Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

oudere merrie (17-18) aanspannen?

 
Profiel   

hallo ik heb een vraagje, ik zou graag eens gaan mennen maar mijn merrie is 17-18 nu, en ik vraag me dus af of ik het nog kan doen?

ze is nog in topconditie, ze heeft het nooit geleerd dus ze zal het wel moeten leren, ze is wel wat bang als ze een koets ziet maar dit zou ook wel kunnen wennen denk ik als ik er mee aan de slag ga?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:24 



 

Het kan zeker! Al zou ik haar laten beleren door ervaren mensen die vaak paarden beleren voor de wagen. Mennen is compleet anders dan rijden. En als mennen mis gaat, dan gaat het ook direct goed mis...

Heb je toevallig iemand op stal die ment? Dan zou ik haar op die manier laten wennen aan menwagens. Eerst langs stilstaande menwagens lopen, daarna langs een paard dat wordt ingespand/er stilstaand voor staand, dan een ingespannen paard langs laten stappen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:30 



 
Profiel   

Wanneer je zelf geen ervaring hebt, niet zelf aan beginnen! De leeftijd vind ik geen bezwaar maar ik zou haar zeker weg brengen om haar in te spannen. Het is niet “even eens gaan mennen”. Mennen, en dan zeker de risico’s, worden vaak zwaar onderschat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:40 



 
Profiel   

Jahoor dit kan zeker.
Op dit moment een 10jarige merrie staan, zo groen als gras die voor de wagen beleerd moet worden. Vorig jaar nog een 15 jarige, nooit te oud om te leren :)
Maar alsjeblieft, breng hem naar iemand met ervaring met beleren! Ga er niet zelf mee aan klooien, zoals al eerder gezegd. Als het fout gaat met mennen, gaat het ook goed fout. :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:43 



 
Profiel   

Mijn paard die gemiddeld 3x in de week zelf voor de wagen loopt kijk zelfs nog raar naar andere wagens :+ Daar zou ik me dus niet teveel van aantrekken. Leeftijd ook zeker geen bezwaar (nooit te oud om te leren toch?!)
En verder inderdaad zoals hierboven, 'even' mennen is het zeker niet, ik heb wel is gehoord van stalgenootjes: Nou als mijn paard kapot is zet ik hem ook maar voor de wagen... Daar heb ik toen wel even flink op ingehaakt... Laat je paard inderdaad door een professioneel persoon opleiden, zo heb je er zelf het meeste lol van en kan je 'meeleren'! Rijden en mennen zijn toch best verschillende takken van de paardensport!

Mennen is super leuk trouwens dus kan het je wel aanraden maar hou er rekening mee dat het een flinke investering is! Dus het is meer aan jezelf of je dit nog wilt doen met een ouder paard :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:45 



 
Profiel   

dankjewel voor de antwoorden, ja ik ken 2 personen die al heel lang mennen dus dat is het probleem niet, ga ik zeer zeker zelf niet aan klooien.

jeetje lovehaffie dat zou ik nooit kunnen zeggen zo iets ;( en klopt is idd een grote investering maar heb nog een veulen staan van haar waar ik straks ook mee wil beginnen dus dat is het gelukkig niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:47 



 
Profiel   

Laylah2002 schreef
dankjewel voor de antwoorden, ja ik ken 2 personen die al heel lang mennen dus dat is het probleem niet, ga ik zeer zeker zelf niet aan klooien.

jeetje lovehaffie dat zou ik nooit kunnen zeggen zo iets ;( en klopt is idd een grote investering maar heb nog een veulen staan van haar waar ik straks ook mee wil beginnen dus dat is het gelukkig niet :)



Lang mennen en beleren zijn ook 2 verschillende dingen! Let daar aub ook mee op... Niet alleen met het mennen kan het misgaan maar ook in het beleerproces. Denk aan iemand die al jaren paardrijd... Die kan ook niet ineens een paard inrijden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:51 



 
Profiel   

Dat hangt van meerdere factoren af. Ik zou je adviseren om haar te laten beleren voor de kar. Je zult niet de eerste zijn die in de sloot beland door te weinig ervaring. Mennen is best zwaar en zeker voor een paard die al op leeftijd is. Persoonlijk zou ik er zelf niet meer aan beginnen op deze leeftijd. Als je de mogelijkheid hebt? Koop dan een jonger paard, die al beleerd is voor de kar ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:53 



 
Profiel   

dankjewel, ik zou het sowieso laten doen, diegene wat ik bedoel heeft ook ervaring met paarden zelf voor de kar te zetten, ik typte het verkeerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 10:58 



 
Profiel   

Dat is altijd verstandig om het op die manier te doen. De ene 18-jarige is de ander niet dus je zult daar zelf een afweging in moeten maken omdat jij je paard het beste kent van iedereen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:03 



 
Profiel   

Anoniemk2 schreef
Dat is altijd verstandig om het op die manier te doen. De ene 18-jarige is de ander niet dus je zult daar zelf een afweging in moeten maken omdat jij je paard het beste kent van iedereen :D



ja ik ga er zeer zeker over na denken wat ik doe :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:05 



 
Profiel   

Spannend! Mijn shet is 16 en we doen het erg op het gemakje. Met de juiste begeleiding moet dat zeker perfect lukken allemaal :) Nooit te oud, daarin ga ik perfect mee met de rest. Aan sommige paarden zit wel een hoop voorbereidend werk vergeleken met anderen, maar laat dat je niet tegenhouden. Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:09 



 
Profiel   

Kan best, gewoon een lichte kar pakken en dan kunnen ze dat prima aan mits ze gewoon gezond zijn.

Wel even door iemand anders laten beleren in jouw geval. Wij doen het ook met zijn twee hoor. Alleen beleren is een no go.

En anders hebben wij nog wel een pony te koop voor je staan. We zijn er van de week achter gekomen dat ze rijdende vrachtwagens en bussen gewoon passeert. :D

is alleen een klein beetje bodemschuw soms. Maar plassen crossed ie wel doorheen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:11 



 
Profiel   

Qua leeftijd geen probleem.


Maar ervaring met beleren van menpaarden is wel een must.


Mennen geeft op heel andere vlakken uitdagingen bij beleren dan onder het zadel.
En daar moet iemand wel échte kennis van hebben en op voorbereid zijn.


Bij mennen zijn de ongelukken over het algemeen veel heftiger dan bij rijden, áls het fout gaat.


Verder is het wel enorm leuk!
Mijn paard stond op zijn 14e voor het eerst aangespannen.

En tot op de dag van vandaag vindt hij aangespannen leuker dan onder het zadel. (Hij is inmiddels bijna 26)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:14 



 
Profiel   

Dankjewel, mijne is zo wel een schatje maar laat het wel door iemand doen met ervaring welke karren zijn licht?

Ik wil me al wat verdiepen en inlezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:21 



 
Profiel   

Voor het beleren vind ik persoonlijk stabiel, degelijk en mogelijkheid tot remmen belangrijker dan licht gewicht.



Ga je puur voor superlicht, dan zo'n tuig-showwagentje. (Concourswagen)

Maar die zou ik zelf echt niet graag gebruiken bij beleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:24 



 
Profiel   

Mjn tip
Neem eerst zelf een paar menlessen met een ervaren men paard en kijk of je het zelf leuk vindt en of je kan wennen aan hulpen geven vanaf de bok.
Mijn ervaring is dat er toch heel wat ruiters zijn die enthousiast beginnen aan het plan koetsier worden, maar koetsier zijn toch eng vinden en blijven vinden.

Tijdens die lessen leer je ook wat je zelf fijne wagens vindt, vering, banden etc. Dat hangt namelijk af van jouw omgeving, of je veel in de bak rijdt of juist het bos in gaat.

Leeftijd paard is geen probleem. Lichamelijke okay is wel belangrijk.
Een ervaren beleerder zet haar bij voorkeur in het tweespan in het begin om te leren van ervaren menpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:31 



 
Profiel   

Dankjewel weten jullie mensen die inspannen en lessen geven?
Ben wel vaker mee geweest maar is toch wel goed om te weten hoe het moet, omgeving zuid Limburg van uit Heerlen moet het dan wel niet te ver zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:46 



 
Profiel   

Wellicht wijs om eens een cursus koetsiersbewijs te doen voor je daadwerkelijk beslist.


Daar komen zaken als veiligheid ook aan de orde, en basiskennis tuig, tuig correct afstellen, en aan welke eisen een wagen moet voldoen.

Bovendien krijg je de basis van veilig en correct rondsturen vanaf de bok ook mee.


Is een prima investering, en je merkt dan ook goed of je het echt leuk vindt.

En je leert meestal dan ook wat mensen kennen die ofwel ook beginnen (leuk samen opgaan) maar vaak ook wel wat mensen die het al langer dien. (De instructeur, diens eventuele hulp, etcetera) en dan kun je ook mooi doorvragen wie geschikt zijn om te helpen bij het beleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:51 



 
Profiel   

Hier een 19jarige beleerd ging perfect rust en kunde is n goed sleutelwoord

Limburg zuid zou ik Anke spronk van de immetjeshoeve aanraden! Kundig en rustig neemt alle tijd die nodig is en kan jou ook begeleiden in het verdere proces (weet alleen niet of ze les geeft met eigen paarden en of ze nog beleerd voor andere)

https://www.immetjeshoeve.com

Ze zit ook op Bokt maar weet haar naam niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:51 



 
Profiel   

Denk er ook om dat de ene wagen de andere niet Is.heb een keer een aan de kleuter zien gaan die al braaf voor een lichte kleine sulky liep maar van de grotere nieuwe kar schrok en op hol ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 11:57 



 
Profiel   

Dan raad ik Berry van den Bosch aan van VdB stables. Dat moet vanuit Heerlen te doen zijn. Buiten het feit dat het fijne mensen zijn en goed les kunnen geven aan ook beginners, is het een professionele stal wat het beleren van menpaarden betreft. Heel veel ervaring in het koetsmak maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 12:18 



 
Profiel   

Ja hoor, kan makkelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 18:56 



 
Profiel   

Als je rustig probeert waarom niet.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 19:03 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Dan raad ik Berry van den Bosch aan van VdB stables. Dat moet vanuit Heerlen te doen zijn. Buiten het feit dat het fijne mensen zijn en goed les kunnen geven aan ook beginners, is het een professionele stal wat het beleren van menpaarden betreft. Heel veel ervaring in het koetsmak maken!

Ik zou inderdaad ook Berry van den Boschvan www.vdbstables.nl adviseren om te beleren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen