Welsh A en Gig tweewieler (Lemerij) samen vervoeren, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Welsh A en Gig tweewieler (Lemerij) samen vervoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 14:52

Goedemiddag,

Afgelopen dinsdag zou ik mijn nieuwe ponytrailer ophalen. Perfect voor mijn twee pony's. Helaas heb ik afgelopen maandag een van hen in moeten laten slapen, waardoor de trailer nieuwe 'eisen' kreeg. In eerste instantie wilde ik een goede trailer voor beide pony's, met verlaagde borststangen. Die had ik gevonden. De tweewieler moest dan apart vervoerd worden op onze andere aanhanger. Nu is alleen de urgentie er niet meer om twee pony's te vervoeren en zoek ik een oplossing om mijn Welsh A en tweewieler tegelijk te kunnen vervoeren. Ik heb Bokt al doorgespit en zie vooral voorbeelden van tweewielers in combinatie met shetlanders en daarnaast is de tweewieler dan vaak een HCA, kortom een stuk kleiner. Hierdoor heb ik nog niet de juiste indicatie ontvangen van mijn combi.

Mijn punten:
- Ik wil het liefst geen 2 paards. Simpelweg vanwege het hogere gewicht in combinatie met de auto. Daarnaast heb ik zelf mijn E nog niet.
- Ik wil het liefst geen verlengde dissel, omdat de lengte van de trailer dan zoveel langer wordt en deze eveneens in een andere prijsklasse liggen. Dit geldt natuurlijk ook voor de luxe mentrailers.
- Het liefst wil ik de tweewieler niet achterop vervoeren, ik heb een vrij grote en zware tweewieler waardoor je en veel langer wordt, veel gewicht achterop komt en het belangrijkste, dat mocht er wat gebeuren ik mijn pony niet snel uit de trailer kan krijgen (buiten het feit om dat ik in mijn eentje mijn tweewieler er niet op zou kunnen tillen en dat toch wel fijn zou zijn).

Ter indicatie, dit is mijn tweewieler (alleen heb ik er ook nog een bokstoel op en heb ik volgens mij een grotere wielmaat): https://www.delemerij.nl/Webwinkel-Prod ... g-16L.html
Spoortbreedte 1.10 m
Hoogte 1.40 m
Lengte 2.50 (lamoenen zouden er deel eventueel af kunnen, liever natuurlijk niet)
Van bankje tot voetenbankje 1.13 m

Is er iemand ervaring heeft met deze/soortgelijke combinatie en/of ideeën heeft hoe ik deze combinatie samen zou kunnen vervoeren?

Alvast bedankt.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:11

ik denk toch dat je met twee auto's moet gaan. 1 voor de trailer en 1 voor aanhanger en koets.
als je dit in een 1,5 paards trailer doet past je pony er waarschijnlijk niet meer goed in.
in een 2 paards trailer zou dit wel kunnen, maar dan moet je een flinke auto hebben en/of rijbewijs BE.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:12

Wagen in de punt en de pony erachter?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Welsh A en Gig tweewieler (Lemerij) samen vervoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:02

Ik verplaats dit topic naar Aangespannen rijden.

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: België, Kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:43

Deze foto is van Patricia_86 hier op bokt, maar zo heb ik 'm ook met die haken voorop.
Ik heb een sulky voor een B pony, met bankje voor 2 personen. Dus niet zo klein als deze voor shet's.


Afbeelding

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welsh A en Gig tweewieler (Lemerij) samen vervoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:49

Je wilt van alles niets. Dat word lastig. Je kan kiezen voor een busje en hem daarin vervoeren. Andere mogelijkheid is een tweepaardstrailer en deze terug laten keuren zodat je wel met de combi mag rijden. Dan kan de tweewieler voorin en de pony erachter

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 23:07

Ik heb dezelfde gig, alleen dan net iets groter (spoorbreedte 1.25).
Ik heb gelukkig een goede vriendin met een flinke bus en 1,5 paards trailer. Het is wel wat werk, want de trailer moet van de bus af om de wagen erin of eruit te halen (past op de mm precies, dus moet er aan de achterkant recht in). De lamoenen moeten er dan wel af, ik heb isolatietape met gemarkeerde streepjes erop zodat we ze snel weer op de goede stand erin kunnen zetten als we op locatie zijn. Trailer weer aankoppelen, pony erin en gaan.

Wagen in de bus zetten is trouwens wel werk voor 2 personen (zowel tillen als met oprijplaten) dus alleen weg gaan is dan geen optie.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:28

Ik had een hati trailer met een koetsenframe voorop waar mijn wagens op paste.
Qua prijs niet gigantisch duur, qua lengte net iets langer als een gewone 2 paards :)

Afbeelding
Afbeelding

Alles was in mijn eentje prima te doen. Verplaatsen zonder auto, beladen met wagens e.d.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Welsh A en Gig tweewieler (Lemerij) samen vervoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:19

Die houten hati's zijn nieuw €7000.- . :=

Ik vervoer mijn menwagen apart op een aanhanger. Nadeel is dat je dan wel altijd met twee auto's op pad moet.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:21

LinSa schreef:
Die houten hati's zijn nieuw €7000.- . :=

Ik vervoer mijn menwagen apart op een aanhanger. Nadeel is dat je dan wel altijd met twee auto's op pad moet.


Dan is hij flink duurder geworden :) heb voor die hier boven plus alle aanpassingen 4500 euro betaald (minder omdat ik een hele oude trailer inruilde)

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:28

Ik heb voor Welsh A en vd Mee tweewieler ( die is aardig aan de maat) een Henra Performance xxl aangeschaft. Zadelkamer achterwege gelaten en de dealer heeft stangen binnen aangepast. Gaat perfect en lamoen hoeft er niet af. Alleen weegt deze trailer wel net 1000kg dus BE is een must. Qua trekken is het max 1500 kg met pony en twee wieler.

Voordeel koets staat in de trailer droog en schoon. Daarnaast kan ik hem zelf er makkelijk inzetten. Tillen is echt te zwaar.

Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Welsh A en Gig tweewieler (Lemerij) samen vervoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 17:07

Bedankt allemaal voor het meedenken. Als ik het allemaal zo lees wordt het inderdaad een 2 paards, wat ik al verwachtte. Voorop met haken op de dissel zie ik nog niet echt gebeuren aangezien bij mij het bankje er niet gemakkelijk afgehaald kan worden. Bus waar ‘ie in zou kunnen is ook niet heel praktisch qua parkeren aangezien ik midden in de stad woon.
Huidige auto mag 1950 trekken dus zou in theorie zou het moeten kunnen in combinatie met een 2 paards, eventueel zou ie nog teruggekeurd kunnen worden, of ik moet gewoon zo snel mogelijk m’n E halen. :)

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:13

Ladygiroc schreef:
Wagen in de punt en de pony erachter?


Ik heb dezelfde wagen en ook een Welsh A. Lamoen eraf, wagen op z'n steunpoot voorin de punt en pony erachter. Laat je een stang net achter de wagen maken, zodat je pony schuin erachter kan staan.