Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 20:48

Al onze paarden worden bitloos gereden en ik ben dan ook echt pro bitloos onder het zadel. Echter ben ik wel zo realistisch te beseffen dat er bij mennen minder contact met het paard is dan ohz en als de boel op de kletter gaat dat de gevolgen niet te overzien zijn. Daarom heb ik, geheel tegen mijn principes, besloten mét bit te gaan mennen. Nu zoek ik dus een bit voor ons A’tje die anatomisch gezien vriendelijk is.

Wat lijkt mij daarom niets:
Een rechte stang, totaal niet anatomisch gevormd
Een grote tongboog, veel druk op de gevoelige lagen

Ik kwam daarom uit op een Myler (of nep myler) liverpool of B-stang met myler mondstuk. Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen over mijn bitkeuze. Ik wil weloverwogen bestellen, want hoe dan ook blijft het tegen mijn gevoel in gaan. Dan maar beter de beste slechte keuze, dan de slechtste. :+

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:54

Het juiste en vriendelijkste bit is een goed passend bit wat goed aangenomen word.

Veel paarden vinden een myler onrustig voor de wagen.
Op de een of andere manier heb ik al een aantal pony's gehad die onder het zadel het prima doen op dubbel gebroken maar voor de wagen toch echt beter op ongebroken (met recht of wel meer gevormd mondstuk).

Wat het juiste bit is blijft een kwestie van testen en proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:56

Ga naar een plek met veel keus en laat je goed voorlichten. Het Peerdewinkeltje (www.letty.nl) heeft veel in huis, kan nog veel meer bestellen en heeft kennis van zaken.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:59

Mijn merrie vond de myler te heftig. Die durfde ze amper aan te nemen. Zelf vond ik hem erg instabiel. Zelfs als ik mijn hand stil op mijn knie legde zag je de scharen nog bewegen.
Tot slot: een kennis van mij heeft meegemaakt dat de myler losbrak in het midden. Dus dat de bithelft uit de 'kom' schoot. Gelukkig bij een brave merrie en in stap. Niks gebeurd dus, maar daardoor vertrouw ik het niet helemaal.

Ik men het liefst zo zacht mogelijk. Mijn merrie loopt het prettigst op een rechte stang. Niet anatomisch. En het lijkt mij helemaal niet fijn, maar daar is ze het stabielste op. Dus zij kiest ;)

Succes met kiezen en probeer vooral wat uit. Bij de menner kun je bitten uitproberen en retourneren als ze niet bevallen. Daar heeft zij testbitjes voor.

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 09:03

Dat ga ik zeker doen, proberen met testbitten. Het zal een hele overgang zijn gezien de pony nog nooit een bit in de mond heeft gehad.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:53

Ik heb ook slechte verhalen gehoord over de myler, wij beginnen er dus niet aan, dan liever een gewoon gebroken bitje, we hebben er nu 2 lopen op een D trensje, maar moet zetten dat een stang meestal gewoon super werkt bij het mennen. Doordat het een stang is ligt het meestal rustig in de mond en de hulpen komen duidelijk over.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:00

Mijn pony reageerde heel gevoelig op de meyler. Mondstuk is veels te dun. Ik kon niks in handen nemen. Ik rij nu met een titanium liverpool met naar voren en boven gebogen mondstuk en dat bevalt heel goed

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:17

Mijne vinden de myler niet fijn ze vinden hem veel te scherp.

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 18:29

Dank jullie wel, blijkbaar is het niet zo ideaal als ik dacht.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:29

Mijn pony reageerde ook niet prettig op het myler mondstuk. Het is erg beweeglijk. Hij loopt het fijnst op een ongebroken mondstuk welke licht gebogen is.

Ideaal zou zijn om er een aantal uit te proberen, het is zo afhankelijk van je pony waar hij goed op loopt. Waar woon je en welke maat zoek je? Wellicht iemand bij je in de buurt die je wat wil uitlenen? Als je in mijn omgeving woont kun je hier wel wat lenen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:58

Ik heb een BR pelham met een myler look a like mondstuk
Dus een die niet doorbuigt .
Deze accepteert pony heel prima .

Zij is altijd gereden met bit bij de vorige eigenaars
Bij ons meestal bit loos
Maar soms met bit
Dan hebben we een dunne dubbel gebroken D trens

Het men bit is met koper erop wordt goed aangenomen
En de prijs was prima
Zo rond de 50 euro

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 21:37

Verschillende bitten geprobeerd de afgelopen maand, misschien wel leuk om even de ervaring te delen omtrent de myler. Had om te proberen toch een myler liverpool meebesteld. Stiekem toch het idee dat dit het fijnst zou zijn. Als eerste getest dus ook. Conclusie: pony werd er enorm onrustig van in de mond, stopte maar niet met kauwen. Pony wilde de mond zelfs niet eens dicht doen!! Bleef er geirriteerd door. Daarna een liverpool met tongvrijheid geprobeerd. Vanaf seconde 1 lag dit rustig en hield pony zijn mond dicht. Ik stond er echt van te kijken! :wow: Hier nog een stukje mee gereden en het was duidelijk, dit wordt het gewoon. Pony heeft nog nooit een bit gedragen maar liep ermee alsof ie het al jaren deed.
De myler gaat gauw weer terug. :)

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:15

Grappig hè, dat onder het zadel echt heel veel mensen super enthousiast zijn over mylers en voor de wagen het bijna nooit het juiste bit is.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:36

Ik heb zo'n nep myler gekocht 2 jaar terug en eigenlijk heb ik hem ook maar bij 2 pony's gebruikt, en dan vooral als ze het bit vast wouden pakken en sterk werden! (uiteraard eerst uitgezocht of het niet ergens ongemak was)
En dat 2 of 3 keer en daarna niet meer gepakt haha!
Het is voor mij echt een tijdelijk bitje tot nu toe!
Zelf gebruik ik bij het beleren altijd een liverpool met een tongboog. En daarna ga ik bij sommige over naar een gewoon recht stangetje en andere blijven op het huidige bitje! :)
Het is zo moeilijk om voor iedere pony het juiste bit te vinden!

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:45

Dennis schreef:
Grappig hè, dat onder het zadel echt heel veel mensen super enthousiast zijn over mylers en voor de wagen het bijna nooit het juiste bit is.

Maar dat is ook vrij simpel te verklaren.
Door het onafhankelijk werken in combinatie met hefboom werkt het extremer in op de lagen per kant en het bit is onstabiel door de hefboomwerking.
Als je m op de bril zou rijden zou het ook alweer anders inwerken.
Ohz is myler top, maar werkt het bit ook heel anders, dus is het ook niet te vergelijken.

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 12:11

MelanieB schreef:
Dennis schreef:
Grappig hè, dat onder het zadel echt heel veel mensen super enthousiast zijn over mylers en voor de wagen het bijna nooit het juiste bit is.

Maar dat is ook vrij simpel te verklaren.
Door het onafhankelijk werken in combinatie met hefboom werkt het extremer in op de lagen per kant en het bit is onstabiel door de hefboomwerking.
Als je m op de bril zou rijden zou het ook alweer anders inwerken.
Ohz is myler top, maar werkt het bit ook heel anders, dus is het ook niet te vergelijken.

Ik heb er niet eens mee gereden of iets, in stilstand, dus zonder eraan te zitten, wilde pony zijn mond al niet eens sluiten.

Horsie84
Berichten: 550
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:16

Klopt het dat de liverpool met myler mondstuk, de neppe variant, niet onafhankelijk is? Maar gewoon "vast".

Snoopysnoep
Berichten: 88
Geregistreerd: 17-12-19
Woonplaats: Onder een steen

Re: Welk menbit A-pony? Myler mondstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:42

ik hoor een heleboel slecht verhalen over myler maar is het miss een idee om ook eens gwn naar een bitfitter te gaan die er verstand van heft?

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:21

Citaat:
Tot slot: een kennis van mij heeft meegemaakt dat de myler losbrak in het midden. Dus dat de bithelft uit de 'kom' schoot. Gelukkig bij een brave merrie en in stap. Niks gebeurd dus, maar daardoor vertrouw ik het niet helemaal.


Mijn myler zelfde verhaal. Lekker galopje gedaan op het lange pad, wil hem aan het eind terugnemen, moest ineens wel heel erg veel leidsel terugpakken. Bit in tweeën, gelukkig is de pony heel gehoorzaam, maar dat type bit komt er bij ons niet meer in.