teveel keuze: welk menbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:08

Pony loopt nu op een dubbel gebroken D-trensje maar merk dat hij hier regelmatig doorheen loopt, zeker als hij blij aan het draven is. Omdat ik het mennen wat serieuzer wil gaan oppakken en vaker de grote weg op wil, wil ik een ander bitje proberen. Online is er bar weinig informatie over te vinden, dus hopelijk kan iemand mij hier wijze raad geven!
Wil ongeveer 40 euro uitgeven.

Wanneer is een bitje met pompwerking handig? of met een tongboog?
Zelf lijkt een kunststof bitje mij een vriendelijk idee, maar of het echt handig is?
Het is natuurlijk per pony verschillend maar ervaringen zijn fijn!

Deze bitjes heb ik nu op het oog:
https://www.agradi.nl/pfiff-liverpoolst ... th-wit.htm
https://www.agradi.nl/liverpoolstang-to ... lgaten.htm
https://www.agradi.nl/pfiff-b-stang-kunststof-wit.htm

Thanks a lot! :D

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:12

Om goed mee te kunnen denken missen we nog wat info.

Wat voor soort pony?
Is de pony betuigd en verkeersmak?
Volg je menles?
Heeft je instructeur tips over een te kiezen bit?
Heb je op andere momenten wel altijd controle over de pony?

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:36

Nilda schreef:
Om goed mee te kunnen denken missen we nog wat info.

Wat voor soort pony?
Is de pony betuigd en verkeersmak?
Volg je menles?
Heeft je instructeur tips over een te kiezen bit?
Heb je op andere momenten wel altijd controle over de pony?


Grote Shetlander. 100% verkeersmak is hij niet, groot verkeer vindt hij spannend en dat natuurlijk alleen maar te verbeteren door te oefenen. Hij gooit snel zijn hoofd omhoog waardoor je minder te vertellen hebt en ik sneller mijn rem moet gebruiken (die ik eigenlijk alleen wil gebruiken bij echte paniek). Ik denk dat een bit waar ik de teugels wat lager kan zetten dmv de gaatjes zoas bij de Liverpoolstang, al veel helpt, maar een gewone, normale stang is te zwaar voor hem.
Aan de hand en met longeren luistert hij altijd braaf. Rijden doen we niet daar is hij te klein voor :)

Edit: geen les, ben ik wel naar opzoek.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:42

Zorg alsjeblieft dat stuur en rem echt bevestigd zijn voor je de weg op gaat.
En mét groom. Áltijd.


Qua bitten: veel shetjes lopen op bokkebitjes, ook wel Utrechtse stang genoemd.

Waarom dat exact zo is bij de shetters weet ik niet, maar het zal zijn reden hebben.


Er is natuurlijk sowieso bizar veel keus in menbitten. Lengte en vorm schaar, vorm mondstuk, wel/geen pompwerking, vaste of beweegbare bril etcetera.
Dus het perfecte bit aanraden zo, puur op basis van 'het is een shetlander' is lastig.

Maar bokkebitje óf eventueel Liverpool zijn wel twee héél veel gebruikte typen bitten, en in de meeste gevallen dus een goede start.

De mijne (geen shet overigens) loopt op standaard Liverpool, geen pompwerking, beweegbare brillen.
En dat is een behoorlijk standaard keus.

(Onder het zadel gebruik dan weer een minder standaard bit, kimblewick, maar voor mennen is de Liverpool prima)

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 22:46

Femke_Tweety schreef:
Zorg alsjeblieft dat stuur en rem echt bevestigd zijn voor je de weg op gaat.
En mét groom. Áltijd.


Qua bitten: veel shetjes lopen op bokkebitjes, ook wel Utrechtse stang genoemd.

Waarom dat exact zo is bij de shetters weet ik niet, maar het zal zijn reden hebben.


Er is natuurlijk sowieso bizar veel keus in menbitten. Lengte en vorm schaar, vorm mondstuk, wel/geen pompwerking, vaste of beweegbare bril etcetera.
Dus het perfecte bit aanraden zo, puur op basis van 'het is een shetlander' is lastig.

Maar bokkebitje óf eventueel Liverpool zijn wel twee héél veel gebruikte typen bitten, en in de meeste gevallen dus een goede start.

De mijne (geen shet overigens) loopt op standaard Liverpool, geen pompwerking, beweegbare brillen.
En dat is een behoorlijk standaard keus.

(Onder het zadel gebruik dan weer een minder standaard bit, kimblewick, maar voor mennen is de Liverpool prima)


Gaat altijd iemand mee. Alles gaat prima in de wei en in de straat, anders zou ik niet zomaar de grote weg op gaan. Echter vindt hij dat zo leuk dat hij wat te enthousiast wordt (en ook veel met de omgeving bezig is) maar dat krijg je er alleen maar uit door het vaak te doen, maar dan liever wel veiliger dan nu.
Rem werkt prima en daar rent ie echt niet zomaar doorheen, dus wat dat betreft ben ik safe, maar zo hoort het natuurlijk niet.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:21

De kunststof stangetjes die je laat zien zijn te dik. Liever een dunner bitje met een laagje natuurzeem als je zo iets zou willen.
En het 3e bit is 15mm, dus ook te dik voor shetten.
Mijn grote maatse kopen met max 12mm, maar liever 10mm, omdat ze anders hun mond niet fijn kunnen sluiten (en dus nooit fijn kunnen ontspannen in aanleuning).

Een normale stang is te zwaar? Op wat voor manier (te zwaar in gewicht of te scherp in inwerking)?
Wat is een normale stang? Er zijn zo veel soorten stangen.

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 23:53

Oops, zover had ik nog niet gekeken. Thanks. Jammer dat ze zo dik zijn anders was ik voor de happy mouth gegaan denk ik. Morgen maar even verder zoeken

AFrancesco
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-03-19

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 03:57

thanks!

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:34

Ik heb mijn shet en mijn welsh a beide op dit bit lopen.

https://www.demenner.nl/menbitten/liver ... -gats.html

Erg tevreden over en ook niet een te extreem dik bit. En vind ook fijn dat er maar 2 leidsel ogen op zitten ipv 3 ander is die zo lang voor een shet en een welsh a

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:06


bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:51

Een Liverpool stang met vaste scharen en tongboog. Ik heb er zelf nog van dat schuimspul voor de shows omheen om het net wat zachter te maken.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:55

Kidde schreef:
Divoza verkoopt ook een Liverpool voor pony's: https://www.divoza.com/nl/liverpoolstang-rvs

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ben wel van plan hem ook te kopen.


ponybitje? ze hebben nog geen eens 9.5cm ;)


maar zou gewoon liverpool of bokbitje gaan uitproberen.
het is altijd wat zoekwerk
de mijne loopt nu op Liverpool als ik met groot paard oppad ga weet ik dat hij erg fanatiek wordt en zet ik mijn teugels een gaatje lager, zodat ik als het moet even wat meer te vertellen heb.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:03

Ruitersport Benjamins heeft veel pony menbitjes, daar zit veel keuze in. Je zou ook een vierringstrensje kunnen proberen. Mijn erg gevoelige paard loopt het fijnste op een rechte stang met aurigan mondstuk, dus een zoete versie. Schuimt daar ook mooi op. Heb er nu een liverpool in.

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 18:58

Kimmie, goed punt wat je zegt over de 3 gaten. Onderste gaatje zou ik toch nooit gebruiken en een met 2 gaten is het voor het oog ook wat vriendelijker.

Ga binnenkort een Liverpool met tongboog bestellen denk ik. Toch 15mm maar dunner is bijna niet te vinden en volgens mij is die het trensje dat hij nu heeft ook zo dik en dat past prima. Ben benieuwd :)

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:18

Ik zou er dan toch echt wel voor één gaan met vaste scharen. En geen risico voor velletjes er tussen en het is wat rustiger in de mond.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:23

casperzazoe schreef:
Kimmie, goed punt wat je zegt over de 3 gaten. Onderste gaatje zou ik toch nooit gebruiken en een met 2 gaten is het voor het oog ook wat vriendelijker.

Ga binnenkort een Liverpool met tongboog bestellen denk ik. Toch 15mm maar dunner is bijna niet te vinden en volgens mij is die het trensje dat hij nu heeft ook zo dik en dat past prima. Ben benieuwd :)



ok bij minihorseshop niet dunnen?? volgens mijn is mijn bitje toch echt maar 1cm dik

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:12

bonnie1998 schreef:
Ik zou er dan toch echt wel voor één gaan met vaste scharen. En geen risico voor velletjes er tussen en het is wat rustiger in de mond.


Maar wat doet zo'n pompwerking nou precies? Ik krijg er geen duidelijk antwoord over gevonden.


Minihorseshop ook niet, of in iedergeval niet in de maat 11,5

Ipsiedipsie
Berichten: 154
Geregistreerd: 05-07-05

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:25

Bij ruitersport Benjamins hebben ze dunne menbitten voor kleinere pony's, waaronder diverse liverpoolstangen van 9 a 10 mm dik, ook in de maat 11,5.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:39

Over een pompwerking wordt gezegd dat het paard het bit meer kan afkauwen, het zou meer ontspanning geven. Maar omdat het beweeglijker is, vinden sommige paarden dat net niet fijn, ook weer te rommelig in de mond. Het hangt dus echt van het paard af of die dat prettig vindt.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:50

Citaat:
Pony loopt nu op een dubbel gebroken D-trensje maar merk dat hij hier regelmatig doorheen loopt, zeker als hij blij aan het draven is. Omdat ik het mennen wat serieuzer wil gaan oppakken en vaker de grote weg op wil, wil ik een ander bitje proberen.


casperzazoe schreef:
Grote Shetlander. 100% verkeersmak is hij niet, groot verkeer vindt hij spannend en dat natuurlijk alleen maar te verbeteren door te oefenen. Hij gooit snel zijn hoofd omhoog waardoor je minder te vertellen hebt en ik sneller mijn rem moet gebruiken (die ik eigenlijk alleen wil gebruiken bij echte paniek).


Is dit niet gewoon een rijtechnische probleempje wat je moet oplossen ?
Persoonlijk ben ik er niet zo van om er dan maar een zwaarder bit in te hangen om een rem te creëren.

Ik heb eigenlijk al mijn pony's altijd met een ongebroken half cheeck bitje of een ongebroken bustrensje gereden.

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:24

Nah, met rijden zou ik het ook niet zo snel doen maar vind mennen toch een stuk gevaarlijker dus dan vind ik een goed bit belangrijk.

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Re: teveel keuze: welk menbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 12:25

Na lang zoeken een Liverpoolstang met een tongboog gevonden zonder pompwerking, wel met losse scharen maar dat lijkt me niet vervelend voor de pony, juist wel fijn dat het een beetje "meevormt" maar heb het bit nu binnen en blijkt dus wel een pompwerking te hebben (icm losse scharen dus, ding gaat echt alle kanten op) dus gaan we niet eens proberen. We zoeken maar weer verder.. :x