Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 285 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

 
Profiel   

Heel benieuwd wie van jullieHet menpaard traint met hartslagmeter. Hoe gebruiken jullie hem?

Gisteren hebben wij les gehad van Tessa Jannink http://dierfysiotessa.nl in het trainen van Meneer Anton met behulp van hartslagmeter. Heel interessant.
Goed te zien dat wanneer hij moe wordt en de verbinding minder wordt, het meteen te zien is in het stijgen van zijn hartslag. Mooi als je gevoel overeen komt met de meter. Meten is weten. Goede basismeting kunnen maken. Kijken hoe hij zich ontwikkeld in de volgende weken/maanden. We willen gericht krachttrainen voor de koets.

Heel interessant, weer veel te leren


Laatst bijgewerkt door janouk op 07-02-17 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 07:55 



 
Profiel   

Ik wil/moet me er meer in verdiepen. Hartslagmeter ligt hier wel maar doe er veel te kort mee.

Ik volg dus even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 08:02 



 
Profiel   

Tessa wil binnenkort een theorie avond voor menners organiseren. Dus leuk als je ook komt.
Om de uitslagen goed te lezen en een trainingsschema te maken dat bij je paard past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 08:04 



 
Profiel   

Ik heb er op diverse fb pagina's en de bokt markt al een hele tijd een zoekertje voor open staan. Wil graag de polar equine mennen (M450 uit mijn hoofd) , maar heb het geld nog niet (over) voor een nieuwe.
Ik lees wel eens wat voor een informatie Suelza hier op bokt ontvangt door gebruik van een hartslagmeter en daar kun je goed op inspelen.
Nog ff wachten dus op een goed moment in een periode met weinig kosten en dan koop ik er een.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 08:18 



 
Profiel   

Ik heb de Polar M400 in gebruik. Gekocht omdat mijn pony in de endurance liep, maar ik gebruik hem nu in de trainingen regelmatig.
Dressuurmatig mennen komt de hartslag hier niet zo hoog. Verder doen we nog niet zo, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 08:34 



 
Profiel   

Ik heb hartslag meter altijd op mijn rijpaard gehad (ivm endurance toendertijd) en toevallig vorige week een gekocht voor het mennen (mijn oude had maar 1,5 meter bereik dus echt alleen geschikt voor onder het zadel)

(tip: tweedehands m400 horloge met h7 zender kopen, die staan er zat te koop van rond de 50 euro, en de band kost 70, stuk aantrekkelijker dan tegen de 300 euro uitgeven...)


Maar goed ik heb Kyano nu dus 3 keer gereden met de band om dus nu wil ik er echt wel op gaan trainen. Valt mij trouwens 'tegen' hoe hoog zijn hartslag nog is. Snap dat het een kleine pony is die veel gewicht moet verstouwen.... Wordt toch gerichter moeten gaan trainen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 12:05 



 
Profiel   

Ik gebruik een hartslagmeter. Nu de mendurance wedstrijden weer voor de deur komen te staan gaat hij er binnenkort weer aan. Gewoon om te zien hoe lang hij nodig heeft om te herstellen en als ik twijfel of zijn conditie.
ik heb de goedkoopste van polar. Meter vast aan het tuig. Zender vast aan de rug riem en horloge op de rug riem bij de chuleron. Vanaf de sulky prima af te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 12:09 



 
Profiel   

@toydoll Viel mij ook op dat de hartslag voor de koets hoger is dan onder het zadel. Ik dacht dat mennen gemakkelijker was voor het lijf, maar de hartslag bewijst het tegendeel.


Laatst bijgewerkt door janouk op 07-02-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 12:12 



 
Profiel   

Wat zijn jouw gemiddelde waardes Kyano? De mijne in rust rond de 40, in stap 80 en draf 140. In normale omstandigheden zakt hij bij stilstaan binnen 30 seconden onder de 60 als ik gestapt heb. Maximale hartslag ligt op de 200 (galop mul)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 12:13 



 
Profiel   

Janoek: Ja het is toch wel zwaar werk.....

Vandaag dressuur lesje gereden, ietwat zware bak nog. Hij liep super, na half uur wel duidelijk moe dus daarbij gelaten.
Kyano stapt rond de 100, draf rond 170 en galop 200 en hoger. Maximale, ik kom bij hem wel eens op 220 (stukje rengalop buiten)

Na uitstappen op verhard was het nog 95, bij uitspannen zakte die naar 78 en bleef daar best lang op steken en toen heb ik hem uitgezet.
Met inspannen gaat ie trouwens ook al naar 120, hij staat ook te stuiteren tegenwoordig :Y)

moet wel zeggen dat het flink schommelt die hartslag. Is ook teken van niet zo'n beste conditie ?
Stomme is dat Kyano zelf helemaal niet 'voelt' alsof ie slechte conditie heeft op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 16:08 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe het bij (men)paarden zit, maar bij mensen is het ook helemaal niet raar om heel verschillende HR waardes te hebben. Zo zit een vriendin van mij met gemak op 200bpm+ bij een rustig rondje joggen, terwijl ik ook lopers volgen die bij een intense training nogeneens de 165bpm aan tikken. Het heeft daarnaast natuurlijk ook heel veel met training en aerobe conditie te maken (bij mens en paard). Ook is er zeer weinig bekend over de max HR van paarden omdat dit bijna onmogelijk is om te testen bij paarden. Ik zie in Napie's onderschrift dat ze een goede mendurance stand heeft, dus heeft haar pony waarschijnlijk een sterke aerobe conditie waardoor de HR een stuk lager is dan bij jouw pony Toydoll. Zover mijn kennis over menpaarden en hartslag :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 16:19 



 
Profiel   

Interessant om de waardes te lezen. Voor mij is de materie allemaal nieuw.


Basiswaardes gemeten in de test met Meneer Anton
In rust 37
Stap 80
Draf 122
Galop 169
Rust na 5 minutrn 65

De test is afgenomen in een zandbak met marathonkoets, 8 jaar oud. Nu 1 jaar in training, maar in januari weinig werk gehad door de vorst. Nu kijken hoe hij zich door ontwikkelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 16:30 



 
Profiel   

Behalve een nulmeting voor de wagen zou je ook een nulmeting aan de longeerlijn moeten doen. Dan weet je wat het verschil is tussen 'gewoon lopen' en daadwerkelijk de wagen trekken. Dat lijkt me voor jou, Toydoll, wel nuttig. Je kunt dan zien of je pony standaard hoog in z'n hartslag zit, of dat het echt met het werken voor de wagen te maken heeft. Wel in de gaten houden dat het tempo steeds ongeveer gelijk is tijdens longeren en mennen, anders zegt het nog niets ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 18:28 



 
Profiel   

Ik had ook al een schema van Tessa gekregen, maar ben er nog niet mee aan de gang geweest. Hopelijk komend weekeind als het weer een beetje mee zit en ik hem aan de praat krijg met die dikke vachten (aangezien je begin zonder losrijden en zweten, bij mij gaat hij het vaak na een par minuten zomaar doen zodra ze gaan zweten ;) ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 18:40 



 
Profiel   

Heb hier er de spullen voor liggen maar heb van die banden en vind dat met de kleine pony's niet ideaal werken, ben het signaal te vaak kwijt, had de set 2e hands gekocht die had 'm voor mendurance met zn 2 span paarden en daar werkte het top op. Wellicht dat de elektroden te ver uit elkaar liggen voor het ideale voor mijn smurfjes.

Maar eens sparen en dan eens een keer losse elektroden aanschaffen, blijf het wel heel interessant vinden altijd, maar op deze manier een duur geintje.

Ik heb 2x de RS800 met 2x losse band.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 18:46 



 
Profiel   

Hartslag is ook erg rasafhankelijk. Want mijn Welsh Cob zit een stuk hoger dan Arabieren bijvoorbeeld.

In de bak
OHZ stap: 65
OHZ draf: 120

Voor de wagen Stap: 75
Voor de wagen draf: 110, maar heel eerlijk is tempo aangespannen vaak lager dan ohz.


En niet te vergelijk, mijn merrie voor de wagen buiten
Stap: 75 bij doorstappen
65 bij langzaam stappen
Draf 110-115
Merrie heeft nog niet zoveel conditie. Maar over de weg rolt wagen lichter natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 20:35 



 
Profiel   

Melanie, heb je nu zo'n stalband, zeg maar? Die je ook zonder singel kan gebruiken?
Deze https://www.equilog.nl/hartslagmeter-pa ... uine-belt/

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 20:39 



 
Profiel   

Goed idee, ik ga morgen een meting aan de longe proberen. Misschien is de band idd ook wel niet geschikt voor zo'n klein borstomtrek als Kyano heeft en de plaatsing van electrode Dan niet goed zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 20:40 



 
Profiel   

Hilary schreef
Melanie, heb je nu zo'n stalband, zeg maar? Die je ook zonder singel kan gebruiken?
Deze https://www.equilog.nl/hartslagmeter-pa ... uine-belt/

Klopt die heb ik. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 20:45 



 
Profiel   

MelanieB schreef
Hilary schreef
Melanie, heb je nu zo'n stalband, zeg maar? Die je ook zonder singel kan gebruiken?
Deze https://www.equilog.nl/hartslagmeter-pa ... uine-belt/

Klopt die heb ik. :j

Als je er vanaf wil, hou ik me aanbevolen :j mijn Quarter past 'm wel :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 20:47 



 
Profiel   

Haha is goed, dan geef ik je een gil als ik de set(s) wegdoe, ben er nog ff over aan 't twijfelen en uitzoeken wat ik wil. O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 20:48 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar de Polar V800 gekocht. Super gaaf speeltje. Richting het seizoen gaat ie wel meer om weer. Nu gebruik ik m niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 22:20 



 
Profiel   

Momenteel hang ik hem er niet eens aan. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik heb een continue stuiterbal voor de wagen. Stappen is er nauwelijks bij en na de rit stuiterd hij nog even lekker door op de poetsplaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-17 23:58 



 
Profiel   

Ik volg ook even, veel positieve reacties gehoord. Welk setje adviseren jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-17 01:02 



 
Profiel   

Ik heb de M400 met de band. Werkt bij mij wel ok. Soms is het signaal wel kwijt. Gebruik hem op dit moment niet zo veel.

Maar zo'n theorie avond lijkt mij wel interessant!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-17 09:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 285 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen