Verandering paard na beleren voor wagen? Positief/negatief?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Verandering paard na beleren voor wagen? Positief/negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 00:03

Zijn er mensen die hun paard eerst beleerd hebben onder het zadel en daarna voor de wagen en die daarin een verandering hebben gemerkt? Is jullie paard bijv. ten positieve veranderd na het beleren voor de wagen? Of juist niet? Qua gedrag, bespiering, beweging.. etc.
Ik ben benieuwd naar ervaringen!

Ik overweeg om mijn fjord te gaan beleren voor de wagen. Ik rij hem nu bitloos onder het zadel. Mijn twijfel zit hem in het feit dat ik hem voor de wagen wel met bit zal moeten beleren en ik niet precies weet of dit effect zal gaan hebben op het rijden onder het zadel.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Verandering paard na beleren voor wagen? Positief/negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 01:06

Ik heb mijn paard (5-jarige tuigpaard merrie) vorige maand laten beleren voor de wagen. Ik had haar toen net een jaar. Ik ben ontzettend blij dat ik dat heb laten doen.
Ze loopt bij mij voor de wagen met een zelfde bitje (dubbel gebroken watertrens) als onder het zadel.
Sinds ze betuigd is voelt ze veel losser onder het zadel. Ik heb een paard met veel beweging en voor de wagen kan ze vrijer lopen zonder dat ik haar in de weg zit. Ik kan dit echt merken als ik haar rijd en haar beweging is voor mij nu veel makkelijker te verwerken. In haar gedrag lijkt ze te verbeteren wat betreft (zelf-)vertrouwen.
Daarnaast vind ik de afwisseling die ik hiermee het paard kan bieden echt heel fijn.
Over het stuk bit versus bitloos kan ik niks zinnigs zeggen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Verandering paard na beleren voor wagen? Positief/negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 01:40

Rijd je nu ook buiten met je paard? Waarom zou je mennen met bit moeten gaan doen? Er zijn prima bitloze menhoofdstellen. Het stuur, start en stop kent je paard al, die conditionering zit er al in.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 01:52

Ik rij vrijwel alleen maar buiten met mijn fjord.
Er zijn alleen geen menstallen in de omgeving die bitloos beleren voor de wagen. Bovendien rijd ik hem vooral heel erg op zit, waar hij prima op reageert. Voor de wagen heb je dat element niet.
Het is dan ook mijn grootste 'drempel' om hem voor de wagen te beleren hoor. Niet dat ik zozeer tegen het bit ben, maar wel omdat ik het mooi vind dat hij het tot nu toe nooit gekend heeft.

Klinkt goed Jildou! De afwisseling lijkt me inderdaad ook goed voor hem.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 02:03

Onze tinker werd op zijn 4e beleerd onder het zadel met een dubbelgebroken bit.
Langelijnen wisselden we steeds af ter voorbereiding voor de kar. Dubbelgebroken, liverpoolstang en sidepull, ging allemaal prima in de bak.
Op de weg langelijnen was ie levensgevaarlijk met bit. Op zijn 4,5 de kar erachter met liverpoolstang.
Dat ging zo goed, dat ie in protest ging tegen dubbelgebroken onder het zadel.
Na 1,5 jaar ging ie met stang toch aan de kletter en schakelden we meteen over naar bitloos, kaakgekruist.
Nu, weer 1,5 jaar later overgeschakeld naar kingekruist, met veel betere inwerking dan voordien, ook onder het zadel. Wel is ie nu 90% menpaard en nog weinig onder het zadel aan het werk.

Binnen de bak zou je dus best bij het voorbereidende langelijnen alle mogelijke optomingen uittesten, maar buiten kies je best voor de voor jou meest veilig gevoelgevende optoming uiteraard. In het huidige verkeer is dan experimenteren onverantwoord.

Veel succes met je keuze.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:01

Hoeveel ervaring heb je zelf met mennen?
Door de vragen die je stelt, schat ik in dat je zelf weinig ervaring hebt met het trainen van paarden voor de koets. Ik zeg altijd dat ruiters eerst zelf een paar keer moeten lessen met een ervaren menpaard en ervaren of ze zelf mennen leuk vinden. Vaak zie ik dat ruiters het eng vinden op de bok, omdat ze geen zit- en beenhulpen kunnen gebruiken.
Leer mennen met een ervaren paard, als je het dan nog steeds een goed idee vindt, laat dan je paard beleren. Het beleren tot menpaard, de aanschaf van tuig en koets kosten geld en zonde als je het niet leuk lijkt te vinden.

De plek van een ruiter in het verkeer is aan de zijkant, berm. Met een koets rijd je op de rijbaan, midden tussen het snelverkeer. Dat stelt eisen aan je aanspanning. En ik vind dat je in het wegverkeer zeker een bit moet gebruiken.
In het bos kan je andere afwegingen maken. Hier in de Randstad rijden wij op 80 km wegen met de koets tsuue druk verkeer. We besteden veel aandacht aan rust en vertrouwen met het menpaard, voordat we hem tussen de vrachtwagens en bussen bij het stoplicht laten wachten.


Ik ervaar dat paarden door mennen beter allround gespierd worden en losser lopen, meer voorwaarts dan als ze alleen onder zadel getraind worden.
En als je zelf niet weet wat belangrijk is om aan te leren, raad ik je niet aan zelf aan de slag te gaan met langelijnen etc als voorbereiding voor het beleren voor de koets.
Ik zie geregeld dat mensen de eerste voorbereiding zelf doen, en daar heb je vaak met het beleren later last van. Bijv het toestaan dat een paard omdraait bij het stil staan. Veel ruiters denken, ach hij wil zien wat er acher hem is, maar voor een menpaard heel gevaarlijk.
Kortom laat het beleren aan de deskundigen over dat gaat het snelste en is voor het paard het meest duidelijk

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:06

janouk schreef:
Ik ervaar dat paarden door mennen beter allround gespierd worden en losser lopen, meer voorwaarts dan als ze alleen onder zadel getraind worden..


Dit is ook mijn ervaring, zeker het losser lopen en meer voorwaarts. Dit is precies waar ik onder het zadel echt profijt van heb.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:19

jildou1979 schreef:
janouk schreef:
Ik ervaar dat paarden door mennen beter allround gespierd worden en losser lopen, meer voorwaarts dan als ze alleen onder zadel getraind worden..


Dit is ook mijn ervaring, zeker het losser lopen en meer voorwaarts. Dit is precies waar ik onder het zadel echt profijt van heb.


En het leuke daarvan is weer dat ik het direct terugzie in de menwedstrijden als er wat anders met paard(en) wordt gedaan als alleen maar voor de kar.

reactie kort geleden op vraag waarom hun tweespan pony's zo fijntjes inbuigen: "ja mooi he, mijn dochter springt ook met haar" +:)+

On topic: denk dat bitloos ohz en mennen onder bit prima is te combineren.
Paard moet natuurlijk wel bitje leren verdragen en er geen last van hebben.
Accepteerd je paard echter bit niet, dan moet je voor jezelf keuze's gaan maken.

Weet niet hoe je ervoor staat, maar wellicht is er al een menner bij je op stal, waar je aansluting bij kunt vinden ?
De menwereld is totaal anders als dressie, men is daar hulpvaardig en openminded, en voor je het weet beland je via groomwerk en hulp zelf op de bok.

Heel leuke hoek van paardensport.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Verandering paard na beleren voor wagen? Positief/negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:37

heb de mijne met een kimblewick voorde kar staan en bitloos onder het zadel. ik merk daar niets nadeligs aan. je rijdt ohz veel op zit en voor de kar met lichte aanleuning. uit veiligheidsoogpunt vind ik zonder bit mennen onverantwoord, maar dat moet ieder voor zich weten.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:38

Mijn merrie was zadelmak en is toen ook beleerd voor de wagen.
Ohz liep ze altijd bitloos, mennen wel een bitje. Juist om wat je zegt, je hebt minder mogelijkheden vanaf de wagen. Dit is geen enkel probleem.
Ik vind het wel fijn dat je bepaalde dingen even zonder ruitergewicht kunt trainen. Of er echt verschillen zijn weer ik niet. Ik wil ze altijd zowel ohz als voor de wagen hebben.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Verandering paard na beleren voor wagen? Positief/negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 12:50

Bedankt! Leuk om al jullie ervaringen te lezen.

Ik heb ongeveer 1,5 jaar me les gehad (tweespan) en daarna ook een aantal jaren met mijn shetander gemend.
Maar dat voelt toch een beetje anders. De paarden waarmee ik in tweespan mende waren van nature al extreem goede bewegers. Mijn fjord is dat niet. En ik let daar wel veel meer op sinds ik met de academische rijkunst bezig ben. Vandaar dat ik ook wel voorzichtig ben in ergens nieuw mee beginnen. Uiteraard zouden we dat onder begeleiding van een ervaren menner doen als we het gaan doen. We doen wel veel dubbele lijnen, ook op straat. Wat dat betreft verwacht in geen problemen in het mennen met hem.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:06

gewoon doen dat beleren voor de wagen. de meeste paarden vinden het geweldig.
je kunt je paard gaan "lijnen" met bijv. een ongebroken bustrens. of liverpool met de leidsels in de bril.
als hij dat goed doet kun je hem voor de wagen leren. er zal bijna niemand zijn die je paard de eerste keren bitloos voor de wagen wil zetten, dus vandaar dat je hem kunt laten wennen aan een bit.
als je licht in de hand blijft en hem goed op de stem leert reageren, hoeft dit geen probleem te zijn.

mocht dat allemaal goed gaan en heb je al wat kilometers gemaakt, zou ik dan bitloos proberen met een kaakgekruisd hoofdstel of een hackamore.

de pony's en paarden die we jaren geleden met bit, ( ongebroken bustrens) , beleerd hebben voor de wagen lopen nu bitloos voor de wagen. ( en zonder oogkleppen). ook in tweespan.
in het begin met een kaakgekruisd hoofdstel, maar omdat de touwtjes niet goed weer los gaan hangen als je de leidsels langer laat ben ik overgestapt op een hackamore. en dat bevalt prima.
ze zijn super fijn en licht te rijden. ook omdat ze goed op de stem luisteren wat heel belangrijk is.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:37

Mijn merens Hercule is beleerd voor de wagen en daarna onder het zadel. Hij was zo gek op het mennen. Hij werd met stang gemend en gewoon dubbel gebroken bitje mee gereden. Hij heeft nooit enig probleem gehad met wisselen van bitten en je kon het ook niet voelen met rijden.
Dus ik zou hem gewoon met bit laten beleren en zelf ook gaan mennen. Mennen is namelijk totaal iets anders en je hebt echt minder te zeggen als onder het zadel. Daarbij als jij bitloos rijdt, dan zul je denk ik zacht en voorzichtig zijn als je gaat mennen.
Ik vond het een groot voordeel, de afleiding die we hem konden bieden, en we hadden een familie marathon wagen, hij vond het zo tof als de kinderen mee gingen. Het heeft ons leven enorm verreikt, want hij vond het fantastisch, ik mende hem terwijl ik er geen klap van kon, maar hij heeft nooit een stap fout gedaan en mij altijd geholpen. Overal hebben we gemend , hem uitgespannen als wij gingen picknicken en hij was er gewoon bij komen zitten als hij dat had gekund, dus graasde altijd los vlak bij ons als volwaardig lid van de familie <3
Bij ons heeft dat dus enorm positief gewerkt. Ga wel zelf als je paard beleerd is menles nemen. Ik heb gemend via het achenbach systeem want dat vond ik heel vriendelijk en zacht en logisch. Hercule was ook zo beleerd.