Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wild roosters

 
Profiel   

Nu ik ga leren aangespannen te rijden, komen er allerlei vragen in me op.

Hoe doen jullie dat met natuurgebieden met wildroosters?
En wat zijn do´s en don´ts in zulke gebieden?

Passen jullie door de poortjes heen...vind het vaak al een onderneming te paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 10:16 



 
Profiel   

op de menpaden zijn er hekken waar je met de koets doorheen kan.

mijn paard kan, als het echt moet, over de wildroosters. de veekerende roosters natuurlijk absoluut niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 10:58 



 
Profiel   

Gewoon nooit maar dan ook nooit over wildroosters rijden, tenzij je van je paard af wilt. Bij alle wildroosters zitten hekken voor aanspanningen. Zijn die er niet, dan rij je niet op een menroute/ruiterpad.
Aangezien je hoort te mennen met een groom, vraag je je groom het hek te openen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:02 



 
Profiel   

Wij spannen ten allen tijde uit (als er geen hek is waar je met de wagen door kan) Wagen over het wildrooster, paard door de sluis :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:10 



 
Profiel   

Gewoon niet over wildroosters rijden. Nooit doen.
Staan hekken met poortjes langs en die gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:12 



 
Profiel   

Tuigje schreef
Wij spannen ten allen tijde uit (als er geen hek is waar je met de wagen door kan) Wagen over het wildrooster, paard door de sluis :)



Als er geen hek zit waar je met een wagen doorheen kunt, rij je ergens waar je niet mag rijden met een wagen. De overheid is niet altijd logisch bezig, maar in het geval van menroutes en wildroosters zijn ze niet gek. Daar zitten altijd hekken naast. Altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:32 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Tuigje schreef
Wij spannen ten allen tijde uit (als er geen hek is waar je met de wagen door kan) Wagen over het wildrooster, paard door de sluis :)



Als er geen hek zit waar je met een wagen doorheen kunt, rij je ergens waar je niet mag rijden met een wagen. De overheid is niet altijd logisch bezig, maar in het geval van menroutes en wildroosters zijn ze niet gek. Daar zitten altijd hekken naast. Altijd.

Maar die zijn niet altijd breed genoeg voor een menwagen.
Hier in de buurt weet ik sowieso 1 wildrooster waar wel een poort naast is, maar daar kom je te paard maar net doorheen(en ja dit is een toegestaan gebied voor paarden, incl ruiter café met aanbindplaats etc).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:39 



 
Profiel   

Er is in NL onderscheid tussen menroutes en ruiterroutes. Je mag met een aanspanning niet op ruiterroutes/ruiterpaden komen. En je mag onder het zadel officieel niet op menroutes komen.
Nogmaals, als er géén hek voor aanspanningen is, dan mag je daar niet mennen. Ik kan het niet simpeler maken dan dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:41 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Er is in NL onderscheid tussen menroutes en ruiterroutes. Je mag met een aanspanning niet op ruiterroutes/ruiterpaden komen. En je mag onder het zadel officieel niet op menroutes komen.
Nogmaals, als er géén hek voor aanspanningen is, dan mag je daar niet mennen. Ik kan het niet simpeler maken dan dat.

er is hier een bos zonder ruiter en men routes. iedereen is toegestaan op alle paden. en daar is een hek waar je toch echt neit door kan met de wagen.
aangezien het een wild rooster is, en geen veekerend rooster. gaan we daar dus met de koets (en paard) overheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:43 



 
Profiel   

Hier ook gebied waar ruiters en menners mogen komen maar waar niet alle/veel poorten breed genoeg zijn, dus....Ibbel, het klopt niet (volledig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 12:10 



 
Profiel   

Dan zou ik proberen te regelen dat die er wel komen (ruiterenenmennen, KNHS inschakelen?) want het is echt levensgevaarlijk over wildroosters te rijden. En ik bedoel echt ook wildroosters, niet alleen veeroosters. Zoek maar eens op bokt hoe vaak paarden daar doorheen gaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 14:01 



 
Profiel   

Toen ik nog met mijn span reed in het Drents Friese Wold pakte ik wel twee schapenroosters omdat de bijbehorende draadjekken alleen met een span in je hand moeilijk te openen waren. Hier konden ze onmogelijk tussen komen met hun hoefjes.
Op de Hoge veluwe zijn wildroosters zonder groot hek waar je wel mag mennen. Kwestie van pony s uitspannen en door het klaphekje. Red je dus alleen met groom. Makkelijkste is dan ook dat je alles snelsluitingen heb en eventueel een halster met touw.
Hekken rijden met mijn sulky is makkelijk. Ik heb wel extra lange leidsels zodat ik om de sulky heen kan lopen zonder verlies bitcontact.

Bovenstaande zijn geen veilige adviezen voor een beginnende menner wellicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 17:17 



 
Profiel   

Nóóit over het wildrooster heen hoor! Dat risico mag je niet nemen.
Wij rijden regelmatig in de Veluwe en ik ben nog nooit een hekje tegen gekomen waar we met de wagen niet door konden. Allicht omdat we ook menpaden volgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 17:30 



 
Profiel   

Wildroosters zijn ervoor gemaakt zodat er geen dieren overheen gaan. Lijkt me dus slim als je dat ook niet doet met je paard en al helemaal niet met kar.
Je kan door het hek ernaast gaan of anders er helemaal omheenrijden als dat lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 17:55 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Dan zou ik proberen te regelen dat die er wel komen (ruiterenenmennen, KNHS inschakelen?) want het is echt levensgevaarlijk over wildroosters te rijden. En ik bedoel echt ook wildroosters, niet alleen veeroosters. Zoek maar eens op bokt hoe vaak paarden daar doorheen gaan...


Waar staat dat ik er overheen rijd, je maakt echt een eigen verhaaltje ervan.

Ik rijd niet over wildroosters maar vraag hoe jullie gebieden in komen.
Bij ons zijn de poortjes vaak al een onderneming als ruiter.
Verder vraag ik om do´s en dont´´s....

Dus ajb, stop ermee om allerlei doem scenarios te bedenken.

Verder iedereen, dank voor het delen van ervaringen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 23:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen