Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Belasting van het lichaam gedurende het mennen

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Mijn haflinger van 23 jaar oud wordt nog bijna dagelijks bereden, echter heeft hij artrose in de knieën.
De huidige beweging houdt hem soepel en heeft daardoor weinig klachten, vrijwel nooit onregelmatig of kreupel.

Toch merk ik dat ik de laatste tijd vaker denk aan aangespannen rijden, daar hij hier zeer veel plezier van had en ik het (niet onderbouwde) vermoeden heb dat dit een andere belasting is voor zijn knieën. Ik wil hem natuurlijk zo lang mogelijk in beweging houden, omdat ik van mening ben dat stilstand achteruitgang betekent. Hij heeft plezier in het rijden, maar nog meer plezier in het mennen..

Omdat ik geen wagen heb (wel tuig) zou ik eerst eens willen horen hoe jullie tegen de belasting van het lijf kijken bij het mennen. En of jullie tips voor mij hebben tav eventueel mennen oppakken. Hij is dus al beleerd! :-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 10:54 



 
Profiel   

Koop een sulky, dat is niet zo zwaar voor hem om te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 10:56 



 
Profiel   

Zit de artrose in de voorknie of achterknie? Kan me voorstellen dat het voor de voorknieën ontlastend is tov rijden, omdat hij dan gewicht kan trekken ipv dragen, achterknieën misschien juist zwaarder ivm stuwen?
Verder ben ik het helemaal met je eens om je paard rustig in beweging te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:13 



 
Profiel   

Kan je op zachte bodem mennen? Ik denk zomaar dat veel op asfalt mennen ook niet heel fijn is voor artrose.
Verder lijkt het me een goede mogelijkheid om wat af te wisselen in belasting, rust roest!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:17 



 
Profiel   

nessinator schreef
Zit de artrose in de voorknie of achterknie? Kan me voorstellen dat het voor de voorknieën ontlastend is tov rijden, omdat hij dan gewicht kan trekken ipv dragen, achterknieën misschien juist zwaarder ivm stuwen?
Verder ben ik het helemaal met je eens om je paard rustig in beweging te houden.

De artrose zit in de voorknieën.


lissisanne schreef
Kan je op zachte bodem mennen? Ik denk zomaar dat veel op asfalt mennen ook niet heel fijn is voor artrose.
Verder lijkt het me een goede mogelijkheid om wat af te wisselen in belasting, rust roest!

Ja zeker, in onze omgeving veel brede bermen en ook in de baan/weide behoort tot de mogelijkheid.


Lindsey_99 schreef
Koop een sulky, dat is niet zo zwaar voor hem om te trekken.

Sulky vind ikzelf een beetje spannend :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:30 



 
Profiel   

2 wieler is op zich wel okay maar ik vind ze persoonlijk lastig in evenwicht te krijgen. Als je afwisselend alleen of met zijn 2en rijd is dat wel lastig. In de berm stuiterde ik er altijd half af :') en mijn rug vond het ook niet leuk -O-
De topper onder de 2 wielers is die van Hans van der Mee...super fijne onafhankelijk geveerd wagen. Maar best een lomp zwaar ding en aan de prijs.

Ik zou eerder kijken naar een 2e hands lichte marathonwagen/trainings wagen (mijnes krijg je niet :P ). Ook omdat je veel in de berm gaat rijden. En uit ervaring weet ik dat je er gewoon veel plezier van hebt. Ook eventueel bij een volgend paard.

Kwa belasting denk ik dat het iets minder is idd omdat je er niet op zit.
Beweging is altijd goed. Felix knapte kwa bewegen zo enorm op toen hij naar de pensioen stal ging...hij kon toen ook weer normaal gaan liggen en rende nog wel mee met de groep ook.

Als je wat extra demping wil zou je hoefschoenen kunnen gebruiken als je de weg op gaat. Tenzij hij al op ijzers staat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-19 11:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen