Met welke bitloze optoming mennen jullie POLL

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

waarmee mennen jullie bitloos?

sidepull
12 (25%)
touwhalster
Geen stemmen
sidepulltouwhalster
1 (2%)
hack-a-more
5 (10%)
geluksrad/bloem
4 (8%)
kaakgekruist
7 (14%)
kingekruist
1 (2%)
kaptoom
2 (4%)
zelfbouw
Geen stemmen
ander
2 (4%)
zonder hoofdriem
1 (2%)
shetlander
10 (21%)
niet-shetlander
2 (4%)

Totaal aantal stemmen: 47


judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Met welke bitloze optoming mennen jullie POLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 09:19

Ben wel eens benieuwd hoe jullie mennen zonder iets in de mond. Zelf men ik momenteel kaakgekruist met mijn tinker, maar onlangs viel mijn oog op een kingekruiste zonder hoofd/frontriem.

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:31

Ik ben 100% pro bitloos, maar ik men met liverpool stang. Misschien dat ik in de afgesloten rijbak nog eens een keer met een sidepull ga proberen, maar daar ga ik niet de openbare weg mee op.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 09:39

AnnoNiemand schreef:
Ik ben 100% pro bitloos, maar ik men met liverpool stang. Misschien dat ik in de afgesloten rijbak nog eens een keer met een sidepull ga proberen, maar daar ga ik niet de openbare weg mee op.

Leuk dat je het eens wil proberen in de bak. Zelf heb ik ook anderhalf jaar met liverpoolstang gereden, tot ie ermee aan de kletter ging. Dat was bij mij het signaal naar verandering.
Tijdens het langelijnen merk je al of je met sidepull wat te vertellen hebt ;-)

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Met welke bitloze optoming mennen jullie POLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:52

Hier heb ik vroeger gemend met een kaptoom, maar ook een Nurtural hoofdstel. Voor die laatste heb ik optie kaakgekruisd genomen maar eigenlijk zijn ze nog iets apart qua systeem.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:17

ik men tweespan met hackamore's.
werkt perfect. ( en ook zonder oogkleppen. )
enkelspan werd gemend met sidepull of kaakgekruist, maar dit werkt niet fijn in een tweespan.

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:00

judjuk schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik ben 100% pro bitloos, maar ik men met liverpool stang. Misschien dat ik in de afgesloten rijbak nog eens een keer met een sidepull ga proberen, maar daar ga ik niet de openbare weg mee op.

Leuk dat je het eens wil proberen in de bak. Zelf heb ik ook anderhalf jaar met liverpoolstang gereden, tot ie ermee aan de kletter ging. Dat was bij mij het signaal naar verandering.
Tijdens het langelijnen merk je al of je met sidepull wat te vertellen hebt ;-)

Alles wordt hier met sidepull gereden onder het zadel en met lange lijnen, en ik weet dat dat goed werkt. Ook weet ik dat als een paard op hol slaat, je hem echt niet houdt met bit. Ik kon eentje van ons vandaag al amper houden (enthousiasme i.c.m. harde wind, dus niet op hol slaan), maar ik weet zeker dat ik er met sidepull helemaal niets aan gehouden had.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Met welke bitloze optoming mennen jullie POLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:19

Ik men (op de wei) met een kaakgekruist hoofdstel, maar daarvan is de release wat minder en dat is met mennen niet echt handig omdat ik niet even snel dat wat vast blijft zitten los kan maken.

Ik heb wel eens een sidepull geprobeerd, maar daar begreep mijn pony (die onder de man zelfs met neckrope gereden kan worden), totaal niks van.

Ik vind het ook wel eens knap dat mensen met een sidepull mennen, want wat je in mijn ogen nooit kunt doen met mennen is je leidsel 'naar opzij' halen, zoals een sidepull (de naam zegt het al) werkt.

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:17

Isapaardje schreef:
Ik men (op de wei) met een kaakgekruist hoofdstel, maar daarvan is de release wat minder en dat is met mennen niet echt handig omdat ik niet even snel dat wat vast blijft zitten los kan maken.

Ik heb wel eens een sidepull geprobeerd, maar daar begreep mijn pony (die onder de man zelfs met neckrope gereden kan worden), totaal niks van.

Ik vind het ook wel eens knap dat mensen met een sidepull mennen, want wat je in mijn ogen nooit kunt doen met mennen is je leidsel 'naar opzij' halen, zoals een sidepull (de naam zegt het al) werkt.

Ik gebruik een sidepull als gewoon hoofdstel. Dus trek de teugels niet opzij. De paarden moeten dit wel eerst leren. Maar dat is met een gewoon bit niet anders. Daarbij moet je bij het leren sturen ook eerst je handen naar de zijkant doen. Later in het proces hoeft dat niet meer. Zo is het met een sidepull ook.

Ik kan prima lange lijnen met een sidepull, dus mennen moet ook prima gaan. Ga het nog wel ooit een keer doen, denk dat dat prima gaat. Maar alleen in de rijbak, niet op de weg.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:48

AnnoNiemand schreef:
Daarbij moet je bij het leren sturen ook eerst je handen naar de zijkant doen. Later in het proces hoeft dat niet meer. Zo is het met een sidepull ook.

Mijn leidsels gaan door ogen die aan de halsriem zitten, dus liggen een soort van vast. Iets wat je met lange teugelen of lange lijnen werken niet hebt, enkel met ingespannen staan voor de kar.
Vandaar dat ik mij afvroeg hoe je dan goed met een sidepull zou kunnen werken.

Ik denk dat ik het toch nog maar even bij kaakgekruist hou, dat kent hij en dat doet hij goed. Alleen beter hoofdstel zoeken waar de release goed van werkt ;)

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 06:55

Intussen zijn we al tweemaal kingekruist op pad geweest. De eerste keer waren de reacties net iets anders, maar laatst was er geen verschil meer merkbaar. Wss. dus dezelfde release bij beide hoofdstellen.

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:47

Laatst voor het eerst bitloos gemend, kingekruisd, maar ik was niet tevreden over de release, binnenkort ga ik het eens met de hackamore proberen.

Hugolien

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:29

Hoe bevalt het bitloos mennen? Tot op heden nog niet "durven" te proberen.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 10:45

Hugolien schreef:
Hoe bevalt het bitloos mennen? Tot op heden nog niet "durven" te proberen.


Bevalt prima, ben nu zelf 2 jaar bitloos aan de slag. Eerst kaakgekruist, dan kingekruist. Sinds gisteren ben ik zelf klaar voor sidepull, mijn paardje was daar al klaar voor, zo'n drietal jaar geleden.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:58

Ik men sinds kort geregeld met een sidepull. Dat bevalt in principe prima.
Afbeelding

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:37

Mocht iemand nog een hoofdstel zoeken. Ik heb 2 hoofdstellen van Ideal (leer) maat pony die met het veranderen van keel/neusriem bitloos gebruikt kunnen worden (kaakgekruist). Ze mogen voor 35 euro per stuk weg. Bevalt bitloos niet, zijn ze in een handomdraai te veranderen in gewone hoofdstellen.

Afbeelding