de ringen, en de afstand tussen jouw handen en zijn mond is veel groter.

Ik denk dat een sidepull niet goed zal werken, is gewoon niet duidelijk genoeg voor je paardje met mennen. Kin- of kaakgekruist misschien wel als je een goede release hebt. Ik denk dat een bloem of hackamore nog en duidelijkste is met mennen.

Het is misschien een goed idee om eerst zonder kar maar wel volledig tuig een paar keer te testen of je hulpen goed doorkomen. Je paardje moet net zo goed reageren als met bit. Want je wilt geen ongelukken met je paardje en de wagen in het verkeer straks...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Bitloos mennen: kruislings of Sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 14:19

Idd is dat ook mijn denkwijze. Heb dus inmiddels een kruislings.
Dat je eerst zonder wagen 'ment' is voor mij eerlijk gezegd nogal vanzelfsprekend.
Net zo goed reageren als met bit niet, gezien ik geen idee heb hoe ze met inspannen, 6 jaar geleden door vorige eigenaar, met bit reageerde. Ze heeft daarna nooit meer gewerkt.
Laat ik het erop houden dat ze gewoon correct moet reageren. :)