Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Riempje tussen schoft en borsttuig

 
Profiel   

en als je dat plaatje gewoon eens naar een winkel stuurt waar ze tuigen verkopen? Misschien weten die wel hoe het heet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 18:55 



 
Profiel   

AnnoNiemand schreef
Waar is dat riempje dan voor? Gezien vrijwel geen enkel tuig dat riempje heeft. Ik heb het nog nooit gemist bij mijn tuigen.


Om het borststuk op zijn plek te houden, dat het niet afzakt/naar beneden glijdt, wanneer het paard de hals laat zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 18:56 



 
Profiel   

En het is verrekte handig als je de hele boel aan elkaar laat en het tuig zo in 1 keer kan opgooien.
Ik had hem inderdaad bij een shetlandertuig en kon er een sporenriempje tussen. Niet gedacht aan die langnekken van paarden.
Als je een link van dit topic naar de Menner stuurt dan weten ze exact wat jij nodig heb

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 18:59 



 
Profiel   

AnnoNiemand schreef
Waar is dat riempje dan voor? Gezien vrijwel geen enkel tuig dat riempje heeft. Ik heb het nog nooit gemist bij mijn tuigen.

Het zorgt er voor dat het borsttuig niet naar voren kan. Tijdens het rijden heb je er niet veel aan, maar met inspannen kan het wel nuttig zijn. De mijne wil nogal graag met de kop naar de grond en dan ligt het borsttuig weer achter de oren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:04 



 
Profiel   

Napie schreef
Ik had hem inderdaad bij een shetlandertuig en kon er een sporenriempje tussen. Niet gedacht aan die langnekken van paarden.


Haha ja, bij die kleintjes lukt dat nog! Daar kan een sporenriempje ook als sperriem .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:05 



 
Profiel   

pillow schreef
AnnoNiemand schreef
Waar is dat riempje dan voor? Gezien vrijwel geen enkel tuig dat riempje heeft. Ik heb het nog nooit gemist bij mijn tuigen.

Het zorgt er voor dat het borsttuig niet naar voren kan. Tijdens het rijden heb je er niet veel aan, maar met inspannen kan het wel nuttig zijn. De mijne wil nogal graag met de kop naar de grond en dan ligt het borsttuig weer achter de oren.

Oh zo. Maar ik neem aan dat je je paard laat vasthouden of vastzet tijdens het inspannen. Ik zet ze altijd kort vast aan de muur, met het halster over het hoofdstel. Dus het hoofd kan dan niet naar beneden. Dus zo’n riempje lijkt mij onzinnig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:11 



 
Profiel   

Is het niet dit...?
https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... griem.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:29 



 
Profiel   

Nee, die gaat van de singel tussen de voorbenen door naar de borstriem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:44 



 
Profiel   

Bij demenner.nl moet je eens zoeken op "ZGB / Elite Buitensingel Zilco
The Zilco George Bowman (ZGB)"

"Elite False Belly Band feeds through the keepers of the girth and buckles onto the Tug straps (single harness) or the Breastplate to Saddle fitting (pairs harness) to help with stability and prevent the shafts from rising"


https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... ingel.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:47 



 
Profiel   

BillyJ schreef
Bij demenner.nl moet je eens zoeken op "ZGB / Elite Buitensingel Zilco
The Zilco George Bowman (ZGB)"

"Elite False Belly Band feeds through the keepers of the girth and buckles onto the Tug straps (single harness) or the Breastplate to Saddle fitting (pairs harness) to help with stability and prevent the shafts from rising"


https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... ingel.html


Dit is een buitensingel. Volgens mij bedoelen ze met die breastplate to saddle een verbinding tussen het borstblad (dus echt het stuk dat voor de borst langs loopt) en het schofttuig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:56 



 
Profiel   

Citaat
Het zorgt er voor dat het borsttuig niet naar voren kan. Tijdens het rijden heb je er niet veel aan, maar met inspannen kan het wel nuttig zijn. De mijne wil nogal graag met de kop naar de grond en dan ligt het borsttuig weer achter de oren


Citaat
Oh zo. Maar ik neem aan dat je je paard laat vasthouden of vastzet tijdens het inspannen. Ik zet ze altijd kort vast aan de muur, met het halster over het hoofdstel. Dus het hoofd kan dan niet naar beneden. Dus zo’n riempje lijkt mij onzinnig
.

Ja natuurlijk staat ze vast, maar dan moet ik haar hoog en heel kort vastzetten, en dat nodigt weer uit tot hangen. Het hoofdstel doe ik als laatste aan, het halster er overheen vrotten vind ik niks. Een officieel riempje hoeft niet, een schoenveter voldoet ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 20:03 



 
Profiel   

Het riempje ziet er niet heel ingewikkeld uit, misschien dat je die desnoods door iemand kunt laten maken als je het niet kant en klaar kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 20:13 



 
Profiel   

Informeer eens bij http://www.nicolevoormenners.nl die weet het wel.

Deze misschien
https://nicolevoormenners.nl/product/zi ... te-straps/

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 20:45 



 
Profiel   

Rivjenn schreef


Nee, dat is een springriem, werd hierboven al toegelicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 20:48 



 
Profiel   

bora schreef

Deze verbinden de zijkanten van het borstblad met het schofttuig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 20:51 



 
Profiel   

Ik ben er uit denk ik.. een retainer
Mijn pony steekt inderdaad bij in of uitspannen de kop aan de grond. Er zou misschien iets te eten liggen.
Ik span alleen in of uit. Pony verzet geen stap. Alleen bij kop omlaag hangt het borsttuig achter de oren. Sporenriem of speriem is te kort. Nu alleen nog een Nederlandse beschrijving erbij en ik weet het zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 21:59 



 
Profiel   

owens-mama schreef
Ik ben er uit denk ik.. een retainer
Mijn pony steekt inderdaad bij in of uitspannen de kop aan de grond. Er zou misschien iets te eten liggen.
Ik span alleen in of uit. Pony verzet geen stap. Alleen bij kop omlaag hangt het borsttuig achter de oren. Sporenriem of speriem is te kort. Nu alleen nog een Nederlandse beschrijving erbij en ik weet het zeker.


Hoe staat je pony (gebonden) bij het in- en uitspannen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 22:25 



 
Profiel   

Los met het hoofd naar de muur.. en voetje op rust..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 22:52 



 
Profiel   

Het heet een retainer strap.
Maar maak het jezelf het makkelijkste; zilco heeft deze riempjes, zoek een zilco dealer en vraag naar het verbindingsriempje tussen schoft en halsriem en dan komt het goed.

Edit:
https://nicolevoormenners.nl/product/zi ... ner-strap/
De Engelse naam word gewoon gebruikt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 22:53 



 
Profiel   

owens-mama schreef
Los met het hoofd naar de muur.. en voetje op rust..


Aan een muur .. oke ... zo spannen wij ook in, zij het dan vastgebonden. Maar, en daarom de vraag, ik heb ook wel eens gezien dat het paard aan een “voorbind horizontale balk” stond waarbij die met een panieksluiting vast stond aan het borsttuig. Op die manier kan het ook niet afzakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 23:16 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor het meedenken!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 09:59 



 
Profiel   

Lukasje schreef
owens-mama schreef
Los met het hoofd naar de muur.. en voetje op rust..


Aan een muur .. oke ... zo spannen wij ook in, zij het dan vastgebonden. Maar, en daarom de vraag, ik heb ook wel eens gezien dat het paard aan een “voorbind horizontale balk” stond waarbij die met een panieksluiting vast stond aan het borsttuig. Op die manier kan het ook niet afzakken.

het paard vastzetten aan het borsttuig? dat lijkt mij echt geen goede optie

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 10:23 



 
Profiel   

pillow schreef
het paard vastzetten aan het borsttuig? dat lijkt mij echt geen goede optie


Toch gezien bij een professionele lesgever/ iemand die paarden koetsmak maakt/ intern. wedstrijdmenner. Een panieksluiting vooraan aan de borstring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:54 



 
Profiel   

Lukasje schreef
pillow schreef
het paard vastzetten aan het borsttuig? dat lijkt mij echt geen goede optie


Toch gezien bij een professionele lesgever/ iemand die paarden koetsmak maakt/ intern. wedstrijdmenner. Een panieksluiting vooraan aan de borstring.

Twee stappen achteruit en ze hebben het hele tuig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 15:57 



 
Profiel   

Lukasje schreef
AnnoNiemand schreef
Waar is dat riempje dan voor? Gezien vrijwel geen enkel tuig dat riempje heeft. Ik heb het nog nooit gemist bij mijn tuigen.


Om het borststuk op zijn plek te houden, dat het niet afzakt/naar beneden glijdt, wanneer het paard de hals laat zakken.


Of zoals onze pony heeft na de schoft een deukje voor het overloopt in de nek/hals waar het borsttuig in ging liggen en drukt. Door het riempje gaat die daar niet zo in hangen. Ik heb overigens het zo laten maken maar geen idee hoe het heet :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 10:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen