Veiliheidssluiting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Veiliheidssluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 12:23

Hoi ik heb een vraag over de veiligheidssluitingen.

Ik heb een simpele recreatie menwagen en wil daarmee na thuis veel geoefend hebben en gelest mee de weg op.
Maar voordat ik dat ga doen wil ik veiligdssluitigen bevestigen.
Maar welke kan ik dan het beste kopen en hoe moet ik ze vastmaken bij mijn wagen.
Mijn instructrice wist ook niet hoe het zat bij deze wagen.

Ik heb een paar foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Er zit geen speciaal oog aan ofzo.

Heeft iemand hier misschien een voorbeeld van hoe jullie dat hebben zitten?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veiliheidssluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 19:53


JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Veiliheidssluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:02

Zo als Nynkster zegt kan inderdaad, of je moet iemand zoeken die voor jou ogen op de zweng kan en wil lassen, dat is natuurlijk ook nog een optie.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 08:35

Ah dat is top. Nu weet ik waar ik naar moet zoeken. De strengbussen heb ik al, die zaten bij het tuig.

Hier een foto van onze combi. Tuig heb ik van marktplaats. Ooit komt er wat beters, maar om mee te beginnen was dit prima.
Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Veiliheidssluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:13

Ik heb ooit mijn zweng doorgeboord en een bout met oog eraan bevestigd. Daar de veiligheidssluitingen aan en strengen met D-ringen aangeschaft

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Veiliheidssluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 09:03

Dat is ook goed idee Napie. Die strengstroppen zijn wel echt heel duur, eigenlijk.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Veiliheidssluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:55

Denk ook aan een veiligheidssluiting tussen je staartriem en het schoftje, broek loskrijgen in nood kan net zo lastig zijn als de strengen zelf.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:57

tamary schreef:
Denk ook aan een veiligheidssluiting tussen je staartriem en het schoftje, broek loskrijgen in nood kan net zo lastig zijn als de strengen zelf.

Of tussen de broekriemen en de broek zelf (veiligheidssluiting vastklikken aan de ring van de broek).

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:26

Amyd schreef:
Dat is ook goed idee Napie. Die strengstroppen zijn wel echt heel duur, eigenlijk.

En ze rammelen en zijn zwaar. Ik vond het niks

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 09:17

Hilary schreef:
tamary schreef:
Denk ook aan een veiligheidssluiting tussen je staartriem en het schoftje, broek loskrijgen in nood kan net zo lastig zijn als de strengen zelf.

Of tussen de broekriemen en de broek zelf (veiligheidssluiting vastklikken aan de ring van de broek).


Dat is een goede tip! Ga ik ook doen!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:21

ik heb liever dat de strengen gewoon aan de zweng zitten. veiligheidssluitingen zijn zwaar en bengelen daardoor aan de zweng. en ze willen nog wel eens los gaan waardoor veel menners ze weer extra vastzetten met een hoesje of plakband. pas nog gebeurd bij een menner van onze club die met twee grote tuigers rijdt. midden op een kruising schoot zo'n ding los. gelukkig luisteren de paarden perfect en met 1 hoo!! blijft alles staan. pinnetje gezocht en de boel weer vastgeklikt.
het kan een goed systeem zijn als er iets is, maar ik zal ze niet gaan gebruiken.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Veiliheidssluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:34

Het fijne van die veiligheidssluitingen is niet dat ze snel opengaan, maar dat ze ook als er veel druk op staat open kunnen worden gemaakt.
In de marathons hebben wij er idd een klittenbandje omheen, zodat ze niet 'zomaar' opengaan. Maar zelfs dan zijn ze nog wel gemakkelijk open te maken in geval van nood.

Met stropstrengen al meegemaakt dat daar zoveel druk op bleef staan dat ze niet los waren te krijgen. En omdat ze met nylon waren versterkt kwam zelfs het vlijmscherpe mes er maar met moeite doorheen. (Plus dat ik het niet fijn vond, met een mes in de buurt van een angstig/onrustig paard moeten werken, overigens niet mijn eigen paard hoor).

Vandaar mijn voorkeur voor veiligheidssluitingen.

Om de vraag van ts te beantwoorden: ik zou een lasser 2 ogen aan het lamoen laten lassen. Dat kunnen bijv ook 2 grote bouten zijn waar de pin van de sluiting door past.