Mennen, goed voor de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 18:27

Ik heb een pony'tje dat een tamelijk slechte rug heeft. Ze is absoluut niet dressuurmatig aangereden ik kan er ook niet meer op. Er rijdt enkel een jongetje op, maar dat is meer hobbelen en daarbij veel plezier hebben.
Hoe kan ik vanaf de grond, haar rug sterker maken, zonder het voor het paard te moeilijk te maken. Ik bedoel maar, hoe leg ik het diertje uit om aan de longe laag en rond en diep te lopen als ze maar nauwlijks het nut van die rondjes lopen door heeft?
Wat zijn gemakkelijke oefeningen voor zo'n diertje, waarmee ik de rugspieren wat train?
Is Mennen goed voor de rug? Is het slecht? Train je er (eventueel) alle rugspieren mee, of hoe zit dat. Mennen is namelijk één van de dingen die ze wel kan, maar dan gewoon recreatief en niet meer.

[img]../upload/313/mira-joachim2.jpg[/img]


Femke

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 19:17

Mennen is iig veel minder belastend voor de rug als erop zitten. Maar hoe dat nou precies zit met die rugspieren......
Als Isolda echt zwaar moet trekken, bv. in het mulle strandzand, dan gebruikt ze haar rug wel. Ze moet dan echt haar achterhand eronder gooien en ook haar rug gebruiken.

Maar als ze gewoon op een normale weg trekt, volgens mij is haar ruggebruik dan nihil en trekt ze met haar borst.
Ik weet niet zo goed hoe je ziet of de rugspieren ontwikkeld zijn. Isolda had afgelopen zomer iig eenheel goed ontwikkelde achterhand van al dat trekken!

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:27

mennen is niet belanstend voor de rug met een ligt marathon karretje.want dan is het totaal trekken niet veel. Ze trekken namelijk veel met de voorhand. En duwt veel met de achterhand, de rug wordt dan niet veel belast. zo kun je rustig opbouwen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 18:18

NJa, maar zijn er nog andere dingen die ik kan doen met de pony, met name longeerwerk, want veel andere dingen kan ik er eigenlijk ook weer niet mee doen Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 18:46

Op zich.. met een licht karretje en een licht raamwerk..... Met maar 1 of 2 mensen erop over een niet te zware ondergrond.....

Maar ja, ik weet niet hoe veel last ze van haar rug heeft natuurlijk.
Ik ken helemala geen andere oefeningen om de rug sterker te maken. Scheve mond\
Maar kanje niet eens aan je DA vragen, wie weet zegt hij er iets zinnigs over. Verward
Maar ach, wie weet heb je dat allang gedaan, Lachen
vertel eens!
Als menfen mag ik graag van alles weten *LOL*

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 19:20

Met longeren met bijzet kun je denk ik de rug ook wel goed trainen. En ja, voor de kar ook. Is trouwens erg leuk!