tweespan hangt tegen elkaar en disselboom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valuna
Berichten: 485
Geregistreerd: 25-12-13

tweespan hangt tegen elkaar en disselboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 00:16

Hallo Bokers,

wij zitten met een probleem met de ponys waar wij mee mennen.

vrijdag en vandaag hadden wij de ponys voor de kar gehad maar ze gingen allebei naar binnen hangen
in draf, ( zie foto)als ze gewoon stappen staan ze wel recht voor de kar. de vos had heel vaak ook zijn hoofd rechtsom, dus niet recht voorruit op deze foto niet.
weet iemand hoe dit kan? en wat we er aan kunnen doen.

zo lopen er altijd zo voor.
het enige verschil wat wij kunnen bedenken is dat ze nu geen ijzers onder hadden.

Afbeelding

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:28

Dit is photoshop toch? Huh? :wow: Dit heb ik echt nog nooit gezien, ben benieuwd of iemand hier de oorzaak en oplossing kent. :j :oo

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:29

Weet dat mijn vzponnies ook wel samen voor de kar af en toe tegen elkaar aan wilden duwen, maar zo erg..

Is alles goed met je tuig/kar?

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:30

Ja same here, ben erg benieuwd. Ik heb dit echt nog nooit gezien! :oo

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:30

Ze lopen zo >;) *zoekt sporen van photoshop*

Valuna
Berichten: 485
Geregistreerd: 25-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 00:32

helaas geen photoshop... is echt heel erg zijn ook paar keer uitgegleden met benen ( niet gevallen ) dus veel gestapt.

we hebben als nagelopen met tuig.. maar niks kunnen vinden wat anders is dan anders

Valuna
Berichten: 485
Geregistreerd: 25-12-13

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 00:34

ze draven zo. lopen doen ze wel normaal

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:34

Jeetje raar zeg!

Heb je er een cavalettie achter hangen? Die staan er om bekend om met dubbel span uit balans te hangen.

Dit duwt de pony's omlaag zegmaar...
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 17-02-14 00:36, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:34

Maar er is ook niks wat ik me kan bedenken of waarvan ik denk dat zou wellicht wel kunnen... ik snap er echt niks van!

Valuna
Berichten: 485
Geregistreerd: 25-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 00:37

we hebben ze op een moment ook andersom gezet en toen hing die vos nog steeds dezelfde kant op maar nu dus naar buiten toe.. en het hoofd rechtsom

Edit: wij snappen er zelf ook niks van vandaar dat het hier staat :o

Evelinee_

Berichten: 557
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:39

Hoi!

Och ik ken het probleem! Mijn shetten deden dit ook erg vaak! Eingelijk net zo heftig als die van jou. Alleen op de weg, in het weiland liepen ze gewoon los van elkaar.

Je moet gaan proberen te spelen met je leidselvoering, zodat je eigenlijk van allebei stelling naar binnen vraagt.
Daarnaast hielp het bij mij op ze om te spannen, daarna liepen ze volledig uit elkaar :Y) Ik vond dat beter dan helemaal stuurloos te zijn :)

Wat wij wilde proberen (nooit gedaan) is borstels aan de langboom te monteren. Zo krijgen ze een vervelende prikkel als ze te dicht tegen de langboom aan lopen.

Misschien heb je er wat aan :) !

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:40

Lastig te zien. Maar als de ponys normaal gewoon goed samen spannen, dan lijkt me dat er iets echt niet fijn zit voor ze.

Zo van de foto gezien lijken de leidsels wat vreemd te zitten. Waar 'kruisen' de leidsels? Van de mond van de ene pony naar devhals van de andere? Of eerst naar oog op riem over de hals, en dan kruisen?

Maar het lijkt me een optuig/inspan probleem, anders verwacht je mogelijk een probleem bij 1 pony, maar niet bij beide.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 17-02-14 01:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelinee_

Berichten: 557
Geregistreerd: 16-11-08

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:42

Helaas waren mijn pony's echt goed in gespannen. Toch deden ze het net zo heftig als hierboven op de foto te zien is!

Ik zie niets verkeerd aan de foto qua optuig/inspan problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:43

Zou het kunnen dat je de leidsels niet goed afgesteld hebt?

Evelinee_

Berichten: 557
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:47

http://www.youtube.com/watch?v=6UuiL4-RGJc

Sorry hoor dat ik blijf posten :Y)

Hierboven is te zien dat ik de shetten heb omgespannen. De linkershet heeft nu mooi stelling naar binnen waardoor hij niet gaat hangen. De rechterpony is helemaal mooi recht.

Dit heeft voor mij gelukkig goed uitgepakt.

Komt het bij jou ook alleen voor op de weg? Of ook bijvoorbeeld in de bak/weiland?

Valuna
Berichten: 485
Geregistreerd: 25-12-13

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 00:53

we hebben ze in gespannen zo als we het altijd doen er is niks verandert voor zo ver wij dat konden zien.
en het was op twee verschillende dagen.

we mennen er nu denk ik 2 jaar mee en nog nooit gebeurt.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:56

Pff..
wat een disbalans.
als eerste controleer of je boom in balans blijft in draf, haalt deze iets uit waardoor ze totaal uit stelling lopen?
Als tweede,
(draai de span even tijdelijk om en ) werk aan de stelling.
Ik kan nergens zien aan je tuig dat er iets verkeerd is. Misschien toch iets verkeerd met ze in stelling vragen en leunen ze nu gewoon?
Even hard werken met die twee! en ook los van de koets werken met lange lijnen met hun twee naast elkaar is een fijne manier om flink stelling te vragen en ze weer in balans te krijgen :j


(Daarbij kan het hoogte verschil van je pony's nog wel eens invloed hebben op naar binnen leunen, maar het verschil is volgens mij amper.. en dan hadden ze dat voorheen ook wel gedaan. Dus dit zal ik nu niet als een reden geven)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 17-02-14 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:56

Toch vreemd. Ik hoop dat je de oplossing vindt, en ben benieuwd wat het dan was.
Ik heb wel eens ponys zo zien lopen, maar daar zat de leidsel van die pony (een uit dubbelspan dus) on de langboom geslagen aan de voorkant. Stuurloos, pijnlijk voor de pony en link. Maar dat is hier iig duidelijk niet.

Ook wel eens gezien dat 2 ponys vreemd liepen, naar daar waren de kettingen van de borsttuigen naar de langboom te kort. Dat lijkt hier ook niet echt.

Het verwisselen van de hoofdstellen kan ik me nog bedenken, dat de ponys dus per ongeluk elkaars hoofdstel om hebben.

Maar ook dat lijkt me uitgesloten als jullie het tuig gecheckt hebben.

Lopen deze ponys al lang samen?

AFCAAFCA
Berichten: 467
Geregistreerd: 04-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:58

Kan me niet voorstellen dat er geen oorzaak zit in het tuig/kar.
Lijkt wel alsof de pony's helemaal scheef 'getrokken' worden.
Zou het toch door iemand na laten kijken ( tuigmaker o.i.d.) .
Ik zou er namelijk niet vrolijk van worden als mijn pony's zo scheef zouden lopen.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:00

AFCAAFCA schreef:
Kan me niet voorstellen dat er geen oorzaak zit in het tuig/kar.
Lijkt wel alsof de pony's helemaal scheef 'getrokken' worden.
Zou het toch door iemand na laten kijken ( tuigmaker o.i.d.) .
Ik zou er namelijk niet vrolijk van worden als mijn pony's zo scheef zouden lopen.


Het is moeilijk, op de foto lijkt alles oke.
maar inderdaad draf is een groot verschil met stap als je ingespannen rijdt.
Je tuig hoeft maar net wat anders te zitten of je boom heeft toch wat raars, en je veroorzaakt dit in draf...
(door te krap gesteld etc.)

Ik vind het gewoon eng dat het zo erg is.
Ken er inderdaad die gewoon lak hebben aan stelling, maar zo extreem?
Dit ziet er niet meer uit aan lak aan stelling hebben maar eerder gedwongen worden zo te lopen..

Misschien is inderdaad hulp zoeken echt nodig :j

Valuna
Berichten: 485
Geregistreerd: 25-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 01:12

KingYasFenn schreef:
Pff..
wat een disbalans.
als eerste controleer of je boom in balans blijft in draf, haalt deze iets uit waardoor ze totaal uit stelling lopen?
Als tweede,
(draai de span even tijdelijk om en ) werk aan de stelling.
Ik kan nergens zien aan je tuig dat er iets verkeerd is. Misschien toch iets verkeerd met ze in stelling vragen en leunen ze nu gewoon?
Even hard werken met die twee! en ook los van de koets werken met lange lijnen met hun twee naast elkaar is een fijne manier om flink stelling te vragen en ze weer in balans te krijgen :j


(Daarbij kan het hoogte verschil van je pony's nog wel eens invloed hebben op naar binnen leunen, maar het verschil is volgens mij amper.. en dan hadden ze dat voorheen ook wel gedaan. Dus dit zal ik nu niet als een reden geven)



we hebben ze na een tijdje ook omgedraaid de bonte liep toen bijna goed maar de vos liep stuk naast te kar ( nog steeds linksom hangend )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:14

Onlangs het tuig gepoetst? ik kan alleen bedenken dat de leidsels verkeerd zijn afgesteld anders kunnen ze nooit zo anders lopen als ze anders doen.

Valuna
Berichten: 485
Geregistreerd: 25-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 01:15

we zullen alles van de kar/tuig/leidsels nog eens goed na lopen en als we er zelf niks aan vinden idd maar hulp zoeken want dit is niet te doen

de pony's zijn zowieso 2 jaar samen misschien wel langer

ze hebben allebei hun eigen hoofdstel, de een heeft een iets bredere neusriem dan de andere en aan het tuig zit ook een ringetje.

SunNDLM
Berichten: 713
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: "Quaedamme"

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:31

Het eerst wat mij op valt is de langboom die erg laag zit. Kan je die verstellen zodat die wat hoger komt? De borsttuigen worden nu al het ware naar beneden getrokken.

Daarnaast kan je dit inderdaad het beste oplossen in de teugelvoering en eventueel omspannen. Je zei dat de vos "normaal" loopt als je ze om spant, dan zou ik dat doen. Van daar uit kan je ook aan de bonte gaan werken. Twee pony's die tegen elkaar op duwen is moeilijker dan één.
Je kan er voor kiezen om de binnenleidels wat korter te stellen waardoor je binnenstelling vraagt. Met je zweep (met op zonder slag, net wat jij makkelijker vind i.v.m. het mishouden van de andere pony) kan je de pony van de boom af drijven.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 03:14

Die van mij hebben ook zo gelopen. Geen fouten met tuig of
Kar. Pony's wilden helaas gewoon niet lopen zoals ik ze had ingespannen.
Heb ze omgezet en probleem was verholpen