Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

In galop been over de langboom

 
Profiel   

Hallo,
Mijn tinker geeft een bok in galop en komt wel eens met zijn been over de langboom

Hoe los ik dit op.

De tinker staat nog niet lang in het span
.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-19 20:18 



 
Profiel   

Slagriem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-19 20:22 



 
Profiel   

Slagriem inderdaad

Edit: slagriem kan natuurlijk enkel in enkelspan.
Ik heb ooit wel eens gezien dat ze een plaat op de disselboom gelast/gemonteerd hadden waardoor het paard er niet meer over kon , maar dan kan hij ev nog steeds over de strengen ...

Goede vraag dus, best een lastige ....
Het paard enkelspan rijden mèt slagriem en dat hij zo beseft dat bokken geen zin heeft?

Bokt hij uit joligheid? stress? De oorzaak weten kan natuurlijk ook helpen... Bokt hij aan de (dubbele) longe?


Laatst bijgewerkt door Lukasje op 22-04-19 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-19 20:24 



 
Profiel   

Kylian18 schreef
Hallo,
Mijn tinker geeft een bok in galop en komt wel eens met zijn been over de langboom

Hoe los ik dit op.

De tinker staat nog niet lang in het span
.

Doet hij dit ook in enkelspan? Daar is het denk ik makkelijker te corrigeren. Slagriem werkt denk ik niet in tweespan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-19 20:27 



 
Profiel   

Staart vast binden kan ook.. doen ze in de drafsport soms bij jonge paarden..
Bandage in vlechten en deze (niet te strak) vast binden aan de kar

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-19 20:51 



 
Profiel   

Gezien er geen foto’s worden getoond verplaats ik dit topic naar AR.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 06:42 



 
Profiel   

Mijn pony had daar ook wel eens een handje van vroeger. Ten eerste zal je dit in het enkelspan kunnen oplossen met de hulp van een slagriem. Staat je langboom hoog genoeg? Voorwaarts oplossen. Als je het aan ziet komen tikje bij met de zweep. Verder misschien een stapje terug nemen en de galop nog even laten voor wat het is. De galop komt in de menproeven pas in de Z en dat is niet voor niks. Galop voor de wagen en zeker in het span is best veel gevraagd bij een groen menpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-19 16:06 



 
Profiel   

Hallo,
Ik was een paar dagen weg, ik kan geen fotoos pkaatsen, aangezien ik mijn handen vol heb op dat moment, heeft iemand een foto van een slagriem.?
Het paard doet dit uit joligheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 11:53 



 
Profiel   

Volgens mij werkt een slagriem niet in 2span, aangezien je een riem/touw (oud halstertouw voldoet ook) van de éne kant van het lamoen, over de kont naar de andere kant van het lamoen spant.
Maar heb daar zelf geen ervaring mee in 2span.
Wel gebruik ik altijd een slagriem bij het beleren van jonge/groene paarden, puur ter voorkoming en voor de veiligheid. Been over de langboom of het lamoen zorgt vaak voor flinke paniek en ongelukken. Meestal hebben ze snel genoeg in de gaten dat bokken voor de wagen (ook al is het maar een klein vreugdebokje) echt een no-go is.

Heb eerder in andere topics wel eens filmpjes gedeeld over het gebruik van een slagriem, hoe te bevestigen, en een filmpje van een slagriem in actie:





Een slagriem moet goed bevestigd worden; dus niet te ver naar voren of naar achteren, niet te strak en niet te los.
Zoals gezegd hoef je niet speciaal een slagriem te kopen (ideal heeft ze wel), maar je zou ook een zacht halstertouw kunnen gebruiken als dat past.

Beste kun je het paard sowieso even een tijd in enkelspan trainen met slagriem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 12:01 



 
Profiel   

dank joyce
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-19 12:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen