Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maiska

Berichten: 1317
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Middelstum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:25

Ik doe hetbook niet volgens het boekje.
Sterker nog, heb onze shet (nu van mijn moeder) zelf beleerd zonder goede ervaring te hebben. Mennen kon ik al wel maar niet aachenbach oid. Verder wel genoeg kennis van paarden hoor ;) mams heeft er nu een superpaardje aan.

Met inspannen deed ik het ook niet volgens het boekje. Wel met zn tweeen voor de veiligheid. Sinds mams haar koetsiersbewijs heeft(in duitsland behaald, dus op de duitse manier) ben ik aachenbach aan het leren. En natuurlijk de regels van het inspannen etc. Moet zeggen dat het wennen was maar zeker een meerwaarde wat betreft veiligheid en verstandig omgaan met je paardje, paard weet ook beter hoe en wat omdat alles op volgorde gaat etc.

Snap overigens niet dat je het niet "durft" te zeggen ts, zo raar is het niet. Dat je het op bokt durft te zetten vind ik dan wel weer heel veel lef hebben ;)
Ben van mening dat als je je paard goed kent en de basis rustig opbouwt, het beleren goed zou moeten gaan. mijn ouders hebben nu een welshje weggebracht om te beleren voor de kar. Basis en tuig kent hij. Echter zou ik het met hem nooit aandurven zelf verder te beleren. Daar moet een prof naar kijken en alles op de officiele manier leren ;) ook het latere mennen zal met hem serieuzer moeten dan "op zn jan boerenfluitjes" zoals ik het noem ;) dat durf ik met hem niet aan, zit teveel technisch werk aan en die ervaring heb ik gewoon niet. Inspannen idem, volgens het boekje ;)

Edit; patricia86, goed idee zon hangertje met naam en adres eraan aan het tuig! Dat is ook ohz buiten handig. Stom dat ik daar nooit aan gedacht heb ;)
Laatst bijgewerkt door Maiska op 31-08-13 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:28

Als ik schrijf wat ik wel via het boekje doe, ben ik eerder klaar ;)

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:37

Ik ben een echte leek wat mennen betreft :o, maar zou iemand mij kunnen uitleggen waarom het zo gevaarlijk is het hoofdstel er eerst af te halen zonder de kar uit te spannen?
Is dat dan voor het paard een teken om er vandoor te gaan?
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid. :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:40

Geen teken om te gaan, maar áls ie gaat, heb je niks meer in te brengen

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:41

StellaMay schreef:
Ik ben een echte leek wat mennen betreft :o, maar zou iemand mij kunnen uitleggen waarom het zo gevaarlijk is het hoofdstel er eerst af te halen zonder de kar uit te spannen?
Is dat dan voor het paard een teken om er vandoor te gaan?
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid. :)


Als een paard ervandoor gaat op het moment dat het hoofdstel af is, dan heb je niets meer om vast te pakken. Je verliest dan compleet de controle over je paard (je hebt geen stuur). Een paard kan er natuurlijk altijd vandoor gaan, maar dan liever zonder kar erachter.. Je kunt je misschien wel voorstellen dat een stuurloos paard met een kar erachter nóg gevaarlijker is dan zonder kar...

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:51

Ingrid_92 schreef:
StellaMay schreef:
Ik ben een echte leek wat mennen betreft :o, maar zou iemand mij kunnen uitleggen waarom het zo gevaarlijk is het hoofdstel er eerst af te halen zonder de kar uit te spannen?
Is dat dan voor het paard een teken om er vandoor te gaan?
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid. :)


Als een paard ervandoor gaat op het moment dat het hoofdstel af is, dan heb je niets meer om vast te pakken. Je verliest dan compleet de controle over je paard (je hebt geen stuur). Een paard kan er natuurlijk altijd vandoor gaan, maar dan liever zonder kar erachter.. Je kunt je misschien wel voorstellen dat een stuurloos paard met een kar erachter nóg gevaarlijker is dan zonder kar...


Een paard die op hol slaat met een kar erachter is inderdaad erg gevaarlijk, dat heb ik een keer meegemaakt, maar dan met zo'n grote huifkar. Verschrikkelijk.
Ik snapte alleen even het verband tussen hoofdstel af en om even niet, maar nu wel. Bedankt voor de duidelijke en makkelijke uitleg :j

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:01

Kar gaat als laatste er aan en als eerste er af, ik laat hem nooit los met de kar er achter, verder doe ik alles alleen en heb ik hem tijdens een ritje wel eens uitgespannen om te gaan zwemmen :+

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:11

En sommige paarden hebben ook geen idee dat er wat achter ze hangt tot de oogkleppen afgaan

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:17

Napie schreef:
En sommige paarden hebben ook geen idee dat er wat achter ze hangt tot de oogkleppen afgaan



Die gebruik ik ook niet

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:02

Ik heb met verbazing dit topic zitten lezen.
Het geeft mij idee dat jullie vergeten dat alle paarden en pony´s kunnen schrikken en vluchtdieren zijn.
Begrijp best als je geen groom hebt, dat je dan alleen inspant, maar ook dan veiligheid voor alles.
en vergeet niet als je paard/pony er vandoor gaat met een kar erachter aan dat de ellende vaak niet alleen voor jezelf is, maar ook voor een ander.
Ik begrijp uit de meeste verhalen, dat het tot nu toe goed is gegaan, en geloof mij het gaat een keer fout, en dan zal je terug denken aan dit topic :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:14

kiss schreef:
en vergeet niet als je paard/pony er vandoor gaat met een kar erachter aan dat de ellende vaak niet alleen voor jezelf is, maar ook voor een ander.


dat ik precies ook wat ik met mijn voorbeeld bedoelde, dat jij onvoorzichtig bent of teveel vertrouwen hebt kan voor een ander heel veel ellende geven...

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:44

Ik rij altijd door rood licht, ga over fietspaden met de auto en zebrapaden scheur ik met 100km per uur overheen..liefst als er mensen lopen

Zouden mensen dit dan ook normaal vinden?

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:53

Waarom zou ik mee rijden ik snap het gemak van je manier van doen wel. Maar snap jij ook het punt wat sommige hier maken. Stel dat! ... Kijk risico is er altijd maar je kan wel proberen het risico zo laag mogelijk te houden.
Maartje1990 schreef:
Zoals ik aangaf. Ik weet wat het risico is, maar denk dat die net zo groot of klein is dan als ik begin met de wagen. Iedere bokker die roept of vindt dat ik gevaarlijk bezig ben nodig ik van harte uit eens een menritje met mij mee te komen maken. En dan mag je dan, na het gezien te hebben, zeggen wat je er van vindt. Hier in het topic heb ik Speciefiek qangegeven dit niet te doen. Reden voor het openen van dit topic is om te kijken of er meer mensen zijn, die wellixht niet alle regela volgen. En als meteen weer een heleboel mensen hier over vallen, dan houden die zich stil. Dus nogmaals, graag geen commentaar dat het gevaarlijk is. Kom eerst een keer mee dan.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:56

Met "een keer mee komen rijden" kun je alleen aantonen dat jij je pony onder controle heb, of dat hij überbraaf is. Niet dat je veilig bezig bent.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:16

Gem schreef:
Met "een keer mee komen rijden" kun je alleen aantonen dat jij je pony onder controle heb, of dat hij überbraaf is. Niet dat je veilig bezig bent.


Dat beweer ik ook niet. Enige dat ii zeg is dat ik niet (vind) gevaarlijk bezig ben. En dat zie je dan wellicht wel. Maar nogmaals, ik heb dit topic niet als discussietopic geopend of dat dit nu wel of niet gevaarlijk is. Heb dit geopend met de vraag wie er nog meer dingen doen die niet volgens het boekje zijn.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:28

Tsja, als je zo'n topic opent, dan kún je gewoon discussie verwachten. En dat wist en weet jij zelf ook dondersgoed!

ik snap werkelijk écht waar niet waarom de meest belangrijke, essentiele veiligheidsvoorschriften ook maar aan je laars worden gelapt, echt niet. Als je nou zegt: 'dat is een hoop meer werk, tijd en gedoe', maar zelfs dat niet. Onder 'niet alles volgens het boekje' (en dat heeft niets met bokt te maken! vraag het oude rotten in het vak die nooit van bokt hebben gehoord, kijk eens wat die zeggen) versta ik 'omdat ............ doe ik eerst het schofttuig en dan pas het borsttuig om' of dat soort dingen.

- andere volgorde van tuig opleggen? pff prima. Ik doe haar op de wei al het menhoofdstel in, en leidt haar naar huis naar de menwagen aan zo'n koeienband. Hoef ik daar niet te staan prutsen met halster af en hoofdstel om.
- alleen inspannen............ doe ik ook heel erg vaak. Zij het alleen bij ervaren, goed beleerde en vertrouwde dieren. Wél staan ze dan vast.
- Alleen mennen........... doe ik ook zo vaak. Anders blijft er nog maar erg weinig over om te rijden. Wel houd ik rekening met de wegen en route's die ik ga rijden. Ik probeer onoverzichtelijke kruisingen te vermijden. Want no way dat ik zomaar van de bok kom in mijn eentje, zonder groom.

maar........ het hoofdstel bij een ingespannen paard afhalen......... echt waar, wát voor voordeel kan er nou zijn om dat te doen? En wát voor moeite is het nou, om éérst die wagen er af te halen en dán het hoofdstel af te nemen?

Het valt mij idd ook op dat sommigen hier over hun paard spreken als 'doodbraaf' '100% bomproof', 'doet nooooit wat'.
Hej maar mensen............. het blijven wel dieren hé. Het zijn geen fietsen of auto's.........
Zo'n doodmakke en brave shet heb ik ook hoor. In 7 jaar tijd niets aan de hand, helemaal niets, nada noppes, geen stap verkeerd gedaan.
maar die keer dát zij aan de kletter ging............. ging ze toch echt behoorlijk hard en was er behoorlijk wat schade zowel aan wagen, aan pony, en aan materiaal van derden (geparkeerde auto's etc.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:21

JoyCiej007 schreef:
Tsja, als je zo'n topic opent, dan kún je gewoon discussie verwachten. En dat wist en weet jij zelf ook dondersgoed!

ik snap werkelijk écht waar niet waarom de meest belangrijke, essentiele veiligheidsvoorschriften ook maar aan je laars worden gelapt, echt niet. Als je nou zegt: 'dat is een hoop meer werk, tijd en gedoe', maar zelfs dat niet. Onder 'niet alles volgens het boekje' (en dat heeft niets met bokt te maken! vraag het oude rotten in het vak die nooit van bokt hebben gehoord, kijk eens wat die zeggen) versta ik 'omdat ............ doe ik eerst het schofttuig en dan pas het borsttuig om' of dat soort dingen.

- andere volgorde van tuig opleggen? pff prima. Ik doe haar op de wei al het menhoofdstel in, en leidt haar naar huis naar de menwagen aan zo'n koeienband. Hoef ik daar niet te staan prutsen met halster af en hoofdstel om.
- alleen inspannen............ doe ik ook heel erg vaak. Zij het alleen bij ervaren, goed beleerde en vertrouwde dieren. Wél staan ze dan vast.
- Alleen mennen........... doe ik ook zo vaak. Anders blijft er nog maar erg weinig over om te rijden. Wel houd ik rekening met de wegen en route's die ik ga rijden. Ik probeer onoverzichtelijke kruisingen te vermijden. Want no way dat ik zomaar van de bok kom in mijn eentje, zonder groom.

maar........ het hoofdstel bij een ingespannen paard afhalen......... echt waar, wát voor voordeel kan er nou zijn om dat te doen? En wát voor moeite is het nou, om éérst die wagen er af te halen en dán het hoofdstel af te nemen?

Het valt mij idd ook op dat sommigen hier over hun paard spreken als 'doodbraaf' '100% bomproof', 'doet nooooit wat'.
Hej maar mensen............. het blijven wel dieren hé. Het zijn geen fietsen of auto's.........
Zo'n doodmakke en brave shet heb ik ook hoor. In 7 jaar tijd niets aan de hand, helemaal niets, nada noppes, geen stap verkeerd gedaan.
maar die keer dát zij aan de kletter ging............. ging ze toch echt behoorlijk hard en was er behoorlijk wat schade zowel aan wagen, aan pony, en aan materiaal van derden (geparkeerde auto's etc.).


Precies! Dat bedoel ik nu ook al de hele tijd te zeggen tegen TS! Mijn shet heeft ook nog nooit een stap verkeerd gezet, ook niet toen dus die keer de sulky omviel door slechte stuurmanskunsten van de menner (zaten ook niet voor niets in de bak,, mocht van mij oefenen). Maar verwacht nou niet als in volle vaart de kar tegen je pony aanknalt, die dan stilgaat staan, om braaf op de baas te wachten, dat is pure, blinde paniek. Kon haar na dat halve rondje bak amper stoppen, die had haar eigen hartstikke dood gelopen, als ik er niet had gestaan. Om uiteindelijk maanden erna nog steeds niet helemaal genezen te zijn en dat was dus in een semi veilige omgeving van de rijbak en niemand had dit kunnen voorkomen.
Vind het knap schofterig als dit soort situaties doelbewust in de hand worden gewerkt en klinkt hard, maar uiteindelijk doe je dit wel TS, omdat je niets wilt aannemen van een ander. En als het nu 1 persoon was die dat zei begrijp ik het ook nog, maar we zeggen het allemaal, terwijl we dus ook allemaal net zo veel zaken niet volgens het boekje doen, zo begrijpen wij tenminste ook allemaal dat je het nooit voor de 100% in de hand hebt, voorkomen is beter dan genezen, wat nu als er een etterletter een rotje onder je paard gooit als jij net zijn hoofdstel hebt afgedaan? Dan hoop ik toch echt voor je omgeving dat jijzelf als eerste ondersteboven gereden word door je combinatie..

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:41

Ik heb veel verschillende paarden in handen (niet voor de wagen, beroepsmatig als hoefsmid). En waar heb je het vaakst rottigheid mee? Juist, die hele brave! Soms ook hele stomme dingen wat echt niet komt omdat een paard stout of gemeen is (voorbeeldje: heel braaf groot paard, staat slapend met zijn voorbeen tussen mijn benen, tilt in gedachten zijn andere voorbeen op om een vliegje weg te jagen, maar als er dan 700 kg paard naar beneden komt ben je dus echt niet blij).

Ik doe het wel voor 99% volgens het boekje. Ja, ik leg eerst m'n schoftje + rugriem er op en dan m'n borst tuig ipv andersom, maar dat maakt voor de veiligheid niets uit.
Maar heb er met inspannen altijd iemand voor staan of ik heb ze vast staan aan een halsband. Netjes beide strengen vast en dan pas de rest.
Bij uitspannen net zo, iemand er voor en als ik dat niet heb afstappen en meteen halsband om. Dan uitspannen en daarna pas tuig af.
Ik ga nooit alleen de weg op, groom op de wagen of op de fiets mee.
Thuis train ik ook alleen als er iemand bij is. Met jonge pony's dat er echt iemand op het land is, met mijn wedstrijd pony's vind ik het ook goed als er iemand in de buurt is die wat klusjes aan het doen is die die zo kan laten vallen.
Rij ook altijd met cap, (indoor)marathons zelfs met body-protector, langs de weg met een oranje hesje aan.

Ik weet wat er fout kan gaan en probeer de risico's zo klein mogelijk te maken. En krijg dus ook echt jeuk van mensen die dat niet doen.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:25

Ik weet heel goed wat men als 'gevaarlijk' ziet. En ook dat heel veel mensen dat zo zien. Echter kent niemand van jullie mijn pony, weet niemand waar ik met mijn pony sta en dus weet niemand of er überhaupt mensen in de buurt zijn die 'gevaar' lopen. Weet niemand of ik op een open veld sta waar m'n pony overal naartoe kan rennen of dat het in een afgesloten of bijna afgesloten plaats is. En ook weet niemand of ik het wel op de 'juiste' manier heb geprobeerd of dat ik niet eerst het hoofdstel aanhad + tuig alvorens hem aan de wagen te zetten. Ik heb deze pony al 15 jaar, ik ken de omstandigheden waarin ik hem optuig en ik weet welke mogelijkheden ik heb en welke ik niet heb, jullie niet. Dus nogmaals, kom eens langs en oordeel dan. Kunnen we er dan over discussiëren, maar zoals ik ook al in de OP aangaf, wat jullie ook zeggen, ik ga er niks aan veranderen. Dus bespaar je de moeite om zo'n uitgebreide post te typen waarin je aangeeft hoe gevaarlijk het wel niet is, zoals ik aangaf, ik weet dat mensen het gevaarlijk vinden. En dan kun je me schofterig of arrogant vinden of gewoon een idioot, ik kan er toch niet wakker om liggen. Ik weet hoe ik met mijn paarden omga en ik doe dat in de naar mijn beste manier van veiligheid. En daarmee zijn jullie het blijkbaar niet eens. Prima. Let's agree to disagree :)

En dit is de laatste post waarin ik er op reageer. Wil je toch nog een uitgebreide post typen en wil je dat ik reageer, dan via pb. :)

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:29

Ben dan toch echt benieuwd of je de veiligheidsregels wat betreft autorijden ook aan je laars lapt.
Want een gevaar op de weg is en blijft een gevaar op de weg, dus jij met je pony ook

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:37

Maartje, wat wij wel weten is dat jou pony een pony/paard is, en geen fiets, auto, machine of computer die enkel reageert als jij iets doet of op een knopje drukt. Dat is toch al voldoende, of niet?

Hier roepen de oude boeren, die vroeger nog met paarden werkten: 'het braafste paard is je grootste vijand'. En werkelijk, ze hebben 't nog bij het juiste end ook nog. En helaas, zijn er nog altijd mensen die dit soort 'boerenwijsheden' in twijfel trekken, en het dan maar aan den lijve ooit echt zullen ondervinden.

Een ongeluk zit idd vaak in een klein hoekje. Maar van dat hoekje kun je ook een veel grotere hoek maken, door (hetzij uit eigenwijsheid, hetzij uit onkunde) bepaalde veiligheidsvoorschriften die écht niet voor niets ooit zijn uitgevonden, gewoon maar aan je laars te lappen.

En of je nou in the middle of nowhere op een open veld bezig bent met in/uitspannen/mennen of whatever, ook jij weet vast wel dat een paard in blinde paniek (met of zonder wagen achter zich) dan ineens toch wel héel erg snel honderden meters, soms zelfs kilometers kan afleggen. En daarbij geen rekening zal houden met een wagen achter zich, of met ander verkeer....

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:45

Wat is het doel van je topic? Dan doe je het toch niet volgens de regels? Niemand gaat je verplichten om het wel te doen, ook bokt niet. Iedereen doet wel eens iets wat niet 'volgens het boekje' is. Maar het enige ding wat we dan allemaal gemeen hebben is dat we niet moeten miepen als het mis gaat, heel simpel. En als dat het enkel een paard is gaat het nog, mennen tja daar komt vaak net wat meer schade bij kijken. Maar zolang je niet komt miepen als het mis gaat is het toch helemaal goed?

welsh4span

Berichten: 58
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: eerbeek

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:01

ik doe ook niet alles volgens het boekje maar er gaat GEEN pony voor de kar voordat er een hoofdstel en leidsels aan zitten.
HOE WIL JIJ JE AANSPANNING TEGENHOUDEN ZONDER HOOFDSTEL EN LEIDSEL

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:06

welsh4span schreef:
ik doe ook niet alles volgens het boekje maar er gaat GEEN pony voor de kar voordat er een hoofdstel en leidsels aan zitten.
HOE WIL JIJ JE AANSPANNING TEGENHOUDEN ZONDER HOOFDSTEL EN LEIDSEL


Ik denk dat sommigen daar geen antwoord op zullen en kunnen geven, omdat zij menen dat de hele situatie van paard aan de kletter/in paniek/vluchtreactie niet zal voor komen bij hun paard, als ik hier sommige reacties in dit topic lees.... ?

Of zoiets?! :=

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:33

Maartje, en de andere simpele zielen wat willen julli nou bewijzen. het gaat namelijk niet om jullie, maar om de paardensport in het algemeen en het imago en de veiligheid hiervan.
Niemand zal al de goede dingen zien die iedereen doet met een paard/pony.
Maar iedereen ziet wel de fouten en ongelukken die er gebeuren, hierdoor krijgt onze mooie paardensport een verkeerd imago, dat betekent dat je straks nergens meer kan rijden, behalve thuis op je wei als je die al hebt.
en dan heb ik het nog niet over wat je een ander aan kan doen door je stommiteiten!
^)