Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:45

Leuk om de ervaringen te lezen. Ik ben dus vanuit de dierfysiotherapie [url]dierfysiotessa.nl[/url] en interesse in de inspanningsfysiologie al mijn trainingen gaan meten zowel aan de longe, onder het zadel en voor de wagen.

Basiswaarden van een paard horen in stap tussen de 70-90 te zitten, draf 90-110 en galop 100-120. Dan praten we over arbeidsgangen met een normaal tempo. Er zitten wel kleine verschillen tussen rassen, maar meestal zorgt het conditie niveau voor het grootste verschil. Dit betekend niet dat een hartslag niet hoger mag komen dan 120, in een minimarathon komen de meeste richting 200. Basisregel voor herstel is dat ze in ieder geval binnen 3 minuten weer onder de 80 moeten zitten, anders is het echt te zwaar geweest voor het paard en zal deze een lange hersteltijd nodig hebben.

Ik schrik wel van waarden die ik hier boven lees, als dat daadwerkelijk met een arbeidsdraf en arbeidsgalop gemeten is, dan zijn alle trainingen waarin je draaft of gallopeerd intensieve trainingen voor je paard. Hier zal je in je trainingsopbouw en met hersteltijd goed rekening mee moeten houden. Te vaak intensief trainen (met een te hoge hartslag) geeft meer risico op blessures en te zwaar trainen zorgt ook alleen maar voor overbelasting en niet voor spieropbouw.

De vaste elektroden zijn eigenlijk voor 9 van de 10 paarden niet geschikt en geven veel foutmeldingen. Ik raad dan ook altijd aan om met losse elektroden te werken. Het is voor iedereen belangrijk om een basismeting te doen als je iets wil halen uit je training met hartslag. Als je ook met hartslagmeter wil trainen zul je je er ook echt in moeten verdiepen anders heeft het totaal geen zin. Zoals we het nu doen met Anton van Janouk hebben we een basismeting gedaan, daarna gekeken naar trainingsintensiteit van hun training en daarop heb ik een trainingsadvies gegeven voor de komende 6 weken. In de tussentijd trainen ze dus op gevoel en op basis van de trainingsprincipes en na 6 weken meten we weer met hartslagmeter.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:05

Interessant romy-tessa!

Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:31

Interessant, lees even mee :)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:37

Galop 100 tot 120....zelfs in de endurance hoor ik nooit die waardes. Mijn hartslagen zijn wel gemeten in een flinke draf. Ik train vaak bij een gemiddelde snelheid van 11 tot 14 km/u met een grote maats shet. Gezien mijn shetten met 19 en 24 jaar nog superfit zijn en nooit geblesseerd zijn, lijkt me dat mijn training (bestaande uit ook heel veel rustdagen) goed is.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:45

Ik heb dit najaar de basiscursus sportfysiologie van Carolien munsters gevolgd, en ook ik schrik van dergelijke waardes. De getallen die tessa noemt herken ik ook.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:53

Shetten zitten door hun formaat sowieso iets hoger in hun hartslag

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:43

Napie, met 120 hebben we het over twee minuten arbeidsgalop, dat is waarschijnlijk een ander tempo dan dat jij in de mendurance rijd dus ik zeg niet dat jou training verkeerd is. Jij weet waarschijnlijk als geen ander hoe belangrijk je rustdagen zijn en hoe vaak je een lange afstand kan trainen.

Ik heb zelf altijd vierspan Shetlanders gereden, dus weet ook van de Shetlanders exact wat hun hartslagen deden tijdens trainingen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:14

Ik heb even in mijn oude buitenritjes met hartslag meter gekeken. Roos komt ook lang niet aan deze hartslagen dan, maar hersteld wel super (veterinair bij de mendurance was positief verbaast bij de finish nadat hij mijn dikke prop bekeken had).

Eens kijken of ik hem aan de praat krijg met die dikke vachten voor een conditie test. In mn gewone trainingen gaat hij het pas doen als ze goed gaan zweten ;) .

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:41

Dennis schreef:
Eens kijken of ik hem aan de praat krijg met die dikke vachten voor een conditie test. In mn gewone trainingen gaat hij het pas doen als ze goed gaan zweten ;) .

Goed natmaken, of echo-gel gebruiken.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:45

Na maken gaat niet helemaal naar mijn zin bij 24/7 buiten shetland vachten ;) . Moet maar eens kijken of zo een gel beter werkt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:49

Nee, dat kan ik me voorstellen. En om nou twee stukjes te scheren (heb ik wel eens gezien bij iemand) is dan ook niet zo aardig :)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:03


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:07

Die gebruik ik ook :j

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:21

Ik spuug meestal even op mijn elektrodes ☺

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:43


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:10

Ja hoor, werkt ook voor humane hartslagmeters :j Is ook gewoon echo-gel voor mensen :)

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:45

Soms wil gel juist ook storing veroorzaken als er veel gel tussen zit en de singel niet strak genoeg. Goed natmaken en zorgen dat de singel goed aan ligt werft vaak het beste. Eventueel de onderste elektrode lager plaatsen werkt vaak ook erg goed.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:03

Ik ben er wel huiverig voor, ik heb dit jaar door het rijden met de hartslagmeter iets strakker aangesingeld als wat Det gewend was. Maar enorme witte plekken en singelwonden als gevolg. En nee, ik singel dan nog niet zo strak aan als andere mensen :( Dus daar ben ik nu over aan het nadenken hoe ik dat op ga lossen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:14

In dat geval is zo'n 'vaste' band wellicht een oplossing ipv losse elektroden.

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:04

Sensor zo laag mogelijk leggen bijna tegen het borstbeen aan, daar sluit de singel altijd mooier aan en dan hoef je minder strak aan te singelen.
Of de hartslagsensoren vast leggen met een dekensingel of iets anders flexibels, daar krijgen ze vaak geen wondjes of schuurplekken van.

Sandyschaap

Berichten: 24
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Heerlen

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:25

ik heb zelf 2 losse banden. Een band aangesloten op mijn iphone en de ander op de polar loop. Opzich wel fijn trainen. Leuk om inzicht te krijgen. Ik gebruik de hartslag meter vooral aan het begin van het wedstrijd seizoen om te meten hoe het zit met de conditie.

Vorig jaar een tijd lang getraind aan de hand van een trainingsschema waarbij supercompensatie het uitgangspunt was. Het werkte voor mij niet. Paarden werden veel te heet..

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:08

Heb mijn set te koop gezet, verkoop het maar in 1 geheel en dan wil ik er keer losse elektrode set voor terug met een m400 bijv.
Vandaag nog wel geprobeerd keer met de band en moet zeggen dit keer ging het toch stuk beter en heb ik toch weinig storingen gehad icm de gel en strakker gedaan en schoftje wat verder naar achter gelegd dan normaal zodat ze elkaar niet raakten.
Had 'm op m'n stuiterbal, toen ie rustiger werd mooi wat waardes kunnen zien. Maar dan zou ik de banden gewoon moeten laten inkorten, ben nu creatief maar hangt er zo'n lap overig band aan. :Y)

Stap rond de 90, draf tussen 110-120 nadat ie zn rust begon te vinden (begin van de rit in de 160 steeds := ) niet gegaloppeerd om de rust te bewaren dus voornamelijk drafrit op zo'n 12km/u.
Met inspannen is ie tussen 35-45.
Verbazend was toch wel dat z'n hartslag tijdens z'n 'opfok' momenten niet echt omhoog schoten terwijl ik dat wel altijd dacht maar is dus niet zo.
En leuk te zien dat ie na stukje stappen de hartslag toch snel laat dalen en als ie dan vertrouwd het pad thuis opstapt die hartslag nog sneller daalt en relaxed word.

Heb 'm toen met longeren eens bij Jim gebruikt, die is nogal van het energie besparen en niet meer doen dan noodzakelijk, die daalt ook heel snel weer na inspanning. :))

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:13

Ik zag dat je de banden te koop heb staan. Voordeel van de banden is dat je ze om kan laten nadat je al heb afgetuigd. Dat mis ik soms wel eens omdat ik ook wil weten wat er daarna gebeurt met de hartslag

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:18

Napie schreef:
Ik zag dat je de banden te koop heb staan. Voordeel van de banden is dat je ze om kan laten nadat je al heb afgetuigd. Dat mis ik soms wel eens omdat ik ook wil weten wat er daarna gebeurt met de hartslag

Ja da's idd wel leuk, heb ik vanmiddag ook gedaan, hij zakte niet meer veel na het uitspannen (was met uitspannen al in de 40 en af en toe 37).

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:20

Heb je ze van Vincent over genomen? Of Jebbo?