Hoe deze streng bevestigen aan de wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Strobaal12

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-12-18

Re: Hoe deze streng bevestigen aan de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:12

Daar heb je een lasser voor nodig!

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:17

Ik schop dit topic even omhoog omdat ik niet denk dat er veel topics zijn over oude strengen en zwengen. Ik heb sinds kort een oud ponykarretje wat ik aan het opknappen ben. Deze heeft ook vergelijkbare zwengen zonder bevestigingsmogelijkheid voor de strengen. Mijn vriend is goed in lassen, we dachten er aan twee ogen te lassen aan de voorkant van de vierkante stang (dus richting kont pony) en daar dan paniekgespen met de strengen aan te bevestigen. Hoe haalbaar is dit?

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe deze streng bevestigen aan de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:55

Als ik het goed zie, heeft dat wagentje überhaupt geen zweng? Alle onderdelen lijken vast te zitten, of in ieder geval niet de beweeglijkheid te bieden die je voor een zweng nodig hebt.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:03

Hilary schreef:
Als ik het goed zie, heeft dat wagentje überhaupt geen zweng? Alle onderdelen lijken vast te zitten, of in ieder geval niet de beweeglijkheid te bieden die je voor een zweng nodig hebt.


Dit kan kloppen. Wat wel niet de zien is, is dat de vooras beweeglijk is. En het bevestigingspunt zelf kan ook vrij draaien.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe deze streng bevestigen aan de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:17

Er zit een soort scharnierpunt waar het lamoen aan de kar zit, toch? Ik betwijfel of dat voldoende meebeweegt om de strengen eraan te maken en toch voldoende comfort voor de pony te krijgen. Ik denk dan een beetje “als het destijds perfect zou werken, zou het tegenwoordig ook op alle karren zitten”, en dat zit het niet. Maar wie weet werkt het verbazingwekkend goed.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:55

Hilary schreef:
Er zit een soort scharnierpunt waar het lamoen aan de kar zit, toch? Ik betwijfel of dat voldoende meebeweegt om de strengen eraan te maken en toch voldoende comfort voor de pony te krijgen. Ik denk dan een beetje “als het destijds perfect zou werken, zou het tegenwoordig ook op alle karren zitten”, en dat zit het niet. Maar wie weet werkt het verbazingwekkend goed.


Nee klopt dat punt is maar beperkt beweeglijk. Maar het is niet goed te zien op de foto, de gehele vooras draait. (zoals een auto)

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:26

Lara_Silver schreef:
Hilary schreef:
Er zit een soort scharnierpunt waar het lamoen aan de kar zit, toch? Ik betwijfel of dat voldoende meebeweegt om de strengen eraan te maken en toch voldoende comfort voor de pony te krijgen. Ik denk dan een beetje “als het destijds perfect zou werken, zou het tegenwoordig ook op alle karren zitten”, en dat zit het niet. Maar wie weet werkt het verbazingwekkend goed.


Nee klopt dat punt is maar beperkt beweeglijk. Maar het is niet goed te zien op de foto, de gehele vooras draait. (zoals een auto)

Bij alle karren draait de hele vooras, nogal logisch anders kun je er niet mee rijden. Maar zoals al gezegd de zweng ontbreekt zo te zien. Zit er nog ruimte tussen het scharnier punt waar hij nog tussen zou kunnen, zo te zien wel. Anders kun je beter nog een scharnier punt aan de wagen lassen om een zweng aan te zetten. De strengen moeten in iedere geval niet aan het lamoen vast, dat is erg oncomfortabel voor de pony.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:19

Dus in principe zou ik een losse zweng kunnen kopen en die boven het lamoen bevestigen. (want inderdaad daar is nog ruimte voor op het scharnierpunt) Verder heb ik normale strengen met strop dus met een moderne zweng is er geen probleem.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:48

Lara_Silver schreef:
Dus in principe zou ik een losse zweng kunnen kopen en die boven het lamoen bevestigen. (want inderdaad daar is nog ruimte voor op het scharnierpunt) Verder heb ik normale strengen met strop dus met een moderne zweng is er geen probleem.

Ja zo dus. Met een beetje handige lasser ook zelf te maken. Want om een passende te vinden zal tegenvallen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:55

Lara_Silver schreef:
Ik schop dit topic even omhoog omdat ik niet denk dat er veel topics zijn over oude strengen en zwengen. Ik heb sinds kort een oud ponykarretje wat ik aan het opknappen ben. Deze heeft ook vergelijkbare zwengen zonder bevestigingsmogelijkheid voor de strengen. Mijn vriend is goed in lassen, we dachten er aan twee ogen te lassen aan de voorkant van de vierkante stang (dus richting kont pony) en daar dan paniekgespen met de strengen aan te bevestigen. Hoe haalbaar is dit?

[ [url=m/jzuO5K.png]Afbeelding[/url] ]

Lara: zo te zien mist de hele zweng bij deze set, die hoort te zitten tussen de u vorm met die gaten erin en dmv een Borgpen erdoorheen wordt de boel vastgezet.
Aan die zweng zitten uiteraard dan weer de beide ogen voor de strengen.
Paar ogen gaan lassen op bestaande buis moet je zeker niet gaan doen, is oncomfortabel voor je pony op borst, elke keer krijgt ie een ruk.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:12

Hoi Peetstap, bedankt voor je bericht. Zoals je kunt zien in bovenstaande berichten hebben andere bokkers me kunnen helpen met het vinden van een oplossing, een nieuwe losse zweng bevestigen. :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:48

+:)+
Lara_Silver schreef:
Hoi Peetstap, bedankt voor je bericht. Zoals je kunt zien in bovenstaande berichten hebben andere bokkers me kunnen helpen met het vinden van een oplossing, een nieuwe losse zweng bevestigen. :)

+:)+