Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

 
Profiel   

Ik doe met het inspannen alles wat bokt verboden heeft. Als er eens een medebokker bij is dan roep ik ook 'ik zou heel bokt hier over me heen krijgen' :+ Want, ik doe het allemaal niet volgens het boekje, ik ben ronduit levensgevaarlijk bezig :j Ik vind zelf dat het allemaal wel meevalt. En ik vroeg me af of er toch stiekem niet wat meer bokkers zijn die het niet allemaal volgens het boekje doen.

Want wat doe ik, of beter gezegd, wat doe ik niet?

- Ik doe 9 van de 10 keer m'n pony alleen inspannen
- Pony staat eigenlijk altijd los (behalve als er iemand mee is).
- Volgorde, nouja volgens mij doe ik dat ook niet 'veilig'.
- Aftuigen, ik begin met het hoofdstel en doe dan z'n halster om er is dan wel iemand die 'm vasthout
- Hierna begin ik pas met de wagen los te maken.

En meneer zou overal naartoe kunnen rennen. Maar als hij los is (van de wagen) wil hij het liefst zo snel mogelijk naar de stal (staan we eigenlijk al). En op dat moment is het gras véél boeiender :+

Ik wil géén commentaar over dat ik zo levensgevaarlijk bezig ben. Dat geloof ik wel dat mensen dat wellicht zo vinden en ik ga er echt geen reet aan veranderen als ik hier halfbokt over me heen krijg dat ik gevaarlijk bezig ben. Dus bespaar je de moeite, ik weet wat de risico's zijn, die neem ik.

Reden van dit topic is om te vragen of er meerdere bokkers zijn die het niet volgens het boekje doen en die dat nu ook durven te zeggen. Ook een reden waarom ik geen commentaar hoef over dat het zo gevaarlijk is.

brand los!

edit: even wat verandert aan mijn formulering.


Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 30-08-13 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 22:47 



 
Profiel   

Ik span m'n pony in naast een doorgaande weg in de berm, daar is de uitgang van de wei nou eenmaal dus ik kan ook niet veel andere kanten op..
Meestal staat ze rustig te eten van de overheerlijke grasjes die in de berm natuurlijk altijd groener zijn dan in haar wei :+
Als dat niet t geval is heb ik haar vast aan de teugels die wel op de sulky liggen (optuigen doe ik wel in de wei)
Binnenkort gaan we de indeling van de wei veranderen waardoor ik haar wel in de wei kan inspannen.
Maar tot die tijd moet t nog even op deze manier :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 22:54 



 

Tja, ik deed het alleen inspannen en alleen op pad ook en met mijn shet, maar ook met mijn tuigtank. Er was simpelweg nooit een ander persoon aanwezig (grotendeels op wei met stallen gehouden) en je moet toch wat... Zeg wel eerlijk dat toen ik e.e.a. ging mankeren het eerste wat in niet meer deed, met de grote en kar op pad gaan, dat werd met een paar reumaklauwtjes levensgevaarlijk. Ik hield mijn teugels ook al niet volgens het achenbach systeem vast, maar aftuigen deed ik altijd als allereerste de kar losmaken, bij allebei, bracht paard/pony dan naar stal om de rest van het tuig te ontdoen en was dit paard helemaal klaar, zette ik de kar pas weg. Ik heb denk ik al te vaak een op hol geslagen paard met wagen gezien zonder iemand op de bok, vreselijkste wonden krijgen ze daarvan, mij niet gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 22:57 



 
Profiel   

De shetlander die ik verzorg span ik als ik alleen op stal ben, ook alleen in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:01 



 
Profiel   

Ok, dan géén commentaar, maar kun jij me dan uitleggen waarom je het bewust op een gevaarlijke manier wilt doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:06 



 
Profiel   

Yep, hier nog iemand.

Ik heb een paard met ataxie waar ik weinig meer mee kan maar nog wel af en toe mennen in de bak met mijn concourswagentje. Tenminste als ik haar regels in acht neem, en die zijn niet bepaald volgens het boekje:
* Tuig omdoen in de bak, oftewel op het zand omdat ze al een paar keer achterover gevallen is door het 'gevoel' van het tuig
* Staartriem mag daarom ook niet te strak
* Oogkleppen wordt ze niet blij van dus hebben we nu can't see backs
* Stang flipt ze ook van dus is het een gebroken menbit met kinketting geworden
* Zit het tuig erop dan lopen we eerst een paar rondjes totdat ze gewend is aan het gevoel van het tuig
* Inspannen doe ik helemaal alleen want ze wordt onrustig van mensen in de buurt.
* Het eerste rondje met de kar erachter moet ik naast haar lopen
* Ze kan in het begin maar een paar seconden stilstaan (evenwicht), dus opstappen op de kar moet snel gebeuren.
Zit ik en gaan we in de vooruit dan zie je niet dat het een paard met een gebrek is en loopt ze de sterren van de hemel. Oortjes erop en sjouwen, je ziet duidelijk dat ze er plezier in heeft. We genieten ongeveer 20 tot 30 minuten, daarna is het halthouden en staat ze als een huis totdat de kar erachter weg is en het tuig eraf.

In eerste instantie vonden de 'experts' het levensgevaarlijk hoe wij bezig waren maar nu is iedereen er aan gewend. Ik men uitsluitend als er wel iemand in de buurt is, mocht toch iets gebeuren dan is er tenminste hulp aanwezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:09 



 
Profiel   

Oreo schreef
Ok, dan géén commentaar, maar kun jij me dan uitleggen waarom je het bewust op een gevaarlijke manier wilt doen?


Ten eerste, vind ik het niet zo gevaarlijk als dat er vaak over gesproken wordt, iig, niet met deze pony, verschilt uiteraard ook per paard. Ten tweede, het gaat, tot op zekere hoogte, niet anders. Ik heb niks om 'm aan vast te zetten, ik heb eigenlijk nooit iemand om mij te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:14 



 
Profiel   

Oreo, je haalt me de woorden uit de mond.

TS: waarom vind jij dat je levensgevaarlijk bezig bent, want zo te lezen heb je controle genoeg over hetgeen je doet? Anders zou je het zo niet doen, tenzij je kickt op bewust risico's zoeken of wellicht met het idee je pony bomproof te maken.
Ik doe dingen ook anders dan "Bokt voorschrijft" (zoals jij dat noemt), maar ik zeg niet van mezelf dat ik "dus" levensgevaarlijk bezig ben. Als jij je daar prettig bij voelt en je hebt je pony onder alle omstandigheden onder controle moet je dat beslist blijven doen :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:16 



 
Profiel   

Ah, nee, ik vind niet dat ik levensgevaarlijk bezig ben :+ verkeerd geformuleerd, was ook grappend/sarcastisch bedoelt :+ . Maar volgens sommige (vele op bokt) worden over dit soort dingen vaak gezegd dat het levensgevaarlijk is. Stel dat mijn haflinger met haar huidige gedrag op een leeftijd was dat ze kon worden ingespannen (ze is nog maar een jaar) Dan zou ik het wél levensgevaarlijk vinden, beest kan nog amper stil staan en schrikt van alles. Maar met deze pony, nee vind ik het niet levensgevaarlijk, anders zou ik het niet doen op deze manier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:20 



 
Profiel   

@Gem je haalt de woorden uit mijn mond :P

Het verschilt toch enorm per pony of paard, situatie, stal, omgeving wat je al dan niet doet. Mijn huidige (D) pony had 2x met hulp voor de tweewieler gestaan en toen ben ik de 3e keer in mijn eentje het bos in gegaan. Niets stoer aan of levensgevaarlijk wat mij betreft. Maar met mijn vorige paard zou ik echt niet eens ooit op die gedachte gekomen zijn.

Maar.... met die vorige heb ik nooit een ongeluk gehad.... zal je zien dat het met deze wel een keer misgaat. Omdat ze een fijn menpaard is en betrouwbaar overkomt, dan zit je er toch denk ik dan net wat minder alert achter dan bij zo'n zenuwpees. Maar goed, time will tell (voorlopig geniet ik er elke keer van).

Met uitspannen ben ik overigens wel altijd erg van zsm wagen eraf. In wat voor omstandigheden dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:21 



 
Profiel   

Wat ik doe:

*alleen inspannen en hierbij staat paard los. (is hem wel zo geleerd bij het professionele beleer bedrijf.)
*alleen over de weg want ik heb hooguit 2 a 3x per jaar een groom mee.
*Ik draag geen cap
*moest van de week 5x afstappen in 1 ritje van 4,5km, want 1x doorgang versperd, 3x tuig verstellen (heb ik nieuw dus niet alles zit in 1x goed) 1x paard in steen getrapt.
*bij in steen strappen oest ik ook nog eens aan de achterkant van de wagen gaan kijken naar mijn hoevenkrabber die blijkbaar vleugeltjes had gekregen want in geen een zakje of laadje zat hij. En paard maar achterom kijken wat ik in vredesnaam aan het doen.

Maar ik zal echt nooit en te nimmer eerst mijn hoofdstel en leidsels afdoen en daarna pas de wagen afkoppelen.
Dat vind ik echt de goden verzoeken om een ongeluk want dan heb je ECHT niks meer te zeggen.
En ik rijd altijd braaf met zweep :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:30 



 
Profiel   

Het voordeel van "Bokt's boekje" :') , is dat je wel bewust nadenkt over hoe je iets (niet) doet. Of dat nu goed, fout, achterstevoren of op zijn kop is, maakt niet uit. Je denkt iig ná over hoe je het doet en je neemt het (n)ergens dus toch als een soort leidraad hoe je het (niet) doet :+ . (Begrijp je het nog :D ?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:35 



 
Profiel   

Dan doe ik alles wel heel erg verkeerd... Heb er nog nooit een expert bij gehad.
Allereerste keer tuig om: alleen gedaan
Slepen: alleen gedaan
Allereerste keer kar erachter: alleen gedaan
Bij het optuigen begin ik met het schoftje in plaats van het borststuk.
Tot nu toe heeft er 1 keer iemand bij op de kar gezeten (ik nu zo`n 15/20 keer), ik men met een hoofdstelletje zonder oogkleppenen en zonder stang (menhoofdstel past niet), zweep staat op de kar maar is nog nooit uit de zweephouder geweest.... (longeren doe ik ook zonder zweep)

Wel haal ik altijd eerst de wagen achter de pony weg voordat ik met aftuigen begin (ook verkeerde volgorde, doe het borststuk af na het hoofdstel)
De reden dat ik alles alleen doe is dat er niemand is om me te helpen. Pony is wel superbraaf en heeft er veel lol in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-13 23:46 



 
Profiel   

Gem schreef
Het voordeel van "Bokt's boekje" :') , is dat je wel bewust nadenkt over hoe je iets (niet) doet. Of dat nu goed, fout, achterstevoren of op zijn kop is, maakt niet uit. Je denkt iig ná over hoe je het doet en je neemt het (n)ergens dus toch als een soort leidraad hoe je het (niet) doet :+ . (Begrijp je het nog :D ?)


euhm... Ik denk het? :+

Ik zie overigens ook niet in waarom het, in mijn geval, perse veiliger is om eerst de wagen los te maken. Want als pony aan de kletter gaat met degene die meegaan (onervaren men mensen) of met z'n hoofdstel aan en z'n leidsels op z'n rug die misschien losraken en dan dat z'n benen er in verstrikt raken en met dat bit in z'n mond. Nee, dan liever dat halster met een touwtje.

Weet je, ik wéét niet eens hoe het 'volgens het boekje' moet, ik zit ook diep na te denken in welke volgorde ik het op menles heb geleerd (niet koetsiersbewijs)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 00:00 



 

Omdat als de pony onverwachts schrikt en aan de kletter slaat, heeft hij er een oncontroleerbaar aanhangsel achter hangen = de wagen. Pony raakt zo mogelijk in nog grotere paniek met alle ellende van dien, om over de vele wonden die echt nasty zijn nog maar te zwijgen. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn shet, toen er een meisje in de bak mee aan het oefenen was en omsloeg, meisje liet teugels los en pony een half rondje bak in blinde paniek ervandoor, met de sulky op zijn kant erachter, tot ik haar aan de overkant te pakken kreeg. Was vreselijk zielig om het bloed langs haar benen te zien druipen en het heeft echt maanden geduurd voordat sommige pas dicht waren en dat was maar een half rondje 20x40 mtr. bak. En dan heb ik het nog niet eens over de ongelukken op de marathons die ik heb gezien. een paard op hol met een kar erachter, zonder menner op de bok, daar is geen houden meer aan en echt levensgevaarlijk. Echt hoor; eerste wat je doet is kar los van paard, dan pas de rest, het gaat namelijk om dat cruciale moment dat jij bent afgestapt en er niemand op de bok zit, kan die beter in zijn leidsels verstrikt raken en klappen in zijn mond krijgen dan met halster en kar erachter alle kanten op stuiterend...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 00:31 



 
Profiel   

Ts, dat je jezelf in gevaar brengt moet je uiteraard zelf weten. Maar dat je omstanders en je eigen pony in gevaar brengt vind ik eigenlijk best, heel erg kwalijk.
Ik weet dat je geen commentaar wilt, maar als ik jou het hoofdstel af zie doen terwijl de kar er nog aan zit, ik ben normaal de rust zelve, maar dan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 00:44 



 
Profiel   

Is dit nou een stoer-doenerij topic? 'Kijk mij eens geweldig bezig wánt ik doe het niet zo als het volgens bokt moet, en ik schreeuw het ook van de daken, stoer hé?!'.
:=

Ga met de reacties van Gem mee. Ik snap wat je bedoeld TS, maar de vorm van je topic, nee sorry, da's totaal niet mijn stijl...............

uryanne schreef
Ts, dat je jezelf in gevaar brengt moet je uiteraard zelf weten. Maar dat je omstanders en je eigen pony in gevaar brengt vind ik eigenlijk best, heel erg kwalijk.
Ik weet dat je geen commentaar wilt, maar als ik jou het hoofdstel af zie doen terwijl de kar er nog aan zit, ik ben normaal de rust zelve, maar dan...

En hier kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn. Lekker eigenwijs zijn en wellicht zelf verongelukken........... kom je richting 'eigen schuld dikke bult'. Maar anderen in gevaar brengen, en dat dan eigenlijk ook nog bewust ook....

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 00:50 



 
Profiel   

Nee, absoluut niet bedoelt als stoer-doenerij topic. Meer een, bokt doet soms zo overdreven over als er 'iets' niet helemaal gaat zoals in het boekje (ook bij andere dingen trouwens, niet alleen op AR). Dat ik denk dat 9 van de 10 mensen niet eens meer durft te zeggen dat hij/zij het niet volgens het boekje doet. En ik vroeg me dus af of ik de enige ben die zich niet helemaal aan al die regels houd.

Ik breng naar mijn mening niemand in gevaar, mijn pony niet, mijzelf niet en ook de mensen die met mij mee zijn niet :) Dus ik breng niemand 'nog bewust ook' in gevaar, want er is naar mijn mening geen gevaar. Maar weet dat er mensen zijn die daar anders over denken.

En ik blijf er bij, dat als hij aan de kletter gaat, dan liever met halster dan met z'n hoofdstel en leidsels. Maar nogmaals, ik zie het gevaar er niet in. Wellicht bij een ander paard wel, maar niet bij deze pony. En natuurlijk, ieder paard kan schrikken, maar dat risico is naar mijn mening zo klein dat ik dat neem. Ik heb de pony al 15 jaar in mijn bezit, en ben oud en wijs genoeg om die inschatting te maken.

Edit: wat doen jullie dan met de leidsels? Laten jullie die gewoon op de wagen liggen? (helemaal link als de pony er vandoor gaat) Of zit er iemand op de wagen die de leidsels vast houdt? Vind ik ook erg link als de wagen half los zit en er dan iemand op zit. Of doen jullie die op z'n rug vastmaken (even de naam van die riem kwijt). En daar dan 'tijd aan verspillen' ipv je pony losmaken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 00:57 



 

Ik houd de leidsels meestal vast, of ik gooi ze in een bepaalde lus onder haar staartriem, zodat mocht ze in beweging komen ik die met 1 ruk in mijn handen en onder controle heb. Ik sta naast haar en loop voorlangs om haar heen om strengen los te maken en trek daarna het lamoen uit haar tuig. Dan pas krijgt ze van mij haar halster om (pony ervaart altijd erge jeuk van hoofdstel en dus mag ze die van mij dan als 1 na snelste uit) Maar EERST DIE KAR ERAF! Sorry voor de capslock, maar ik schrik nu toch echt van je "net doen of je het niet gelezen hebt, of dat er uberhaupt een kar achter je pony hangt" reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 02:04 



 
Profiel   

Citaat
Is dit nou een stoer-doenerij topic? 'Kijk mij eens geweldig bezig wánt ik doe het niet zo als het volgens bokt moet, en ik schreeuw het ook van de daken, stoer hé?!'.


Het is van mij uit eerder een groot frustratie punt dat altijd maar alleen rijden. Behave die cap dan :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 06:02 



 
Profiel   

Ik zit met open mond te lezen...
Alsof dit allemaal bokt-regel zijn.....

Ik zie een aantal belangrijke veiligheidspunten ertussen zitten.
Hoofdstel afdoen als de kar er nog achter hangt is daar 1 van.

Dat je niet rijd met groom en los inspant vind ik dan niet eens zo erg.

Ik heb een paar ongelukken zien gebeuren door het niet in acht nemen van een paar simpele veiligheidspunten.

Bijvoorbeeld te druk aan het kletsen/roken dat er een streng vergeten word los te halen en dan het paard voor de wagen weghalen.
Je wilt niet weten wat er dan gebeurd of kan gebeuren. Tuig en Kar naar de donder, paard was gelukkig nog heel.

Paard aan een halster vastzetten met de kar erachter. (en dat de eigenaar dan even weg loopt) Paard schuurt halster af en gaat ervandoor. Paard was er dit keer niet zo gelukkig vanaf gekomen.....

Ik hou mij liever aan wat bepaalde veiligheidsregels.
volgorde van optuigen, plaats van optuigen, dat maakt mij niets uit.

Maar zodra de wagen in beeld komt is het eerst de strengen, dan de rest vastmaken.
Bij voorkeur iemand die ervoor staat.
Bij terugkomst eerst de wagen los en dan gaat bij mij ook meteen het hoofdstel eraf.
Maar ten aller tijde eerst die wagen eraf.

Daarna heb ik tijd voor kletspraatjes, gekkigheid en alle andere dingen.

Bedenk dat je zelf verantwoordelijk bent voor de veiligheid van je paard en je omgeving.
Als je eigen veiligheid je geen zier kan schelen, denk dan in ieder geval aan die van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 06:47 



 
Profiel   

Citaat
Bedenk dat je zelf verantwoordelijk bent voor de veiligheid van je paard en je omgeving.
Als je eigen veiligheid je geen zier kan schelen, denk dan in ieder geval aan die van je paard.


_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 07:47 



 
Profiel   

Sabbientje schreef
Ik zit met open mond te lezen...
Alsof dit allemaal bokt-regel zijn.....

Ik zie een aantal belangrijke veiligheidspunten ertussen zitten.
Hoofdstel afdoen als de kar er nog achter hangt is daar 1 van.

Dat je niet rijd met groom en los inspant vind ik dan niet eens zo erg.

Ik heb een paar ongelukken zien gebeuren door het niet in acht nemen van een paar simpele veiligheidspunten.

Bijvoorbeeld te druk aan het kletsen/roken dat er een streng vergeten word los te halen en dan het paard voor de wagen weghalen.
Je wilt niet weten wat er dan gebeurd of kan gebeuren. Tuig en Kar naar de donder, paard was gelukkig nog heel.

Paard aan een halster vastzetten met de kar erachter. (en dat de eigenaar dan even weg loopt) Paard schuurt halster af en gaat ervandoor. Paard was er dit keer niet zo gelukkig vanaf gekomen.....

Ik hou mij liever aan wat bepaalde veiligheidsregels.
volgorde van optuigen, plaats van optuigen, dat maakt mij niets uit.

Maar zodra de wagen in beeld komt is het eerst de strengen, dan de rest vastmaken.
Bij voorkeur iemand die ervoor staat.
Bij terugkomst eerst de wagen los en dan gaat bij mij ook meteen het hoofdstel eraf.
Maar ten aller tijde eerst die wagen eraf.

Daarna heb ik tijd voor kletspraatjes, gekkigheid en alle andere dingen.

Bedenk dat je zelf verantwoordelijk bent voor de veiligheid van je paard en je omgeving.
Als je eigen veiligheid je geen zier kan schelen, denk dan in ieder geval aan die van je paard.


Helemaal mee eens. Komt op mij toch echt over als stoerdoenerij. En anders... :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 07:50 



 
Profiel   

Kan ik me ook dood aan ergeren op wedstrijden of als je ritten maakt, van die stoere types die de regels aan hun laars lappen. HEb het ook vaak genoeg fout zien gaan (paarden met wagen aan de kletter zonder menner erop e.d.) nou dan ben je dus knap de pineut als jij met je paard op hetzelfde veld bent....

Geen commentaar mogen leveren op een topic vind ik trouwens vrij :x want waar heb je topics voor. Maar goed. Zal me verder inhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 07:57 



 
Profiel   

Het enige wat ik niet volgens het boekje doe is een groom mee 9 van de 10 keer dat ik op pad ga.
Er gaan meestal mensen mee die er geen verstand van hebben als er persé iemand mee zou moeten en wat heb je daar aan op het moment als het fout gaat? Zij weten niet wat te doen en je moet alles zeggen en het liefst dan ook nog voordoen. Niet echt ideaal dus.
Verder doe ik alles wel op volgorde met in- en uitspannen. Moet er niet aan denken dat het paard zou schrikken met een halster om en de kar er nog vast achter...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-13 08:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen