Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe deze streng bevestigen aan de wagen?

 
Profiel   

Hoi allemaal! Ik heb kort geleden een nieuw tuig gekocht, maar het uiteinde van de strengen is totaal anders dan ik gewend ben. Ik verwacht dat ik nog een tussenstuk aan moet schaffen oid, maar geen idee wat. Helaas zitten er hier in de regio weinig tot geen ruitersportzaken met verstand van mennen, vandaar dat ik hier de vraag stel, hoe ga ik mijn paard met deze strengen aan de wagen knopen :')

Dit is het uiteinde van de streng:
[ img ]

Dit is mijn zweng
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:09 



 
Profiel   

Het is alleen een strook leer met een gleuf erin? Mmm geen extra ring? Enige dat ik kan bedenken is dat je een snelkoppeling eraan moet maken. Normaal haal je de streng ergens door en maakt er dan een lusje van

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:13 



 
Profiel   

Ja precies, zo ken ik de streng ook. Dit is inderdaad echt alleen een strook leer met gleuf, dacht dat het wellicht een nieuwe systeem is oid

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:15 



 
Profiel   

Met een panieksluiting lijkt me, die steek je dan door het gat in je streng. Maar dan moet je stuk waar je paard aan trekt ook aangepast worden, want die lijkt me alleen geschikt met stropstrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:17 



 
Profiel   

Dit zie je veel bij tuigpaardrijders. Die hebben haken aan de concourswagen waar deze sleuven invallen.
Je zou met strenggespen kunnen werken, maar ik ben bang dat de doorn door de gleuf heen zou glijden. Je kunt de uiteinden van de strengen ook laten vervangen door uiteinden met ronde gaten door een tuigmaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:19 



 
Profiel   

Deze streng moet je op een knop bevestigen denk ik.
Is iets heel ouderwets volgens mij.
Ik zou er zelf gewoon een veiligheids sluiting op zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:20 



 
Profiel   

Dus eigenlijk met dit tuig naar een tuigenmaker om het aan te laten passen? En dan moet ik ook de zweng aan laten passen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:22 



 
Profiel   

Amable schreef
Dus eigenlijk met dit tuig naar een tuigenmaker om het aan te laten passen? En dan moet ik ook de zweng aan laten passen?


Wat voor zweng heb je?

Edit.. zie het al. Ja wat je zelf wil, je kan hem zo laten maken dat je een strop maakt dan hoef je de zweng niet aan te passen.

Ja kan ook je strengen zo laten, er een veiligheids sluiting op zetten en op je zweng een oog waar je veiligheid sluiting op gaat.


Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 19-12-18 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:23 



 
Profiel   

Daar hoort deze gesp bij;


[ img ]


En die kun je dan weer vast maken aan de wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:24 



 
Profiel   

Zie 2de foto, eigenlijk gewoon een ronde balk

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:25 



 
Profiel   

suffie schreef
Daar hoort deze gesp bij;


[ [url=m/i2PHrE.jpg]Afbeelding[/url] ]


En die kun je dan weer vast maken aan de wagen.


Of dit nog beter, moet alleen je zweng nog aangepast worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:26 



 
Profiel   

Oke, thanks, ik ben weer een stuk wijzer! :) Ogen op de zweng laten zetten dat zal door een lasser gedaan moeten worden, denk ik? Of kan je ergens ook een losse zweng kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:27 



 
Profiel   

suffie schreef
Daar hoort deze gesp bij;


[ [url=m/i2PHrE.jpg]Afbeelding[/url] ]


En die kun je dan weer vast maken aan de wagen.


Hoe heten deze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:28 



 
Profiel   

http://www.snoys.nl/Wagenonderdelen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:32 



 
Profiel   

suffie schreef
Daar hoort deze gesp bij;


[ [url=m/i2PHrE.jpg]Afbeelding[/url] ]


En die kun je dan weer vast maken aan de wagen.



Dat is niet helemaal waar.. aangezien je dit als nog niet aan de koets vast kan maken..
Google even dissel riem tuig..
De lus gaat dan over de zweng en de snelsluiting in het gat in het leer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:36 



 
Profiel   

Die streng gesp is er ook niet voor bedoeld.

Wat jij hebt is een streng die word gebruikt bij show sulkys, dus bij miniatuur paardjes, hackney ed. Vaak dus voor lichte wagentjes.

Kun je de strengen vervangen? Zo niet kun je er wel gaten in maken en dan alsnog de streng gesp gebruiken mits je veiligheid sluiting en aan je wagen kan maken, en anders moet je strop strengen kopen.
Als je strengen vast zitten aan je Borsttuig kun je ook korte trekkers kopen, moet je wel alsnog gaten erin maken maar dan kun je alsnog met strop rijden zodat je je zweng niet hoeft te vervangen.
https://www.ruitersport.com/ideal-korte ... rtech.html


Andewi, jij hebt het over disselriemen, dit gaat over de strengen. Disselriemen zijn voor tweespan aan de voorkant, niet om je zweng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:39 



 
Profiel   

MelanieB schreef
Die streng gesp is er ook niet voor bedoeld.

Wat jij hebt is een streng die word gebruikt bij show sulkys, dus bij miniatuur paardjes, hackney ed. Vaak dus voor lichte wagentjes.

Kun je de strengen vervangen? Zo niet kun je er wel gaten in maken en dan alsnog de streng gesp gebruiken mits je veiligheid sluiting en aan je wagen kan maken, en anders moet je strop strengen kopen.


Andewi, jij hebt het over disselriemen, dit gaat over de strengen. Disselriemen zijn voor tweespan aan de voorkant, niet om je zweng.



Sorry ben al zo lang in engeland dat ik het nederlands word er niet voor weet.
Wij hebben alle tuigen en koetsen in verschillenden maten.. En wij gebruiken deze strengen voor de gareel tuigen voor de klassieke koetsen die hebben namelijk een haakje aan de zweng..
Maar je kunt daar een opzet stukje voor krijgen als je een koets zoals TS hebt zodat je nog steeds deze strengen kan gebruiken.. Het zijn kleine ronde leren stukjes met een snelsluiting klip er op...
geen idee hoe ik het beter uit kan leggen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:43 



 
Profiel   

Daar ben ik niet bekend mee idd maar ik snap wat je bedoeld denk ik, mocht je er eens een foto van hebben of kunnen maken graag, altijd interessant! Zo'n haakje hebben de miniatuur paardjes ook op die sulkys, hier zie je het wel als je inzoomt op de zweng.
https://i.ytimg.com/vi/nDl0aw3GaXk/maxresdefault.jpg

Maar met moderner rijden word dat wel lastiger als je natuurlijk de strengen niet kan verkorten of verlengen, maar dan kan ts altijd nog extra gaten slaan. :j


Laatst bijgewerkt door MelanieB op 19-12-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:46 



 
Profiel   

Hmmm, strengen vervangen wordt lastig omdat de kleur best apart is. In deze video is de kleur wel goed te zien https://youtu.be/JFO8Ps5kauU?t=332

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:48 



 
Profiel   

Andewi schreef
MelanieB schreef
Die streng gesp is er ook niet voor bedoeld.

Wat jij hebt is een streng die word gebruikt bij show sulkys, dus bij miniatuur paardjes, hackney ed. Vaak dus voor lichte wagentjes.

Kun je de strengen vervangen? Zo niet kun je er wel gaten in maken en dan alsnog de streng gesp gebruiken mits je veiligheid sluiting en aan je wagen kan maken, en anders moet je strop strengen kopen.


Andewi, jij hebt het over disselriemen, dit gaat over de strengen. Disselriemen zijn voor tweespan aan de voorkant, niet om je zweng.


Sorry ben al zo lang in engeland dat ik het nederlands word er niet voor weet.
Wij hebben alle tuigen en koetsen in verschillenden maten.. En wij gebruiken deze strengen voor de gareel tuigen voor de klassieke koetsen die hebben namelijk een haakje aan de zweng..
Maar je kunt daar een opzet stukje voor krijgen als je een koets zoals TS hebt zodat je nog steeds deze strengen kan gebruiken.. Het zijn kleine ronde leren stukjes met een snelsluiting klip er op...
geen idee hoe ik het beter uit kan leggen...


Heb je misschien een foto of link naar een (engelse) website?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:49 



 
Profiel   

Die kleur kan je ook bij ideal gewoon krijgen. Maar anders gewoon korte streng trekkers kopen en gaten slaan, is het ook opgelost.

Of een ander zweng en streng gespen en gaten slaan.


Laatst bijgewerkt door MelanieB op 19-12-18 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:50 



 
Profiel   

https://meadersupply.com/products/trace ... -open-loop

Het lijkt hier op is niet helemaal het zelfde maar dit zou ook kunne werken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:52 



 
Profiel   

Dat zijn idd korte streng trekkers die jij nu laat zien, idd een makkelijke oplossing en heeft Ideal ook in bruin. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 10:53 



 
Profiel   

Moet hier niet een verlengstukje aan met een samoerai sluiting aan de ene kant en de ouderwetse lus aan de andere kant? Teugels met een samoerai sluiting hebben ook zo'n streepje in het leer.
Gewone sluitingen,de gesp, past hier volgens mij niet op hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 11:00 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is hoe jouw sluiting officieel hoort.

Geen idee hoe dit op te lossen trouwens
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-18 15:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen